Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zeistenaar

Zeistenaar

19-06-2018 om 21:14

mondhygienist

Volgens mij ontkom ik er niet aan een mondhygiënist te zoeken.

Tot ik ergens in de 20 was minimaal, deed mijn (toenmalige) tandarts alles. Nu prikt hij alleen een beetje en dan heb ik geen gaatjes en moet ik weer naar huis. Ik heb eens om wat meer gevraagd en toen begon hij over een mondhygiënist. En ja: mijn man heeft er ook een en mijn ouders ook. Ik bleef tot nu toe koppig denken dat mijn tandarts mijn bruine tanden (thee-aanslag of zo) zelf wat witter moet maken, maar ja, hij doet het blijkbaar niet, blijkbaar moet ik accepteren dat je daarvoor weer ergens anders moet zijn.

Ik twijfel nog of ik de kliniek van mijn man zal bellen, want dat is net even wat verder. Er zijn er meerdere in Zeist, dus misschien kan het dichterbij. Weet iemand er een?

Zeistenaar

Zeistenaar

19-06-2018 om 22:29

ja....

Bedankt Wil.

Ik heb mijn vraag verkeerd geformuleerd zag ik al.

Wie weet een prettige maar bovenal: een goede mondhygienist in Zeist?

Ooooo

Welke goed en prettig is weet ik dan weer niet.
Kom maar door medeforummers.

Mijntje

Mijntje

20-06-2018 om 06:59

Ik zie mijn tandarts alleen als er wat is. Verder ga ik half jaar naar de mondhygieniste, die behalve controle op gaatjes ook tandsteen weghaalt.
Dus zo'n soort constructie zou voor jou wel handig zijn. Ik zit in Utrecht, niet Zeist.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2018 om 08:28

Nooit

Ik heb het mijn (relatief jonge) tandarts ook wel eens gevraagd maar een mondhygienist vindt hij niet nodig. De tandarts haalt ook zelf tandsteen weg.
Mijn vriend gaat wel regelmatig naar een mondhygienist en roept altijd over pockets en dat die gemeten moeten worden. Dat is bij mij nooit gebeurd. Volgende keer toch maar eens naar vragen.

Pennestreek

Pennestreek

20-06-2018 om 11:00

Hangt ervan af

de praktijk waar wij bij zitten heeft een tandarts en een mondhygiënist in dienst, en die hebben een soort stappenplan. De mondhygiënist doet de controles en verwijdert idd tandsteen en zo, en de kinderen kregen de fluorbehandeling van haar. Bij problemen als gaatjes ga je door naar de tandarts. Maar er zijn inderdaad ook tandartsen die alles zelf doen. Onze vorige tandarts deed dat.
Maar als jouw tandarts je tanden niet schoon wil maken zou ik inderdaad een mondhygiënist zoeken. En dan kun je naar de tandarts als er problemen zijn. Ben niet uit de buurt van Zeist, dus kan je niemand aanraden, maar op Zorgkaart staan recensies, dus daar kun je ook je keus op baseren. En dan gewoon uitproberen. Bevalt hij of zij niet, dan ga je naar een volgende.

Jo

Jo

20-06-2018 om 18:15

andere tandarts zoeken

Een tandarts moet er gewoon voor zorgen dat hij iemand in zijn praktijk heeft die tandsteen verwijderd.

Dat hoeft geen mondhygiëniste te zijn. Een (preventie) assistente voldoet prima.

Lou

Lou

20-06-2018 om 19:24

Buurt

Ik zou eens bij de buren of andere mensen bij jou in de buurt vragen. Krijg je meteen recensies erbij.

Zeistenaar

Zeistenaar

23-06-2018 om 20:44

bedankt

Bedankt voor de reactie. Ja, ik had ook liever een wat grotere praktijk, achteraf. Ik weet verder niet of mijn tandarts goed is want wij hebben nooit wat (een keer moesten 2 kiezen van mijn zoon getrokken worden en dat deed hij wel goed).

Ik ben er nog niet uit. Als iemand in Zeist een mondhygienist weet en tevreden is, dan hoor ik het nog graag!

Jo

Jo

23-06-2018 om 22:03

@ Zeistenaar

Waarom een grotere praktijk?

Mijn tandarts (tevens mijn werkgever), werkt 5 dagen in de week.

De assistente begint met het maken van overzichtsfoto's als dat noodzakelijk is en gaat heel grondig het tandsteen verwijderen. Vervolgens komt de tandarts er bij voor de gebitscontrole en het bekijken van de foto's (en controleert ook gelijk of het tandsteen ook daadwerkelijk allemaal weg is) en maakt de status van het gebit op en bespreekt met de patiënt welke behandelingen hij adviseert en waarom. In uitzonderingsgevallen wordt iemand doorverwezen naar een kaakchirurg voor extracties of een apex resectie.

Met andere woorden, met de grote van een praktijk heeft het niks te maken dat jouw tandarts je door stuurt naar een mondhygiëniste.

Zeistenaar

Zeistenaar

23-06-2018 om 22:06

ik bedoel...

..eigenlijk bedoel ik: groter dan alleen maar 1 tandarts.

Verklaart dat al een hoop? Toen je schreef: tevens mijn werkgever, dacht ik al meteen: hij heeft dus alvast geen werknemers.

Jo

Jo

24-06-2018 om 00:27

@ Zeistenaar

Ik ben maar een balie muts, doe geen tandheelkundige behandelingen.

Mijn vorige werkgever had geen assistente aan de stoel en hij deed alles zelf, dus ook tandsteen verwijderen tussen Alle elementen.
Ik had voorheen een tandarts die ook alleen maar vluchtig in mijn mond keek, wat met zijn sonde zat te prikken heel ff mijn onderfront wat schrapte. En dat was het. Ik wist niet beter, ik was nog niet "in het vak" gerold.

Maar nu denk ik daar toch wel anders over. Tandsteen verwijderen is basis tandheelkunde, het voorkomen van gaatjes en andere aandoeningen zoals parodontitis.

Als jij tevreden bent met je tandarts en de moeite en tijd wilt nemen om OOK nog naar een mondhygiëniste te gaan dan is dat jouw keuze.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.