Gezondheid

Mamivan2
03-06-2025 om 12:46
Moeilijk afvallen
Hi dames,
Ik probeer sind een maand af te vallen. Dit dmv 3x per week naar fitness en minder calorieën eten. Dat laatste hou ik bij in een app. Het rare is ik zie nog steeds niks op de weegschaal. Het werkt erg demotiverend. Achtergrond: afgelopen 4 jaar 2 zwangerschappen gehad, borstvoeding gegeven, veel slaap te kort.
Iemand ervaring hiermee...

Dwaze-Opa
03-06-2025 om 13:23
Ik ben dan geen dame. Normaliter zou je volgens mij zeker in begin gewicht moeten verliezen omdat je in begin natuurlijk vocht verliest. Waarschijnlijk zit je dus nog te hoog in calorieën. En je moet dus in een calorie tekort gaan om vet te verbranden. Daarnaast zou ik als ik jou was je maten opmeten. Want misschien heb je minder buikomvang en wat spiermassa er bij. Zeker als je nooit in een sportschool te vinden was.
Je kunt natuurlijk ook je calorieën verbruik laten berekenen:
https://xxlnutrition.com/nl/dagelijkse-caloriebehoefte-calculator?utm_id=21756250536&bg_source=ga&bg_campaign=21756250536&bg_kw=kwd-373850181245-mi--pi--ppi-&bg_source_id=715318000219&gad_source=1&gad_campaignid=21756250536
Ik heb hier de eerste beste dit gepakt maar er zijn er natuurlijk meer. Succes

Kiki91
03-06-2025 om 14:49
Ik ken je probleem. Vroeger, voor kinderen, ging afvallen altijd redelijk snel. Nu ik ouder word, ga het helaas steeds minder makkelijk. Dat kan ook met je hormonen te maken hebben.
Kijk eens hoeveel je precies eet. Misschien dat je ongemerkt toch meer opschept dan je denkt. Of dat je bv. de korstjes van het brood voor je kinderen afsnijdt, en die zelf opeet. Dat was bij mij vaak het probleem.
Je sport ook nog 'maar' een maand, het kan wel even duren voordat je resultaat merkt. Maar het belangrijkste, je bent begonnen!

TineWinkel
03-06-2025 om 15:12
Vaak lastig idd. Mbt bijhouden in n app: ben je daarin eerlijk? Niet dat ik je ergens van beschuldig natuurlijk, maar 1 el olie is zomaar 1,5 el, scheelt 40 kcal. En wat extra broodkorsten, zoals Kiki noemt, haalt dat misschien ook wel.
Je moet je lichaam ook niet in n extreem calorieën tekort dwingen, want dan gaat je lijf noodmaatregelen treffen. Zo'n 150 kcal per dag minder dan wat je lijf nodig heeft schijnt t best te werken: je hormoonhuishouding gaat dan nog niet in n spaarstand (leidend naar jojo-en) en je kunt t, ook mentaal gezien, lang volhouden.
Slaaptekort is overigens ook heel ongunstig ivm gewichtsverlies.
En, last but not least: kook zelf, eet geen ultrabewerkte dieet spullen, zonder vet 9f zonder koolhydraten (tenzij je andere dingen onder de leden hebt, zoals dusbetes). En beschouw t niet als n dieet, naar als t aanwennen van n andere etensstijl.

dan
03-06-2025 om 16:59
Tekort aan een goede nachtrust kan er zeker voor zorgen dat het afvallen niet of slecht gaat. En het kan best zijn dat je wel iets in omvang afgevallen bent door het sporten maar dat dit nog niet zichtbaar is op de weegschaal.

AnnaPollewop
03-06-2025 om 18:02
Als je nog maar net gestopt bent met borstvoeding dan heeft je lichaam sowieso even tijd nodig om een nieuw evenwicht te vinden. En ben je misschien ook nog gewend om wat meer te eten dan iemand die niet voedt, nodig heeft.
Slaaptekort is inderdaad desastreus voor je lijn, je verbranding raakt in de war en jij zelf ook want het tekort aan energie dat je dan voortdurend voelt nodigt alsmaar uit tot eten. Is het een mogelijkheid om overdag bij te slapen? Misschien doet dat je lijn wel meer goed dan sporten (bewegen is natuurlijk altijd goed).

Renate46
03-06-2025 om 19:59
Wat doe je met fitness en hoe intensief? Heb je begeleiding of doe je maar wat? 3500 Kcal extra verbranden dan pas zit je op 0,5kg afvallen per week. Wat doe je de andere 4 dagen aan beweging? Koop een smartwatch en zorg dat je 500kcal per dag aan activiteit wordt verbruikt en ga op je minimum kcal zitten wat je nodig hebt.

MMcGonagall
03-06-2025 om 21:46
Het principe is heel eenvoudig, als je in een calorietekort zit, val je af. Ik heb eerst mijn bmr berekend, daarvoor kun je tooltjes googelen. Mijn actieve calorieën worden berekend door mijn smartwatch. Het was allemaal wat teleurstellend want mijn bmr was slechts 1230 en qua activiteit is het lastig om boven de 300 te komen. Met 1u15 fitness, inclusief 23 minuten cardio, kom ik niet boven de 200 calorieën qua verbranding. Met 50 minuten zwemmen zit ik wel op 400.
Gemiddeld probeer ik per dag 300 calorieën in de min te komen en dan val ik ongeveer 2 kilo af in 6 weken. Heel langzaam dus omdat ik gewoon niet de ruimte heb om structureel 500 in de min te gaan (dan zou ik maar 1200 calorieën mogen en dat is echt honger lijden).
Dus meten is weten.

Pinokkio
04-06-2025 om 00:54
Ik zou stoppen met wegen en je middelomtrek gaan meten.
Wat je wil is meer spieren en minder vet. Het kan best dat je al wél resultaat hebt, dus minder vet en meer spieren. En dat je toch niet afvalt. Spieren zijn zwaarder dan vet. Je hebt dus niet zoveel aan de weegschaal.
Dus: ga zorgen dat je meer spieren krijgt. Goed, gezond eten, veel eiwitten.
Zelf zou ik niet cal gaan tellen. Afvallen is
één, maar gewicht blijvend verliezen is een heel ander verhaal. Dat is echt moeilijk. Je maakt veel meer kans als je je eetpatroon blijvend omgooit, patronen ontwikkelt die je vast kunt blijven houden.
En natuurlijk goed zorgen voor jezelf; slaap, ontspanning, rust, plezier.

Dwaze-Opa
04-06-2025 om 06:03
Pinokkio schreef op 04-06-2025 om 00:54:
Wat je wil is meer spieren en minder vet. Het kan best dat je al wél resultaat hebt, dus minder vet en meer spieren. En dat je toch niet afvalt. Spieren zijn zwaarder dan vet. Je hebt dus niet zoveel aan de weegschaal.
één, maar gewicht blijvend verliezen is een heel ander verhaal. Dat is echt moeilijk. Je maakt veel meer kans als je je eetpatroon blijvend omgooit, patronen ontwikkelt die je vast kunt blijven houden.
Zeker wel blijven wegen maar er niet te blind op staren. Want er wordt aangeraden tussen de 0,25-0,5kg per week af te vallen. Dus als je te snel gaat, ga je het niet volhouden. Het is een kwestie van monitoren.

Elpisto
04-06-2025 om 11:18
Zoek iets wat voor jou werkt. Je kunt wel heel laag in je calorieën gaan zitten, maar uiteindelijk zijn dat altijd van die oplossingen, waardoor je uiteindelijk toch weer aan komt als je uit dat patroon gaat.
Ga sporten, drink minimaal 2 liter water per dag, probeer op gezette tijden te eten en zorg dat je uitvogelt hoeveel cal, hoeveel eiwit etc. Dan zou het best vlot kunnen gaan. In elk geval, hier werkt dat het beste.

Pinokkio
04-06-2025 om 12:25
Dwaze-Opa schreef op 04-06-2025 om 06:03:
[..]
Zeker wel blijven wegen maar er niet te blind op staren. Want er wordt aangeraden tussen de 0,25-0,5kg per week af te vallen. Dus als je te snel gaat, ga je het niet volhouden. Het is een kwestie van monitoren.
Ja, we zijn een volk van monitoren geworden
Ja, kan hoor. Maar hoeft zeker niet.
Ook met afvallen geldt: je weet niet of je spieren verliest of vet. En je wil geen spieren verliezen. Als je zo gaat leven dat je goed zorgt voor je spieren dan komt het meestal met het vet ook wel goed.

Dwaze-Opa
04-06-2025 om 12:44
Als je afvalt ga je ook spiermassa verliezen. En het wegen is gewoon dat het niet te snel gaat de eerste paar weken val je rond een kilo af vanwege vocht wat je vasthoudt. Daarna moet je gewooon op die kwart kilo streven. Want dan verlies je het minste energie en spier. En is het gemakkelijker vol te houden.

Roodborstje
04-06-2025 om 15:02
Ik eet koolhydraatarm en ben daarmee redelijk snel wat kilo's kwijtgeraakt.
Een vriendin van mij valt af met de "broodje dunner" boeken

Jesse_1
04-06-2025 om 19:33
Pinokkio schreef op 04-06-2025 om 00:54:
Het idee van calorieën tellen is juist dat je weet wat je (ongemerkt) allemaal in je opneemt. Dus dat je leert keuzes maken. En anders weet je ook niet of je een calorietekort hebt (en dan val je dus ook niet af). Meten is weten. Betekent ook: niet zomaar opschrijven wat je eet, maar ook wegen. Dus ook hoeveel beleg je op een boterham doet (en de hoeveelheden in een app kloppen ook niet altijd, dus '1 plakje' kan anders zijn dan wat je daadwerkelijk eet).
Hierdoor kan je JUIST je eetpatroon blijvend omgooien en op gewicht blijven.
Kan ook dat je een hele lage stofwisseling hebt en dus een lage basisverbranding.

Jesse_1
04-06-2025 om 19:38
MMcGonagall schreef op 03-06-2025 om 21:46:
Het principe is heel eenvoudig, als je in een calorietekort zit, val je af. Ik heb eerst mijn bmr berekend, daarvoor kun je tooltjes googelen. Mijn actieve calorieën worden berekend door mijn smartwatch. Het was allemaal wat teleurstellend want mijn bmr was slechts 1230 en qua activiteit is het lastig om boven de 300 te komen. Met 1u15 fitness, inclusief 23 minuten cardio, kom ik niet boven de 200 calorieën qua verbranding. Met 50 minuten zwemmen zit ik wel op 400.
Gemiddeld probeer ik per dag 300 calorieën in de min te komen en dan val ik ongeveer 2 kilo af in 6 weken. Heel langzaam dus omdat ik gewoon niet de ruimte heb om structureel 500 in de min te gaan (dan zou ik maar 1200 calorieën mogen en dat is echt honger lijden).
Dus meten is weten.
Even hierop inhakend: fitness (spieropbouw) is met name goed voor de lange termijn omdat je met meer spieren meer verbranding hebt. Dus op de langere termijn gaat je basisverbranding omhoog.
En: kijk uit dat je niet je sport als vervanging van je dagelijkse activiteiten gaat zien. Dus dat je verder ook actief blijft en niet op de bank gaat hangen 'want ik heb al gesport vandaag'.