Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

15-02-2011 om 20:59

Netelroos bij zoon

Mijn zoon van 7 heeft sinds enkele maanden netelroos aanvallen, begonnen eerst vrij mild met amper jeuk, maar nu zijn die aanvallen vrij venijnig: enorm veel jeuk, brandend en warm gevoel. Hij moet er van huilen, heel zielig. Ik heb anti-histamine tabletten gekregen en die werken op zich goed, alleen kan het soms wel bijna een uur duren voordat er effect is. Hoe kan ik in de tussentijd het beste de jeuk en brandend gevoel verzachten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sofia

Sofia

15-02-2011 om 21:33

Heel erg vervelend

Hi,

Wat lastig voor je zoon! Ik hoop dat hij het wrijven en krabben echt kan laten want daar wordt het erger van. Hoemeer je de jeuk met rust laat ( zooo moeilijk) hoe sneller het wegtrekt.
Zelf heb ik ook Ahistamine en een epipen omdat netelroos een voorloper kan zijn op een anafylaxtische reactie. Ik hoop dat het zover niet komt maar informeer even bij je HA of hij er een bij zich moet dragen.

Heb je de trigger al gevonden? Bij mij is het wind en van buiten naar binnen gaan, zelfs in de zomer.
Ik heb wel gemerkt dat ik bij teveel spanningen veel heftiger reageer.
Ik hoop dat het snel voorbijgaat bij je zoon. Sterkte!!!!

Fianna

Fianna

15-02-2011 om 21:42

Sofia

'Zelf heb ik ook Ahistamine en een epipen omdat netelroos een voorloper kan zijn op een anafylaxtische reactie. Ik hoop dat het zover niet komt maar informeer even bij je HA of hij er een bij zich moet dragen.'

Nee daarover heeft de ha niks gezegd. Wat me wel opviel is dat mij de laatste aanvallen zijn ogen ook dik worden. Ik zal het aan de ha vragen.
Ik probeer inderdaad hem niet te laten krabben, maar dat kost hem erg veel moeite.
We zijn bezig uit te zoeken wat zo'n aanval veroorzaakt. Zijn bloed wordt momenteel onderzocht op allergien, maar ik geloof dat de kans klein is dat daar iets uit komt. Laatst had hij een aanval nadat hij met stoepkrijt had gespeeld en ook zijn gezicht had onder gesmeerd, maar meestal krijgt hij een aanval 's ochtends binnen een uur na opstaan, dan heeft hij vaak nog niet eens ontbeten oid. Bij hem lijkt het vaak in zijn oren te beginnen, daar begint het vaak met jeuken.

Sofia

Sofia

15-02-2011 om 23:36

Ochtend

Hoi,

Het is mal maar ik heb het net als je zoontje voornamelijk in de ochtend met het verschil als ik naar buiten ga en dan naar binnen. Maar zet ik in de zomer een raam of deur open en het tocht dan krijg ik het ten alle tijde.
Dat zijn ogen opzwelden is zeer vermoedelijk Angio-oedeem. Op zich onschuldig zolang dit niet in de mong en keel gebeurt, dan heb je de epipen nodig.
Maar dit zijn echt uitzonderingen natuurlijk. Omdat je nooit weet hoe de allergie verloopt is het maar beter dat je zoveel mogelijk info hebt zodat je weet wanneer je wat moet doen.
Die krijt heeft denk ik wel onmiddellijk een reactie gegeven. Heel vervelend.
Kinderen groeien er vaak nog weer overheen lees ik wel eens maar als volwassene zit je er behorlijk aan vast helaas.
Je huisarts weet je alles te vertellen!!
Weltrusten!

Biene M.

Biene M.

16-02-2011 om 09:05

Hoe vaak?

Hoe vaak heeft hij die aanvallen? Ik heb ook netelroos en neem dagelijks antihistamine. Dan slik ik het misschien eens een dag voor niets, maar de meeste dagen heb ik er wel last van, dus dan vind ik het de moeite waard.

Je kunt ook met de huisarts overleggen over de keuze van het geneesmiddel. Sommige antihistaminica werken sneller dan andere. Ik heb een tijdje xyzal gebruikt, dat werkte heel snel bij mij. Soms is het een kwestie van uitproberen.

Sterkte, sneu voor je zoon dat hij er zo'n last van heeft!

Fianna

Fianna

16-02-2011 om 10:04

Eens in de week ongeveer

de frequentie lijkt toe te nemen, hij zit nu op eens in de week én de aanvallen worden heftiger, hij zit dan echt van top tot teen onder, ook zijn hoofdhuid wordt helemaal rood en jeukt vreselijk. hij klaagt dan ook over hoofdpijn en misselijkheid. maar goed, dus nog niet op elke dag. Ik zal vragen aan de ha of er een ahistamine is die wat sneller werkt. hij heeft nu ahistamine voor kinderen, misschien heeft hij meer baat bij een middel voor volwassenen?

Puck

Puck

16-02-2011 om 10:46

Wat wordt er nu uitgezocht

Zijn ze nu alleen met een bloedonderzoek bezig of is er ook al een krasjestest gepland. Als hij het vooral 's morgens heeft dan denk toch als eerste aan iets in zijn slaapkamer: huisstofmijt? Is het er vochtig (schimmels?)
wasmiddel van zijn dekbed? doucheschuim/zeep? water (komt niet voor, maar kan wel reactie geven).
Een antihistaminicum voor kinderen is overigens vaak hetzelfde als volwassenen, alleen de dosering is anders en afgestemd op gewicht. Een middel voor volwassenen zou dus gewoon een overdosering betekenen. Maar ik zou wel terug gaan om te vragen naar een ander middel. Ik heb ook de ervaring dat het ene middel beter werkt dan het andere. Xyzal werkte bij mij juist niet zo goed, ik reageer beter op Loratidine. En zoals Biene zegt: ik zou zeker overwegen om het preventief iedere dag (avond?) te geven om te voorkomen dat hij een aanval krijgt. Dan maar af en toe voor niets slikken, wat hij nu iedere keer meemaakt is denk ik vervelender en belastender.

Fianna

Fianna

16-02-2011 om 11:02

Alleen bloedonderzoek

Laat het geen huisstofmijt zijn!!! Ik moet er niet aan denken om heel vaak te moeten stofzuigen en bedden verschonen!
Ze zijn alleen met bloedonderzoek bezig, komt daar niks uit dan krijgt hij een verwijzing naar een dermatoloog.
maar als het iets is op zijn kamer, zou je verwachten dat hij het 's avonds, 's nachts al krijgt, maar hij krijgt het als hij zijn kamer uit gegaan is, als hij dus echt opgestaan is. geen water en zeep want het is voordat hij zich gewassen heeft oid.
okee, ik kan preventief hem gaan geven, maar ik wil ook graag proberen te achterhalen wat het veroorzaakt. maar wrs kom ik daar nooit achter.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-02-2011 om 11:50

Netelroos

Ach jee, wat naar;-( Ik heb ook weleens last van netelroos; als kind vaker dan als volwassene. Netelroos is een allergische reactie op iets dus je moet de oorzaak zien uit te vinden. Dat kan iets zijn in de buitenlucht (pollen), iets als huisstofmijt, een schoonmaakmiddel of huidverzorgingsproduct, voedsel of iets van medicijnen. Vooral medicijnen kunnen aanleiding geven tot huiduitslag.
Probeer zaken te elimineren en te kijken of het dan beter gaat. Je kan hem verder rustig iedere ochtend een antihistamine tabletje geven. Ik slik iedere ochtend een Aerius-tabletje ter preventie van allergische reacties.
Iets als Calendulan-emulsie, bewaard in de koelkast verkoelt en verzacht. Sterkte!!

Puck

Puck

16-02-2011 om 11:55

Elisa, helaas is het lang niet altijd te achterhalen

Het is wel fijn als uitgevonden wordt waardoor de netelroos veroorzaakt wordt, maar helaas, ik heb bij mijn kinderen de ervaring dat dat lang niet altijd te vinden is. Onze jongste heeft ook een periode gehad dat ze regelmatig ineens helemaal onder zat en daar konden we geen oorzaak voor vinden. Het is ook zomaar ineens weer weggebleven.
Maar in het geval van Fianna, waar het echt structureel begint te worden zou het wel logisch zijn dat er iets gevonden wordt, maar het kan best zoeken naar een speld in een hooiberg worden.
De tip van calendulan in de koelkast is wel een goede, je kan overigens ook cardifloremulsie nemen, dat is speciaal tegen allergische huidirritaties en jeuk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-02-2011 om 12:03

Puck

Dat klopt; het is vaak als zoeken naar een speld in een hooiberg en het kan ook spontaan overgaan.
Toch is het wel handig om alles even onder de loep te nemen: gebruik je een ander wasmiddel? eet je ander fruit (ik bleek allergisch te zijn voor kiwi's en aardbeien), gebruik je andere medicijnen etc. Zoon bleek allergisch te reageren op schmink en ook op kiwi's bijvoorbeeld en een bepaalde hoestdrank.
Die cardiflor is ook fijn spul. Standaard staat hier altijd een flesje in de koelkast

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 12:04

Inderdaad

Mijn dochter,nu 11, heeft ook periodes gehad met netelroos, en nog duikt er ineens een dergelijke plek op. We gaan er nu van uit dat pollen de boosdoeners zijn, ze heeft duidelijk meer last in het hooikoortseizoen. Mijn zoon had ooit ineens een dikke wang en dikke tong, maar we hebben nooit kunnen achterhalen waarvan. De emulsie waar Puck het over heeft heb ik standaard in huis voor mijn dochter,en we nemen het maar zoals het komt.

Puck

Puck

16-02-2011 om 13:07

Fio

Hooikoorts valt meer onder de inhalatieallergiën en uit zich minder vaak in verschijnselen als netelroos. Heeft je dochter ook klachten als loopneus, jeukogen, etc. Wat wel kan is dat een verhoogde gevoeligheid voor pollen ervoor zorgt dat andere overgevoeligheden extra getriggerd worden. En dat maakt het zoeken nog weer moeilijker want ontbreekt de één dan komt de ander minder snel tot uiting.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 13:14

Puck

Nee, die klachten heeft ze nog niet, ik heb wel klassieke hooikoorts sinds mijn 35e. Ze krijgt ook netelroos als ze door hoog bloeiend gras loopt,bijvoorbeeld.

Fianna

Fianna

16-02-2011 om 17:11

Meestal wordt de oorzaak niet gevonden

Ik heb overigens ook wel eens een netelroos aanval gehad, maar niet zo structureel als zoon momenteel. Vroeger als kind wel vaak uitslag en bulten enz.
ik geloof dat in 70 tot 90% van de gevallen er geen oorzaak te vinden is. Het is geloof ik ook niet altijd allergisch maar kan ook komen door iets in de omgeving zoals wind, zoals sofia schreef. Dus ik zal er goed op letten wat er allemaal aan voorafgegaan is als hij weer een aanval krijgt.
Calendulan-emulsie, goeie tip!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-02-2011 om 17:25

Fianna

Ik lees net dat jouw zoon experimenteert met (doseringen) Concerta en Ritalin. Deze medicijnen kunnen ook al dan niet tijdelijk bijwerkingen geven als huiduitslag, Urticaria etc. Het komt niet heel vaak voor maar is ook niet heel zeldzaam.
Het hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn maar ik zou het wel even in gedachten houden...

Fianna

Fianna

16-02-2011 om 17:27

Elisa

Klopt, ik dacht er zelf ook aan. ik sluit niks uit,maar ritalin krijgt hij sinds mei of zo en die netelroos is sinds 2 of 3 maanden of zo? en hij heeft het ook als hij concerta gebruikt. Het zou heel goed dat kunnen zijn inderdaad.

Puck

Puck

16-02-2011 om 17:37

Fianna

Het is heel goed mogelijk dat netelroos of een allergische reactie niet gelijk bij de eerste de beste keer optreedt. Een allergie bouw je namelijk op en dus kan het best zijn dat die Ritalin eerst geen klachten gaf en nu wel. Zo hebben we altijd katten gehad en ineens rond mijn 30ste werd ik er hartstikke allergisch voor. Maar als de medicijnen het is dan vind ik het weer raar dat hij het niet dagelijks heeft maar zo ééns per week. Hij gebruikt die medicijnen neem ik aan dagelijks? Dat kan ik niet rijmen.

Fianna

Fianna

16-02-2011 om 17:51

Puck

precies, hij gebruikt die medicijnen dagelijks.
dat kan ik dan ook niet rijmen. een raadsel...

Fianna

Fianna

17-02-2011 om 09:17

Vanmorgen weer

Na 1 hap van een boterham met vruchtenhagel kreeg hij het weer. Wie weet is dat het wel? Hij eet dat nl niet elke ochtend. Maar reageert het dan zo snel dat het al binnen enkele seconde na aanraking kan reageren?
dit maal viel de aanval mee, heb hem wel onder een lauwe douche gezet, want dat voelt prettig. Heb nog geen calendulan in huis.

Puck

Puck

17-02-2011 om 09:22

Dat kan wel

Fianna,
Ja een allergische reactie kan binnen enkele seconden optreden. Zie hierboven het draadje over Oralgen, een desensibilisatiekuur die ik volg. Als ik de druppels in mijn mond neem dan heb ik ook binnen een paar seconden "last". Niet zozeer van direct netelroos, maar volgens mij kan netelroos zich ook heel snel ontwikkelen.

Puck

Puck

17-02-2011 om 11:40

Wat je kunt proberen

Als je echt denkt dat het van de vruchtenhagel komt dan zou je kunnen proberen wat er gebeurt als je dat op zijn huid smeert: wat vruchtenhagels fijn maken, beetje water erbij en het papje onder een pleister op een gevoelig plekje (ik neem meestal binnenkant elleboogholte) en dan laten zitten. Als er een reaktie optreedt dan heb je een dikke kans dat dat (een van de) boosdoeners kan zijn, reageert het niet dan wil dat zeker niet zeggen dat dat NIET de boosdoener is, maar bij een positieve reactie kun je dus wat verder komen.

Fiorucci

Fiorucci

17-02-2011 om 11:48

Ja, dat kan

Ja, dat kan echt secondenwerk zijn, is mijn ervaring.

Fianna

Fianna

18-02-2011 om 09:14

Kan het proberen

Zelf een provocatietest uitvoeren, ja dat kan ik wel doen. Ik vraag me dan af wat er dan in zit waar hij op zou reageren?

Puck

Puck

18-02-2011 om 10:18

Tja fianna

"Ik vraag me dan af wat er dan in zit waar hij op zou reageren? "
Dat is dan idd de vraag.
Als hij daar wel op reageert dan kun je wat gerichter zoeken.
Zo niet dan weet je nog niets, dan kan het nog steeds zijn dat hij daar wel op kan reageren als hij het opeet, maar de kans is dan natuurlijk wel wat kleiner.

mammamiran

mammamiran

18-02-2011 om 10:34

Hier het zelfde bij dochter

Onze dochter van 5 heeft ook netelroos gehad. volgens mij ook door het weer.( koud)
We zijn dinsdag bij de kinderarts geweest en omdat onze dochter een allergische aanleg heeft reageert ze dus overal op.
Het uitzoeken waar het vandaan komt is zoeken naar een speld in een hooiberg. Het enige wat we kunnen doen is anti histamine geven en voor de jeuk heeft ze menthogel gekregen.

Fianna

Fianna

18-02-2011 om 10:47

Hooiberg

puck, wat ik eigenlijk bedoel is dat er volgens mij in vruchtenhagel niet echt wat zit wat zo uniek is, suiker, zetmeel en kleurstoffen geloof ik, zit in honderd andere dingen die hij ook eet.

mammamiran, idd speld in hooiberg. Nou ben ik niet van plan hem tot in het oneindige te laten onderzoeken, dan maar elke dag ahistamine en wrs groeit hij er over heen.

Puck

Puck

18-02-2011 om 11:00

Mammamiran

"omdat onze dochter een allergische aanleg heeft reageert ze dus overal op"
Ik weet niet hoe je dat bedoelt, maar dat is niet waar.
Ook al heb je een allergische aanleg dan kan het best zo zijn dat je nergens op reageert en dat het nooit tot expressie komt. En als het wel tot uiting komt dan kan het voor heel beperkte dingen zijn.
Ik heb ook een allergische aanleg (en behoorlijk wat allergiën) maar ik reageer toch echt niet op alles, gelukkig niet zeg!

Fianna

Fianna

18-02-2011 om 11:22

Aarrgghhhh, de uitslag

Uit zijn bloedonderzoek blijkt dat hij allergisch is voor huisstofmijt en kennelijk niet zo'n klein beetje ook...
Ik had liever iets simpels als vruchtenhagel gehad

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2011 om 11:56

Fianna

Kleurstoffen, dat kunnen behoorlijke boosdoeners zijn. Hier op OO zit iemand wiens kind hevige astma krijgt van de verkeerde kleurstof.

Fianna

Fianna

18-02-2011 om 12:18

Fio

ja, kleurstoffen kunnen reacties veroorzaken, maar dan zou ik het ook moeten merken als hij een snoepje eet oid.
maar goed, zie mijn vorige bericht, is geen vruchtenhagel aar huisstofmijt, balen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.