Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elza

Elza

04-07-2018 om 09:43

Mri hoofd (dochtertje 4,5jr), wel of geen roesje?

Hallo!

Bij de neuroloog geweest met mijn dochtertje. Zij moet een mri van haar hoofd krijgen. Ze is 4.5 jaar. De arts vroeg me of ik dacht dat ze dat zo kon, we konden thuis oefenen op de bank, voorlichtingsfilmpjes kijken etc.
Nu zei ik wel heel stoer, ach dat kan ze wel. Nu later bgin ik eigenlijk te twijfelen of ik dat wel moet doen/ moet gokken. Een prik, korte "opname" is misschien ook wel een heel gedoe en stel ik mij aan. Maar ik moet aan mijn dochter denken.
Ze is slim, pienter etc etc. Ik kan haar uitleg geven. Teijfel twijfel. Maar toch het blijft een klein kind.
Hebben jullie tips, adviezen? Ouders die op deze leeftijd een mri ook wakker hebben gedaan met hun kleine?
Ik hoor graag van jullie!
Dank jullie wel. Groetjes Elza

V@@s

V@@s

04-07-2018 om 09:45

ik zou het eerst proberen

Mislukt het vanwege te weinig stilliggen kun je altijd nog kiezen voor narcose. Dat laatste is ook heel belastend.

geef wel bij haar aan dat het heel veel

en dan ook echt heel veel lawaai gaat maken. t bonkt heel hard enz, dat ze dat wel weet. Ik schrok er even van dat het zo hard was. Het leek wel of ik op een bouw stond. Zoon was ouder, ik geloof 10,kreeg een koptelefoon op maar ik weet niet of zij dat ook krijgt omdat t van haar hoofd is. Ze maken haar ook vast om haar middel, net als een gordel zeg maar.

@nnemoon

@nnemoon

04-07-2018 om 10:30

Blijf erbij

Ik heb vorige maand een MRI gehad in verband met mijn oren en had daar geen problemen. Maar ik kan me goed voorstellen dat het voor een kindje van 4,5 jaar wel eng kan zijn. Het apparaat geeft behoorlijke klappen en je voelt je toch een beetje opgesloten. Ik zou vragen of de mogelijkheid er is om naast het bed te mogen zitten en haar hand vast te houden zodat zij weet dat je er bent, haar vasthoudt en gewoon met haar praat.

Sas

Sas

04-07-2018 om 10:32

Het zou. kunnen werken zonder roesje

Als ik naar mijn kinderen kijk toen ze zo oud waren, dan zou het met de oudste gelukt zijn. Met veel uitleg zou dat waarschijnlijk goed gegaan zijn.
Met de jongste waarschijnlijk niet. Die hield ook van uitleg maar reageerde veel impulsiever bij 'onverwachte' gebeurtenissen. Onverwacht in de zin van: weten dan het komt maar dan toch op gevoel reageren.

Mijntje

Mijntje

04-07-2018 om 12:17

jong

4,5 vind ik wel heel jong. Ik zou het niet willen riskeren dat m'n kind bang wordt, dan is stilliggen wel erg moeilijk. Heeft niks met slim zijn te maken. Idd waarschijnlijk geen koptelefoon bij een mri van haar hoofd..
Wij hebben onze zoon een roesje laten geven, maar die was verstandelijk jonger en ligt sowieso nooit stil op commando. Hij mocht op onze schoot een prikje krijgen en was later ook snel weer goed wakker. Helemaal niet zoveel gedoe.

Bo

Bo

04-07-2018 om 12:51

nee

"Mislukt het vanwege te weinig stilliggen kun je altijd nog kiezen voor narcose."

Dat kan niet zomaar. Ten eerste moet je daarvoor uren nuchter zijn. Ten tweede kan dat niet zomaar ter plekke worden ingepland.

Mijn zoon was destijds 6 maanden en kreeg een roesje. Bij peuters/kleuters gebeurt het toch vaak onder narcose. Als ze niet goed stil liggen zijn de beelden waardeloos (niet te beoordelen). Misschien dat jouw dochter het met een roesje kan en helemaal zonder iets zou ik heel knap vinden. Koptelefoon kan wel maar die herrie van die MRI gaat overal doorheen en is denk ik best beangstigend voor een jong kind.

guera

guera

04-07-2018 om 13:38

zou roesje oid doen

Ik ken je kind natuurlijk niet. Maar als mijn dochter dit zou moeten zou ze - als de eerste keer een negatieve ervaring zou zijn vanwege angst of hare geluiden, daarna nooit meer meewerken.
Dan zou ze dus onder dwang een volgende keer naar het ziekenhuis gesleurd moeten worden om daar alsnog een prik te krijgen. Ze zou zich dan behoorlijk bedonderd voelen.
Better safe than sorry denk ik dan.

Ervaringsdeskundige :(

Ervaringsdeskundige :(

04-07-2018 om 14:07

Mijn dochter was 5,5.

Mijn dochter was iets ouder, 5 ,5 jaar toen zij haar eerste MRI kreeg ( daarna nog vele meer) en toen hebben we het zonder roesje gedaan. Het moest met spoed en met roes was een langere wachtlijst voor. We zijn eerst bij pedachogisch medewerker geweest en daarna de MRI en dat ging prima. Wat sommige zeggen dat koptelefoon niet mag vanwege hoofd MRI is niet waar, je mag gewoon koptelefoon op. Vaak mag je ook favoriete cd meenemen. Die zetten ze dan op. Wij konden geen hand vasthouden, ze lag er helemaal in, maar er was een spiegel waarmee zij mij kon zien en ik haar.

Heel veel succes gewenst.Hopelijk krijg je snel een goede uitslag.

Ervaringsdeskundige :(

Ervaringsdeskundige :(

04-07-2018 om 14:17

Nog wat

Het lawaai is ondanks koptelefoon helaas wel hoorbaar. Moest ze ook contrastvloeistof?

Hm.

Hier alleen ervaring met een ouder kind. Maar ik heb er wel heel vaak naast gezeten.

Heb je zelf wel eens een MRI gehad? Want vertellen is anders dan meemaken. De herrie is absoluut hard. Ook met koptelefoon. Maar het duurt ook LANG! Zomaar een half uur of meer. En je moet echt stil liggen. En je mag er wel bij zitten wsch, maar dat betekent achter het apparaat zitten, en hooguit oogcontact via een spiegeltje. Om haar hand vast te houden moet je zelf ongeveer ook de MRI in.

Heeft je kind ziekenhuiservaring? De witte jassen, de rare kamer en apparaat, het evt prikken van een infuus met contrastvloeistof kan al eng genoeg zijn voor een kleuter.

Ik zou voor het roesje gaan. Dat is echt geen drama. Maar ik ken je kind niet natuurlijk. Maar wat zegt het ziekenhuis zelf? Die hebben wsch veel vaker met dit bijltje gehakt.

Succes met alles. Hoop dat er geen vervelende dingen aan de hand zijn.

Ingrid

En de tip vaas...

Eerst zonder proberen, en als dat niet lukt toch een roesje is echt niet slim. Mri’s zijn weken vantevoren volgepland (met gaatjes voor spoedgevallen natuurlijk) en dan is zo’n aanpak echt verspilling van kostbare tijd. Ook voor jullie, want een nieuwe afspraak is dan een stuk later.

Triva

Triva

04-07-2018 om 19:31

Hier

Mri van hoofd, hart en enkels gehad. Bij hoofd lag ik met mijn hoofd in een helmgeval. Zeer onprettig. Dat hoeft bij haar niet? Ik zou voor een roesje gaan, mri is behoorlijk onprettig en je moet echt doodstil liggen.

Elza

Elza

04-07-2018 om 20:30

Twijfel

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik reageerde in eerste instantie vrij nuchter en relaxed dat ze het wel kon/kan. Ik kan haar goed voorbereiden dus zei al snel, geen probleem komt goed en we hebben de mri ingepland voor over 4 weken.
Ze moet vanwege een trauma (ongeval) onder de mri.
Ze heeft al meerdere ct scans gehad, zowel bij bewust zijn als bewusteloos, en bij de ("wakkere") ct moest het enkele malen opnieuw omdat ze niet stil lag. Dit lukte wel uiteindelijk, maar goed, toen was ze ziek en een ct scan duurt niet lang....
Mri duurt inderdaad lang, veel herrie en haar hoofd ligt in een kooitje. Nu is het helaas ook zo dat door het ongeval ze afgelopen maand veel nare ziekehuis ervaring heeft opgedaan en volgende week moet er ook nog een e.e.g gemaakt worden. Maar ja ik dacht weer prikken, roesje/narcose is ook weer controle verlies voor haar, duurt allemaal nog langer en heeft ook weer impact. Twijfel twijfel.
En inderdaad het punt van eerst proberen en mocht ze het dan niet kunnen of in paniek raken...dan alsnog een roesje zal niet gaan dan zal het een nieuwe afspraak worden, dat gaat weer even duren en dat zal dan de nodige spanning ook weer met zich mee brengen.

Ik heb het gevoel een keuze van te voren moeten maken, maar wil ook geen aanstellerige moeder zijn of leg ik beren op de weg die er niet zijn. Was er maar gewoon voor me beslist
Nogmaals bedankt voor jullie reacties voor zover!

Infuus

Ik vond het lawaai niet zo ‘eng’; daar was ik voor gewaarschuwd. En ik kon praten.
De druk in de bloedvaten bij toevoeging infuusvloeistof, tijdens de MRI, vond ik minder; daar schrok ik wel even van omdat ik daar niet voor gewaarschuwd was. En ik mocht niet bewegen. Heel beklemmend.
En dat terwijl ik al 35 jaar oud was. Dit meisje is nog geen 5 jaar oud.
Roesje lijkt mij prettiger.

Makro

Makro

04-07-2018 om 22:27

Net van de week

Nog eentje gehad. Haarscherp beeld omdat ik zo stil had gelegen. Sterker: ik was in slaap gedommeld door het ritme van het geluid.

Lang verhaal kort: ik vind een MRI een eitje maar zij is te jong. Buiten dat hoor je echt geen moer van muziek door het geluid, dus voor echt afleiden of kalm houden werkt dat niet.

Triva

Triva

05-07-2018 om 01:42

Aha

Dat kooitje maakte het nog eens extra onprettig maar ik heb dan ook claustrofobie. Dit is niet uit te leggen vooraf maar ik vond die kooi echt heel vervelend, zou het mijn kind niet aandoen op die leeftijd. Vooral omdat je het niet vooraf kan oefenen. Een filmpje laat niet voelen hoe het echt is.

Ervaringsdeskundige :(

Ervaringsdeskundige :(

05-07-2018 om 10:36

Uitzondering

OK, begrijp dat mijn dochter een uitzondering is dat zij al heel jong zonder roes is gegaan. Tuurlijk, ze was een jaar ouder maar toch nog vrij jong.

Wij hadden een hele goede begeleiding van de pedagogisch medewerker. Alles verteld, film laten zien. Daar mag je gewoon om vragen, om begeleiding van een pedagogisch medewerker.

En nee, niet alles valt te vertellen. Heb zelf ook regelmatig een MRI gehad, ook van hoofd, dus ik kon gelukkig ook uit eigen ervaring vertellen. Ook van het kapje, dat je er helemaal in gaat, het harde bonken. En tijdens he bonken hoor je inderdaad weinig van de muziek maar tussendoor wel. En ze praten dan ook nog tegen je.

En toen we echt moesten mocht knuffel ook mee de MRI in, knuffel kreeg ook een prik en een stukje slang vast gemaakt met pleister. Dochter had dat ook, moest tussendoor contrastvloeistof namelijk. En ze werd telkens de hemel ingeprezen, dat hielp ook. En wat dochter ook fijn vond was een dekentje over haar heen. Vond ik zelf trouwens ook prettig als ik moest.

Maar goed, deze dochter is heel rustig en kon ook goed stilzitten. En wij hadden weinig keuze, het moest vrijwel gelijk . Geloof dat er nog geen dag of 5 tussen zat. Tussen dat wij het hoorde en dat de MRI daadwerkelijk gebeurde.

Het verschilt echt per kind of het kan, en alleen jij als ouder kan het inschatten of het wel of niet kan. Maar het is wel lastig om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt.

Veel sterkte, wat jullie hebben veel meegemaakt zo te lezen.

Elza

Elza

08-07-2018 om 12:57

Besloten

Dank jullie nogmaals voor alle reacties. Ik heb inmiddels contact opgenomen met het ziekenhuis dat ik toch liever voor een roesje kies. De afspraak moet nu waarschijnlijk wel omgezet gaan worden etc. Maar de arts belt mij zelf maandag terug.
Ik hoop dat ze me nu geen "aanstel moeder" vinden... maar ik heb gedacht aan/ en in het belang van mijn dochtertje.

Mijntje

Mijntje

08-07-2018 om 13:24

elza

Nee joh, niemand vindt jou een aanstelmoeder, ik vind het eerder raar dat ze daar niet meer advies over gaven. Een 4 jarige stil laten liggen en niet angstig laten worden bij zo'n soort onderzoek... beter het zekere voor het onzekere.
Sterkte!

So what

Als bij mij een gaatje gevuld moet worden, vraag ik de tandarts ook om een verdoving.
Het boeit mij niet wat hij daar van vindt.

Achteraf is de tandarts toch wel blij omdat dit de taak toch vereenvoudigt.

Niki73

Niki73

23-07-2018 om 12:42

Bij ons

Mijn dochter moet regelmatig een MRI van haar hoofd laten maken. Tot 7 jaar heeft ze een roesje gehad. Daarna mocht het zonder, en hoewel ze niet bang was, was dat toch lastig. Je moet echt heel lang stilliggen. De eerste keer moest ze halverwege plassen! Dat kon gelukkig tussen twee series in, maar het levert wel vertraging op voor de volgende patiënten. Ik heb zelf laatst mijn eerste MRI gehad en inderdaad, het duurt erg lang. En dat is nog zonder claustrofobie, jonge leeftijd, volle blaas enz.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.