Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blauwe kip

blauwe kip

02-04-2020 om 11:45

moeite met ademen, gaan werken?

Sinds gisteren heb ik moeite met ademen, het voelt alsof ik niet tot een volledige inademing kan komen, soms lukt het in een andere houding wel een keer, maar geweldig gaat het niet. Ik heb afgelopen nacht gemerkt dat het heel vervelend is bij in slaap vallen, want steeds als ik bijna sliep, schrok ik wakker omdat ik het gevoel had geen lucht te krijgen.
Daarnaast hoest ik een klein beetje, het mag echt geen naam hebben, onder normale omstandigheden zou het me niet eens zijn opgevallen.
Ik ben bij vlagen erg duizelig.
Verder heb ik nergens last van, geen koorts, geen noemenswaardige hoofdpijn.

Ik heb de huisartsassistent gesproken, zij zegt dat ik gewoon moet afwachten, maar dat ik volgens de richtlijnen binnen moet blijven. Dus toen ik concludeerde dat ik niet mocht werken, zei zij dat ik dat met mijn werkgever moest overleggen, dat ze dat zo niet kon zeggen.

Ik heb geen cruciaal beroep, maar het is wel heel erg druk, in mijn team waren we gisteren maar met de helft van de mensen, dus het werk was gewoon niet op tijd af, waardoor het wordt doorgeschoven naar een volgende dag. Iedere dag wordt het dus drukker en wordt de deadline van die dag moeilijker te halen. Ik voel me er behoorlijk vervelend bij om thuis te blijven, maar gaan werken met het risico mensen te besmetten voelt ook helemaal niet goed natuurlijk.

Wat zouden jullie doen?


Flavia

Flavia

02-04-2020 om 11:48

thuis blijven

echt zonder discussie, Dit is precies wat steeds wordt aangegeven.
Onder deze omstandigheden kunnen bedrijven en organisaties niet dat leveren wat ze normaal zouden doen. Daar hebben je klanten ook begip voor als je ze maar informeert.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-04-2020 om 11:59

blauwe kip

Voor zover ik weet (maar er lopen hier juristen rond) hoef jij je werkgever niet uit te leggen waarom je je ziek meldt. Hoogstens de bedrtijfsarts als die contact met je opneemt.

Ik zou me ziek melden om twee redenen:
- Beter voor je eigen gezondheid
- Beter (waarschijnlijk) voor de gezondheid van je collega's en klanten.

Flavia

Flavia

02-04-2020 om 12:02

Ad heeft gelijk

je werkgever mag niet eens vragen naar de reden waarom jij je ziek meldt.
Dat is voorbehouden aan de bedrijfsarts.

Niki73

Niki73

02-04-2020 om 12:03

Thuisblijven

De regels zijn duidelijk.

Tars

Tars

02-04-2020 om 12:06

De regels zijn duidelijk

De conclusie dan ook: thuisblijven.

Denk aan de medewerkers op de IC. Zij lijden onder de uitzonderlijke toestroom van ernstig zieke mensen. Elke besmetting die jij nu kunt voorkomen scheelt hen overbelasting. Blijf thuis.

Stress

Overigens kunnen je klachten mogelijk ook te maken hebben met stress. Je werkt keihard in gespannen veranderde tijden. Denk aan mogelijkheden om je te ontspannen.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-04-2020 om 12:11

Adem

Inderdaad. Ademhaling kan bij uitstek een symptoom zijn van stress of angst. Zie ook bijv. hyperventilatie. Volgens mij is koorts de belangrijkste indicator. Bij lichte klachten zonder koorts zou ik me nog niet heel erg zorgen maken. (maar wel thuis blijven!)

Zus

Zus

02-04-2020 om 12:14

nou nee

Maar de helft van de met corona besmette mensen heeft koorts.

blauwe kip

blauwe kip

02-04-2020 om 12:15

dat is duidelijk

Fijn om bevestiging te krijgen.
Ik blijf dus thuis.

En AnneJ, ja daar had ik zelf ook aan gedacht, ik ga maar gewoon zoveel mogelijk rustig aan doen, ik heb niet het idee dat ik vreselijk gespannen ben, maar ik heb wel moeite met alle onzekerheid nu. Ik ga eens kijken welke oude hobby ik tevoorschijn ga toveren, heb alle tijd nu tenslotte.

Sammie

Sammie

02-04-2020 om 12:19

Ik zou

wel overleggen.
Je hoeft je werkgever niet te vertellen waarom je je ziek meldt, klopt in theorie. In deze uitzonderlijke situatie is overleg met werkgever toch het meest praktisch. Dat je buiten de deur werkt geeft al aan dat je werk behoorlijk cruciaal is voor samenleving.

Ik werk in zorg buiten ziekenhuis. Het liefst zou ik me ook ziekmelden met klachten maar dat mag dus niet.
Misschien dat er maatregelen mogelijk zijn om te werken waarbij risico op besmetting zo min mogelijk is.
Overleg zou ik als werkgever in deze situatie erg op prijs stellen.

Overigens vind ik je klachten wel echt serieus klinken, zou goed oppassen. Hoewel stress ook goed zou kunnen.

Thuis blijven

Zoals alle anderen ook zeggen.
Maar stress doet veel. Ik was vorige week ook heel benauwd en duizelig, maar verder nergens last van. Hoe dieper ik inademde hoe erger het werd. Dat was dus echt hyperventilatie.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-04-2020 om 12:34

Zus

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/clinical-guidance-management-patients.html

The signs and symptoms of COVID-19 present at illness onset vary, but over the course of the disease, most persons with COVID-19 will experience the following1,4-9:

Fever (83–99%)
Cough (59–82%)
Fatigue (44–70%)
Anorexia (40–84%)
Shortness of breath (31–40%)
Sputum production (28–33%)
Myalgias (11–35%)

Dus iets van 90%, maar dan gaat het wel over de symptomatische mensen. De groep die helemaal geen klachten heeft (mogelijk ongeveer de helft) krijgt natuurlijk ook geen koorts. Dus dan kom je op 45% of zo...

Irene

Irene

02-04-2020 om 12:43

zou wel overleggen. Je zou je normaal gesoroken niet ziek melden, begrijp ik. Dan ben je dus niet ziek. Maar je mag niet naar je werk. Wij moeten dan overleggen of je thuis iets kunt doen. Zo nee, dan krijgen we bijzonder verlof (met de aanduiding corona). Maar ik vermoed dat zo nee bij ons inmiddels theoretisch is, want het werk wordt gewoon gebracht. Is er bij jullie geen instructie over hoe hiermee om te gaan?

Jesse_1

Jesse_1

02-04-2020 om 12:44

Ziek of moeten binnen blijven?

Er zijn in zijn algemeenheid wel verschillende situaties:
Ben je ziek (dus was je ook niet gaan werken als er geen corona heerste)? Dan meld je je gewoon ziek.
Moet je (voor de zekerheid en volgens de richtlijnen van de overheid) binnen blijven? Dan ben je niet ziek. Dan werk je vanuit huis of neem je gedwongen een vrije dag op.

Ik zeg het even strikt zoals het hoort. Je kunt je natuurlijk ziek melden als je maar zozo bent.

Niki73

Niki73

02-04-2020 om 12:50

Hyperventilatie

Je kunt vrij eenvoudig nagaan of je hyperventilatie hebt: adem in een zakje. Kun je dan gemakkelijker ademen, dan is het waarschijnlijk hyperventilatie.
Als je een plastic zakje gebruikt, dan niet te lang doorgaan, want dan raakt de zuurstof op. Dan word je daar weer duizelig van. Gewoon af en toe even een paar minuten.

Jesse

Ik ben het niet met je eens dat je voor eigen rekening een vrije dag moet opnemen als je niet kan werken omdat je vanwege de RIVM-adviezen binnen moet blijven. Als je thuis kan werken maar dat lukt niet (bijvoorbeeld omdat het werk niet thuis verricht kan worden of omdat je vanaf huis niet kan inloggen) dan denk ik toch dat dit de pech is van de werkgever.

In overleg een vrije dag opnemen is wat anders. Maar als werkgevers nu vakantiedagen gaan inhouden van iedereen die braaf naar meneer Van Dissel luistert en thuisblijft bij klachten, dan denk ik niet dat dat arbeidsrechtelijk door de beugel kan.

Je kan dat ook wel in het wettelijk systeem onderbrengen trouwens, door te zeggen dat ook dit valt onder "het wegens ziekte zijn arbeid niet kunnen verrichten".

Groeten,

Temet

Irene

Irene

02-04-2020 om 13:01

was dit net aan het uitzoeken naar aanleiding van de reactie van Jesse_1 en ik ben het eens met Temet. Het is geen reden om verplicht verlof te nemen. Maar, als je je normaal niet ziek zou melden met de klachten die je nu hebt, zou ik wel overleggen met je werkgever.

Jesse_1

Jesse_1

02-04-2020 om 13:26

Sorry

Ik zei het inderdaad niet helemaal goed. Ik bedoelde met name dat je je niet _ziek_ moet melden als je anders zou gaan werken. Dus overleg met werkgever dat je NIET komt en hoe dat op te lossen als je niet vanuit huis kunt werken.
Je kan niet verplicht worden om een vrije dag op te nemen, maar het kan wel zijn dat je een andere keer deze uren moet inhalen bijvoorbeeld.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-04-2020 om 14:55

Ziek melden

Je bent door je medische situatie niet in staat om (buiten de deur) te werken, dus ik denk dat je je ziek moet melden. Je werkgever zou er overigens goed aan doen om te kijken wat nog wel mogelijk is qua thuiswerken. Mijn onmogelijk-thuis-te-doen werk bleek opeens ook op afstand mogelijk. Met teamviewer kan ik bij m’n computer, de telefoon kon later ook opeens doorgeschakeld worden. Dossiers konden mee naar huis.

Jesse

In overleg kan veel, maar de werkgever kan je m.i. niet zonder meer verplichten om niet-gewerkte uren later in te halen.

Dat is feitelijk net zoiets als het verplicht inleveren van vakantiedagen. Of je nou betaling inlevert (vakantiedagen opnemen) of extra komt werken (later inhalen) het komt erop neer dat het risico van het gedwongen niet-werken bij de werknemer wordt gelegd, en ik denk dat het in deze omstandigheden bij de werkgever ligt.

Groeten,

Temet

Standaard disclaimer van de huisartsassistente

Die huisartsassistentie zegt ALTIJD dat ze niets mag zeggen over de vraag of je wel of niet kunt werken. Want dat mag ze niet zeggen. Dat mag ze nooit zeggen.

Die uitspraak zegt niets over jouw persoonlijke situatie. Dat is echt een standaardantwoord.

Dat je "in overleg moet" met je werkgever is onzin. Ad heeft gelijk. Je moet melden dat je ziek bent. De werkgever kan je vragen om met de bedrijfsarts te praten.

De werkgever is geen medicus en heeft geen verstand van medische dingen, en daar moet je dus niet mee in overleg gaan over medische zaken.
De huisartsassistente is geen arbeidsjurist en heeft geen verstand van arbeidsrelaties en daar moet je niet mee overleggen over hoe je je werkgever dient te benaderen.

Jesse_1

Jesse_1

02-04-2020 om 16:00

Nogmaals sorry

Ik maak er wel een puinhoop van. Dat uren inhalen is alleen van toepassing als er te weinig werk is waardoor je thuis zit, niet als je uit besmettingsgevaar thuis zit.
En dan alleen als CAO of arbeidsovereenkomst hier mogelijkheden voor open laat.

Irene

Irene

02-04-2020 om 16:17

UWV

U betaalt het loon van uw werknemer door als hij niet ziek is maar wel lichte klachten heeft als verkoudheid of hoesten. Wij accepteren uw aanvraag voor een Ziektewetuitkering alleen wanneer uw werknemer zijn werk niet thuis of op afstand kan doen.

blauwe kip

blauwe kip

02-04-2020 om 17:03

ziek gemeld

Mijn werk is onmogelijk van huis uit te doen, vergelijk het met werk in een fabriek ofzo, je kunt het ter plekke doen en anders niet en ook niet online.
Het bedrijf waarvoor ik werk vindt dat het een maatschappelijke functie heeft, dus we moeten blijven werken, maar we staan niet op de lijst met cruciale beroepen.

De uren inhalen is ook niet een optie, al is dat dus niet van toepassing op deze situatie, want ik heb een contract voor 12 uur en werk gemiddeld 20-25 uur per week. Meer werk is er niet.

Ik heb me overigens in overleg met mijn directe leidinggevende ziek gemeld.

Ziek melden

Nee, als je niet ziek bent kun je je niet ziekmelden. Je kan en mag niet naar je werk , dat overleg je met je werkgever (niet ziek dus). En je werkgever moet, ook als je niet vanuit huis werkt, je loon doorbetalen. Zo is het wettelijk vastgelegd.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2020 om 00:03

Hoe is het?

Als je erg kortademig bent, zonder duidelijke corona-kenmerken, moet je ook aan de bel trekken! Er is meer dan corona!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2020 om 21:45

Blauwe kip

Hoe is het?

blauwe kip

blauwe kip

03-04-2020 om 22:13

kaaskopje

Ik had je vraag even gemist.
Dankjewel voor het informeren.
Tja, het gaat zo'n beetje hetzelfde, het ademen leek iets minder moeizaam vandaag, maar nu gaat het weer minder.
Verder hoofpijn, moe en duizelig.
Wel lastig, ik voel me bij vlagen echt beroerd, maar het is allemaal niet dusdanig dat ik me erg zorgen maak.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2020 om 11:13

Blauwe Druif

Oh dit klinkt toch wel naar corona. Als het zo blijft... je kan het maar gehad hebben. Wordt het erger... bellen. Beterschap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.