Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jamilla

Jamilla

28-05-2012 om 13:42

Moedervlek/melanoom, zo bang!

Hallo,

Even mijn hart luchten. Heb van de week een zwarte moedervlek weg laten halen. Waarschijnlijk een melanoom, de agressiefste vorm van huidkanker.
Ik ben zoooooo bang. 2 Weken wachten voor de uitslag. Dan is van belang hoe diep hij naar binnen is gegroeid.
Ik probeer deze twee weken zo positief mogelijk door tekomen, maar soms zakt dat echt even weg.
Ik heb nog 2 jonge kinderen, en ik wil niet doodgaan!

De dermatoloog leek het vrij waarschijnlijk dat het een melanoom is, maar voor 100% zekerheid kon hij dat niet zeggen natuurlijk. Maar zo op het oog wel.
Ik heb teveel gelezen op internet over overlevingskansen enzo.

Ik hoop dat er mensen zijn met positieve verhalen, want ik wil zo graag dat het goed komt!!

Ik moest mijn verhaal hier gewoon even kwijt, want ik wil thuis zo positief mogelijk zijn, en daar teveel praten over mijn angst wil ik niet. Dan doe ik dat liever hier. Heb ook even een andere nick genomen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Egel

Egel

28-05-2012 om 14:09

Veel sterkte

Geen ervaring met zoiets maar: heel, heel veel sterkte! Het enige dat je nu kunt is wachten, vreselijk lijkt me dat! Soms erover praten (met je man?), soms afleiding zoeken. Arme jij, ik hoop met je mee!

Hè jakkes

Wat zul je bang zijn idd......ik wens je heel veel sterkte. Misschien kun je proberen alles zoveel mogelijk per dag te nemen: nu eerst maar eens iedere dag tot die 2 weken om zijn zien door te komen. Vel afleiding zoeken, zou dat lukken? Dan de uitslag. Dan pas dáármee verder, enz. enz. Ach, ik sta ook aan wal natuurlijk. Zou je graag echt raad kunnen geven maar feit blijft dat dit een ongelofelijk moeilijke periode is/wordt.
Heel veel sterkte!

Tineke

Tineke

28-05-2012 om 19:01

Verwennen

Jamilla, probeer komende veertien dagen iedere dag een verwennerijtje voor jezelf te verzinnen. Van een uurtje buiten zitten tot een mooie film, van je favoriete badspul gebruiken tot extra lekker eten/ drinken. Alles is geoorloofd, mits betaalbaar.
Vandaag bedenk je iets voor morgen. Zorg er dus voor dat er iedere dag iets is om naar uit te kijken, om je (al is het maar een klein beetje) op te verheugen.
Sterkte en veel liefs!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-05-2012 om 20:48

Jamilla

Veel sterkte, kan me voorstellen dat je bang bent. Ik heb wel een postitief verhaal. Mijn moeder heeft jaren geleden een melanoom laten verwijderen en daarna nooit meer ergens last van gehad. Het kan dus ook goed gaan.

Monet

Monet

28-05-2012 om 21:27

Jamilla, ervaring

Ook ik had een melanoom, toen ik 25 was. Hij is weggesneden, daarna nog een aantal bestralingen gehad, en nooit meer ergens last van gehad. Een jaar of 8 geleden kwam er vlakbij de plek waar de melanoom weggehaald was opnieuw een zelfde soort groeiende/jeukende moedervlek. Deze is ook weggesneden maar bleek onschuldig te zijn. Een positief verhaal dus, ik snap dat je heel gespannen bent, maar ga niet zitten doemdenken voordat je de uitslag hebt. Sterkte!

Jamilla

Sterkte Jamilla, ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik wil je sterkte wensen, de onzekerheid kan slopend zijn en al je energie vreten.
Liefs Geerke

Ook sterkte gewenst

Kan me voorstellen dat je er nu steeds aan moet denken. Hopelijk valt het mee maar daar heb je nu even niets aan. Veel sterkte gewenst.

Fiorucci

Fiorucci

29-05-2012 om 08:13

Sterkte

Wat duren twee weken dan akelig lang,veel sterkte!

Grrrrrr

soms is het tenenkrommend, dat het wachten zo lang duurt, dat zwaard van damocles..

Veel sterkte, ik denk dat Kaatje een mooie tip geeft, voor elke dag een fijn plannetje maken zodat niet alle tijd vervliegt aan zorgen (voor zover je dat lukt dan he?)

Ada

Ada

29-05-2012 om 11:38

Jamilla, ook ervaring

Een paar maanden geleden vermoedde de huisarts dat het rare groeisel op mijn rug een melanoom zou kunnen zijn. Het ding moest met spoed verwijderd, liever vandaag dan morgen. Na onderzoek bleek dat het een keratoacantoom was, dat lijkt op een melanoom maar is niet kwaadaardig.
Die twee weken wachten op de uitslag waren uitputtend, ik was net als jij erg bang. De tijd gaat erg langzaam terwijl je in zo'n emotionele achtbaan zit. Ik heb geprobeerd de paniek zoveel mogelijk weg drukken en zoveel mogelijk 'gewoon' te blijven doen met het gezin. Dat lukte soms maar niet altijd even goed. Veel sterkte!

Primavera

Primavera

29-05-2012 om 12:25

Heel veel sterkte

Er zijn al goede tips gegeven in deze draad, maar ik wilde je ook nog veel sterkte wensen om deze tijd door te komen. Ik hoop heel erg dat het toch vals alarm blijkt te zijn of anders tenminste een vroeg stadium wat goed te behandelen valt.

Carolientje

Carolientje

29-05-2012 om 12:50

Net achter de rug

Jamilla, mijn man ging een paar weken geleden naar de huidarts voor een vreemde moedervlek (huisarts dacht dat het iets onschuldigs was) maar ja hoor, een melanoom en kwaadaardig (het ding was ongeveer 1cm in doorsnee en werd de week erop weggehaald. Nou dan inderdaad 2 hele weken wachten waarin mijn man al van jan en alleman hoorde, oh heb ik ook gehad en mijn tante/oom/broer/oma ook en na weghalen verder niets meer aan de hand. Enfin, bij het weghalen van de littekens de Breslow score en die was 0.9 mm, wat inhoud dat er nog een tweede keer gesneden moest worden(stond ook in het foldertje wat hij de eerste keer meekreeg) . 1cm rondom het litteken. Nou dat is net achter de rug met weer 2 weken wachten (en weer voldoende verhalen van tantes/ooms/neven etc... ook gehad niets aan de hand) . En nu zijn de hechtingen verwijderd, klieren nog een keertje onderzocht en schoon verklaard. Wel over 3 maanden controle en het natuurlijk wel in de gaten houden, ook alle andere moedervlekken heeft man laten controleren en alles is verder in orde. We zijn niet gaan stressen (ja een uurtje na de eerste diagnose waren we even van de kaart maar daarna ging het wel weer) Laat je niet gek maken, grote kans dat het hiermee gewoon klaar is.

blokje

blokje

29-05-2012 om 15:04

Ook meegevallen

man vorig jaar net voor een vliegvakantie nog even naar de dermatoloog. Voor man het goed door had zat het mes er al in, geen vakantieuitstel. Dan schrik je inderdaad flink. Was inderdaad een melanoom met maar een 0,5 score. Toch werd ook hier standaard nogmaals omheen gesneden. Nu een jaar verder geen controles.., ja, van mij. Ik had man met dat plekje midden op de rug naar de huisarts gestuurd.
blokje

Jamilla

Jamilla

29-05-2012 om 16:28

Bedankt en vraagje

Ik wil iedereen bedanken voor jullie lieve reacties.
Het lukt me redelijk hoor, om positief te zijn. Met momenten van inene een heel rotgevoel. Ik ben ook ineens op momenten duizelig, ik denk door de stress/spanning. Voelt heel naar in mn hoofd, en dan ga ik daar ook weer over twijfelen.

Ik hoop op een score van onder de 1 mm. Een vraagje voor diegene met de ervaring van een melanoom: hoe lang denken jullie dat hij er al zat voordat hij weggesneden werd? Daar zit bij mij ook een beetje de angst, volgens mij is die van mij al wel een jaar zwart. Daarvoor was het een gewone moedervlek die langzaam verkleurd is, maar omdat ik zoveel vlekjes heb in allerlei vormen en kleuren, maakte ik me niet zo erg druk, ik weet dus ook niet precies hoe lang deze erzit. Maar ik weet wel, dat hoe langer hij er zit, hoe groter de kans op uitzaaiing. En zo maak ik mezelf dus toch weer gek..

Maar over het algemeen probeer ik gewoon te genieten van de dagen, doe gewoon mn dingen en verstand op nul. Mocht de uitslag goed zijn (en goed is voor mij alles waarbij ik blijf leven dan zal ik wel zoveel meer bewuster genieten van alles om me heen. Lijkt alsof je nu veel meer ervaart waar het allemaal om draait.

Jamilla

Jamilla

29-05-2012 om 16:31

Carolientje/blokje vraag

Hoe lang zat er bij jullie tussen de diagnose en wegsnijden voor de 2e keer? Ben ik benieuwd naar ivm vakantie begin juli.

dre

dre

29-05-2012 om 16:53

Ervaring meerdere keren

Hoi Jamilla,
Ik kan me erg goed voorstellen dat je bent geschrokken! Natuurlijk probeer je er nu niet constant aan te denken, maar ik weet uit ervaring dat dat erg moeilijk is. Probeer in ieder geval niet teveel op internet op te zoeken, daar maak je jezelf alleen maar bang van.
Bij mij is zo'n 8 jaar geleden voor het eerst een melanoom ontdenkt (op mijn onderbeen). De breslowscore was zodanig dat ze vervolgens de lymfklieren in mijn been hebben verwijderd. Inmiddels heb ik nog een keer een melanoom gehad en ben ik doorverwezen naar het LUMC (hier zit een van de experts op melanoomgebied), waar ik regelmatig op controle moet komen. Er zijn een aantal keren verdachte moedervlekken weggehaald, maar gelukkig altijd op tijd.
Sterkte de komende 2 weken!

Carolientje

Carolientje

29-05-2012 om 19:19

Heel lang

Die moedervlek van mijn man zat er al zolang ik hem ken. Nooooit aan gedacht dat het een 'foute' moedervlek was. Het is dat mijn man voor een wratje op zijn wang naar de huidarts ging en ik zei, goh, laat anders die moedervlek op je rug ook weghalen, die is zo groot (beetje rommelig, niet dik maar wel vlekkerig, altijd al) zo'n beetje 1cm doorsnee. (want zelf had ik ook ooit eens een lelijke moedervlek weg laten halen, waar helemaal niets mee aan de hand was, was ook niets kwaadaardigs) Nou en toen ging het balletje rollen. Man heeft dat ding al zeker 20 jaar.
Tussen eerste keer snijden en uitslag na 2 weken en toen mocht ie gelijk de dag erop voor de tweede keer en dat duurde weer 2 weken, dus een maand is hij er zoet mee geweest (en hij heeft nu een litteken van 7 cm op zijn rug (lange rechte lijn) en verder weinig last gehad, alleen eerste dag wat pijnlijk. (lastig op je rug, hoe vaak mensen je niet ineens een bemoedigend klopje willen geven

Jamilla

Jamilla

29-05-2012 om 19:24

Dre

Hoi Dre,

Dank je voor je reactie. Hebben ze bij jou uit voorzorg de lymfklieren in je been verwijderd, of vonden ze er een uitzaaiing? En hoe weet je of het wel of niet uitgezaaid is? En heb je nog complicaties gehad van het verwijderen van je lymfeklieren? Het is voor mij wel positief om te lezen, dat je ook met een hogere breslowscore 8 jaar geleden nu nog telkens op tijd bent.
Hoe is het voor jou om toch zo telkens weer rondom de controles met spanning te moeten leven? Of leer je er gewoon mee omgaan en denk je er in het dagelijks leven niet teveel aan?

Groetjes Jamilla

Jamilla

Jamilla

29-05-2012 om 19:29

Carolientje

Fijn dat je nog even reageert! Wat zullen jullie ook in spanning hebben gezeten. Ik kan me voorstellen dat je bij een moedervlek die er vanaf de geboorte al zit, niet denkt aan het feit dat hij wel eens niet goed zou kunnen zijn.
Maar wat fijn dat hij er nu vanaf is!

Moest wel glimlachen om dat schouderklopje, want toen mijn dochtertje uit school kwam, 2 uurtjes nadat ik geholpen was, klopte ze me stevig op de arm, midden op het verband, en zei: he, mamma, wat is dat?

blokje

blokje

30-05-2012 om 11:20

7 weken

tussen de eerste en tweede keer snijden. Hoe lang deze er al zat, geen idee. Ook niet of er al een moedervlek was. Het viel ineens op. Ik heb toen een foldertje uit de kast geplukt dat ik ergens in een wachtkamer een keer meegenomen had ( iets met een dolfijn en haai ). A.d.h. daarvan heb ik mijn man naar de huisarts gestuurd.
blokje

Twee maand terug

is er bij mij ook een ondekt. De huisarts stuurde mij met spoed door twee dagen later naar de dermatoloog waar ik vervolgens direct geholpen ben. Helaas een melanoom, gelukkig niet dikker dan 0.8 mm. Twee week later heeft de ocoloog een mooi stukje huid rondom de plek van het voormalig melanoom weggesneden. Nu dus een (mismaakte) onderarm met een mooi litteken van 10 cm. Gelukkig geen uitzaaiingen rondom het melanoom. Blijf wel onder controle bij de dermatoloog maar niet bij de oncoloog. Erg schrikken natuurlijk maar als het melanoom niet dikker is dan 1 mm heb je 'maar' 1% kans op uitzaaiingen. Moedervlek heeft er jaren gezeten (terug gekeken op foto's). Iemand vroeg als ik daar niet mee naar de dokter moest. Heb vervolgens nog wel een jaar gewacht (dom dom). Collega van mij had er een in haar nek. Is ook huid weggehaald en zij moest nog 12 week 5x in de week bestraald worden. Gelukkig loopt ze nu alweer heel wat jaren gezond rond! Het blijft spannend totdat je het weet maar zoek afleiding en gelukkig zijn er heel wat 'succes' verhalen. Ik hoop dat er ook een positieve op jouw ligt te wachten!!

dre

dre

30-05-2012 om 20:24

Jamilla

Hoi Jamilla,

De lymfklieren zijn destijds uit voorzorg verwijderd, gelukkig zaten er geen uitzaaiingen. Ik heb aan het begin van de zomer (tenminste als er een warme zomer is.... ) een dikker been, maar zodra er meer warme dagen komen trekt dat vrij snel weg. Alsof het been even moet wennen ofzo.
Natuurlijk blijven de controles moeilijk, het lukt me overigens wel steeds beter om er nuchter onder te blijven, maar de rit naar het ziekenhuis is toch altijd weer spannend. Het klinkt misschien suf, maar ik probeer me altijd te bedenken dat de kans dat ik op weg naar het ziekenhuis iets krijg groter is dan de kans dat ik een uitgezaaid melanoom heb. Ongetwijfeld is dit niet waar, maar mij helpt het.

Dre

Jamilla

Jamilla

02-06-2012 om 13:05

J@ost

Bedankt voor je reactie, goed om jouw positieve verhaal te lezen. En ook van je collega.
Ik ga ook maar van het positieve uit, al is het wel moeilijk om niet achter elk pijnt wat te denken nu.
Zo denk ik bijvoorbeeld dat ik pijn onder de oksel van mn arm heb, en ben dan gelijk bang voor opgezette lymfeklieren. Maar durf niet echt goed te voelen, want dat doe ik niet voor donderdag as. Dat mag de dermatoloog van me doen, want anders maak ik mezelf gek!

Jamilla

Heb je de uitslag al binnen?

Ook benieuwd

Jamilla hoe gaat het?

elsje78

elsje78

12-06-2012 om 20:36

Ik ook

had meegelezen...

Ook

Al een paar keer gekeken hier. Hoop dat je een goede uitslag had!

caya11

caya11

14-06-2012 om 22:36

Helaas ervaring met melanoom

Hoi,

5 jaar geleden had ik een melanoom van 1.1 mm. Alle alarmbellen aan. Uitzaaiing in mijn lymfeklieren. Gelukkig maar in 1, mmar wat was ik blij dat ze dat onderzoek gedaan hebben. Nu was ik iig die uitzaaing kwijt. Ik ben nu 5 jaar verder en het gaat voor zover ik weet goed. Wel blijft die angst steeds dat het terugkomt, maar dat zal een ieder hebben die ooit iets levensbedreigends heeft gehad....

nuevenanno

nuevenanno

15-06-2012 om 10:10

Ook

Een tijdje terug bleek ik een basaalcelcarcinoom te hebben. Volgens de arts komt het heel veel voor. Zal best, maar ik was flink geschrokken. Ik vond mezelf ook nog veeeeeeel te jong dacht altijd dat het met name bij ouderen voor kwam. Naief natuurlijk. Lees nu hier dat ook melanomen ook geregeld voorkomen bij jonge mensen. Voor mij reden te meer om al mijn vlekjes goed in de gaten te houden.

Jamilla

Jamilla

15-06-2012 om 13:55

Reactie

Sorry sorry sorry dat ik nu pas reageer! Internet heeft er een paar dagen uitgelegen, en daarna dacht ik er even niet aan.
Ik heb SUPERGOED nieuws! Tot verbazing van de dermatoloog gaat het na onderzoek gewoon om een onrustige moedervlek. Omdat ze zelf ook verbaasd was van deze uitslag, is de moedervlek voor een second opinion opgestuurd. Omdat zei op basis van uiterlijk en natuurlijk veel ervaring van een melanoom was uitgegaan. En ik daardoor ook.
Pfff, het waren me wel twee weekjes. En Ik ga er vanuit dat de eerste uitslag gewoon klopt!
Ik ben natuurlijk heel blij met deze onverwachte uitslag. Wel twee weken stress voor niks. Hoewel, je leert in korte tijd sommige dingen te relativeren, en ik zal voortaan voorzichtiger zijn met zonnen. Zonnebank is de deur al uit, en ik ga mijn vele moedervlekken goed in de gaten houden nu!
Voor iedereen die meeleefde, bedankt! En iedereen met de ervaring van een melanoom, sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.