Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wafeltje

Wafeltje

22-03-2020 om 20:43

Mijn voet/enkel huisarts bellen?

Ik zit (ook) met een huisarts dilemma. Graag even jullie mening en advies.
Ruim 6 weken geleden ben ik over mijn voet gevallen en dat geef een scherpe pijn. Het was al aan het einde van de middag en de huisarts gebeld. Nadat mijn voet bevoeld was, was de diagnose “gekneusd”.
Voet was maar een beetje dikker en er hoefde ook geen drukverband omheen.
De echte pijn was heel snel weg maar lopen en bewegen was pijnlijk of lukte niet. Herstel ging eigenlijk verder heel vlot.
Maar de laatste twee weken krijg ik (weer) steeds meer last en kan ik hem, vooral na opstaan, niet goed de trap af. In de loop van de ochtend trekt dat weer weg, maar enkel blijft gevoelig.

In deze Corona tijd hiervoor toch maar de huisarts bellen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-03-2020 om 20:49

Breukje?

Hoe val je over je voet?
Ik zou de huisarts wel bellen. Het kan heel goed toch een breukje zijn, in een middenvoetsbeentje of zo. Dat heb ik ooit eens gehad, is toen niet opgemerkt, en nu heb ik een raar stukje bot in mijn voet. Grote kans wel dat je huisarts het afhoudt in deze tijd.

Flavia

Flavia

22-03-2020 om 20:51

Fysio

Ik zou de fysiotherapeut bellen. Die heeft ook verstand van dit soort klachten en dat ontlast de huisarts. Als het nodig is verwijst de fysio je ook door naar de huisarts of andere arts.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 22:10

Wafeltje

Dat heb ik ook gehad (voor de geinteresseerde, mijn onderbeen 'sliep' waardoor ik mijn voet heel ongelukkig neerzette), dat bleef ook maanden pijnlijk. Ik liep echt mank. Uiteindelijk een foto laten maken (want het ging maar niet weg), niets op te zien. Uiteindelijk ging het toch weg.

Ik pas nu wel op als mijn been in slaap raakt vanwege een ongelukkige houding.

Triva

Triva

22-03-2020 om 22:16

Maar

Het is toch niet zo dat alle huisartsen in nederland nu bezig zijn met corona? Als je het denkt te hebben doen ze echt geen onderzoek en mag je ook niet langs komen. Als de klachten verergeren of er komt koorts bij moet je bellen.

Enne de fysiotherapeuten hebben ook al andere regels: hoognodig, met beeldbellen, niet als je in de kwetsbare groep valt etc.

Sam

Sam

23-03-2020 om 01:55

Uh Triva

Ik kan me niet voorstellen dat er een ha is die nu niet enorm 'bezig' is met corona.
Huisartsen zijn toch meestal eerste aanspreekpunt.
Ik denk dat ze (bijna!?) allemaal overbelast zijn nu.
Er zullen vast ook veel mensen zonder (?) corona bellen met vragen, angsten, zorgen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat je niet terecht kunt.
En bij zorgen natuurlijk toch bellen.
Maar terughoudendheid nu om ha te contacteren lijkt me erg wenselijk.

Hilde

Hilde

23-03-2020 om 08:06

fysio

Ik zou de fysiotherapeut bellen. De mijne heeft afspraken met haar compagnon: altijd één van de twee in het pand met één patiënt tegelijk. Per geval kijken ze of behandeling nodig is, of doorverwijzing of naar een collega want er is natuurlijk wel minder capaciteit. Je hebt last van je voet, ik zou ze gewoon bellen. De huisarts zal je waarschijnlijk toch doorverwijzen naar de fysio. De fysio kan je advies geven.
Ik ben erg blij dat ik wel terecht kon met rug- en spierklachten, dat ik behandeld ben en dat ik de huisarts kan bellen over klachten en bloeduitslagen, recept en apotheek. Allemaal in coronatijd. Het kan toch niet zo zijn dat er geen andere klachten meer bestaan dan C? Ze snappen dat heus wel en als ze geen tijd voor je hebben zeggen ze dat wel, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze je niet eens telefonisch te woord kunnen staan.

Triva

Triva

23-03-2020 om 16:05

Sam

Ja daar kom je dus achter door te bellen toch? Er zijn delen van het land waar nog niemand positief getest is. Op de site van mijn huisarts staat dat ze alleen afspraken maken voor spoedklachten om de wachtkamer leeg te houden. Bellen mag gewoon.

Flavia

Flavia

23-03-2020 om 16:14

Maar Triva

met een dergelijke klacht bel je toch altijd al de fysio en niet de huisarts?
ook zonder Corona epidemie.

Fysio

Als je het niet in een extra pakket hebt bij de zorgverzekeraar, krijg je een rekening. Dan ga je misschien liever eerst naar de huisarts die er in elk geval iets van kan vinden. Dat is gratis. En die kan in de meeste gevallen gewoon goed beoordelen of er sprake is van een breuk of een kneuzing en zonodig een foto laten maken.

Maar als je het toch kunt betalen is het nu, gezien de heersende epidemie, misschien goed om de fysiotherapie te raadplegen. Dat is sneller en je verwacht daar ook goede en zelfs meer specifieke kennis.

Triva

Triva

23-03-2020 om 16:28

Wat annej zegt

en daarbij: mijn fysio neemt nu wel alleen spoedklachten aan of telefonisch, wat dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.