Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeten zorgwerkers zich inenten tegen Mexicaanse griep?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En.........

Voorzover ik weet is die griepprik alleen semi-verplicht (je mag alsnog weigeren) voor de 'eerste-contact-verzorgenden' dat zijn de mensen aan het bed én de eerstverantwoordelijken. De rest van het personeel (zoals ik b.v.) krijgen het 'aangeboden', dat wil zeggen, ik krijg papierwerk met allerlei voorlichtingsmatriaal. En voorzover ik begrepen heb is de animo onder de eerstverantwoordelijken (die dus hoger opgeleid zijn) vrij hoog (ik dacht 80% heeft gereageerd) en onder de lageropgeleiden 40%. Wat betreft de voorlichtingsbijeenkomst.....die heb ik bezocht, omdat die voornamelijk ging over 'wat gaan we doen áls er een griepgolfuitbraak komt' er werd maar zijdelings voorgelicht over het nut van de griepprik. Ik heb die bezocht omdat dat bij mijn werk hoort. Bij een griepuitbraak worden alle zeilen bijgezet om mensen op de werkvloer te houden en zijdelings ben ik daarbij verantwoordelijk/betrokken om die mensen te vinden. En ik denk dat er wel degelijk verband is tussen de kwaliteit van de zorg en met hoeveel geld dat gedaan moet worden. Ik denk dat je van mensen die weinig verdienen en laagopgeleid zijn gewoonweg minder verantwoordelijkheid kan 'eisen' dan van hoger geschoold en beter betaald personeel. Zo simpel zie ik het. Het is gewoon het gevolg van jarenlang beleid...en nu zien ze zelf eens wat de gevolgen zijn waar jarenlang voor gewaarschuwd is. En buiten dat alles het gros van personeel van zorg/verpleeginstellingen is behoorlijk 'uitgeblust' van de laatste jaren en hoe het allemaal er aan toe gaat en alle commentaar altijd maar. Dat leraren dat wel duidelijk kunnen maken zal w.s. ook wel weer verband houden met hun hogere scholing/niveau. En ik kan me herinneren dat ik als kind ooit met mijn ouders (onderwijzers) op het Mali-veld in Den Haag heb gestaan omdat alle scholen sloten uit protest. Nou dat zie ik verzorgenden/verpleegkundigen inderdaad niet doen...dáárvoor voelen ze zich dan weer nét te verantwoordlijk (blijkbaar ligt daar de grens)....
groeten albana

100%mama

100%mama

17-10-2009 om 16:31

Wat dirkje schrijft

is helemaal mijn idee. Ik laat mij enten om mijzelf in eerste instantie te beschermen.....

Ben al gevaccineerd tegen HepB, "gewone" griepprik elk jaar en ook de mexicaanse. Via de praktijk kan ik mij laten enten, maar via de HA ook gezien ik in de "risico" groep val.

Millenia

Millenia

17-10-2009 om 17:43

Precies wat ik bedoel

"Ik heb het idee dat mensen in de zorg een groter risico lopen op besmetting van het een en ander door patiënten dan andersom." Het is een mentaliteitskwestie en daarom verbind ik het met de zorg in het algemeen. De mensen die jij gaat besmetten als je griep hebt, zijn daar vele malen slechter tegen bestand dan jijzelf. Ze krijgen misschien cytostatica of ze zijn erg oud/zwak, of hebben om andere redenen veel meer last van een griep dan de veel fittere (want immers aan het werk) medewerker die aan hun bed verschijnt. Zij lopen dus veel meer schade op als jij ze besmet, dan andersom. Is dat nou zo moeilijk in te zien? Wat vind ik het erg om te lezen dat dat een aantal mensen in de sector geen bal uitmaakt.

Rieke

Rieke

17-10-2009 om 20:08

Pff

Vooropgesteld zeg ik dat ik me wel zou laten inenten. Ben vpk maar werk vrijwel niet op dit moment dus ik doe het niet. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat de direktie wil dat we ons laten inenten om zelf niet ziek te worden, dus in 1e insatntie om het ziekteverzuim laag te houden. We hebben allemaal een persoonlijke brief thuis gekregen met het 'verzoek' ons te laten inenten.
natuurlijk is het mooi meegenomen dat je de patient niet besmet, maar dat is niet de insteek.

Siena

Siena

18-10-2009 om 11:43

Silone waarom stel de deze vraag alleen over mexicaanse griep?

Verzorgend en verplegend personeel wordt toch al jaren gevraagd zich vrijwillig te laten inenten tegen de gewone wintergriep. Om dezelfde redenen, die Millenia hier in meerdere postings beschrijft.
Ik zou zo denken dat dit personeel dus allang bedacht heeft hoe ze persoonlijk tegenover 'een' griepvaccinatie staan en of ze die 's winters halen, ter bescherming van hun doelgroep. Dat we nu ook een mexicaanse griep hebben verandert niets aan dat principe. Vreemd dat dat personeel nu ineens meent dat er iets nieuws en vreemds van ze wordt gevraagd.

Dirkje

Dirkje

18-10-2009 om 13:23

Millenia

In de instelling waar ik werk is de mexicaanse griep erg actueel, net als in alle andere instellingen. De reden waarom het management van onze organisatie graag wil dat we ons laten inenten heeft volgens mij niets te maken maken met het gevaar dat medewerkers patiënten besmetten. Het heeft meer te maken met de angst dat er veel medewerkers tegelijk besmet raken en ziek worden. Dat zou een organisatorisch probleem opleveren. Dat is ook een probleem maar een ander dan jij beschrijft.
Overigens vind ik het werkelijk stuitend hoe jij de werkers in de zorg afserveert. Ik werk in de gezondheidszorg, niet als verpleegkundige of arts en ik voel me persoonlijk dan ook echt niet aangesproken door jou. Maar ik zie hoe hard mensen werken, onder welke werkdruk ze staan en hoe ze gemotiveerd zijn om goede dingen te doen voor een ander. Het is jammer dat jij alleen kunt denken in termen van 'vroeger, in mijn tijd, was alles beter'. Dat is niet eerlijk en niet reeël. Daarnaast durf ik er om te wedden dat de vaccinaties die jullie in jouw tijd lieten doen ook niet alleen gegeven en ontvangen werden uit altruïstische motieven. Ik durf de stelling wel aan dat het voor het grootste deel ook toen ging om becherming van de medewerkers.
Groet,
Dirkje

Millenia

Millenia

18-10-2009 om 16:10

Stuitend

Het is niet de bedoeling de alle zorgmedewerkers af te serveren, dat schreef ik Silone ook al. Wel vind ik op mijn beurt zorgmedewerkers stuitend, die zich niet laten vaccineren omdat ze of te slecht opgeleid zijn om te beseffen dat je sommige patienten niet met een griepbesmetting op kunt zadelen. Of omdat ze dat wel weten, maar het ze kennelijk niet kan schelen.
En nee, ik heb "vroeguh" altijd te horen gekregen dat je je laat vaccineren omdat je omgaat met mensen met minder weerstand. En dat je daarom bijvoorbeeld ook zo hygienisch mogelijk werkt en je handen wast, om nog maar eens wat kleinigheden te noemen. Iets waarvan zojuist ook al door de inspectie is geconsteerd dat dat veel te veel versloft. brrr

Ook vpk

nou, ik kreeg vroeger ook te horen dat ik me moest vaccineren omdat ik in aanraking zou kunnen komen met allerlei virusjes en beestjes, en dát was vooral het belangrijkst, niet andersom.

Wat betreft handen wassen: dat alleen helpt geen barst, handdesinfectie helpt beter, en ook dat wordt helaas te weinig gedaan.

Wat betreft de griepvaccinatie: ik had vroeger bijna nooit griep (heb 2 keer in mijn leven griep gehad) dus daartegen liet/laat ik me nooit vaccineren, nu met de mex. griep heb ik eerst overlegd met mijn eigen arts (ben geen vpk meer, inmiddels wel ´chronisch´ kwakkelend) of ik de vaccinatie wel of niet zal nemen (omdat vaccineren ook een risicofactor kan zijn)

Mijn neuroloog schat de risico´s van het krijgen van de mex. groter in dan de evt. effecten van de vaccinatie, dus ws laat ik me vaccineren.

Wat ik me wel afvraag in hoeverre ´men´ in de zorg alert is op bezoekers, krijgen deze ook het dringende advies om bij (meer of mindere) griepverschijnselen niet op bezoek te komen?

Wordt er ook beter schoongemaakt dan tot nu toe (ik griezel bij de leuningen langs de trap, de wastafels bij de toiletten, de deurkrukken etc. etc.. Vooral als ik een toilet bezoek en zie dat er stof van maanden in de hoekjes ligt..(bijv))

Ik vind dat alleen personeel vaccineren beslist niet genoeg is (en dan heb ik nog wel wat meer ideetjes over algehele hygiëne, dit omdat ik nog steeds in het ziekenhuis werk)

Angie

Angie

18-10-2009 om 22:38

Ik wel

Ik heb de gewone griepprik al binnen. Omdat ik met zwangere vrouwen en kleine babies werk, zal ik waarscheinlijk de H1N1 prik ook aangeboden krijgen. Ik ga dat zeker doen. Zelf heb ik al een klant gehad die rond de bevalling ziek was, moeder en kind gescheiden, zij aan de medicijnen, flink ziek geweest, een heel gedoe. Vandaag gehoord van een andere meoder die dus een maand in coma heeft gelegen door de Mexicaanse griep, kind wel gezond geboren, maar moeder is er nog lang niet. Het hakt er flink in bij zwangeren en babies, als ik kan helpen voorkomen dat deze groep ziek wordt door mij in te enten, dan doe ik dat.

Ik zie hier (VS) dat inderdaad de algehel hygiene is opgeschroeft: meer schoon gemaakt op kritische plekken, handsanitizer bij scholen en in ziekenhuizen, mensen worden eerder naar huis gestuurd als ze zich niet lekker voelen.

Angie

Dirkje

Dirkje

18-10-2009 om 23:29

Mien*

De instelling waar ik werk heeft ook een heel duidelijk beleid over bezoekers met griep. Als zij zelf geen cliënt zijn dienen ze niet te komen als ze griepverschijnselen hebben. Alleen voor heel uitzonderlijke situaties wordt een uitzondering gemaakt. Mensen met griepverschijnselen die als cliënt komen wordt verzocht eerst telefonisch contact op te nemen; dan wordt gekeken of het bezoek kan worden uitgesteld, of dat er iets anders geregeld moet worden.
Handesinfectie is overal beschikbaar, evenals tissues en weggooibakken. Of er meer wordt schoongemaakt kan ik niet goed beoordelen.
Groet,
Dirkje

Millenia

Millenia

19-10-2009 om 10:00

Angie

Dank!! Hoera!! Voor Dirkje: Inderdaad, ik moet niet de hele sector over één kam scheren. Je hebt helemaal gelijk. Blij dat er ook nog andere geluiden vandaan komen dan het "waarom zou ik die vaccinatie halen?"

Verschil in instelling

Ik vermoed dat dirkje in een ziekenhuis werkt, of misschien een verpleegtehuis. Maar woon/zorgvoorzieningen mógen mensen (bezoek) niet eens toegang weigeren...alleen als ze al eerder 'aantoonbaar overlast' hebben veroorzaakt. (En geloof me dat is gewoon wettelijk zo...we hebben het hele traject al eens doorlopen). Dus ze zouden bezoekers pas kúnnen weigeren áls ze al mensen 'besmet' hebben. Want in een woonzorgcentrum wónen mensen...die hebben namelijk ook rechten. (o.a. over wie ze op bezoek willen hebben)
Dus zal een verbod er niet in zitten. Hoogstens een 'verzoek' of waarschuwing in z'n algemeenheid zou kunnen.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.