Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Judith

Judith

04-09-2011 om 15:51

Moet je een wratje laten verwijderen?

Hoi,

Zoon (11) heeft een enkel wratje op zijn vinger. Wij hebben nog nooit eerder wratten gezien bij onze kinderen en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Moet het verwijderd worden?

Gr, Judith

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

04-09-2011 om 16:20

Nee hoor

Dat hoeft helemaal niet. Als hij er geen last van heeft, lekker laten zitten. Kan lang duren, maar het verdwijnt vanzelf.

Tirza

Primavera

Primavera

04-09-2011 om 17:34

Ze verdwijnen niet altijd

Wratten verdwijnen niet altijd en soms worden ze groter en groter.
Wij bevriezen ze meestal met zo'n doe-het-zelf set die je bij de apotheek kan kopen. Dat werkt goed, is zo klaar en doet geen pijn als je goed uitkijkt dat je niet per ongelijk ook de huid raakt met het koude staafje.
Groeten Primavera

Nieuwe zalf voor wratjes

Mijn dochter heeft een wrat op haar hand. Ze vind het bevriezen van een wrat echt vreselijk!!!! Ik had al formule-W geporbeerd (geen resultaat), Wratner doe het zelf thuis (geen succes!!), daarna wrat bij de huisarts laten bevriezen, bleef 1 jaar weg en nu is ie weer terug. Omdat hij op haar hand zit, vind ik het niet prettig om hem te laten zitten. Zeker op school, als ze andere kindje een handje moet geven in de rij.
Via de huisarts zalf gekregen:Salicyluur 40%, wel oppassen voor de gezonde huid erom heen! De worteltjes van de wrat, worden er als het waren uitgetrokken en liggen dan aan de oppervlakte, en zijn eenvoudig via een vijltje te verwijderen. Binnen 3 dagen zagen we al resultaat!

Belle Époque

Belle Époque

06-09-2011 om 12:04

Niet nieuw

Salicylzuur is een zogenaamde "etsende stof", of in plat Nederlands: het vreet je huid weg. Erg handig als je een wratje hebt, maar de rest van de huid moet je er tegen beschermen.
Het is al zo oud als wat Sterker nog: jouw Formule W is óók salicylzuur, maar dan slechts 17%.
In ieder geval werkt dat sterkere concentraat het best bij jullie.
Verwar salicylzuur overigens nooit met acetylsalicylzuur (= Aspirine, en verwar dat weer nooit met Paracetamol).

Tink

Tink

06-09-2011 om 12:22

Hier ook

Ik heb er zelf eentje op het kootje van mijn middelvinger. Onhandige plek want ik haal hem steeds open. En hij werd ook steeds dikker. Formule W deed totaal niets. Dus een paar weken terug maar eens laten bevriezen bij de assistente van de HA (hier is het wrattenspreekuur op maandagmiddag).
De linkerkant van de wrat heeft inmiddels een raar kleurtje gekregen maar verder gebeurt er nog niet veel. We zullen zien, als ie over een week nog niet weg is ga ik maar weer terug.
Meteen de jongens meegenomen, die hebben nl. allebei een paar wratjes onder hun grote teen. Ook bij hen is er nog niets af gevallen.

amk

amk

06-09-2011 om 14:09

Weken

bij dochterlief hebben we een week of 3 voor de zomervakantie een wrat midden onder haar hiel laten aanstippen. We hadden al 2 weken met salicylzuurzalf het eelt weg geweekt. (Ze kan nu heel goed pleisters met gaatjes knippen)

Vlak voor de vakantie nog even naar de ha want ik zag helemaal geen verschil. En een week of 2 geleden merkte ik dat het kreng helemaal verdwenen was. Het is nooit zwart geworden of ander geks gaan doen.

Stinkende gouwe!

Mijn zoon en dochter hadden net voor de zomervakantie allebei een wrat, zoon eentje onder zijn voet, dochter aan haar teen. We kregen de tip om de sap van het plantje 'stinkende gouwe' erop te smeren. Ondanks zijn naam stinkt de plant niet maar bij het afknippen van een stengel komt er geel/oranje sap uit en dat smeer je op de wrat. Na een poos elke dag te smeren zijn de wratten nu verdwenen!
Ik weet alleen niet of het plantje hier te verkrijgen is, wij hebben het op vakantie in Kroatië van iemand gekregen.

Kaatje

Even het onmisbare werkje "Wat bloeit langs onze wegen" erop nageslagen (een plantengidsje dat ik in mijn kindertijd kreeg, ik heb het nog). Daar staat-ie in, dus kennelijk groeit het plantje hier ook (maar vraag me niet waar). Van april tot oktober, aldus het boekje.

Ik citeer: "In vroegere decennieën en eeuwen speelde de stinkende gouwe een belangrijke rol in de volksgeneeskunst en het bijgeloof. Het gele melksap werd als een probaat middel tegen wratten aangeprezen. Ofschoon het bij daarvoor gevoelige mensen de huid irriteren kan, zou een eventuele genezing eerder op autosuggestie berusten dan op een medicinale werking. Middeleeuwse alchemisten vermoedden zelfs goud in het melksap vanwege de kleur. Als opmerkelijke bestanddelen zijn echter slechts giftige alkaloïden gevonden"

Aldus de stand der wetenschap ruim 35 jaar geleden. Niet ondenkbaar dat ze er inmiddels achter zijn dat het wel degelijk werkt

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

08-09-2011 om 15:11

Onkruid

Stinkende gouwe is een onkruid en groeit echt op heel veel plekken, je kunt het bij een wandeling bijna in ieder dorp op een overhoekje wel vinden. Het is een prima plant om wonden te ontsmetten en littekens te voorkomen. Wij doen het sap altijd op van die akelige schaafplekken, het ontsmet prima (bevat veel bacterie-dodende stoffen heb ik ooit eens in de krant gelezen) en zorgt voor veel minder littekenweefsel (bevat stoffen die de celgroei bevorderen, in hetzelfde artikel in de krant gelezen). Het schijnt ook virussen aan te pakken, vandaar dus de werkzaamheid bij wratten.
Let er wel op dat je er geen thee van zet of het sap binnen krijgt, het is namelijk voor inwendig gebruik niet geschikt en behoorlijk giftig. Let ook op je kleren, het is namelijk ook een prima kleurstof, en erg kleurecht in de was...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.