Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

nekkrampje

nekkrampje

28-09-2008 om 15:13

Nekkrampen bij drinken van suikerhoudende dranken

Ik heb er al een tijd last van, navraag hierover gedaan maar niemand komt het bekend voor..Als ik op nuchtere maag bijv. verse sinasappelsap drink dan krijg ik acute nekkrampen aan beide zijdes van mijn nek, de kramp trekt door naar mijn schouders en is bijzonder pijnlijk. Het houdt op een gegeven moment wel weer op. (na een uur ofzo). Ik heb dit ook bij het drinken van zoete dranken zoals cola etc op lege maag en bij het drinken van bijv. likeur heb ik het altijd, ook met geen lege maag. Wie herkent dit of heeft tips waar ik antwoord kan vinden op mijn vraag? (googlen op nekkramp heeft nog niets opgelevert) groetjes, nekkrampje..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

28-09-2008 om 15:53

Zou het

kunnen dat je speekselklieren hier verantwoordelijk voor zijn? Bij het eten van zure/zoete dingen worden je speekselklieren aangezet tot actie: zich leegknijpen om speeksel in je mond te laten komen. Als dat wat heftig gaat, of als de afvoerkanaaltjes wat nauw of verstopt zijn, dan kan die kramp zich extra doen voelen. Als je ziet waar die klieren liggen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Speekselklier) dan lijkt het niet gek dat je dat kunt voelen uitstralen in je hals/nek.
Kari

bibi63

bibi63

28-09-2008 om 16:43

Reflex

Hoi nekkrampje,
Ik ken het niet in de hoedanigheid als bij jou, maar wel enigszins. Het is inderdaad een reflex, die bij jou sterker is dan bij de gemiddelde ander.
Groetjes
Bibi

Herkenning

Ik heb het soms als ik alcohol drink. Schiet de hele boel "op slot"in mijn nek, hals en schouders. Mijn tong zit dan ook vast trouwens. Als ik wil praten lijkt het na èèn slok of ik stom dronken ben.Maar idd klinkt het bij jou erger.Klinkt echt als pijn, bij mij is het meer een rot gevoel.

nekkrampje

nekkrampje

28-09-2008 om 19:51

Geen speekselklier aandoening denk ik..

ik heb even gekeken bij wikkipedia maar de speekselklieren zitten hiervoor te hoog, misschien zijn het wel de grotere spieren die verkrampt raken, heb ik het idee, ik kan mijn nek ook moeilijker bewegen vanwege de kramp, voor mijn gevoel zijn het twee dikke spieren die aan de zijkant van de nek zitten, zo ongeveer onder het oor tot aan het sleutelbeen..

nekkrampje

nekkrampje

28-09-2008 om 20:08

Wil40 het "opslot" schieten herken ik ook,

zo voelt het ook wel (het opslot slaan zeg maar) maar dan pijnlijk, ik kan ook bij een heftige aanval (de ene keer is het heftiger dan de andere keer)moeilijker ademhalen en moet echt gaan liggen..ik bedenk me inene dat ik dezelfde krampen kreeg toen ik overging van een Migrafin neusspray naar Migrafin tabletten, die wekken precies dezelfde krampen op (een sumatriptanmiddel tegen migraine) Bij het gebruik van de neusspray heb ik er geen last van..heeft het misschien toch iets te maken met bloedvatvernauwing / verwijdering.... ?

Weet ik niet

Dat weet ik niet, nekkrampje. Dat zou bij mij wel logisch kunnen zijn omdat het bij mij na een slok van een wijntje voorkomt. Verwijding door de alcohol. Maar door een sapje? En ik hoef zeker niet te gaan liggen en geen ademnood. Het is bij jou veel erger, misschien allergische reactie op...?

marcella

marcella

28-09-2008 om 21:48

Bij mij ook bij alcohol

dan krijg ik erge nekkrampen.
Ik heb gehoord van een kennis dat je lever overbelast kan zijn en dat dan je lichaam moeite krijgt met de afvalstoffen af te voeren. Dat kan zich vertalen in nekkramp.
Maar dit kwam wel van iemand die naar alternatieve therapeut ging.

Lever overbelast?

Waardoor dan? Bij mij iig niet door de alcohol. Drink 1 of 2 glaasjes per week....Een kennis zei eens dat het juist komt omdat ik geen alchol gewend ben? Nou, dat houd ik maar fijn zo.Waardoor kan je lever nog meer overbelast zijn? En de overbelasting treedt dan wel snel in bij mij, vaak meteen bij de eerste slok...Als ik super fit ben en bij een goede maaltijd heb ik er niet zo snel last van.

nekkrampje

nekkrampje

29-09-2008 om 12:13

Lever kwaal?

Dat hoop ik echt niet! de kramp treed snel op, als het glas net leeg is. Ik heb me gisteren meer verdiept in het onderwerp en denk dat het toch een soort spierkramp is, als het bloedvaten zijn die zich vernauwen of verwijden dan krijg je volgens mij hoofdpijn maar geen kramp in je nek(kunnen bloedvaten pijnsignalen afgeven?). Ik ga het woensdag nog eens aan de huisarts voorleggen.. By the way, ik drink ook zeer weinig alcohol, af en toe een half glas wijn, that's it, likeurtjes enzo begin ik niet meer aan

juno

juno

29-09-2008 om 13:55

Nuchtere maag

Je moet dus geen dranken op je nuchtere maag drinken.

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2008 om 23:43

Marcella

Dat is echt flauwekul. Afvalstoffen hopen zich niet zomaar in je lichaam op en al zeker niet in je nek.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2008 om 23:44

Juno

Precies Ik dacht het, jij schrijft het. Gewoon eerst een bammetje nemen. Of een bakkie schips in het geval van likeur. Klaar.

Tirza

angel3

angel3

02-10-2008 om 20:11

Ik ook?

mmmm nav dit draadje ben ik es gaan denken en zojuist had ik er ook weer last van. Kramp in mijn hele rechterkant van mijn lijf. Met name in mijn buik (rechterkant) en zij en ook in mijn nek. Geen vervelend gevoel maar echt PIJN! ik kon net nauwelijks nog iets doen. Ik heb dit vaker en wijt dit dan altijd aan te lang zitten (op werk) Maar ik begin nu te denken dat het met voeding te maken heeft. Ik denk een bepaald kruid....

nog steeds nekkrampjes

nog steeds nekkrampjes

05-10-2008 om 15:54

Ook kramp op "volle" maag..

maar bij een nuchtere maag is het het snelst merkbaar, maar ook als ik iets heb gegeten en daarna likeur dronk kwam de kramp ook opzetten. Ik denk dat het toch iets met de overvloed aan suikers (vruchtensap/likeur en frisdranken zoals cola) en de vloeibaarheid van deze stoffen te maken heeft. Een allergische reactie zou natuurlijk kunnen...de huisarts nog niet gesproken hierover, het was te druk en we hadden maar 5min (dus mijn kind ging voor...). Nog een feit; bij warm weer heb ik er sneller last van..(het lijkt wel een kwis !
En natuurlijk vermijd ik nu likeur en bovenstaande dranken...maar het gaat me niet zozeer om een manier om er mee om te gaan maar ik wil weten wat het zou kunnen zijn....stel dat dit het beginstadium is van een bepaalde aandoening waar je preventief iets aan zou kunnen doen...dan wil ik het natuurlijk weten! en ik ben tevens benieuwd naar "lotgenoten".
Groetjes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.