Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeten zorgwerkers zich inenten tegen Mexicaanse griep?

Wat vinden jullie. Dienen mensen werkzaam in de zorg zich in te enten, of staat die keus los van je beroep? Er wordt in onze instelling nogal wat druk uitgeoefend om de inenting wel te laten doen met een aantal argumenten die plausibel klinken. Als er een pandemie uitbreekt heb je verplegend personeel juist hard nodig en moet die dus niet ook ziek thuis liggen. En een zorgwerker met beginnende griepklachten kan al ernstig verzwakte patiënten besmetten met serieuze gevolgen. Toch merk ik onder collega's geen groot enthousiasme om de vaccinatie te halen. De tegenargumenten die ik hoor zijn: ik ziek gewoon liever uit zoals altijd dat vind ik het beste voor mijn lichaam, is er wel goed onderzocht wat de bijwerkingen van de vaccinatie zijn, zo'n vaart zal het niet lopen met die pandemie, ik heb er een hekel aan als er druk op me wordt uitgeoefend.
Ik ben er zelf wel al uit, maar wat vinden jullie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Millenia

Millenia

16-10-2009 om 09:04

Wat denk je zelf?

Het vaccineren is voor een groot deel bedoeld om patienten te beschermen. Mensen die verzwakt zijn worden geconfronteerd met medewerkers die griep onder de leden hebben, als je niet vaccineert. En de griep is al besmettelijk 1 dag voordat je je ziek gaat voelen. Dus zeggen dat je wel thuis zult blijven als je griep krijgt, helpt niet afdoende. Het is tekenend voor de slechte zorg die tegenwoordig wordt verleend, dat mensen zich niet willen vaccineren. Toen ik zelf dertig jaar geleden verpleegkundige was (13 jaar in dat vak gefunctioneerd) lieten wij ons zonder morren voor van alles vaccineren. Denk aan de BCG (tuberculose) en de hepatitis B vaccinatie toen die beschikbaar kwam. Wij hadden een soort beroepstrots. Je probeerde zo goed mogelijk te functioneren en dat hield een dienstverlenende houding in. Tegenwoordig proberen ze zo goed mogelijk te functioneren en dat houdt een hoop cynisme en ego in. En kennelijk zijn mensen HEEL slecht opgeleid dat ze het evidente voordeel van zo'n vaccinatie niet inzien.
Dit hele fenomeen past mijns inziens bij een aantal andere verschijnselen. Zo was er ongeveer twee jaar geleden een groep onder de huisartsen die geen nachtdiensten meer wilden draaien. Zo vindt iedereen het doodnormaal dat patienten maanden op wachtlijsten vertoeven en daar zelfs sterven. Nu moeten we het ook maar normaal vinden als het personeel liever heeft dat een patient overlijdt aan griep als complicatie, dan dat ze zelf even een vaccinatie moeten halen. Maar wel respect verwachten van de patienten natuurlijk en waag het niet een grote mond te hebben als je je mishandeld voelt. En je naaste straks in het ziekenhuis of verzorgingshuis overlijdt aan griep, overgebracht door dom personeel. Ach ja.
Nu maar schieten. Ik mag niet zeggen "dom". Ik moet begrip opbrengen voor.....enz. enz. En accepteren dat ik nu eenmaal risico loop in ziekenhuizen. Dat loop ik toch al, weten we uit de schrikbarende cijfers....Waar komt die slechte reputatie van jullie toch vandaan?

Pluk53

Pluk53

16-10-2009 om 09:05

Voor vaccineren

Silone, je geeft zelf de "voor" argumenten al aan. Vooral het besmetten van al wat zwakkerere verzorgden is een duidelijk argument.
"ik ziek gewoon liever uit zoals altijd dat vind ik het beste voor mijn lichaam" onzin. Het netto-resultaat van een geslaagde vaccinatie, en het goed doorkomen van de ziekte zelf is hetzelfde: je lichaam heeft anti-stoffen, en kan dit, of vergelijkbare virussen de volgende keer snel de baas. Het doormaken van de "echte" griep brengt enkel schade toe aan je lichaam. (alleen al het twee weken inactief zijn).
"is er wel goed onderzocht wat de bijwerkingen van de vaccinatie zijn" : het "basis-recept" voor deze vaccinatie is niet nieuw, dus zullen de bijverschijnselen vergelijkbaar zijn met een "normale" griepspuit.
"zo'n vaart zal het niet lopen met die pandemie" Dat weet geen mens. Ik heb nog geen bijgestelde voorspellingen gezien. Verwacht men nog steeds dat op het hoogtepunt eenderde van Nederland uitgeteld is?
"ik heb er een hekel aan als er druk op me wordt uitgeoefend" Ik ook, maar ik ben wel gevoelig voor goede argumenten .
Uiteindelijk moet ieder voor zich de afweging maken, maar wel met de goede argumenten voor en tegen.

Miekie

Miekie

16-10-2009 om 09:18

Ziek door vaccinatie

Zelf ben ik ook werkzaam in de gezondheidszorg en ik ben voor vaccinatie. Wat mij wel tegenstaat is het feit dat zoveel mensen ziek worden na de vaccinatie, weliswaar niet heel ernstig maar toch ziek genoeg om een paar dagen op non actief te staan. Dat feit weerhoudt mij ervan want het komt steeds slecht uit. Alle afgelopen griepperiodes heb ik ook geen bijzondere griepgevallen meegemaakt dus het zal wel loslopen maar die Mexicaanse griep kan zich gevaarlijk gaan ontwikkelen. Dus ik ga het wel doen maar nu even niet.

Pluk53

Pluk53

16-10-2009 om 09:32

Mieke

"Wat mij wel tegenstaat is het feit dat zoveel mensen ziek worden na de vaccinatie, weliswaar niet heel ernstig maar toch ziek genoeg om een paar dagen op non actief te staan. " Een paar dagen niet kunnen werken door een griepspuit? Heb je daar getallen van? Volgens mij is dat hele grote onzin.

Pluk53

Pluk53

16-10-2009 om 09:34

(ot) pelle

jij hebt dezelfde hekel aan broodje-aap-vaccinatie-verhalen .

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-10-2009 om 09:37

Tja

Ja, ik ben zeker vóór vaccinaties in de zorg.
Dat er blijkbaar de nodige protest is, begrijp ik op zich wel. Hier op het forum zijn ook vrijwel dagelijks draadjes over 'verplichtingen'; de hedendaagse mens heeft het niet zo dingen die MOETEN. Ook al zijn de argumenten voor een verplichting steekhoudend, individuele keuzevrijheid wordt toch wel als zeer essentieel gevoeld. Dat speelt natuurlijk niet alleen in de zorg, dat zie je overal terug. Persoonlijke en individuele belangen en principes zijn dan belangrijker dan het 'algemeen belang'. De collega's van Silone vinden het algemeen belang blijkbaar ook ondergeschikt aan hun eigen principes. Ik snap het dus wel; het zijn net gewone mensen.... Maar ik vind het wel buitengewoon spijtig.

Hanne.

Hanne.

16-10-2009 om 10:39

Hepatitis/tuberculose vs griep

Milennia, volgens mij zit er wel een flink verschil tussen een vaccinatie tegen tubercolosis/hepatitis en de griep prik.

De eerste is bedoeld om werknemers in de gezondheidszorg te beschermen tegen besmetting (door patienten) met ziektes waar je de rest van je leven last van kan houden, de griepprik is bedoeld om jezelf te beschermen tegen een relatief milde ziekte en evt ook patienten te beschermen. Ik zie wel waar het verschil in motivatie vandaan komt.

Wat ik trouwens niet snap: als ik ingeent ben tegen de griep, dan kan ik het griepvirus toch nog gewoon overdragen? Ik bedoel ik word er zelf misschien niet ziek van, maar als mijn zieke kind z'n snotneus aan mijn handen afveegt zonder dat ik dat merk, kan ik met die 'besmette' hand toch een ander weer besmetten? Of zie ik dat verkeerd?

Millenia

Millenia

16-10-2009 om 12:47

Tjonge jonge

"De eerste is bedoeld om werknemers in de gezondheidszorg te beschermen tegen besmetting (door patienten) met ziektes waar je de rest van je leven last van kan houden". Nou,nee. Het besmettingsgevaar is wederzijds. Zo gaat dat met besmettingen van A naar B, maar als dat zo uitkomt, ook van B naar A. Een patiënt is erbij gebaat als ik niet met latente tuberculose rondloop die een open tbc kan worden. Met die open tbc kun je anderen besmetten. Komt dat nooit voor? Toch wel. Ik heb meegemaakt dat een hele afdeling gescreend moest worden omdat iemand van het PERSONEEL open tbc bleek te hebben. Hetzelfde geldt voor hepatitis B natuurlijk.
En als jouw kind zijn snotneus aan jouw handen afveegt, tja.... Ten eerste ga je vanuit huis naar je werk. Onderweg raak je dat virus minstens voor een deel weer kwijt. En dan hoop ik van harte dat je op je werk professioneel genoeg bent om eerst je handen te wassen voordat je patienten aanraakt. In, alweer de goeie ouwe tijd, werd ons dat tenminste wel bijgebracht. En we deden het nog ook.
Zoals ik al zei: wat stelt die opleiding nog voor tegenwoordig als je dit soort vragen stelt? Ik griezel ervan, echt!

Vroeger versus nu

Ik denk dat een vergelijking met 'vroeger' en 'nu' en daar de bijbehorende verplichtingen/verantwoordelijkheden etc. bij aan te koppelen zowiezo niet opgaat. Waar vroeger een A-verpleegkundige aan je bed kwam, staat er nu een op niveau2 opgeleide 'helpende'. Die is véél lager geschoold (verschil HBO MBO is denk ik even groot) en wordt ook véél lager uitbetaald (nog minder dan een fabrieksarbeider met lagere school), moet voor dat geld wél op de gekste momenten komen opdraven én flexibel werken, dus na een avonddienst tot 23.00 uur kan je best de volgende ochtend om 7.00 uur weer beginnen en krijgt ook nog 's véél minder oftewel amper onregelmatigheidstoeslag (zo'n beetje alleen 's nachts en avond/nacht-weekend) en moet hetzelfde werk dat ze 'vroeger' deden met 6 mensen nu in d'r 1-tje doen. Oftewel, ze loopt zich de benen uit het gat voor een schijntje........
Ik heb zo de schurft aan van die ex-werknemeners is de zorg die het zogenaamd zo goed weten.....had er trouwens laatst nog 1 op sollicitatiegesprek, A-verpleegkundige, die wilde ons wel 's vertellen hoe het allemaal 'hoort' in d'r laatste 2 jaar voor d'r pensioen. Helaas krabbelde ze terug toen ze d'r salaris en d'r werktijden en de bijbehorende verantwoordelijkheden in de smiezen kreeg...was ik flink pissig over. Ik stop tijd in d'r (vondt het een nogal irritant mens dat merk je wel), tijd die ik véél beter kan besteden en na dat gesprek én een dagje meelopen (kost ook veel tijd) en na d'r gesprekje met personeelszaken (kost óók tijd) bedenkt mevrouw zich.
Natuurlijk voelt niemand zich verantwoordelijk en verplicht. Als je je als werkende in de zorg zo onderbetaald en miskend voelt en je de blubber werkt en ondertussen nog aan alle kanten commentaar hoort....logisch toch?
Ik prakezeer er niet over om me voor dat schijntje óók nog 's vol te laten prikken. Ik zie ook helemaal geen noodzaak, ik sta niet aan bed in mijn werk, heb geen 1 op 1 contact in intieme situaties (zoals dat heet) en heb ongeveer hetzelfde contact als bezoekers, vrijwilligers etc. en zolang die niet worden ingeënt lijkt het me voor mij ook zeer overbodig.
Laat ze eerst maar eens wat meer waardering hebben voor verzorgenden en verpleegkundigen, ik sta er met mijn neus boven op elke dag en ik zie het terughollen qua kwaliteit en dat is écht allemaal te danken aan de voortschrijdende bezuinigingen waarmee alsmaar méér gedaan moet worden.(tsja ouderengolfje komt eraan hé?)
En buiten dat alles ben ik w.s. al imuun, ik heb als kind de Hong/Kong-griep gehad en was daar doodziek van, heb er zelfs m'n verjaardag door in het ziekenhuis moeten vieren. Vastgestelde Hong/Kong-griep dus. En de mexicaanse griep is een gemuteerde variant van de spaansegriep/hong-kong-griep (zoek maar op), de griepspuit is dus ook gemaakt met die griepen als basis en die heb ik al gehad dus.
Heb na die ene keer in m'n leven griep, het ook nooit meer gehad dus. Immuun voor het leven w.s.
groeten albana

Pluk53

Pluk53

16-10-2009 om 13:53

Albana, boodschap en boodschapper

Albana, je moet de boodschap wel los op haar merites beoordelen. Een persoon die in de zorg werkzaam is, maakt niet uit op welk niveau, wordt geacht de maatregelen te kennen om besmetting te voorkomen.

Pluk53

Pluk53

16-10-2009 om 14:14

Voorbeeldfunctie

Albana, jij zit in het management, in een voorbeeldfunctie. En slecht betaald worden is nog geen reden om alle beroepseer en verantwoordelijkheidsgevoel dan maar over boord te gooien.
Ik wil dus zeggen: zeker jij moet je laten vaccineren, en dat luid en duidelijk rondbazuinen.

Millenia

Millenia

16-10-2009 om 14:28

Albana

Als je qua zuurgraad zover bent gevorderd als jij, zit er maar één ding op: ga in vredesnaam wat anders doen. Als je manager bent en er niet tegen kunt als sollicitanten afhanken, dan ben je echt niet geschikt voor je functie. Het komt overal voor dat sollicitanten afhaken. Het is niet zo dat mensen de baan MOETEN aannemen als ze komen solliciteren. Solliciteren is voor beide kanten een sollicitatie. Het is tamelijk arrogant om te verwachten dat iemand doet wat je wil, alleen omdat je "er tijd in steekt".
En Hongkonggriep is iets anders als Mexicaanse griep. Dus jouw immuniteit is niet gegarandeerd. Ook de term "volspuiten" komt weinig professioneel over. Misschien hebben die ex-collega's gewoon gelijk? En gaat het niveau erg achteruit inderdaad. Wiens schuld dat is, is vers twee. Voorlopig is het balen voor de patienten. Dat zijn de slachtoffers die onderin de pikorde zitten en het meest te beklagen zijn.

Fatima

Fatima

16-10-2009 om 14:38

Voor albana

Je bent in de war of je begrijpt er niets van. H1N1 is verwant aan de Aziatische griep van 1957 niet aan de HongKonggriep van 1968-1969.

Silone

Silone

16-10-2009 om 14:46 Topicstarter

Hmmm

Ik heb getracht zonder waardeoordeel hier neer te zetten hoe het er bij ons aan toe gaat. Ik vond de discussie die op het werk speelde verrassend en was benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Het is me niet geheel duidelijk waarom mijn opleiding nu griezelig is (een opleiding die ik overigens 22 jaar geleden genoten heb) en waarom ik de wind van voren krijg van Millenia. Mijn eigen mening hoef ik niet te vormen, dank u, dat had ik al gedaan, zoals geschreven. Verder ben ik wel benieuwd naar de opkomst t.z.t. Aan de inzet van het management kan het niet liggen zoals gezegd. Er zijn inmiddels twee bijeenkomsten voor het personeel geweest om voor te lichten. Vooralsnog zijn er alleen nog maar prikdata voor de gewone griep bekend. Het vaccin tegen mex-griep schijnt nog niet binnen te zijn. Het protocol handhygiëne is wel aangescherpt een poosje geleden (desinfectans vóór en ná elk patiëntencontact). Zo hoorde ik van een patiënt dat er in een ander ziekenhuis geen handen meer geschud worden tussen patiënt en zorgwerker. Zo ver willen ze hier (nog) niet gaan.

Millenia

Millenia

16-10-2009 om 15:01

Silone

Je vroeg wat ik er van vond, nietwaar? Nou, ik vind het dus verbijsterend dat mensen er überhaupt over in discussie gaan. Dat is mijn punt. En ik vind niet je opleiding griezelig, maar de kennelijke onkunde onder medewerkers rond vaccinaties. Als jij je opleiding 22 jaar geleden had, dan neem ik aan dat jij persoonlijk nog wel behoorlijk werd ingelicht over hoe vaccinaties werken. Verder verwijs ik graag naar de reactie van Albana ter illustratie van wat ik bedoel...

Millenia

Millenia

16-10-2009 om 15:04

Silone nog een toelichting

Waar ik dus op reageerde was niet op jouw mening maar op dit: "De tegenargumenten die ik hoor zijn: ik ziek gewoon liever uit zoals altijd dat vind ik het beste voor mijn lichaam, is er wel goed onderzocht wat de bijwerkingen van de vaccinatie zijn, zo'n vaart zal het niet lopen met die pandemie, ik heb er een hekel aan als er druk op me wordt uitgeoefend." Van die tegenargumentaties gaan mijn haren dus recht overeind staan. En ik schrik van de onwetendheid die eruit spreekt.

Silone

Silone

16-10-2009 om 15:24 Topicstarter

Millenia

Bedankt voor je nuancering, dat haalt de scherpe kantjes er wat af. En ja, ik ben geïnteresseerd in iedere mening, ook de jouwe. Overigens ben ik geen A-verpleegkundige, dus mijn vaccinatiekennis heeft nimmer ver gereikt. Wat wel storend is, is dat aan onderbuikgevoelens meer waarde wordt gehecht dan aan valide argumenten. En daar zal het managament een flinke dobber aan krijgen. Aan de andere kant, ik weet niet hoe groot deze discussie ziekenhuisbreed is. Ik krijg er alleen maar van mee wat ik aan de lunchtafel onder collegae opving. (ik werk te weinig uren om volledig op de hoogte te zijn).

Management? wélk managment?

Ik zit helemaal niet in het management.......Er is nog amper management namelijk. Er is 1 manager op 3 verzorgingshuizen en 1 secretaresse en daar behoor ik niet toe. Ik ben aktiviteitenbegeleider....maar ook dat is helaas 'wegbezuinigt' voor begeleiding is namelijk met ingang van januari geen indicatie meer en voor aktivering als een jaartje of 3 niet meer. Dus niks voorbeeldfunctie. De enige aktiviteitenbegeleiding en begeleiding die er nu nog is moet van vrijwilligers komen...En ik doe dat in een deeltijdbaan voor 3 (!!!!!) huizen, let wel......vroeger waren dat voor elk huis 3 AB-ers.
O en erbij nog ziekenbegeleiding (door vrijwilligers) coördinatie internet voor bewoners , zit wel eens bij solliciataies in werkfuncties (betaalde dan) waar de begeleiding een 'onderdeel' van het werk is enzo.(dát is mijn beroep tenslotte) en geef uitleg(of werk ze in) aan personeel dat AB taken of begeleidingstaken 'erbij' moet doen.
Kletkoek en kolder dus, ik zie de mensen(bewoners) zelfs nog mínder dan de vrijwilligers. En het salaris is écht niet over om naar huis te schrijven...ik zou héél wat meer verdienen in een andere baan in een bedrijf b.v.
Maar ja, ik houd nu eenmaal van mijn werk en mijn werkomgeving. Dus ik ben zo gek.
Maar aan al dat ge(ver)oordeel heb ik écht een broertje dood. Jullie weten amper hoe het er in het écht aan toe gaat (enkeling daargelaten) en ik snap héél goed dat de zorg nog 'past' voor ook nog extra verplichtingen. Ik zit trouwens wel 'dicht bij het vuur' want ik sta dan weer wel onder de 'manager' als mijn directe hoofd omdat mijn werk verdeeld is over die 3 huizen...daarom weet ik wel vaak in een erg vroeg stadium van wéér nieuwe regelingen.
mamagers tsss...net of we bakken vol ermee hebben.
Kijk! Dát is nu precies wat ik bedoel...jullie weten er niks van af. Veranderingen gaan razendsnel, zijn bijna niet bij te benen.
groeten albana

Qua slachtoffers zijn we het dan eens millenia

Qua slachtoffers zijn we het helemaal eens. Dat scheelt al weer......En zuur ben ik ook niet. Er is al een ander, een frisse jonge meid en natuurlijk ben ik teleurgesteld als iemand me er zoveel tijd in laat steken en op het állerállerlaatste moment afhaakt, en helemaal als je met zo'n 'air' als 'ik ga jullie eens even uit het slop trekken' binnen komt...Nou laat maar eens zien, denk ik dan! Maar nee....zo iemand haakt af. Dat is trouwens de laatste tijd meer regel dan andersom. Vele herintredende dames vergalloperen zich enorm met weer aan het werk willen...Dat valt hun allemaal (er zijn er natuurlijk ook die wel doorgaan) vies tegen, qua salaris, qua werkdruk, qua verantwoordelijkheid. En ik vindt het gros hier een beetje praten zoals mijn oma ooit deed....zo van 'vroeger was alles beter'...Nou vroeger was de zorg betaalbaar. En nu met zóveel ouderen niet meer. Dat is gewoon de oorzaak en zo simpel is het.Een verzorgingshuis is een verpleeghuis geworden qua zorgzwaarte. In een ziekenhuis lag je vroeger met een kiezersnee 2 weken en nu 2 dagen. De mensen die verzorgt/verpleegt worden zijn gewoonweg 20 keer zieker dan vroeger.En dat met minder hoog gekwalificeerd personeel én met minder personeel qua aantal. Alsjeblieft ga er maar aanstaan!
En wat die inënting betreft......die neem ik met plezier als er weer een indicatie komt voor mijn werk. Dan kan ik weer gewoon mét de mensen werken op de werkvloer...zoals het hoort, zoals de mensen zo hard nodig hebben, maar waar ze (ik voorspel het je!) over 10 jaar pas achter komen. Als de oude mensen bij bosjes eenzaam zitten te verkommeren ergens achter een raampje achter de uitgebloeide bloemen.
En de mensen die ingeënt moeten worden die het meeste aan het bed staan zijn ongeveer op niveau 2 opgeleid...dat is vmbo-niveau2 (ong. leao...) en dan een beroepsopleiding erachteraan. En that's it. En dan zijn er nog een handjevol EVV-ers (eerst verantwoordelijken) en die zijn niveau 3 en soms 4 opgeleid en zijn alleen in de piekuren aan bed te vinden. Voor de rest zijn ze druk met papierwerk.
Zó is de zorg nu. En vroeger is helaas voorbij...dat waren de luxe tijden. Toen je nog 's met mensen kon wándelen en met minemaal 2 man een bewoner waste...dat bestaat al járen niet meer.
groeten albana

Millenia

Millenia

16-10-2009 om 16:40

Albana

a. En wat heeft dat allemaal met vaccineren te maken? Omdat je druk bent en onderbetaald heeft vaccineren geen zin of zo? Ik zie het verband niet.
b. Vroeguh was er ook geen tijd om te wandelen, vergis je niet. En ik heb zelden iemand met 2 man gewassen.
c. Juist omdat er gemiddeld nog meer zieke/pas geopereerde/hoogbejaarde enz. mensen in ziekenhuizen en verzorgingshuizen verblijven, is dat vaccineren extra dringend, lijkt me.
d. Ik zal wel niet herintreden, denk ik. Ik werk nog steeds full time. In een andere branche. Tegenwoordig ben ik dus af en toe patient of één van mijn kinderen is het. En dan ben ik soms verbijsterd, ja.

Opleiding en vaccinatie

De mensen die het meeste 'aan' het bed staan hébben ook bijna geen opleiding...ze mogen in ieder geval géén medicatie uitdelen omdat hun opleiding daar al niet aan 'voldoet' dus wat verwacht je dan dat ze weten over vaccinatie? En ik heb ook amper medische bagage...ja wat ik op school heb gehad in 2 uurtjes verpleegkunde per week..maar dat heb ik ook helemaal niet nodig voor mijn werk...voor info over handicaps vraag ik het wel aan de hoger geschoolden (een handjevol en die zijn dan ook b.v. verantwoordelijk voor de medicatie en delen die uit) en die geven mij áls ik het al nodig heb wel. En buiten dat het is al 25 jaar oude info. Dus lijkt me niet relevant. Maar ik zie amper nog bewoners...dus waarom zou ik? En ik heb werkelijkwaar nooit meer griep gehad sinds ik dus kind was...en dat terwijl ik wel 20 jaar óp de werkvloer heb rondgelopen met elk jaar wel een griepgolfje om me heen. Wél was die griep toen als kind zó hevig dat ik het nu nog weet. Ik was dood en doodziek...En mijn ouders hebben zelfs nog een dag 'gewaakt'bij mijn bed. Laat ze eerst maar eens al het bezoek inenten en alle vrijwilligers...die zijn véél meer de bewoners dan ik.
Ik zou het wel weer als vroeger willen hebben..daar niet van. Dan laat ik me meteen inenten..
Ik zie alleen vrijwilligers en personeel en zet wel eens wat klaar (matriaal) en bel en regel veel. En dat is het.
groeten albana

Ik zie het verband wel...

Die verzorgenden en verpleegkundigen (als ze er nog zijn) zit het helemaal tot zo (wijs ergens rond de ogen aan)...die hebben helemaal geen zin en tijd om zich ook nog druk te maken om naar een 'voorlichting' te gaan...En dan nog in hun werkuren en dan moet ondertussen de rest van het werk wél doorgaan hé?
En ze zijn gewoon werkelijk waar véél lager geschoold. Zo simpel is het gewoon. Maar dat kun je hún toch niet aanrekenen? Dat is allemaal hogerop beslist...er komt minder geld, zwaardere zorg...dus dat zijn dan maatregelen die getroffen moeten worden om het 'rond' te maken. Als iemand lager geschoold is...kan je die dat toch niet verwijten? En dat gebeurd hier dus wel. A-verpleegkundigen vindt je zowiezo niet meer in een verzorgingshuis...of het moet een herintreder zijn en die moet allerlei dingen weer bijleren is vaak niet meer 'vaardig' voor injecties en medicatie etc. etc. En is dus ook lagergeschoold dan 'vroeger'. Het kan ook gewoon niet anders..gezien de indicaties en de tijd en het geld dat je daarvoor krijgt. Dat heeft hogerhand (ik bedoel het rijk en de gemeente en het zorgkantoor) gewoon zo beslist. Die zal je moeten aanspreken als de zorg je niet bevalt of je het personeel te laag geschoold vindt. Niet die 'helpenden welzijn' die daar toevallig wél staat voor dat schijntje.Om dan ook nog het inzicht van de noodzaak van zo'n injectie te vragen aan dat laagopgeleide personeel lijkt me net zoiets om een fabrieksarbeider van de werkvloer te vragen om even de winst en het verlies van het bedrijf uit z'n hoofd uit te rekenen.
groeten albana

Millenia

Millenia

16-10-2009 om 17:28

Albana

Je bent niet te volgen hoor. Je spreekt jezelf tegen in één en dezelfde posting. Men heeft geen tijd om naar een voorlichtingsbijeenkomst te gaan in werktijd. Men is te slecht opgeleid om te weten dat een vaccinatie nuttig is. Als men te laag is opgeleid, moet men dus juist naar die voorlichtingsbijeenkomst gaan. Dat een patient minder kans loopt om te overlijden lijkt mij van groter belang dan niet verzorgd worden omdat het personeel een half uur naar een voorlichtingsbijeenkomst gaat.
Het is een ongeloofwaardig geheel. Die laagopgeleiden van jou, die aan het bed staan, krijgen ook kinderen. Laten ze die dan ook niet vaccineren omdat ze het nut niet snappen, denk je?
Het is beroerd geregeld op veel plekken in de zorg. Maar dat is geen reden om het personeel in alles de slachtofferrol aan te meten. Ik heb er op dit forum diverse malen schande van gesproken, zo laag als die salarissen inderdaad zijn. Ook voor HBO zorgverleners. Ze doen iets fout, want leerkrachten weten wel keer op keer in de media naar voren te brengen hoe zielig en onderbetaald ze zijn, terwijl die voor hetzelfde opleidingsniveau veel hogere salarissen krijgen. Dus er gaat iets mis, ja. Maar dat is geen reden om een aantal patienten opzettelijk dood te laten gaan door je niet te laten vaccineren. Temeer omdat je met vaccinaties weigeren echt niet meer handen aan het bed krijgt. En ook geen hoger salaris zal bedingen. Je lijdt alleen imagoschade. En dat is voor de sector en voor je salaris, schadelijk. Als patient blijft bij mij vooral hangen, dat het ze kennelijk niet kan schelen als ze me de griep bezorgen terwijl ik op de IC lig. Is dat de bedoeling?

Bastet

Bastet

16-10-2009 om 18:02

Albana

Maar wat jij schetst,was 20 jaar geleden ook al gaande,ik werkte toen als ziekenverzorgende,wiens opleiding breder was dan jij beschrijft,ik deelde medicatie als gediplomeerde.19 jaar geleden moest je ook na vijf dagen het zh uit na een keizersnede,en waste je ook geen mensen met twee personen,maar een hele afdeling van 30 mensen in het verpleeghuis.....
Groetjes,bastet

Bastet

Bastet

16-10-2009 om 18:03

Overigens

Ik kan me niet voorstellen dat je een verzorgende niet uit kunt leggen wat het nut van een vaccinatie kan zijn,als ze zeer zieke mensen en oude mensen verzorgen.Laaggeschoold is geen synoniem voor dom!
Bastet

Wiesje

Wiesje

16-10-2009 om 18:32

Bij ons

Bij ons in de voorlichting staan deze argumenten:
Uit onderzoek is gebleken dat het griepvirus vaak via medewerkers de zorginstelling binnen komt. Dus als zo veel mogelijk medewerkers rondom de bewoners gevaccineerd zijn, vormen ze een barrière voor de bewoners. Zij hebben dan veel minder kans op een besmetting met het griepvirus.
Wat ook geldt: als 60% van het personeel is gevaccineerd, zie je 45% minder sterfte onder bewo-ners. Veiligheid voor bewoners dus; daar doen we het voor!
Overigens worden *bij ons* ook alle bewoners ingeënt. De griepprik is bij ons niet verplicht, in tegenstelling tot de Hep-vaccinatie. Die is verplicht gesteld ivm prik ongelukken. Voorheen moest de betreffende bewoner zich laten onderzoeken om vast te stellen dat wij nergens mee besmet waren geraakt. Net een omgekeerde wereld...

Wiesje

Wiesje

16-10-2009 om 18:35

Oh juist, die andere griepprik

Nou ja, de titel zegt genoeg, maar naar mijn mening passen de argumenten hierboven hier ook bij, meer ingeënten, minder sterfgevallen.

Miekie

Miekie

16-10-2009 om 18:40

The old man's friend

Dat veel mensen ziek worden van een vaccinatie kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen het is slechts een observatie in mijn omgeving. Het gaat niet om ouderen maar om jongeren en misschien zijn die er eerder ziek van omdat ze nog niet zoveel doorgemaakt hebben.
Mijn moeder heeft nog de ouderwetse inservice opleiding gedaan en laat zich ook vaccineren. Van de andere kant spreekt zij over griep als 'the old man's friend'. dus tja.

Guinevere

Guinevere

16-10-2009 om 20:19

?old man's friend?

De zg. Old man's friend is toch longontsteking, geen griep?

Dirkje

Dirkje

16-10-2009 om 21:07

Heel simpel:

We moeten wat dit betreft niets en we hoeven er ook geen reden voor te hebben, dus ook geen goede.
Het klinkt misschien flauw, maar in dit land hechten we belang aan de integriteit van ons lichaam. We mogen laten vaccineren, het is een recht maar geen plicht.
Ik vind het dan ook werkelijk buitenporportioneel om het feit dat mensen zich niet willen laten vaccineren te verbinden met een vermeend systematisch gebrek aan goede zorg. Ik heb het idee dat mensen in de zorg een groter risico lopen op besmetting van het een en ander door patiënten dan andersom. Toen ik ging werken met mensen met een handicap heb ik mij laten vaccineren tegen hepb. Dat was nodig voor mijn veiligheid, niet die van hen.
Groet,
Dirkje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.