Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annemijn

Annemijn

05-04-2011 om 21:39

Mri

Ik moet deze week een MRI scan van mijn hoofd laten doen. Ik heb echter last van claustrofobie. Van de neuroloog heb ik begrepen dat een "open scanner" geen goed beeld oplevert.

Vooralsnog wil ik dan ook proberen de normale procedure te doorstaan. Ik heb wel een afspraak gemaakt om eerst even naar het apparaat te mogen kijken. Heeft iemand nog meer tips? Ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

05-04-2011 om 21:51

Ervaring en tips

en net als jij ben ik (licht) claustrofobisch. Ik kreeg de volgende tip van iemand: voor je de MRI ingeschoven wordt, je ogen dichtdoen en niet, absoluut NIET, meer open doen. Dat scheelt heel erg....En verder heb ik een CD meegenomen die ik heel goed ken, zo kon ik een beetje bijhouden hoe lang ik er al in lag en hoe lang het nog ongeveer ging duren, dat scheelt ook. Vraag ook even of je tussendoor nog een keer er uit gehaald wordt om contrastvloeistof te krijgen. Dat had ik namelijk, maar daar had ik niet op gerekend....ik dacht dat ik klaar was...

Suus

Suus

05-04-2011 om 22:10

Even naar je huisarts

Ik snap je ongerustheid, toen ik zo'n zelfde onderzoek moest laten doen ontdekte ik dat ik claustrofobie heb. Je kunt dit aan je huisarts voorleggen en een rustgevend middel hiervoor vragen, bijv. oxazepam. Ik vraag het bijv. ook voor in het vliegtuig. De rustgevende middeltjes die je bij de drogist kunt krijgen werken nauwelijks bij claustrofobie-momenten. Je zult dan wel vervoer maar het ziekenhuis moeten regelen, oxazepam beïnvloedt de rijvaardigheid. 1 tabletje van 10 mg werkt ongeveer 3 uur, ongeveer een uur voordat je in de scan moet innemen.
Even langs de huisarts dus.
Suc6

Yep

Ogen dicht houden, dat scheelt. En je mp3-speler meenemen, als dat mag, of in elk geval vragen of ze muziek oid op je koptelefoon willen zetten. Als je een cd hebt die je rustig maakt, neem die dan mee. Ik werd juist rustig van Radio 1, en heb dat aangevraagd. Je blijft ook in verbinding staan met de laborant/radioloog (wat is het eigenlijk), misschien helpt die gedachte ook. Schrik niet, dat ding maakt een hoop herrie. Onregelmatig ook, dus net als je ligt in te dutten (grapje), begint-ie weer te stampen.
Oja! Wat mij heel erg hielp, was de wetenschap dat je eruit kunt in geval van nood. Je ligt nooit zo vast dat je je niet los kunt rukken. De radioloog vertelde me dat hij ooit een patiënt had met claustrofobie, die in no time dat ding was uitgevlucht. Die gedachte hielp mij heel erg (ik ben niet clautrofobisch, maar werd wel naar bij de gedachte dat ik er in geval van brand niet uit zou kunnen. Dat kan dus wel).
Sterkte!

NaShA

NaShA

05-04-2011 om 22:54

Anneque

1 klein probleempje...bij een onderzoek van het hoofd wordt je hoofd helemaal vastgesnoerd....niks snel er uit dus...dat hangt dus af van wat er bekeken moet worden....je hebt wel een noodknop in je hand....

Niet vastgesnoerd

Ik heb ook een aantal keren een MRI gehad, ook van mijn hoofd en ben nog nooit vastgesnoerd. Mijn hoofd moest wel in zo'n ja, hoe noem je het, kooi-achtig ding. Dat klinkt nu heel eng maar het zit ruim om je heen. Daarin zat ook een spiegeltje. Ik weet eigenlijk niet eens waarnaar je dan kan kijken want ik deed ook mijn ogen dicht. Ben niet claustrofobisch maar hou niet van hard geluid en blijkbaar doe ik dus mijn ogen dicht dan
Ik weet niet precies wat een open MRI is, maar als je helemaal in een gewone MRI wordt geschoven betekent dat dat je met je hoofd wel aan het uiteinde ligt en dat is wel open. Je lijf ligt dus in die buis, maar meteen 'boven' je hoofd is het open en dus licht; je ligt dus met je hoofd niet omsloten in het donkere uiteinde. Dat vond ik wel prettig op een of andere manier.
Sterkte!

Nasha

Blijkkbaar is het niet overal hetzelfde dan? Dit is wat de radioloog (hoe héét zo iemand nou..) me vertelde. Mensen liggen wel "vast", maar kunnen zich zo losrukken als het moet.
En idd, was ik nog vergeten, je hebt een noodknop in je hand.

Ogen dicht, de beste tip

ik merkte, toen ik voor het eerst in de MRI lag, dat ik toch wat claustrofobisch was *nooit geweten.

De tip om je ogen dicht te doen voor je erin gaat en pas weer open als je eruit gaat, is de beste..

De kunst is dan wel om écht niet te gluren...

Nog twee tips

In aanvulling op wat al eerder gezegd is nog een paar tips. Vraag of de laborant nog even bij de opening bij je hoofd komt als je er al in ligt, dan merk je dat het echt een buis is en het boven je gewoon open is. Je kan ook vragen of je iemand mee mag nemen die daar tijdens het onderzoek blijft staan. De laboranten mogen dat niet ivm straling, maar eenmalig is het geen probleem voor iemand. Bij kinderen doen ze het soms ook op die manier. Muziek meenemen kan, zoals gezegd, maar je kan ook vragen of de laboranten af en toe tegen je willen praten. Ik vond dat zelf erg prettig (even zeker weten dat ze me niet vergeten waren, zeg maar).

rietje

rietje

06-04-2011 om 21:23

Ga kijken, wees voorbereid

Ik heb pas een mri gehad en zag er ook als een berg tegenop. Heb de afspraak eerst een keer afgezegd, maar ben toen vanwege erge pijn in tweede instantie toch gegaan.

Hier in het ziekenhuis bestaat de mogelijkheid om te gaan kijken. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ik had dat ding dus van te voren gezien, dat viel me al iets mee, minder nauw dan ik had verwacht. Verder kreeg ik ook de uitleg over herrie en dat het een zestal opnames zouden zijn van gemiddeld zo'n 5 a 6 minuten geloof ik. Ik had een cd mee en wist dus ongeveer: Bij dat nummer is het helemaal afgelopen en dat was erg prettig. Ik heb me heel erg op de muziek gefocust.
Hoe beter je weet wat er gaat gebeuren, hoe het eruit ziet hoe beter je voorbereid bent. Ik zou in jou geval van te voren precies willen weten: wordt mijn hoofd vastgezet, hoe ziet die 'kooi' eruit? etc.
Sterkte!

soepstengel

soepstengel

07-04-2011 om 12:38

Zoon van 11

lag wel vast in de riemen met een knop in zijn hand,wij zaten er gewoon bij en hij kon ons goed zien. Wij zaten aan zijn voeten.
Wie weet kun je iemand meenemen?
Er werd tegen zoon wel steeds gezegd wanner hij even heel stil meost liggen etc.Verder hadden ze een CD aanstaan en had hij een koptelefoon op.

Suus

In de bijsluiter van de apotheek staat dat je 16 uur!!! niet mag rijden na het innemen van oxazepam, dus niet slechts 3 uur. Of zegt jouw apotheek dat?

Annemijn

Annemijn

10-04-2011 om 23:03

Gelukt

Nou, dankzij alle tips heb ik dit ook weer doorstaan. Eerst even wezen kijken naar het apparaat. Ogen dicht gehouden, man mocht mee de ruimte in en ik heb toch maar een oxazepammetje gehaald. Geluid van de radio flink hard laten zetten (helaas viel die uit). Laborante mijn gebruiksaanwijzing laten weten: snel, niet te veel praten, de sessies achter elkaar en wel even laten weten hoe lang het nog duurt. Gelukkig hoefde ik geen contrast vloeistof. Hele opluchting! Bedankt voor de tips!

Suus

Suus

11-04-2011 om 10:48

Het is 3 uur optimaal werkzaam

Ik bedoelde dat de optimale werking van oxazepam 3 tot 4 uur is en NIET dat je na 3 uur weer kan gaan autorijden.
Mijn ervaring met 10 mg is dat je de werking na ongeveer ruim een uur begint te merken en dat de optimale werking dan na ongeveer 3 tot 4 uur langzaam begint af te nemen. Zo kun je dus bekijken wanneer je het beste een tablet zou kunnen innemen. Het duurt dan nog wel een flink aantal uren eer het volledig uit je lichaam is en het is per persoon verschillend wanneer je reactievermogen weer goed functioneert. Daarnaast is de duur en de mate waarop het werkt per persoon verschillend en natuurlijk afhankelijk van de dosering. Ik heb dus alleen ervaring met 10 mg. Het effect wordt ook anders als je het binnen relatief korte periode vaker gebruikt.
De eerste keer toen ik oxazepam gebruikte ivm een medische behandeling, ging ik praktisch angstvrij in die stoel liggen maar van het stuk van het ziekenhuis verlaten en naar huis ben ik kwijt. Mijn man was mee dus die heeft me veilig thuis gebracht maar om die reden gaf ik aan dat je dan niet zelf moet gaan rijden. Ik heb wel begrepen dat als je oxazepam als slaapmiddel gebruikt en je vervolgens minder dan een bepaald aantal uren slaapt, je suf wakker wordt en daar overdag nog last van kan hebben en dan dus beter ook niet kan gaan autorijden.
Waar het om gaat is dat oxazepam mij in bepaalde angstsituaties goed heeft geholpen maar als je oxazepam, of een ander rustgevend middel, wilt gebruiken je dit altijd moet overleggen met je huisarts, het is ook alleen op recept te verkrijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.