Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

nuniet

nuniet

29-05-2009 om 09:12

Mirena

Hallo,
Na een poosje afwegen heb ik toch besloten om een mirenaspiraaltje te nemen. 18 juni word hij geplaatst, maar nu krijg ik ineens de kriebels. Als ik op internet zoek krijg ik alleen maar ellendige verhalen te lezen. Ben normaal niet zo'n angsthaas, maar hier kijk ik nu dus echt tegen aan. Wie heeft ervaringen en hoe zijn die? Ook over het plaatsen. (waarom moet ik in vredesnaam van te voren pijnstillers slikken?!)
Alvast bedankt!
Groetjes, Nuniet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minnie

Minnie

29-05-2009 om 09:27

Heel positief

Ik was erg blij met Mirena. Plaatsen was bij mij 'n eitje (je kan wat menstruatiekrampen krijgen, vandaar de pijnstiller), ik ben na het plaatsen een enorm stolsel verloren, heb 'n paar dagen heel licht gevloeid en daarna 3 jaar niet meer ongesteld geweest (terwijl het normaal een zeer pijnlijke dijkdoorbraak was bij mij!). Verwijderen was ook weer 'n klusje van niks.

Net een Mirena

Net een Mirena

29-05-2009 om 09:52

Net mirena laten plaatsen

Ik heb een dag of tien terug de Mirena laten plaatsen. Eerlijk gezegd was het plaatsen een eitje, ik had wel die pijnstiller ingenomen maar ik denk niet dat het nodig was geweest. Ik ben haast fluitend de praktijk uitgelopen. Moet wel zeggen dat ik twee keer bevallen ben van 8+ ponders, en een hoge pijngrens heb. Misschien ook wat minder gevoelig van onderen?

Huisarts (vrouw met veel ervaring met plaatsen) zei ook al dat ik niet verkrampte of zo. Bij het uiteindelijke plaatsen een klein beetje bekend gevoel van he, lijkt ergens ver weg op kramp, maar dat was met een seconde weg. Jammergenoeg bij het verwijderen van de eendebek wel enorm gevloeid, was blij dat ik de laatste was van die dag...

Na het plaatsen twee dagen licht bloedverlies, toen drie dagen wat rozig, en sindsdien is het een waterval van bloed (sorry voor de plastische uitleg). Geen krampen of zo gehad. Ik hoop wel dat dat heel snel minder wordt want dat is niet echt goed voor mijn sexleven momenteel. Het schijnt 3 tot 6 maanden te duren voor de boel op orde is hoorde ik? Hm, uiteindelijk doen we het toch wel hoor, maar prettig is anders.

Ik wilde kiezen tussen Mirena en dat staafje in je bovenarm, maar daar hoorde en las ik nog veel meer rotverhalen over (o.a. kwijtraken, littekenvorming bij het uithalen) dus werd het toch de Mirena.

Hier ook positief

Ik wist niet eens dat je van te voren een pijnstiller moest nemen, eigenlijk. Ik vond het niet pijnlijk, het plaatsen. Het was een beetje een zeurderig gevoel in mijn onderbuik maar dat was na een halfuurtje over en toen heb ik nergens last meer van gehad.
Het enige nadeel aan de Mirena vond ik dat ik een halfjaar lang bijna aan een stuk door bloedverlies had, maar eerlijk is eerlijk: na dat halfjaar verloor ik helemaal geen bloed meer, ook niet als ik ongesteld zou moeten worden!

Mamvantwee

Mamvantwee

29-05-2009 om 10:23

Ook positief

Ik heb ook geen pijnstiller genomen, was mij ook niet verteld en het was ook helemaal niet nodig. Twee bevallingen achter de rug, en dan is een beetje zeurderig gevoel echt niet iets om moeilijk over te doen.

Ik heb een maand of twee heel licht gevloeid na het plaatsen en daarna al drie jaar niet meer. Bij uitzondering een beetje spotting, dan weet ik weer dat het die tijd van de maand is, maar ik hoef er helemaal geen verband oid voor mee te nemen. Gebruik ik ook al 3 jaar niet meer.

Ik weet niet echt of er effecten zijn op mijn libido, want er zijn intussen ook andere dingen die datzelfde kunnen bereiken. Ik noem maar: druk leven, slaaptekort, stress. Dan is het wel gemakkelijk om alles op de Mirena te schuiven. Verder heb ik nergens last van.

En bedenk met recensies op internet dat mensen veel meer geneigd zijn om negatieve ervaringen op te schrijven dan positieve. Je kijkt dus door een vergrootglas naar de negatieve ervaringen. Het is trouwens toch voor iedereen weer anders.

groet, Mamvantwee

Nuniet

Nuniet

29-05-2009 om 10:33

Alvast bedankt, meer is welkom!

Alvast bedankt voor de snelle reactie's!! Ga me er een stuk beter door voelen. Heb zelf voor de zwangerschap van de 1e altijd de pil geslikt en die had niet echt een positieve invloed op me, poosje geleden weer geprobeerd en toen had ik vaker wel bloedverlies dan geen bloedverlies. Vond van mezelf altijd dat ik een redelijk hoge pijngrens heb, maar begon nu heel erg aan mezelf te twijfelen. Ben wel heel benieuwd hoe het hierna bij mij dan met het bloedverlies zal gaan, nu is het een week echt flink bloedverlies, van te voren een paar dagen heel licht en dat is nadien weer zo, alles bijelkaar dus bijna 2 weken.
Het lijkt een droom om niet meer ongesteld te hoeven zijn!
Groetjes Nuniet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2009 om 12:07

Mirena

Ik heb vijf jaar de Mirena gedragen naar volle tevredenheid. Het plaatsen vond ik best even pijnlijk ondanks dat ik twee pijnstillers vantevoren had geslikt. Na die vijf jaar heb ik hem laten vervangen; het plaatsen vond ik toen reuze meevallen, waarschijnlijk omdat ik al wist hoe en wat. Helaas kreeg ik na twee maanden enorme bloedingen en bleek dat ik een vleesboom had wat de Mirena verergerde. Het blijkt dat de Mirena het ontstaan en de groei van vleesbomen kan bevorderen. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk moest ik mijn baarmoeder laten verwijderen. Toch ben ik nog steeds positief over de Mirena en ik raad zeker aan om hem te proberen.

Brianna F

Brianna F

29-05-2009 om 13:22

Uitkomst

Ik heb 'm ook al 7 jaar, plaatsen was een makkie (geen pijnstiller) ik had zelfs geen krampen of wat dan ook.
Eventjes een halve dag klein beetje bloedverlies, daarna nooit meer ongesteld.

picobello

picobello

29-05-2009 om 17:49

7 jaar gebruiker

1e keer na 4 jaar laten verwijderen, geen dag gevloeid, maar inbrengen was niet echt fijn. Na bevalling weer een nieuwe geplaatst, geen menstuaties meer gehad, geen last. Geweldig. Ik had ook geen pijnstillers ingenomen, wist niet dat het nodig was.

Alleen, nu voel ik die draadjes niet meer, waren erg kort afgeknipt. Gaan jullie dan naar de gyn terug?

Negatief...

Hier een negatieve ervaring. Het plaatsen was overigens een eitje hoor, geen pijnstillers geslikt, maar dat was dan ook echt niet nodig!
Ik had alleen veel last van de (heel lage dosering) hormonen... Libido van een bejaarde non, depressieve gevoelens (vergelijkbaar met mijn Postnatale depressie van 4 jaar geleden). Ik bleef ook vloeien, elke dag. Op zich zou dat na een half jaar over moeten zijn (of niet, maar dan blijft het zo zei mijn arts). Maar goed, lang verhaal kort, ik heb hem er na 4 maanden uit laten halen. Dit deed weer helemaal geen pijn gelukkig.
Na een maand werd ik weer mezelf, herkende mijn man me ook weer als mijn vrolijke zelf!
Ik ga nu het koperspiraaltje laten plaatsen, we prutsen nu aan met condooms, maar da's niet ideaal. Enneh, ik vind 2 kids wel genoeg
Ik hoop dat jij geen last hebt van de hormonen!

Rafelkap

Rafelkap

29-05-2009 om 20:07

Ook negatief

Ik had nergens meer last van, geen ongesteldheid maar ook geen libido meer. Dus nu een koperspiraaltje en dit bevalt erg goed. Het plaatsen viel 100 % mee en ik ben een angsthaas (ga liever naar de tandarts)

Poekie

Poekie

29-05-2009 om 21:52

Uh.....

Inbrengen was een makkie (maar ik ben ook vaginaal bevallen van flinke kinderen ).
De 5 jaar zijn binnen afzienbare tijd voorbij, maar ik weet nog niet zeker of ik weer wil. Het niet ongesteld worden bevalt me zeer, zeer goed, maar ik heb het libido van een non. Omdat mijn man het libido van een monnik heeft klaagt hij niet, maar zelf weet ik niet of ik zo verder wil. Hoewel het libido op zich weg is, heb ik ergens juist ook wel zin (klinkt een beetje krom misschien) en ik wil niet de rest van mijn leven sexloos doorbrengen.
Groet, Poekie

picobello

picobello

30-05-2009 om 10:41

Niet aan gedacht dat het

afgenomen libido toe te schrijven was aan de mirena. Dacht meer aan druk,stress ect, maar idd dat is om te huilen.

Nuniet

Nuniet

30-05-2009 om 19:54

Benieuwd

Iedereen bedankt voor zowel de positieve als negatieve reactie's. Ben wel benieuwd of diegene die een libido van een non en depressieve gevoelens kregen, dit ook hadden bij pilgebruik. Tijdens mijn pilgebruik was ik totaal niet mezelf en had ook echt het libido van een non. Nu is het ook niet helemaal super maar dat ligt aan andere dingen, zit er natuurlijk niet op te wachten dat dat erger word!
Groetjes Nuniet

Vic

Vic

30-05-2009 om 20:36

Pil

Toen ik een mirena had, had ik last van dezelfde verschijnselen als bij de pil. Stemmingswisselingen en geen libido, bij de mirena ook nog gewichtsverlies (maar dat zien sommigen als positief). Daarbij had ik elke maand verschrikkelijke hoofdpijn en werd ook onverminderd ongesteld. Nu heb ik een 'normaal' spiraaltje en nergens last van.

Ook met de pil

Hi Nuniet,
Ja, ook met de pil heb ik last van dezelfde klachten.. volgens de huisarts is het bij de Mirena bijna onmogelijk omdat de dosering hormonen veel lager is, maar ik heb er toch last van gekregen. Eigenlijk gelijk al, hij zat er 2 dagen in en ik begon me depressief te voelen!
Ik zou dus zeggen, als je bij pilgebruik last had van verminderd libido en depressieve klachten, dan is de kans groot dat je dit met de Mirena ook krijgt.

Rafelkap

Rafelkap

31-05-2009 om 08:36

Niet met de pil

Ik had dit niet met de pil. Het hoeft dus helemaal niet. Gelukkig heb ik met het koperspiraaltje geen last van enorm zware menstruaties, wat je vaak hoort. Je weet dus niet vantevoren hoe je lijf reageert. Als je veel last hebt van je menstruatie, wordt een koperspiraaltje vaak afgeraden.
Ik had eerst voor een mirenaspiraaltje gekozen omdat het ietsjes veiliger was.
Maargoed, wat je ook kiest, je zit er niet aan vast

Mamvantwee

Mamvantwee

31-05-2009 om 09:47

Niet bij de pil

Ik heb 10 jaar de pil geslikt voordat ik een kinderwens kreeg, en in die 10 jaar had ik nergens last van. Nu na twee bevallingen en met 3 jaar de mirena heb ik geen libido meer over. Maar ik realiseer me dat dat echt niet alleen door de mirena hoeft te komen. Het leven is echt wel drukker met twee kinderen en ik ben ook niet meer elke dag zo uitgeslapen als vroeger, eerder omgekeerd, het is nu veel meer doorbuffelen en neerploffen aan het eind van de dag.

Daarbij praten mijn man en ik er wel over en we hebben er geen grote problemen mee. Ik ben wel van plan om aan het "einde van deze mirena" (over anderhalf jaar ofzo) voor een koperspiraaltje te gaan, óf mijn man laat zich steriliseren.

Vic (totaal ot)

he, laat ik nou steeds gedacht hebben dat je een man was. Dat is raar.

Net een Mirena

Net een Mirena

01-06-2009 om 00:06

Bloedverlies na plaatsen

Ik hoor en lees verschillende verhalen over het bloedverlies na het plaatsen van een Mirena. Kan het nu echt zo erg zijn dat dit 6 maanden kan aanhouden? Ik heb hem / haar (de Mirena dus) nog niet zo lang maar dat bloedverlies hangt me nu al de keel uit. Als het nu nog een beetje was, maar het is een volwaardige ongesteldheid, wat in mijn geval dus veel is. Iemand ervaring?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-06-2009 om 14:32

Mirena

Het bloedverlies na plaatsing van de Mirena kan een tijdlang aanhouden en veel zijn. Het duurt ongeveer 3-6 maanden voordat de boel gereguleerd is. Even volhouden; als het goed is wordt je na die tijd niet of nauwelijks meer ongesteld! Als je na die tijd toch nog opeens veel bloed verliest, even laten checken; het kan dus een vleesboom oid zijn.

Hier

tussen de derde en vierde een spiraaltje gehad, 4 jaar lang.
Plaatsen geen probleem. Maar ik werd wel, en niet zoals hier de meeste andere, netjes (hmmmm) elke maand flink ongesteld. Heel soms niet, maar dan had ik dus de kriebels. Na een half jaar kreeg ik flinke ongies. Elke maand niet 1 week maar 2 of soms bijna 3. En na 1½ week begon het geëtter weer opnieuw. En kreeg erg PMS klachten voor de ongi. Hele erge hoofdpijn, pijnlijke borsten en heel misselijk, dus alsof ik zwanger was (NOT DUS). Toen kinderwens en is de vierde geboren. Nee geen spiraaltje meer hier. Pil is niet ideaal maar wil geen spiraaltje meer. In en uithalen is eitje. Maar gewoon de klachten vond ik niet leuk.
Gr. Rymcke

Net een Mirena

Net een Mirena

02-06-2009 om 09:31

Volhouden

Oei, dat klinkt niet bemoedigend. Ik blijf dan voorlopig maar volhouden, en hopen dat het niet zo heel lang gaat duren, is voor het intieme leven ook niet lekker. Ik moet eind juni voor een echo om te kijken of hij goed zit, zouden ze dan ook kunnen zien of er een vleesboom zit? Het is trouwens een inwendige echo hebben ze gezegd, dat kan nog leuk worden

Mamvantwee

Mamvantwee

02-06-2009 om 09:58

Ach

Een inwendige echo is toch niets om je druk om te maken? Je hebt twee kinderen op de wereld gezet!

Nuniet

Nuniet

02-06-2009 om 11:25

Verdeelt dus.....

Hele verschillende reactie's. Nou ik kan me nog 16 dagen voorbereiden. Ben benieuwd hoe het gaat, hoop echt niet dat mijn libido gaat kelderen, denk dat ik me daar heel ongemakkelijk over ga voelen. En ook hoop ik dat het mee gaat vallen met de bloedingen. Afwachten maar..... Is het misschien daarom zo'n 'geweldig' voorbehoedsmiddel? Omdat je libido zo kan kelderen? En je dus gewoon geen zin hebt
Iedereen bedankt voor de reactie's!
Groetjes Nuniet

Net een Mirena

Net een Mirena

02-06-2009 om 11:44

Mamvantwee

Het gaat m eniet om die inwendige echo, die heb ik wel eens gehad. Bij de huisarts was bij het plaatsen van de Mirena mijn menstruatie bijna voorbij. Maar om nou hevig bloedend een echo te moeten doen, nee, daar heb ik niet zoveel zin in nee.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-06-2009 om 12:13

Nee, dat snap ik. Zou ik ook niet leuk vinden! Ik dacht even dat je opzag tegen de inwendige echo, maar nu begrijp ik je posting...

ffzo

ffzo

03-06-2009 om 19:16

Bevalt juist niet

Het meest ideale van Mirena vind ik dat ik er juist NIET meer door hoef te bevallen!
Daarnaast kan ik de pil niet meer vergeten en werkt het ook bij een buikvirus. En als heerlijk toetje: een heeele lage kostenpost aan maandverband.

Nuniet

Nuniet

04-06-2009 om 13:45

Het lijkt mij....

maar een vervelend idee dat ze het doen terwijl je ongesteld bent. Eigenlijk lijkt dat me dus helemaal niks!! Vind het maar een vies idee.
Groetjes Nuniet

Yaron

Yaron

04-06-2009 om 14:34

Nuniet

Dat het inbrengen tijdens een menstruatie is, is voor mij tot nu toe de reden om het laten plaatsen van de Mirena uit te stellen. Ik vind mijn lichaam tijdens een menstruatie echt voor mijzelf, zeker de eerste dagen mag zelfs mijn man dan niet aan mij komen.
Kan het plaatsen ook als je niet ongesteld bent, weet iemand dat hier op het forum?

Vic

Vic

04-06-2009 om 15:14

Kan wel

De reden dat ze het spiraaltje plaatsen als je ongesteld bent is dat je baarmoedermond dan een beetje open staat en het minder pijnlijk is. Mijn koperspiraal is geplaatst terwijl ik niet ongesteld was. Mijn ervaring is dat het wel iets pijnlijker is, maar het is sowieso nooit fijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.