Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mirena spiraal

Ik ben een zeer tevreden gebruikster van het Mirena spiraal. 1 1/2 week geleden was mijn 4e aan vervanging toe. 2 x 5 jaar toen 2 jaar (kinderwens) na de zwangerschap 10 jaar geleden is dit mijn 2e mirena spiraal. Ik ben de afgelopen jaren niet tot nauwelijks aan het menstrueren geweest. Na vervanging van de spiraal max 48 uur war vloeien en weer klaar. Nu (ik ben 45 jaar) al ruim 1 1/2 week aan het vloeien. Ben er klaar mee, maar is dit normaal? Mij HA zegt dat mijn lijf eraan moet wennen, maar ja ik heb al jaren niets anders. Iemand ook deze ervaring?

Marie

Marie

05-02-2018 om 16:26

herkenbaar

Ik herken het wel. Heeft denk ik toch met de leeftijd te maken. Ook op een gegeven moment langer gevloeid. Ging vanzelf weer over. Daarna wel weer maandelijks vloeien. Nu met 49 jaar, worden de periodes steeds korter. I.p.v. 28 dagen nu 21 dagen (houd het bij in een appje P-tracker). Heb ondertussen al vierde Mirena.

Ben zelf nog aan het twijfelen of ik hem laat verwijderen. Werd namelijk laatst gewezen op dit onderzoek en ik heb ook last van stemmingswisselingen en een zenuwachtig gevoel:

https://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2017/6286899/

Had t bij deze laatste ook

Het is Mn 4e. In het begin een poos gevloeid. Nooit gehad bij de eerdere en nu af en toe wat spotting,

Guppie

Guppie

05-02-2018 om 22:40

Overal kan je aan wennen

Je lichaam kan overal aan wennen, zelfs aan te krappe schoenen maar dat went ook wel, je kan kromme tenen krijgen maar went ook.
In elk geval, kustmatige hormonen onderdrukken je eigen systeem. En het onderdrukken van je menstruatie is ook niet gunstig voor je lichaam. Een spiraaltje schijnt de cortisolhuishouding te verstoren. Hormonale anticonceptie berooft je lichaam van allerlei vitaminen en mineralen, die belangrijk zijn voor je hormonen. Wat anticonceptie betreft kan het een lastige afweging zijn.

Angela67

Angela67

05-02-2018 om 23:00

Guppie

Wat denk je hiervan:"autorijden is gevaarlijk, van traplopen kunnen je achillespezen pijn gaan doen, een vuursteenbijl maken kan voor polsproblemen zorgen, van teveel internetten gaan je ogen raar staan en van ongefundeerde semi-net-niet over de grens homeopatische Onno-adviezen kunnen ongewaarschuwde lezers buikpijn krijgen. Misschien kun je iets minder stellig elke 'gezondheidsdraad' zogenaamd met gezond verstand komen verrijken?
Gr Angela

@Emma

@Emma

06-02-2018 om 06:22

gezond verstand

Guppie, natuurlijke lichaamseigen hormonen kunnen je leven nog veel meer ontregelen dan jij beschrijft. Niks verkeerd aan een kleine aanvulling waardoor het voor alle gelederen, maar vooral voor jezelf, weer leefbaar wordt.

Miepus: na een aantal jaren Mirena (voor mij was het ook ideaal) kreeg ik dezelfde verschijnselen. Ik heb het laten weghalen. Overgang kwam er vol in een paar jaar later. Nu slik ik Femoston tegen de klachten. Vriendmans is gesteriliseerd. Er is leven na Mirena

Miepus

Miepus

06-02-2018 om 09:21 Topicstarter

Guppie en andere reacties

Guppie, dank voor je reactie, maar hier kan ik niets mee. Een ieder heeft zijn of haar redenen om wel of geen hormoon te gebruiken al dan niet als anticonceptie. Daar gaat mijn vraag dan ook niet over.

Het stelt mij wat meer gerust dat het blijkbaar herkenbaar is bij degene die het ook al jaren gebruiken. Even wat meer geduld hebben dan de andere keren

Paperclip

Paperclip

06-02-2018 om 10:27

Hier nu 3e Mirena

En die is over een jaartje aan vervanging toe, dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat bij mij.

Ik herken de verschijnselen uit het onderzoek niet. Sterker nog, als zonder Mirena mijn hartslag nog eens met 10 slagen per minuut zou afnemen, doe ik het niet meer . Ik zit nu al op 43... Stressklachten heb ik ook niet (tenzij er echt een aanleiding voor is, maar dan gaan ze na verdwijnen van die aanleiding ook weer weg) en stemmingswisselingen zijn juist dankzij de Mirena weer behapbaar. Maar ik ben dan vast de bekende uitzondering die de regel bevestigt.

In ieder geval ga ik straks voor nummer 4, want ik vind het ideaal.

4de spiraal...

... 3x Mirena en 1x koperspiraal:
1ste spiraal, een mirena: 5 jaar niet ongesteld, maar wel continu pijnlijke/ gevoelige borsten
2de spiraal, koper : iedere maand 8 dagen ongesteld/ vloeien
3de spiraal, mirena: 3maanden gevloeid, daarna ongeveer elke maand paar dagen ongesteld/ vloeien, maar laatste jaar helemaal niet meer (en ik dacht dat ik in de overgang was gekomen, maar volgens gynaecoloog was dit niet zo)
4de spiraal, mirena: weer gewoon iedere maand wat vloeien, maar beetje onregelmatige cyclus. Geen pijnlijke borsten.

Zo is het iedere keer weer wat, maar niet erg genoeg om op zoek te gaan naar iets anders..

Paasei

Paasei

06-02-2018 om 17:49

Spotten

Hier ook een mirena, de eerste, gekregen op mijn 45ste nav overgangsklachten (onregelmatig ongesteld, korte cyclus, heftig vloeien. Daarvoor 2x een koperspiraaltje gehad.

Hier ook lang last van spotting, ik geloof wel bijna een jaar! Meer dan eens willen laten weg halen, maar het alternatief (terug naar de zondvloed) schrok teveel af. Daarna hield het langzaam op. Nog om de paar weken iets vloeien, inlegkruisjes-niveau. Nu, 5 jaar later, ben ik nagenoeg droog. Van mezelf of van mirena, dat weet ik natuurlijk niet. Ik mag m van de gyn tot mijn 52e laten zitten (dus nog 2 jaar), dan ben ik 'klaar'.

Hartkloppingen en onrust/nerveusiteit herken ik. Iets van het laatste jaar. Nooit gedacht aan de mirena. Ik dacht gewoon aan overgangsklachten.

Tango

Tango

06-02-2018 om 20:57

Hier ook mirena

Ik heb ook een mirena, de derde inmiddels. Bij de eerste 2 had ik na een tijdje nagenoeg geen bloedverlies meer. Bij deze dan weer meer. Nu de laatste tijd zelfs vrij vaak, zit ook geen regelmaat in eigenlijk. Het is niet heel veel, met een kleine tampon makkelijk op te vangen, maar soms wel lastig. Ik vind het nog niet hinderlijk genoeg om hem weg te laten halen.
De laastste mirena was ook eerst verkeerd geplaatst, zat niet diep genoeg en ik moest dus na een week weer een andere. Dat was ook wel vervelend. Maar verder zie ik nog genoeg voordelen dus hij mag nog even anderhalf jaar blijven zitten. Daarna zie ik wel weer.

Guppie

" Hormonale anticonceptie berooft je lichaam van allerlei vitaminen en mineralen, die belangrijk zijn voor je hormonen" Echt? Kun je een link geven naar enig wetenschappelijk onderzoek die dit onderbouwt?

Miepus

Miepus

12-03-2018 om 10:03 Topicstarter

Update: Aantal weken verder

Na 5 weken vorige week toch maar voor controle naar de HA. Reden, regelmatig zeurende pijn in mijn onderbuik en een ander gevoel in mijn lijf dan de vorige 4x. Draadjes ziten goed, maar ja is dat een garantie dat alles ok is? Voor mijn gevoel niet. Dag later een inwendige echo laten maken. Mijn gevoel klopte dus. De Mirena zit totaal niet goed......... Vandaag naar het ziekenhuis om m te laten verwijderen en nieuwe te laten plaatsen. Hat de HA ook kunnen doen, maar na deze misser......... Ben alleen beetje gespannen dat het verwijderen lastiger gaat zijn dan wanneer de mirena normaal zou zitten. Iemand ervaring mee?

Ligt eraan...

....wat er wordt bedoeld met "zit totaal niet goed".
Maar zo te lezen ben je ondertussen al geweest en weet je het antwoord nu uit ervaring... :-s...
Hoe is het gegaan?

Miepus

Miepus

15-03-2018 om 16:03 Topicstarter

Top!

Wat een wereld van verschil met 6 weken geleden na de plaatsing/vervanging. Het is weer als de voorgaande 4x. ivank@ "zit totaal niet goed" betekende dat die helemaal aan de zijkant vrij onderaan in de baarmoeder was geplaatst. Daar kwam mijn 6 weken-op-de-achtergrond-aanwezige-buikpijn vandaan en ook het vloeien van 2,5 weken met erg veel stolsels.Nu 3 dagen later, geen buikpijn, vloei al 2 dagen niet meer en voel me weer als voorheen. Voordeel van het ervangen in het ziekenhuis is dat ze vooraf het vervangen en direct erna een inwendige echo maken waardoor ik nu zeker weet dat die goed zit. "Nadeel" dat de komende 2 weken nog niet betrouwbaar is als anticonceptie. De afgelopen 6 weken heeft de vorige mirena zijn werk niet gedaan. Gelukkig zagen ze alleen de mirena die niet goed zat en geen zwangerschap, oeps.

Gelukkig...

...dat je nh van je klachten bent verlost. Wel vervelend dat het zo lang heeft geduurd voordat de oorzaak bekend was...(en niet tot een ongewenste zwangerschap heeft geleid:-s )

Kan je er weer 5 jaar tegenaan...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.