Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mimi

mimi

17-07-2011 om 12:58

Mondwater bij plaatjesbeugel

Mijn zoon heeft van de orthodontist een fles mondwater meegekregen, dat is nu bijna op. Kan ik nu gewoon normaal goedkoper mondwater met fluoride kopen of moet dat speciaal voor beugeldragers zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

17-07-2011 om 13:45

Waarom?

Waarvoor is dat mondwater dan? Ik ken hier geen enkele ortho die mondwater meegeeft, daarbij schijnt vaak mondwater gebruiken ook weer niet goed te zijn.

bibi63

bibi63

17-07-2011 om 13:57

Ik denk

dat de achterliggende gedachte is dat het goed poetsen met een plaatsjesbeugel lastig is. Door het mondwater goed door je tanden te 'persen' spoelt het langs en tussen de plaatjes een beetje schoon incl. een dosis fluoride. Zit misschien iets in. Ik denk dat een gewone mondwater (met fluoride) hetzelfde effect heeft.
Gr. Bibi

Merel

Merel

17-07-2011 om 14:05

Act

Hier kregen ze het advies het merk ACT te nemen. Is niet echt heel erg duur, maar volgens de tandarts een stuk beter dan Listerine. Anders kijk je even of die prijs je aanstaat. Zo snel is het nu ook weer niet op toch?

Marjoleine64

Marjoleine64

17-07-2011 om 14:59

Gewoon bij apotheek

een nieuwe fles gaan halen. Doen wij ook al jaren, zoon is nu gelukkig bijna klaar met zijn beugel (1 jaar blokbeugel, 2 jaar slotjes). Hij spoelt trouw iedere dag 2 min na met fluoride-spoeling, mede omdat hij dan bij onze tandarts niet zo'n vieze (vindt hij) fluoride behandeling hoeft iedere keer.
Marjoleine

Vic

Vic

17-07-2011 om 15:03

Mondwater voor kinderen?

Zat daar niet 90% alcohol in?

Merel

Merel

17-07-2011 om 15:16

Haha vic

kijk maar uit, niet iedereen leest die smiley en dan gaat de discussie straks weer over alcolhol in mondwater. Trouwens in die van ACT zit helemaal geen alcohol, zelfs geen paar procent, maar ik zag net dat het zelfs iets duurder is dan Listerine.
Anders bel je de tandarts eens en vraag of een eigen merk ook kan, en als ze zeggen van niet, dan vragen om de reden natuurlijk. (soms heb ik het idee dat ze hier de plaatselijke drogist proberen te spekken, is alleen bij die drogist te koop bij ons in de buurt

mimi

mimi

18-07-2011 om 14:46

Ortho gebeld

Volgens hen was het anders dan gewoon fluoride mondwater, het is heel duur, en alleen bij hen te koop.... hmmmm, klinkt als een lucratief bij-handeltje....
ik denk dat ik toch even bij de apotheek ga navragen.

NaShA

NaShA

18-07-2011 om 15:37

Mimi

ik kreeg een recept van de ortho en kan doorlopend bij de apotheek dat spul halen! Vreemde ortho...

Terpi

Terpi

18-07-2011 om 16:42

Kosten?

Ik moest voor zoon ook spoelmiddel halen bij de apotheek en het wordt niet meer vergoed door de verzekeraar... is dat bij jullie wel zo dan?

Merel

Merel

18-07-2011 om 18:06

Ingredienten?

Goh, kan je niet googlen op ingredienten? Volgens mij hebben ze gewoon een soort dealtje met de importeur van dat spul. Wellicht is er best een ander alternatief te vinden, dus ik zou kijken wat erin zit en vergelijken met de huismerken.
Welk merk is het, dan kunnen we met je meezoeken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-07-2011 om 18:33

Mondwater

Toevallig was ik met zoon bij de ortho en heb ik gevraagd naar de zin en onzin van mondwater. Onze ortho vindt goed poetsen, een ragertje en tandenstoker gebruiken vele malen belangrijker en zinniger dan mondwater gebruiken. Mondwater heeft slechts een minimale toegevoegde waarde en dan vnl. bij mensen die niet goed (kunnen) poetsen. Het is zelfs nog beter om gewoon regelmatig na het eten en drinken van bijv. sap je mond even te spoelen met gewoon water. Je kan ook een simpel reistandenborsteltje nemen en je mond even poetsen met water.
Mocht je toch mondwater willen gebruiken let er dan heel goed op dat er geen alcohol in zit en geen andere ingredienten die de componenten van de beugel kunnen aantasten.
Toen ik ruim twee jaar lang een vaste beugel droeg heb ik nooit mondwater hoeven te gebruiken (ik heb zelfs nog nooit van mijn leven mondwater gebruikt) en ik heb nog steeds 0 gaatjes... Dat is vnl. genetisch bepaald natuurlijk maar toch weet ik zeker dat het trouw na het eten even spoelen met water hier ook bij helpt.

mopperkont

mopperkont

19-07-2011 om 09:49

Vitis

het heet Vitis orthodontic, en er zit cpc, sodium fluoride(225 ppm), allantoin en aloe vera in. Het heeft lekkker appel-mint smaakje.

mopperkont

mopperkont

19-07-2011 om 09:53

Ik ben dus mimi

mopperkont klink zo negatief

Merel

Merel

19-07-2011 om 10:04

Ingredienten

Oke, hier de ingredienten van Act (ik weet even de prijs niet, het is een fles van 500 ml en wij hebben de smaak kaneel omdat wij allen niet van mintsmaakjes houden)
Aqua, Sorbitol, poloxamer 407, propylene glycol, sodium benzoate, benzyl alcohol, aroma, polysorbate 80, sodium phosphate, sodium fluoride, sodium saccharin, cetylpyridinium chloride, disodium phosphate, eugenol, cinnamal, ci 17200, calium disodium, edta, ci 19140.

In de gewone tekst staat dat het 0.05 natriumfluoride bevat en op de voorkant met grote letters "zonder alcohol*" en achterop staat dan de uitleg van het sterretje: *no ethanol (snap niet wat dat betekent)

Hier kregen we de uitleg dat kinderen over het algemeen slechter poetsen met een beugel, omdat ze domweg niet tussen alle kleine stukjes kunnen komen en daar meestal ook het geduld niet voor hebben,wat een volwassene vaak wel heeft. Dus vandaar dat ze er hier mee moesten spoelen.
We hebben het nog, want dochter heeft gewoon een slecht gebit en ondanks haar leeftijd (15) toch nog heel snel gaatjes, zij kreeg het advies om dit toch te blijven gebruiken als extraatje voor de kleine hoekjes en gaatjes die ze zou zijn vergeten.

Oh en over dat gewone spoelen met water na de maaltijd wat iemand schreef. Mijn tandarts zei dat dat eigenlijk niet zo'n goed idee was, na het eten maakt je speeksel namelijk iets aan om de plak of caries te bestrijden, het is dus zonde om dat weg te spoelen. Zij blijft erbij dat je minder zoete eetmomenten moet hebben op een dag.

amk

amk

19-07-2011 om 12:11

No ethanol

betekend dat er geen ethylalcohol in zit, alcohol zoals in alcoholische dranken. Echter alcohol is een chemische groep van moleculen met een vergelijkbare structuur formule.
Er zitten dus wel andere alcholen in het product: benzyl alcohol alcohol bijvoorbeeld.

Gewoon water?

Als het gaat om restjes die achterblijven, kun je toch gewoon met water spoelen of gaat het hier echt om extra verzorging?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-07-2011 om 18:13

Ingrediƫnten

Voor de ingredienten hoef je dat mondwater niet te gebruiken; dat is vnl. water, tensio-actieve stoffen, conserveermiddel, geur-, kleur- en smaakstoffen. Er zit werkelijk niets in waar je mond baat bij zou kunnen hebben. Je gooit dus letterlijk je geld weg. Benzyl alcohol is zelfs een conserveermiddel wat niet geschikt is voor (jonge) kinderen.
Dat wat je tandarts zegt klopt gedeeltijk. Echter het lactoferrine (cariesremmende stof) in speeksel heb je of heb je niet; de speekselsamenstelling van mensen verschilt enorm. Vandaar dat sommige mensen ondanks veel snoepen en weinig poetsen perfect gave gebitten hebben en andersom.
Belangrijk is dat je niet meteen je tanden poetst na het eten en minstens een half uur wacht; zeker na het eten van een appel of het drinken van sap aangezien de zuurgraad anders je tanden kan aantasten. Met een slokje water spoelen neutraliseert die zuurgraad.
Hoe dan ook kan je beter gewoon water gebruiken ipv mondwater en het belangrijkste is en blijft goed poetsen en tandenstokers of speciale beugelragers gebruiken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.