Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moe door brood

Ik heb een wat gekke ontdekking gedaan. Ik word moe kort na of zelfs tijdens een broodmaaltijd. Voor de maaltijd voel ik me topfit, maar daarna ben ik niet meer vooruit te branden. Het liefst wil ik dan meteen een tukkie doen en zou dan uren kunnen slapen. Heel merkwaardig.

Mijn ontbijt heb ik aangepast, maar de lunch wil ik toch graag hetzelfde eten als mijn gezin. We eten dan brood. Vandaag voelde ik het al na bij mijn eerste boterham. De andere gezinsleden hebben nergens last van.

Herkent iemand dit probleem? En wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
juno

juno

22-10-2008 om 21:44

Melk

Drink je melk bij je brood? Het zou namelijk kunnen dat je moe wordt van de melk en niet van het brood.

dere

dere

22-10-2008 om 22:05 Topicstarter

Geen melk

Eén tot drie bekers thee.

Ik heb ook al verschillend broodbeleg geprobeerd. Alleen hartig of alleen zoet, het lijkt niet uit te maken.

(Janneke)

(Janneke)

22-10-2008 om 22:06

Gluten?

Kun je wel tegen gluten??

Ik roep maar wat hoor. Maar ik herken het namelijk van de vader van mijn buurvrouw. Die was ook altijd moe en had ook veel last van dunne ontlasting (weet niet of jij dat ook hebt) en toen bleek dat hij Coeliakie had.

Groetjes Janneke

Brianna F

Brianna F

23-10-2008 om 08:14

Wit brood?

In brood zitten veel snelle koolhydraten. In wit brood zelfs veel. Daardoor neemt de insulineproductie enorm toe. Daarna zakt het peil tot onder het normale niveau, zodat je lichaam weer gaat vragen om koolhydraten. Dat kan zich vertalen in moeheid, honger, trek in zoetigeid. Even simpel gezegd dus.

Tinus_p

Tinus_p

23-10-2008 om 09:28

Hetzelfde eten

dere:
"Mijn ontbijt heb ik aangepast, maar de lunch wil ik toch graag hetzelfde eten als mijn gezin."
Voldongen feit: dat gaat dus niet.

Koolhydraten

in brood zitten juist geen snelle koolhydraten maar langzame, de zoetigheid zoals jam dat zijn snelle.
het verschil tussen wit en bruin weet ik niet.

Inge M

Inge M

23-10-2008 om 20:42

Koolhydraatarm brood

Er is brood te koop waar minder koolhydraten in zitten. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Of bak het zelf.
Als je googelt op dit brood, kun je veel vinden. Zowel in kant en klaar brood als zelf te bakken.

dere

dere

23-10-2008 om 23:20 Topicstarter

Gluten en koolydraatarm brood bakken - recept?

Bedankt voor jullie reacties.

Janneke, nee ik heb geen last van dunne ontlasting. Wel sinds gister last van schimmels op niet nader te noemen plaats . De vermoeidheid speelt al aardig wat langer, ik heb pas deze week het verband met brood gelegd.

Door Janneke kwam ik op het idee om vandaag glutenvrij brood te nemen. Ik leek vandaag veel minder vermoeid. Maar wat is dat brood smakeloos zeg! Morgen nog maar eens proberen. Maar nu vraag ik me toch af wat mensen eten met een glutenalergie??

Koolydraatarm brood bakken lijkt me een goed idee. Wat zou er toch in die kant en klare mixen zitten? Weet iemand een recept zodat ik zo'n mix zelf kan samenstellen?

Yta Chalne

Yta Chalne

24-10-2008 om 06:59

Gv brood

Er is geen lekker gv brood, die gluten maken het lekker. Dat kan ik je garanderen Wel bak ik zelf hele lekkere glutenvrije broodjes van tapiocazetmeel en kaas, maar dat is dus een koolhydratenbóm gewoonweg.

Tinus_p

Tinus_p

24-10-2008 om 09:48

Huisarts

Ga nou eerst eens naar de huisarts. Er is voldoende aanleiding om te bekijken of je coeliakie hebt, en een nette diagnose is wel zo handig.

Memma

Memma

24-10-2008 om 10:23

Of jodium?

Ik geloof dat te veel/te weinig jodium (zit in brood) ook tot vermoeidheid kan leiden. Misschien kun je daar ook iets mee, even googlen ofzo? Sorry, concreter dan dit kan ik niet worden klok-klepel verhaal dus. maar wie weet brengt het je op een gedachte... succes!

Brianna F

Brianna F

24-10-2008 om 11:08

Krulleke

Snelle koolhydraten zijn bijvoorbeeld: beschuit eierkoeken, rijstwafels, WITBROOD,aardappelen,witte rijst, witte pasta.

Typ maar eens snelle koolhydraten en witbrood in op Google.

Tinus_p

Tinus_p

24-10-2008 om 17:27

Memma

Memma:
"Ik geloof dat te veel/te weinig jodium (zit in brood) ook tot vermoeidheid kan leiden."
Te weinig jodium kan allerlei schildklierproblemen veroorzaken, en dar word je idd moe van. En daar loop je kans op als je weinig brood eet.
Maar dere's klacht is juist dat ze moe wordt van brood.

mama-van-louiza

mama-van-louiza

24-10-2008 om 20:13

Gistvrij brood (natuurwinkel)

Hai Dere, ik heb zelf een tijdje heel veel last van schimmels gehad (en nu nog als ik erg gestresst en moe ben EN verkeerd eet, dus veel snelle koolhydraten). Ik herken je probleem, ik kon ook niet zo goed tegen brood. Ik at dus 's morgens biogarde met granen en 's middags rauwkost, maar op een gegeven moment kun je geen komkommer meer zien. Toen ben ik overgestapt op gistvrij brood van de Natuurwinkel. Het is iets minder lekker dan gewoon brood, daar kom je gewoon niet onderuit, maar het is goed te eten. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes
Marieke

Yta Chalne

Yta Chalne

25-10-2008 om 09:19

Nog even

Mocht je inderdaad aan coeliakie denken, ga dan vooral voorlopig wél gewoon brood eten, in afwachting van het onderzoek (wel meteen in gang zetten uiteraard). Al na zes weken niet of minder brood eten doen ze geen gastro-endoscopie meer, omdat er dan te weinig te zien is. Dan moet je dus eerst weer wekenlang gluten eten voordat je aan het onderzoek kunt beginnen, zonde van je tijd.

Tinus_p

Tinus_p

25-10-2008 om 13:10

Yta

Yta:
"Mocht je inderdaad aan coeliakie denken, ga dan vooral voorlopig wél gewoon brood eten, in afwachting van het onderzoek (wel meteen in gang zetten uiteraard). Al na zes weken niet of minder brood eten doen ze geen gastro-endoscopie meer, omdat er dan te weinig te zien is."
Vraagje; is dat nog nodig? Is een bloedonderzoek niet genoeg?

Merla

Merla

25-10-2008 om 14:56

Gisten en schimmels

Kijk eens op http://www.circadian.nl/supplementen/candida.html of je het herkent.
Ik weet van een vriendin dat zij dit ook had. Het begon bij haar ook met erge vermoeidheid na het eten van o.a. brood.
Misschien dat het allemaal wat overdreven overkomt als je het leest, maar ga die vragen eens bijlangs die helemaal onderaan staan. Als je 3 á 4 vragen met 'ja' moet beantwoorden is de kans groot dat dit het is.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-10-2008 om 20:37

Tinus

Nee, bloedonderzoek is niet afdoende. Een biopsie is de enige afdoende manier om coeliakie te diagnostiseren (helaas), de diagnose (in Marshgradaties) wordt gebaseerd op de mate van ontsteking van de darmwand.

Tinus_p

Tinus_p

25-10-2008 om 21:20

Maar...

Yta:
"Nee, bloedonderzoek is niet afdoende."
Maar is het wel nuttig om de diagnose uit te sluiten?

Concreet: Als dere bloedonderzoek laat doen, en dat is negatief, is het dan zeker dat ze geen coeliakie heeft?

Tinus_p

Tinus_p

25-10-2008 om 21:30

Kwak

Merla:
"Kijk eens op http://www.circadian.nl/supplementen/candida.html of je het herkent."
Candida is een bekende kwakdiagnose uit het orthomoleculaire circuit. Zie bv hier (engels): http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/candida.html

Overigens, Merla, heb je zlef wel eens kritisch naar die lijst gekeken? Ik denk dat 99% van de mensen er aan voldoet. Ik citeer:
----
Met behulp van onderstaande vragen kunt u zelf beoordelen of u wellicht te maken heeft met een Candida infectie.

1. Heeft u in het verleden meermalen antibiotica gebruikt?
2. Heeft u prednison of andere cortisonen gebruikt?
3. Heeft u wel eens last gehad van schimmelinfecties op de huid of nagels?
4. Heeft u vaak last van een opgeblazen gevoel en/of winderigheid?
5. Heeft u vaak last van obstipatie of diarree of juist afwisselend van obstipatie en diarree (of zachte ontlasting)?
6. Heeft u langdurig onder stress gestaan?
7. Gebruikt u regelmatig producten met toegevoegde suikers?
8. Heeft u vaak trek in zoetigheid, brood of alcohol?
9. Heeft u wel een last gehad van vaginale klachten (sterke witte vloed of vaginitis)?
10. Gebruikt u de pil?

Voor vrouwen: wanneer u drie á vier vragen met ja heeft beantwoord is er kans op Candidiasis. Wanneer u tenminste 5 vragen met "ja" hebt beantwoord is de kans zeer groot dat de Candida Albicans schimmel aanwezig is.

Voor mannen: wanneer u twee á drie vragen met ja heeft beantwoord is er kans op Candidiasis. Wanneer u tenminste vier vragen met "ja" hebt beantwoord is de kans zeer groot dat de Candida Albicans schimmel aanwezig is.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-10-2008 om 21:37

Tinus

Als het bloedonderzoek geen afwijkingen laat zien is coeliakie nog steeds niet uit te sluiten. Je ontkomt er echt niet aan (en een complete diagnose is ook handig voor bijvoorbeeld de belastingaftrek , andersom geeft een afwijkende bloeduitslag ook geen zekerheid over coeliakie trouwens.

Merla

Merla

25-10-2008 om 21:51

Ach ja...

"Overigens, Merla, heb je zlef wel eens kritisch naar die lijst gekeken? Ik denk dat 99% van de mensen er aan voldoet."
het schijnt dan ook vaker voor te komen dan men vermoedt of weet. Met andere woorden: heel veel mensen weten niet eens dat ze het hebben maar hebben wel klachten. Ik ben zelf ook een tijdje onder behandeling geweest van een orthomoleculair therapeut en mijn ervaringen waren wat dubbel. Aan de ene kant vond ik het allemaal heel vaag. Maar aan de andere kant had ik er (vaak) ook echt wel baat bij. Zo ook mijn vriendin. Die is echt blijvend(!) opgeknapt na zo'n kuur.

Merla

Merla

25-10-2008 om 21:56

Zeg ik niet goed

"Klopt, het schijnt dan ook heel vaak voor te komen."
Daar moet staan: het schijnt dan ook vaker voor te komen dan men vermoedt of weet. Met andere woorden: heel veel mensen weten niet eens dat ze het hebben maar hebben wel klachten.

dere

dere

25-10-2008 om 22:57 Topicstarter

Farmaceutische industrie + brood nodig?

In een uitzending van Zembla zag ik dat de farmaceutische industrie vaak achter vragenlijstjes op het internet zit. Je blijkt dan bijna in ieder geval hun middelen nodig te hebben.

De schimmel blijk ik kado te hebben gekregen van meneer hier. Hij kreeg namelijk een stevige antibioticakuur van de kaakchirurg... Schimmel is inmiddels afgevoerd

Fijn dat ik jullie me veel info leveren. Ik moet de laatste tijd nog wel eens terugdenken aan een vietnamese studiegenoot van me. Hij (en zijn gehele familie) verdroeg geen brood (en zuivelprodukten). Iets aziatisch? Toch vreemd dat zoiets kennelijk niet voor alle rassen gelijk zou zijn.

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2008 om 00:23

Merla

Merla:
"Klopt, het schijnt dan ook heel vaak voor te komen."
Dat willen de alterneuten je vooral graag laten geloven, want hoe meer patiënten, hoe meer er te verdienen valt.

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2008 om 00:25

Dere

dere:
"Ik moet de laatste tijd nog wel eens terugdenken aan een vietnamese studiegenoot van me. Hij (en zijn gehele familie) verdroeg geen brood (en zuivelprodukten). Iets aziatisch? Toch vreemd dat zoiets kennelijk niet voor alle rassen gelijk zou zijn."
Lactose-intolerantie is normaal bij Aziaten, coeliakie is een allergie vziw en dat soort ziektes 'zitten in de familie'.

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2008 om 22:47

Dan weet je het verkeerd tinus

Coeliakie is geen allergie. Coeliakie is wel enigszins te vergelijken met lactose-intolerantie: er ontbreekt een enzym of het doet zijn werk niet naar behoren, waardoor je afbraak-verwerkingsproblemen krijgt.

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

27-10-2008 om 09:23

Tirza

Tirza:
"Coeliakie is geen allergie. Coeliakie is wel enigszins te vergelijken met lactose-intolerantie: er ontbreekt een enzym of het doet zijn werk niet naar behoren, waardoor je afbraak-verwerkingsproblemen krijgt."
Nouja, die antilichamen betekenen toch blijkbaar iets:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coeliakie#Antibody_testing

Kari1

Kari1

27-10-2008 om 09:41

Nee tirza

Coeliakie is zeker niet te vergelijken met lactose-intolerantie; er is geen sprake van een enzymtekort.
Het wordt glutenintolerantie of glutenovergevoeligheid genoemd en geen allergie omdat het proces volgens andere paden verloopt dan bij allergieën, het voldoet dus niet aan de definitie van "allergie".
De overgevoeligheid komt houdt in dat het lichaam via het immuunsysteem reageert (daardoor heeft het wel iets van allergieén maar het werkt toch net anders) een bouwsteen van gluten, namelijk gliadine. Hier worden antistoffen tegen gemaakt. Die kunnen (maar niet altijd) in het bloed worden aangetoond. Die antistoffen maken de darm kapot, en dáár komen de problemen van. Bij lactose-intolerantie gaat er niks kapot.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.