Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mri kind

Mijn dochter (bijna 7) moet binnenkort een MRI van haar hersenen.

Ze heeft net een ct-scan gehad, dat ging prima en volgens de assistent zou een MRI bij haar dan ook wel lukken. Maar vandaag had ze een EEG en dat stilliggen ging helemaal niet goed. Ze bewoog veel te veel, was onrustig, begon te piepen/zeuren/mokken, kreeg opeens 'buikpijn' enzovoort. Uiteindelijk wel gelukt maar met moeite.

Maar die MRI is een heel ander verhaal. dan moet ze 20 minuten stil liggen in een kleine ruimte, haar hoofd zit vast, en er is veel lawaai.Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels of dat gaat lukken. Een optie is om het onder een roesje te doen. Aan de ene kant ben ik daar geen voorstander van, toch een 'medisch ingrijpen' (hoe erg is zo iets?), maar aan de andere kant geeft het voor haar veel rust, geen angstige en vervelende momenten, en daarbij de zekerheid van een goede MRI.

En stel dat het niet lukt dan moet je vaak weer weken wachten voor je aan de beurt bent met een MRI en dan alsnog met een roesje.

Wat zouden jullie in dit geval doen... toch een roesje er bij aanvragen? of het proberen? heeft iemand ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

07-06-2011 om 19:27

Roesje

Ja, op die leeftijd zou ik een roesje doen. Ik heb begrepen dat zo'n m.r.i. best eng is.
Ons zoontje van 4 had een paar maanden geleden een m.r.i., ook met een roesje. Hij was zo 'weg' en het wakker worden gaf ook geen problemen. Het was ruim een uur langer blijven om even bij te komen dan zonder roesje.

Sterkte met je dochter.

Puck

Puck

07-06-2011 om 20:10

Roesje

Voor een kind van die leeftijd zou ik ook voor een roesje kiezen. Ik heb onlangs zelf een MRI gehad van mijn knie. Dan blijf je met je hoofd een heel eind buiten die buis. En 20 minuten stil liggen met je hoofd vast is al erg moeilijk voor een kind en dan ook nog in zo'n smalle buis met die gigaherrie. Ik kan me voorstellen dat dat voor een kind er beangstigend is. Ik zou ook voor een roesje gaan, de risico's daarvan zijn volgens mij heel erg klein en wegen denk ik niet op tegen een kind dat in paniek raakt en heel erg bang wordt.
Sterkte.

soepstengel

soepstengel

07-06-2011 om 21:32

Roesje

Hebben ze dat niet vanzelf aangeboden?
Bij onze zoon, toen bijna 11 was het de keuze aan ons, maar bij jongere kinderen was het standaard een roesje. Het maakt echt èrg veel lawaai( bonken enzo), als je denkt dat ze daarvan in paniek raakt zo ik zowiezo voor een roesje kiezen.

gruffalo

gruffalo

08-06-2011 om 08:11 Topicstarter

Roesje

bij de afspraak is het heel kort even genoemd maar meer onder het mom 'de ct scan ging zo goed, dat heeft ze niet nodig, toch?'. ik ga straks even bellen, jullie verhalen bevestigen mijn gevoel.

andrea2

andrea2

08-06-2011 om 10:32

Hoeft niet, kan wel

toen mijn zoon 7 was is er een MRI van zijn hart gemaakt. Om dat te kunnen doen moest hij instructies op kunnen volgen (lang zijn adem inhouden) dus kon hij niet slapen.
Het personeel was bang dat het niet zou lukken maar ik mocht bij hem zitten (bij het hoofdeind) en ze namen de tijd ervoor. Het ging dus goed.

Het is wel een langdurig en lawaaierig onderzoek waar een angstig kind van in paniek zou kunnen raken. Gezien haar reactie op het EEG-onderzoek zou ik inderdaad vragen om een roesje.

Succes!

Groet,

Andrea2

kien

kien

08-06-2011 om 14:24

Chloralhydraat?

Gruffalo,

Mijn zoontje heeft tussen zijn 3e en 5e regelmatig een MRI gehad van zijn hoofd en rug. In het begin ging hij onder narcose totdat hij een keer na een operatie een controle MRI moest hebben terwijl er geen kinderanesthesist in huis was. Hij was toen net 4. Het ging toen goed zonder narcose en vanaf dat moment kreeg hij voor elke MRI chloralhydraat (weet niet hoeveel). Daar werd hij rustig van en hij viel dan al snel na het begin van de MRI in slaap. Of bedoelen ze dit ook met 'een roesje'? In ieder geval succes!

Kien

gruffalo

gruffalo

08-06-2011 om 17:41 Topicstarter

Geregeld

ik heb gebeld en ze hebben geregeld dat ze 'm de 22 kan krijgen. het is dan wel een dagopname, in plaats van dat je er even een half uurtje heen gaat. Ze krijgt een injectie in haar been (met een verdoving-pleister er eerst op) en medicijnen via haar anus... van dat laatste heb ik nog niet gehoord, weet ook niet wat het is (al dan niet chloralhydraat?).

Ik had niet bij het hoofdeinde kunnen zitten want het is een MRI van haar hoofdje. Ze moet dus volledig in die machine, ik had hooguit een hand op haar beentje kunnen leggen.

ik zie er eerlijk gezegd erg tegen op (nou ja vooral tegen de uitslag), maar wel fijn dat het nu kan terwijl ze slaapt.

Bedankt
Gruffalo

kien

kien

08-06-2011 om 20:42

Gruffalo

In haar anus zal inderdaad chloralhydraat zijn, maar waarvoor is die injectie in haar been? Met alleen die chloralhydraat zou het geen dagopname zijn.
Maar goed, als dit goed voelt voor haar en voor jou dan is het zo toch prima? De MRI zelf zal vast wel meevallen, ik hoop voor je dat de uitslag ook meevalt. Het kan wel erg spannend zijn, weet ik uit ervaring!

Kien

Rafelkap

Rafelkap

09-06-2011 om 10:45

Gruffalo

Mijn zoontje kreeg alleen een prikje, we mochten hem op schoot houden tot hij sliep. Je mag idd niet mee de m.r.i. in, reden des te meer dat het goed is dat ze even mag slapen, op die leeftijd. Ik vond het ook heel eng, maar dat was vooral van te voren, op de dag zelf was ik blij dat er zulke machines bestonden en voelde ik me gek genoeg heel rustig. Ik hoop dat het voor jou ook zo gaat.
Het heet dagopname maar het is heus niet de hele dag (althans bij ons), het was bij ons een ochtend.
Heel veel sterkte en ook sterkte met wachten op de uitslag!

gruffalo

gruffalo

10-06-2011 om 08:15 Topicstarter

Idd

ik heb een boekje met info gekregen en het is inderdaad een ochtend, en het is een slaapmiddel dat ze krijgt.

en verder is het een kwestie van geduld, en afwachten (niet mijn sterkste punten...).

Bedankt!

Gruffalo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.