Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rafelkap

Rafelkap

19-10-2009 om 18:32

Moeie peuter

Mijn jongste van bijna 3 is al een hele tijd veel moe. Hij is verder nooit ziek. 's Ochtends slaat de vermoeidheid al toe (maar hij is dan niet te moe om te gaan slapen) en 's middags ook (slaapt vaak nog wel max 2 uur). Ik ben er pas mee naar de huisarts geweest, bloed geprikt. Nu is mijn vraag: wat is/was meestal de oorzaal van vermoeidheid bij jullie peuters en wat moet ik morgen vragen als er niks uit de bloeduitslagen komt (hoor ik morgen)? Hoe krijg ik mijn zoontje weer fit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

20-10-2009 om 13:30

Weinig zinvol

Rafelkap:
"Nu is mijn vraag: wat is/was meestal de oorzaal van vermoeidheid bij jullie peuters en wat moet ik morgen vragen als er niks uit de bloeduitslagen komt (hoor ik morgen)? Hoe krijg ik mijn zoontje weer fit?"
Dat zijn weinig zinvolle vragen, als je niet weet waarom hij moe is. Moe kan allerlei oorzaken hebben, zowleonschuldig als ernstig. Afwachten wat er uit de testen komt, en of je daarna iets kunt verzinnen dat niet getest is.

Rafelkap

Rafelkap

20-10-2009 om 13:37

Er is

getest op suiker en hb en bloedwaarden (meen ik). Dat was allemaal goed. Er was niet getest op schildklier, dat wordt nog aangevraagd.
Maar waarop kan dan nog meer getest worden?

Jesse_1

Jesse_1

20-10-2009 om 14:10

Kweet niet

Maar ik ga morgen met onze (jongste) zoon naar de h.a. vanwege zijn moeheid, wat al zeker 4 weken speelt.
Sterkte, Jesse

essanlau

essanlau

20-10-2009 om 20:04

Amandelen

Hoi,

Hier is mijn zoontje (ook bijna 3) ook moe, maar wil 's middags niet meer slapen. En ik heb weinig zin in de strijd moet ik eerlijk zeggen. Hij redt het net tot ongeveer 7 uur en slaapt dan tot de volgende morgen 7.30 en soms zelfs langer. Je merkt aan het eind van de dag wel dat het het klaar is doordat hij dan extra druk en vervelend wordt.
Hij is al sinds het eind van de zomervakantie verkouden en slaapt onrustig, komt er een aantal keer per nacht uit en snurkt vrij hevig. Ik ben met hem naar de huisarts geweest en doorverwezen naar de KNO in verband met sterkt vergrootte amandelen. Die worden volgende week verwijderd en ik hoop dat dat de oplossing is voor hem.

Maar ja jij bent al bij de huisarts geweest, dus zullen de amandelen ook wel nagekeken zijn.

Groetjes
Esther

Jesse_1

Jesse_1

20-10-2009 om 22:39

's ochtends al moe

Hier gaat het om een kleuter, die al na het opstaan (uit zichzelf wakker geworden) zegt dat hij zo moe is. Vorige week op school ging hij liever bij de juf op schoot zitten dan buiten spelen met zijn vriendjes, echt helemaal NIETS voor hem. Hij heeft ook een wit koppie, en eet een stuk minder dan eerst. Ook heeft hij de afgelopen weken 2x moeten overgeven.
Maar sommige dagen heeft hij ondanks zijn witte gezichtje toch voldoende energie, klaagt niet en eet normaal (reden waarom ik niet eerder naar de dokter ben gegaan). De volgende dag is hij dan soms wèl weer moe - het gaat dus niet over.
Jesse

Rafelkap

Rafelkap

21-10-2009 om 09:41

Er is

verder niets nagekeken, niet naar amandelen of gevoeld naar klieren. Kind maakt ook geen zieke indruk, is alleen vaak 's ochtends al moe. Als de schildklier verder goed is dan moeten we het maar weer een tijdje aanzien. Hij heeft denk ik ook wel last van broer die vroeger op wil staan.

Jesse_1

Jesse_1

21-10-2009 om 13:51

Rafelkap

Dokter hier heeft wel een globaal fysiek onderzoek gedaan en idd ook doorgestuurd voor bloedprikken (dokter vond dat hij wel echt erg wit ziet). Oorzaak voor moeheid kan ook een flinke groeispurt zijn - maar dat is hier niet aan de orde.
Getest wordt op: crp (= algemeen ontstekingskenmerk), bloedbeeld algemeen, tsh (= schildklierhormoon) en op leverwaarden omdat de dokter een leverziekte wil uitsluiten.
Jesse

Rafelkap

Rafelkap

21-10-2009 om 18:36

Jesse

Dank je wel. Ik zal de huisarts nog vragen of hier ook op getest is. Wat naar dat je kind zo wit ziet!
Mijn zoontje is al heel lang veel moe, we proberen nu zijn broer te "trainen" om zijn broertje wat langer te laten slapen en dan gaat het al beter.

Jesse_1

Jesse_1

22-10-2009 om 20:12

Vergeten

Ik ben helemaal vergeten tegen de huisarts te zeggen dan zoon 4 weken terug grijze ontlasting had. Dat maakt iets met de lever of gal wel waarschijnlijk (en ik maak me nu dan ook wel zorgen ).
Ik heb eigenlijk geen idee waarom onze huisarts aan een eventueel levervirus dacht. Misschien omdat hij zo wit zag?
Sterkte met je jongens, het is ook heel moeilijk om je broertje met rust te laten .
Jesse

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-10-2009 om 22:29

Hier

Mannetje was moe en at 's avonds niet of nauwelijks. Hij kreeg geen eiwitten binnen want drinkt geen melk en eet geen vlees of kaas op brood. Ik heb als pauzehap van die knijpkwarkjes meegegeven en sindsdien gaat het beter.

Rafelkap

Rafelkap

24-10-2009 om 12:57

Het gaat hier

intussen beter. Er is niks uit het bloedonderzoek gekomen gelukkig. We stoppen hem nu eerder in bed en oudste krijgt beloning als hij jongste laat uitslapen (even alleen spelen beneden). Nu nog wennen aan de klok.
Jesse, als je de uitslag krijgt zou ik die grijze ontlasting nog even melden. Kan me voorstellen dat je in de rats zit. Hopelijk hoef je niet lang te wachten en kan je zoontje gauw opknappen!

Jesse_1

Jesse_1

25-10-2009 om 22:22

Rafelkap

Ja, dan verzinnen ze opeens zo'n stomme wintertijd .
Hier gaat het ook beter, natuurlijk rust met de vakantie, al is hij nog niet de oude.
We hebben vrijdag een aantal testresultaten gekregen, die waren goed (Hb, ontstekingsmarker, leverwaarden - dus geen pfeiffer), toen heb ik ook de grijze ontlasting gemeld. Aangezien hij daarna verder gewone ontlasting heeft gehad is het niet waarschijnlijk dat het iets is met zijn gal, maar ze heeft het er wel bij gemeld in zijn dossier.
Zelf heb ik het vermoeden dat hij 'een' virusinfectie heeft gehad en dat hij daar gewoon erg moeizaam van herstelt. Hij is zelden ziek, maar heeft als hij ziek is wel erg rare dingen (blaasontsteking - die naderhand misschien geen blaasontsteking was, Hij heeft 2 maal een coxitis fugax gehad of bijv. een slepende bacterie-infectie (impetigo was bij hem echt heel erg). We zullen het wel horen, ik verwacht dus eigenlijk niets, maar ga wel alle resultaten opvragen - mijn vader (arts) was ook wel benieuwd.
Jesse

marie

marie

26-10-2009 om 08:58

Toch amandelen?

Hallo
Ik vind het wel vreemd dat er helemaal niet naar de amandelen gekeken is. Die kunnen namelijk ook constant/sluimerend ontstoken zijn. En dat is heel vermoeiend!
Onze dochter was ook altijd moe, wit zien, veel slapen, slecht eten, etc. Ook nadat de neusamandel met 2 jaar gepeld was en ze buisjes kreeg. Toch kon de huisarts daar geen oorzaak voor aanwijzen.
Toen ze 7 was hebben we een verwijzing gevraagd voor de KNO-arts en toen zijn haar keelamandelen gepeld. Toen knapte ze pas echt goed op. Ze ging beter eten, hoefde niet persé elke avond om 19.00 uur naar bed, kreeg meer kleur, etc.
Achteraf gezien hadden we veel eerder door moeten zetten voor de verwijzing naar de KNO-arts. Had ons vooral veel strijd met eten gescheeld.
Mijn advies als leek is dus - ga naar de KNO-arts.
sterkte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.