Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Paasei

Paasei

09-03-2018 om 17:09

(Multi)vitamines slikken

Al een paar jaar slik ik elke winter multi-vitamine tabletten. Niet alleen vanwege de weerstand maar omdat de praktijkondersteuner (van onze huidarts) aangaf dat 50+ dames extra vitamine D nodig hebben. Gelijk maar voor multi-vitamine gekozen. Van een soort voor vrouwen in de overgang, want daar schijnt ook nog wat in te zitten tegen nachtelijk transpireren en opvliegers... Paasman, ouder dan ik, zet ik 's winters ook op de vitamine D. Anders wordt ie moe en chagerijnig... Bij hem in combinatie met magnesium tegen spierkrampen, waar hij nogal last van heeft. Tienerzoon moet het op eigen kracht doen..0-)

Maar.. die tabletten zijn best duur en vanaf het voorjaar zijn er geen leuke aanbiedingen meer.. daarnaast vraag ik me af of die extra ondersteuning in de zomer ook nodig is.. Daarom; wat doen/slikken jullie?


Ely

Ely

09-03-2018 om 18:27

Grappig

Toevallig stond ik me van de week ook te bezinnen op het fenomeen vitaminepillen. Dit nav de enorme prijsverschillen. Iemand wees mij op omnium, en kort daarop stond ik bij het Kruidvat. Omnium kost €119,- voor 180 tabletten en het Kruidvat €2,79 voor 60 tabletten, tweede halve prijs. Wat een waanzinnig verschil. Degene die mij Omnium adviseerde zweert erbij maar kon me niet duidelijk vertellen wat dan precies het verschil was.
Mocht ik mezelf op een dag in de situatie terugvinden dat ik me verveel ga ik de ingrediënten eens vergelijken denk ik of heeft iemand hier dat al eens gedaan?

Ik slik overigens magnesium, ook qua spieren, van het Kruidvat dus en dat helpt bij mij wel tegen de krampen.
Ben wel benieuwd naar andere reacties.

Gerber

Gerber

09-03-2018 om 21:26

Wat een enorm prijsverschil...

Tussen Omnium en Kruitvat. Je vraagt je inderdaad af waar het 'm in zit.
Zelf slik ik een combi van Davitamon: magnesium, Calsium en vitamine D, in één pil. Mijn moeder heeft erge osteoporose, en nu ik boven de 50 ben, en richting overgang ga, wil ik toch proberen om de bottenbroosheid uit te stellen. En om steviger spieren te kweken. Daarnaast slik ik biologische Spirulina, een algproduct. Een goede vriendin van mij vertelde dat ze dat slikte, en aangezien zij heel erg bewust bezig is met voeding en gezondheid denk ik dat het wel goed zit. Maar vraag je nu: voel je je nu fitter dan voorheen? Dan zeg ik: ik voel me wel erg fit, maar dat kan ook komen doordat ik veel veranderd heb in mijn leefstijl: veel meer bewegen, geen suiker meer eten, meer slaap, minder alcohol en daarbij dan die pillen. Het geheel maakt denk ik dat de fitheid is toegenomen.

Gerber

Gerber

09-03-2018 om 21:29

Paasei

Om op jouw vraag terug te komen: ik denk dat ik wel blijf doorslikken. Indertijd waren de Magnesium pillen bij het Kruitvat 1+1 gratis. Toen heb ik ingeslagen en kan ik voorlopig vooruit. Spirulina blijf ik ook gewoon slikken.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-03-2018 om 21:36

ik slik

wel het een en ander. Op advies van de dokter 's winters vitamine D. Verder hoorde ik eens dat magnesium zou helpen tegen migraine, dus dat slik ik ook met enige regelmaat. Maar eerlijk gezegd zou ik dat dus vgm niet hoeven slikken.
Ik heb namelijk een periode vrij nauwkeurig de eetmeter ingevuld (van het voedingscentrum). Daaruit bleek dat ik tekorten zou (kunnen) hebben van een aantal b-vitamines en selenium (en niet van magnesium). Dus eigenlijk zou ik die moeten slikken. Soms doe ik dat, als aanvulling op mijn voeding. Die tekorten leken maar klein, dus een of twee maal per week wat extra ter aanvulling is dan wel voldoende. Ik bedenk me nu pas dat het misschien handig zou kunnen zijn dan een multivitamine te slikken...
Ingaand op je vraag over seizoenen: volgens mij zou het bij mij weinig uitmaken, zomer of winter, muv vitamine D. s Zomers ben ik vrij veel buiten, volgens mij heb ik vitD dan niet nodig.

Verschil tussen ene en andere merk: sommige bronnen zeggen dat de ene vorm van een verbinding makkelijker opneemt dan een andere. Dit zou bv. gelden voor magnesium. Dus dan lijkt het wel bij beide om 60 mg magnesium te gaan, maar van het ene soort neemt je lichaam dat dan helemaal op, de ander zou slechts voor 1/3 worden opgenomen. Dan maakt het dus wel uit welk merk je slikt. (maar goed, ik slik gewoon Kruidvat).

margaretha

margaretha

09-03-2018 om 22:54

ik slik niets

ook niet gehoord dat dames boven de 50 iets zouden moeten slikken

Ik ook niet.

In principe krijg je in Nederland bij een normaal voedingspatroon alle vitamine's binnen die je nodig hebt. Als ik klachten zou hebben zou ik hoogstens "iets" slikken op advies van een arts.

Maar op gevoel wat uitzoeken bij het kruidvat....nee dus.

zebra

zebra

10-03-2018 om 00:36

magnesium

mijn man slikt op aanraden van de fysiotherapeut magnesium voor de spieren, dit na een operatie. Omdat ik zelf, ook inmiddels de 50 gepasseerd, ook vaker last heb van mijn spieren slik ik dit ook. Het zijn capsules want die gaan er makkelijker in dan die grotere pillen. Ik heb eerst een potje gekocht bij etos maar naderhand wat prijzen vergeleken van hetzelfde merk, hoeveelheid en dosering op internet en toen online een voorraadje besteld.

Vita

Vita

10-03-2018 om 01:58

vit. D en B

Het advies van het Voedingscentrum is tegenwoordig dat kinderen t/m 3 jaar, vrouwen vanaf 50 jaar en iedereen met een donkere huidskleur of die weinig in de zon komt of de huid bedekt, 10 microgram vit. D per dag moeten slikken. En iedereen vanaf 70 jaar 20 microgram:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/heb-ik-extra-vitamines-en-mineralen-nodig-.aspx

Ik neem zelf af en toe een mulitvitamine, vooral in tijden van verkoudheid en stress. Ik merk dat ik me dan beter voel en minder snel ziek wordt.
Wel koop ik multivitamines waar niet te veel vitamine B in zit. In veel (duurdere) multivitamines zitten waanzinnig hoge hoeveelheden vitamine B6 en B12. Ik ga me daar onprettig bij voelen, een soort overspannen gevoel in mijn hoofd, en slaap er slecht door. Bovendien zijn te hoge doseringen vit. B ongezond, met name voor het zenuwstelsel.

De laatste tijd slik ik ABC-mulitvitamines van Holland & Barrett, die bevallen goed, hebben een goede samenstelling en waren enorm in de aanbieding.

Ook tevreden ben ik over vitaminepillen van Essential Organics, maar dan bekijk ik wel goed de ingrediëntenlijst, want in sommige soorten zit veel te veel vit. B, in andere soorten is het o.k. Van sommige moet je 2 of 3 pillen per dag slikken, voordeel daarvan is dat je lager kunt doseren door 1 pil per dag te slikken (ik slik nooit meer dan 1 pil per dag).
Eventueel neem ik extra vit. D bij als de dosering in de multivitamine niet hoog genoeg is.

Vita

Vita

10-03-2018 om 02:01

vrouwen boven de 50 jaar moeten dus wel bijslikken

Vrouwen boven de 50 jaar moeten dus wel vit. D bijslikken.

Er wordt steeds meer bekend over de nadelen van vitamine D tekort.

In Nederland is veel tekort aan vitamine D, door het gebrek aan zon. In de winter is er sowieso te weinig zon om zelf vitamine D aan te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2018 om 02:24

Multivitamine

Je hebt in Nederland geen multivitamine in de vorm van zo'n A-Z tabletje nodig. Op aanraden van de fysiotherapeut ben ik met magnesium en vitamine B12 begonnen, daarnaast heb ik vitamine D en zink. Boven de 50 moet iedereen aan de vitamine D volgens de huidige inzichten. Mij werd ten strengste ontraden om extra calcium te slikken naast zuivelproducten. Ik heb artrose in mijn bovenrug en knieën en daar helpt calcium ook niet bij. Gezond eten en bewegen en paracetamol tegen eventuele pijn.

De link die ik hierbij plak bevat ongeveer dezelfde informatie als ik van de fysiotherapeut kreeg. https://www.ingevanhaselen.nl/overgang/calcium-slikken-in-de-menopauze/

Vita.

mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx

Ik lees nergens iets over jou opmerking:
"Vrouwen boven de 50 jaar moeten dus wel vit. D bijslikken".

Ik ben ook boven de 50 en heb hier nooit iets over gehoord. Extra vitamine's kunnen zinvol zijn voor bepaalde doelgroepen, dat wist ik.

Maar standaard slikken boven de 50 jaar?

Heb jij voor mij een link? En dan niet van een commerciële verkoper....
Misschien kan ik hier overtuigd worden dat ik ook "iets" moet slikken.

wil40

Het staat in jouw link, onderaan in de tabel kun je het zien: vrouwen vanaf 50 wordt aangeraden 10 mcg bij te slikken. Vanaf 70 jaar 20 mcg.

Anneque.

Dat lees ik dus niet. Dat bijslikken is dus voor mensen die een grotere kans hebben op tekorten. Ik krijg voldoende binnen als ik boter op mijn brood smeer (is extra D aan toegevoegd), beetje boter om te braden en buiten geen sluiers draag. Normaal voedingspatroon dus en iedere dag naar buiten.

"Vitamine D-supplementen voor bepaalde groepen
Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen. Zo is voor jonge kinderen aangetoond dat een vitamine D-supplement het risico op rachitis vermindert en voor ouderen het risico op vallen en botbreuken kleiner maakt. Voor zwangere vrouwen vermindert het de kans op een kind met een te laag geboortegewicht. Mensen met een getinte of donkere huid maken minder vitamine D aan in de zon. En ook als huid niet vaak in de zon komt omdat iemand bijvoorbeeld weinig buitenkomt of een sluier draagt wordt er geen vitamine D aangemaakt. Voor deze groepen wordt extra vitamine D geadviseerd.

In de tabel hieronder zie je de vitamine D-adviezen per groep."

Daarna volgt de tabel die jij aangeeft. Voor bepaalde groepen dus.
Ben nog niet overtuigd tot bijslikken

In vet oplosbaar.

In vitamine D zitten ook weer losse onderdelen. Als je van bepaalde onderdelen teveel binnenkrijgt, slaat het op in je vet.
Daarom zou ik alleen bijslikken als er echt aangetoond is dat ik een tekort heb, niet zomaar een potje kopen. Ook is het onduidelijk hoeveel er precies in zo'n pilletje zit, men slikt maar wat op gevoel.
Mijn zoon kreeg als baby vitamine d druppels omdat ik borstvoeding gaf.
Verder slikken we hier niets extra.

Een overdosis Vit C is bijvoorbeeld onmogelijk, dat plas je gewoon weer uit.

ahealthylife.nl/6-bijwerkingen-van-te-veel-vitamine-d/

Marjoleine64

Marjoleine64

10-03-2018 om 13:04

Ik slik net als anderen hierboven magnesium voor spierkrampen. Magnesiumcitraat, van kruidvat. Wel een stuk duurder dan de magnesiumoxide, maar dat wordt dus gewoon niet door het lichaam opgenomen en werkt dus niet. Daarnaast vitamine D, omdat ik weinig buiten kom zeker in de winter. En af en toe een multi. Of die laatste echt nodig is weet ik niet, die andere 2 merk ik wel echt verschil van dus daar zal het wel nodig zijn. Van mij mag de lente beginnen, dan kan ik weer meer naar buiten (en meer bewegen).

Batj

Batj

10-03-2018 om 13:17

Wel slikken wil40

https://www.henw.org/archief/volledig/id6067-vitamine-d-suppletie.html

https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-licht-op-vitamine-d/volledig

https://www.thuisarts.nl/vitamine-d

Ik werk voor een arts die mij hetzelfde adviseerde. Dat is al even bekend, evenals calcium en binnenkort vitamine k die erbij mag volgens zijn collega die weer allerlei onderzoeken had bestudeerd.

Ben je nu overtuigd??

PS: ik slikte al 2 jaar de dagelijkse hoeveelheid D en B en calcium. Toch een lage B en mijn D was lager dan laag.
Nu dus een stootkuur en over 2 maanden weer prikken. Ik heb ongeveer alle bekende klachten van een tekort en dat is geen pretje.

bioloog

bioloog

10-03-2018 om 13:35

Wil40

Wil40: "Vitamine D-supplementen voor bepaalde groepen
Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen. Zo is voor jonge kinderen aangetoond dat een vitamine D-supplement het risico op rachitis vermindert en voor ouderen het risico op vallen en botbreuken kleiner maakt. Voor zwangere vrouwen vermindert het de kans op een kind met een te laag geboortegewicht. Mensen met een getinte of donkere huid maken minder vitamine D aan in de zon. En ook als huid niet vaak in de zon komt omdat iemand bijvoorbeeld weinig buitenkomt of een sluier draagt wordt er geen vitamine D aangemaakt. Voor deze groepen wordt extra vitamine D geadviseerd.

In de tabel hieronder zie je de vitamine D-adviezen per groep."

Daarna volgt de tabel die jij aangeeft. Voor bepaalde groepen dus.
Ben nog niet overtuigd tot bijslikken"

Het zinnetje in jouw tekst: "... en voor ouderen het risico op vallen en botbreuken kleiner maakt." Tot deze bepaalde groep behoor jij dus als 50-plusser . Vanaf 50 begint het proves van osteoporose en dat vertraag je met vitD.
Overigens gaat het om vitamine D3. Deze kun je voor een paar euro per potje kopen bij Kruidvat of AH. Een duurdere variant maakt het geen andere of betere vitamine.

@Emma

@Emma

10-03-2018 om 13:56

Slikken boven de 50

Maar als je toch nergens last van hebt, waarom zou je dan iets gaan slikken? Ik zou dan ook kriegel worden van alles dat "moet".
Ik heb ooit magnesium geslikt tegen spierkrampen. Dat hielp toen goed, maar ik kreeg hele erge darmklachten. Ik ben daar dus mee gestopt. Nu heb ik weer spierkrampen, in kuiten en voeten in de ochtend en hamstrings de hele dag. Met 2 liter water per dag gaat het een stuk beter met kuiten en voeten, niet met hamstrings. Ik twijfel over weer aan de magnesium tegen de andere klachten vanwege de vervelende bijwerkingen. Fysiotherapie en elke dag oefenen en veel sport helpt op termijn, moet ik de rest van mijn leven elke dag rekken en oefenen? Iemand tips?

Ja Wil

Vanaf 50 ben je gewoon "oudere"
Ik slik trouwens verder ook niks hoor, maar denk wel dat ik die D3 ga slikken als ik Sara zie.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2018 om 15:03

Emma

Als jij in het donker zonder fietslicht de deur uit gaat en je wordt aangehouden, zeg je dan ook tegen de agent "Zolang ik niemand aanrijdt, of ongelukken veroorzaak hoef ik geen licht op mijn fiets."? Dan zegt de agent 'dat is de omgekeerde wereld, hier heb je een prent'. Zo is het eigenlijk ook met een vitamine als D. Vitamine D slik je om de voorraad in je lichaam op peil te houden, min of meer ook preventief dus, je weet niet of er ooit iets door mis zal gaan, maar prettig als je dat kunt voorkomen door het vitamine D 'aan' te zetten. Als je pas begint met slikken als je al tekorten hebt, span je het paard achter de wagen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2018 om 15:08

Emma

Wat rekken en strekken betreft: ja je leven lang. Doe ik ook niet, omdat ik niet goed weet hoe ik dat eens moet doen. Ja, naar fitness, maar dat zie ik zoooo niet zitten in mijn eentje! Ik wandel wel sinds een klein jaar in groepsverband, dat is al een hele vooruitgang. Sindsdien val ik als een tierelier af, niet te snel, maar gestaag. Ook omdat ik in het algemeen nu wat beter oplet wat ik op een dag eet, maar zonder streng te diëten.

Kaaskopje

"Doe ik ook niet, omdat ik niet goed weet hoe ik dat eens moet doen."
Yoga!
En officieel moet dat onder begeleiding, dus in een clubje. Dat kan ik niet inpassen dus ik heb een goed handboek gekocht en doe het thuis. Verder kan YouTube een uitkomst zijn als je een bepaalde houding niet helemaal begrijpt of onder de knie krijgt. Het fijne is dat je niet snel jezelf overbelast (je staat niet aan gewichten te sjorren of wat dan ook), en dat je al vrij snel merkt dat je wat soepeler en sterker wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2018 om 16:04

Yoga

Nee yoga gaat hem niet worden. Ze zouden me elke keer op moeten takelen. En plat op een matje liggen is veel te pijnlijk.

Guppie

Guppie

10-03-2018 om 16:24

Van alles een beetje

In een Multi zit van alles een beetje. Heb er zelf een van AOV, een dure maar werkt sterk. Van stoffen als magnesium, calcium en vitamine C zit vaak te weinig in een Multi dus dan zou je dat moeten bijslikken. Van magnesium beter een organische verbinding.
Op internet of bijvoorbeeld op de markt of in een kruidenwinkel kan je nog weleens wat voordeliger verpakkingen vinden. Zeker in poedervorm, zoals calciumcitraat, kost het minder. Gebruik zelf liever magnesiumbisglycinaat of chelaat.
Verder kan het wat persoonlijk zijn wat iemand nodig heeft. Bij medicijngebruik, ook de pil - maar voor jou misschien niet meer van toepassing -, kan je wat extra stoffen gebruiken. Of bij een antibioticumkuurtje. Rokers hebben kunnen ook bepaalde stoffen nodig hebben, al is niet roken natuurlijk beter.
Ook zijn het niet altijd vitaminen en mineralen maar kan je ook andere stoffen nodig hebben, als omega 3 en bepaalde aminozuren. Uitgebalanceerd eten kan dan ook schelen.
In de bodem zit weinig of geen humus meer, als de groente al in aarde wordt geteeld. En met kunstmest krijg je minder gezonde gewassen. Daarom kan wat aanvulling zinvol zijn. En bij stress verbruik je ook meer.
@Emma, de ene of de andere vorm van magnesium kan erg uitmaken. Zo heb je bepaalde organische verbindingen als citraat, malaat, bisglycinaat, orotaat, die allemaal een iets andere werking hebben. Van Vitals heb je 'elementair magnesium', verder heb je nog uitwendig magnesium'olie' die je ook zelf kan maken. Dus steek je licht eens op op internet of vraag advies in een vitaminezaak.

Guppie

Guppie

10-03-2018 om 16:29

Vooral D in de winter

Ik denk dat het vooral voor de vitamine D geldt dat je die tekort kan komen in de winter omdat je die in de winter niet via de huid opneemt. Het beste neem je de D op bij blootstelling van je romp aan de zon, wat dus meestal niet het geval is. Die mannen hebben het dus goed bekeken met hun blote bassie in de zon. Wat de Multi betreft lijkt het me beter om die het jaar rond wat slikken. Met om de dag eentje slikken doe je er wel langer mee.

@Emma

@Emma

10-03-2018 om 16:53

Kaaskopje

Huh? Ik begrijp het verband niet helemaal met dat fietslichtje. Maar ik snap je punt wel hoor. Beter voorkómen dan genezen zeg maar. Maar zolang er bij mij niks te genezen viel heb ik er echt nooit bij stilhestaan.

Net zoals Emma.

Redelijk gezond eten, bekertje melk, boter en joghurt. Daarbij iedere dag wat fruit en ik maar denken dat dat voldoende is. Iedere dag minimaal een kwartier buiten, ik weet niet beter dan dat dag/zonlicht op handen en hoofd al voldoende is.
Nog nooit iets gebroken, nog nooit een predenisonkuur gehad en ben zeker (nog niet) valgevaarlijk. Ik weet niet eens hoe mijn huisarts eruit ziet.

En nu lees ik hier dat ik wél extra's moet slikken, alleen maar omdat ik boven de 50 ben....jeetje. Nou, ik neem jullie uitleg en tips ter harte en ga me er nog meer in verdiepen.
Is het eenvoudig te testen of ik tekorten heb? Of is dat onnodig en ga ik gewoon die minimale extra vitamine's slikken?
Net zoals Emma....geen klachten.

Vita

Vita

10-03-2018 om 18:42

Vit.d

Het punt met vit. D is dat ten eerste bijna iedereen in Nederland een tekort heeft. Er is in Nederland nou eenmaal te weinig zon. Alleen in de zomer midden op de dag is de zon sterk genoeg om vitamine D aan te maken. En daarbij leven en werken we veel binnen en smeren ons ook nog in met zonnebrandcrème. En heel veel vette vis eten we ook niet...

Bovendien maak je minder/moeilijker vitamine D aan naarmate je ouder wordt.

En dan is er voor vrouwen ook nog dat gedoe met osteoporose...

Vitamine D blijkt trouwens voor steeds meer dingen belangrijk te zijn, ook voor stemming, spieren en weerstand bijv.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2018 om 19:07

Vita

Bovendien maak je minder/moeilijker vitamine D aan naarmate je ouder wordt.---

Dát is waar het om gaat. En mensen met meer pigment in de huid, die zouden er ook goed aan doen om standaard vitamine D bij te slikken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.