Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Multifocale bril?

Hoi,
Even een vraagje.
Ik ben een bijziend mens. Laatst heb ik links een nieuw glas gekregen omdat ik in de verte niet alles meer scherp zag. Erg fijn maar... (en dat bijeffect was mij natuurlijk wel aangegeven maar het leek mee te vallen) van dichtbij kan ik soms dingen niet zo goed meer zien en moet ik soms zelfs de bril afzetten (computer bv gaat prima maar partituren lezen voor zingen is af en toe een probleem bij kleine lettertjes).
Ik vermoed dus dat ik beter aan de multifocale bril kan maar ik zie daar tegenop: went dat ooit wel? Zoals het nu is vind ik het ook niet werkbaar, of ik zou er een bril voor dichtbij bij moeten hebben, maar dat lijkt me ook erg onhandig, 2 brillen...

Groetjes,
Vonda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

24-09-2010 om 08:51

Ja hoor went

Sommige mensen wennen nooit aan een mulitfocale bril en andere mensen zouden niet zonder willen. Multifocale brillen heb je in een heel gamma aan kwaliteit en volgens mijn opticien wen je aan een betere kwaliteit makkelijker. Dat heeft te maken met de vloeiendere overgang. Ik ben wat dat betreft een bijzonder geval en ook ik kon er aan wennen. Ik heb een staaroperatie aan 1 oog ondergaan en daardoor kan je daarna je lens niet meer scherp stellen. Ik ging dus in 1 klap van prima lezen naar +2. Volgens de opticien is het heel moeilijk om te wennen aan 1 multifocaal glas terwijl er in het andere glas gewoon een enkel (min) glas zit. En ook mij is het gelukt, maar het heeft wel een half jaar geduurd. Maar ik zou never nooit 2 brillen willen, dat heb ik de eerste 6 weken na de operatie gedaan en dat vond ik erg waardeloos.

Snel gewend

Sinds april heb ik een multifocale bril, ik heb er eerst ook een tijd tegen op gezien omdat ik dacht dat het niet zou wennen. Maar ik was dat gedoe met twee verschillende brillen zo zat. Ik heb wel even moeten wennen aan de manier van kijken, je moet je hoofd wat meer mee draaien is mijn ervaring. Maar binnen een maand was ik gewend.

Puck

Puck

24-09-2010 om 10:45

En bij een goede opticien

Kan je proberen of multifocaal wat voor je is. Als je er echt niet aan kunt wennen kun je dan je geld terug krijgen.

Brianna F

Brianna F

24-09-2010 om 15:04

Heb er een

Maar gebruik nog steeds 2 brillen, bijv. als ik aan het stofzuigen ben, moet ik de bril zowat op het puntje van mijn neus zetten wil ik niet door het leesgedeelte kijken en de vloer daardoor zeer wazig zien. Met poetsen zet ik dus steevast mijn "min" bril op. Ook als ik de trap afloop vind ik het maar lastig dat ik de treden wazig zie omdat ik dan door het leesgedeelte kijk. Naar de bios hetzelfde, je zit wat onderuit en kijkt daardoor ook niet echt lekker door het bovenste gedeelte, daarvoor heb ik ook altijd mijn gewone bril bij me. Voor de rest ben ik er wel aan gewend denk ik.

reina

reina

24-09-2010 om 20:10

Prima

Ik had een dubbel gevoel toenik er een ging kopen, want m'n man kon an de zijne niet wennen. Maar ik heb het vanaf het eerste moment heerlijk gevonden, niks geen wen-periode of lastig traplopen oid. Je kunt kiezen uit meerdere soorten en ik heb idd niet de goedkoopste variatie genomen, maar ook niet de duurste, dat werd me ook afgeraden door de opticien, zonde van het geld.

Vonda

Vonda

25-09-2010 om 22:33 Topicstarter

Bedankt zeg

Voor de reacties, ik denk dat ik toch maar eens langs ga bij de opticien (ik ga altijd naar een goeie). Hopelijk kan ik iets uitproberen.
Ik zie er toch wat tegenop (vanwege angst niet te kunnen wennen dus, maar daar moet ik me dan maar overhene zetten!)

Vonda

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2010 om 02:58

Ik ook

Ik heb ook een varifocusbril en zou niet anders willen. Ik zeg er eerlijk bij dat ik de bril niet gebruik als ik op (achter?) de computer zit. Dan heb ik een bril met minder sterkte op mijn neus. En als ik iets van papier moet lezen gaat de bril evengoed naar beneden of af zodat ik zonder bril kan lezen. Maar dat kan iets van mij zijn.
Het voordeel van multifocaal vind ik dat als je gewoon rondkijkt, je in de verte het voordeel hebt van de maximale sterkte die je nodig hebt en als je dichterbij iets wilt zien dat soepel overgaat naar het deel met de lagere sterkte. Als ik aan tafel zit te eten zie ik mijn bord dus even prettig als mijn dochter die op grotere afstand zit. Zonder multifocaal/varifocus zou ik mijn bord minder scherp zien. Ik mocht dat uittesten en ik ben hardgillend teruggegaan om de varifocusglazen weer terug te plaatsen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.