Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeder zoveel pijn


De verpleegkundige van de thuiszorg heeft vaak een mbo-opleiding en is gericht op verlenen van primaire zorg zoals wassen of steunkousen.
De wijkverpleegkundige heeft een hbo-opleiding , neemt intake gesprekken af en is meer de coördinator van de ‘tijdelijke’ zorg. Ze heeft ook zicht op de lichamelijke en psychische aspecten; wat heeft dit echtpaar nodig om thuis te kunnen blijven. Ze brengt bezoek aan huis en brengt in kaart wat je moeder nodig heeft, daar heeft de huisarts vaak geen tijd voor.

Wat naar. Ik zou toch contact blijven houden met het ziekenhuis en een second opinion aanvragen bij een ander ziekenhuis. Je moeder heeft heel veel pijn, kan niks en kan eigenlijk ook niet thuis blijven. Dan moet een ziekenhuis iets. Medicatie, opname, meer onderzoeken naar wat er is. In ieder geval zorgen dat de pijn op een of andere manier vermindert en het leven draaglijk wordt.

Kikki39

Kikki39

07-10-2021 om 11:19 Topicstarter

maar een seconde opinion bij ander ziekenhuis, en dan? Want dan moet ze naar het ziekenhuis toe en dat gaat niet. Ze is al bij 2 ziekenhuizen met ambulance geweest, ze sturen haar gewoon naar huis.

Kikki39

Kikki39

07-10-2021 om 11:20 Topicstarter

opname hebben ze gedaan en daarna naar huis gestuurd. Medicatie hebben ze gewoon niet, want morfine mag ze niet en iets anders is er niet.

Leene

Leene

07-10-2021 om 11:55

Bel de wijkverpleegkundige, vraag naar haar hulp en hoe zij  de situatie inschat. 
Laat haar overleggen met de huisarts en stuur aan op een verwijzing naar de pijnpoli. 

Wat een lijdensweg voor je moeder en jullie

Een paar vragen: zijn er na de operatie van je moeder opnieuw foto's en scans gemaakt?  Weet je wat de gemiddelde hersteltijd is voor deze ingreep? Heeft de anesthesist ook meegedacht over pijnbestrijding?

Hopelijk houdt je moeder zich niet te "kranig" tegenover de zorg en verpleging. Het is vreselijk om te (zien) lijden en niet te weten hoe lang dat nog moet duren.

Ik heb even gegoogeld op pijnbestrijding bij buikoperatie:

https://www.dz.nl/patient/behandelingen/pijnbestrijding-na-een-operatie

Epidurale pijnbestrijding
Bij epidurale pijnbestrijding wordt pijnstilling toegediend via een katheter, die bij u in de rug wordt geplaatst. In de meeste gevallen gebeurt dit bij operaties aan de buikorganen, longen of andere operaties waarbij na de operatie veel pijn te verwachten is. De epidurale katheter is een dun slangetje, dat voor de operatie door de anesthesioloog onder een plaatselijke verdoving in het midden van de rug wordt ingebracht. Na de operatie wordt een pompje met medicatie op de katheter aangesloten voor continue pijnbestrijding.

Mija schreef op 07-10-2021 om 14:14:

Ik heb even gegoogeld op pijnbestrijding bij buikoperatie:

https://www.dz.nl/patient/behandelingen/pijnbestrijding-na-een-operatie

Epidurale pijnbestrijding
Bij epidurale pijnbestrijding wordt pijnstilling toegediend via een katheter, die bij u in de rug wordt geplaatst. In de meeste gevallen gebeurt dit bij operaties aan de buikorganen, longen of andere operaties waarbij na de operatie veel pijn te verwachten is. De epidurale katheter is een dun slangetje, dat voor de operatie door de anesthesioloog onder een plaatselijke verdoving in het midden van de rug wordt ingebracht. Na de operatie wordt een pompje met medicatie op de katheter aangesloten voor continue pijnbestrijding.

Vziw is die epidurale medicatie vaak morfine of aanverwant middel. Dat kan moeder niet hebben. Maar er bestaat ook zoiets als zenuwblokkade. Alles hangt af van de ernst, de duur en de vooruitzichten helaas.

Kikki39

Kikki39

07-10-2021 om 20:32 Topicstarter

dat is dus het enigste wat ik kan doen, de wijkverpleegkundige bellen. 

Kikki39

Kikki39

07-10-2021 om 20:35 Topicstarter

ik denk echt dat niemand wat doet. Ze is wel al 5 keer met ambulance weggestuurd, en iedere keer weer naar huis gestuurd. Ik heb met een verpleegkundige gebeld, die stuurt thuiszorg. Huisarts is al stuk of 4 keer langs geweest, zij zegt komt door operatie. Duurt 6 weken. Maar mijn moeder kan niet meer.

Kikki39

Kikki39

07-10-2021 om 20:42 Topicstarter

ik denk ook niet dat dit over 6 weken over is, ze heeft al een heel verleden van 2 jaar wat al ellendig was en nu is het nog veel erger.

Kikki39

Kikki39

07-10-2021 om 20:43 Topicstarter

anesestist heb ik niet gezien. Er is wel en scan gemaakt

Wat erg voor je moeder en voor jullie. Het is moeilijk om een mens zoveel pijn te zien lijden. Mijn moeder heeft ook heel lang, te lang met pijn gelopen, weliswaar niet na een operatie. 'S avonds ging ik slapen terwijl ik wist dat zij de hele nacht alleen was met haar pijn. Ook bij ons werd het door verschillende artsen gebagatelliseerd, veel doorverwijzingen gehad tot mijn moeder echt ten einde raad was en nogal boos tegen de huisarts zei dat ze dan maar naar een psychiater moest want de pijn zat blijkbaar tussen haar oren. Pijnklachten worden niet snel serieus genomen. Er is meer dan alleen morfine en daarop gebaseerd. Tramadol bijvoorbeeld, vraag eens of ze dat mag. Het enige dat je kan doen is aan de bel blijven trekken. Zeg dat de pijn ondraaglijk is en dat je moeder het niet nog een dag uithoudt. Vraag het verschillende artsen. Blijf bellen tot er iemand wakker wordt.

Kikki39

Kikki39

08-10-2021 om 12:32 Topicstarter

tramadol mag blijkbaar ook niet 

Weet iemand dit; ze bevriest van binnen, geen gewone kou, maar ze huilt erom. Ze zegt net of ik constant in min 20 graden sta. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Imi

Imi

08-10-2021 om 13:09

Ongelooflijk, wat een afschuwelijke situatie! Als ze hierdoor niet verder wil, wordt het dan een optie om haar in slaap houden totdat de ergste pijn voorbij is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.