Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

30-08-2011 om 17:28

Nieuwe bril (update n.a.v. oude discussie)

Nou, mijn vraag van 16 augustus is al naar het archief verdwenen, maar ik wilde toch even een update geven. Oudstes bril was stuk gegaan en de opticien mat +3,75 i.p.v. +5,25 wat ze voorheen had, en mijn vraag was of dat mogelijk was. Vandaag zijn we bij de orthoptiste geweest, met een verrassende (wat teleurstellende) uitkomst. Toen de orthoptiste mat met het 'normale' apparaat (dat wat opticiens ook hebben) kwam ze i.d.d. uit op +3.75. Na het druppelen bleek dat dochter, ondanks dat ze al 12 is, nog heel goed kan accommoderen. Haar ogen waren inderdaad veranderd door puberteit/groeien, en ze heeft nu +6.75. Nieuw is een cylinderafwijking van 0.75 ;-(
Moraal van het verhaal. Bij kinderen met een plusafwijking kun je niet klakkeloos afgaan op wat de opticien meet. Die moeten naar de orthoptist/oogarts.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

31-08-2011 om 20:46

De reden van mijn bericht

1. Het oude draadje was al naar het archief, maar ik vind het wel beleefd om nog even een terugkoppeling te geven.
2. Informatief, omdat er vaak mensen roepen dat je ook naar de opticien kunt met een kind. Dat is soms het geval, maar in veel gevallen dus niet. Daarbij heb ik verhalen gehoord van mensen die al jaren een bril hebben en nog nooit een oogarts van dichtbij hebben gezien. Dat lijkt mij niet verstandig.
3. Discussiestuk. Omdat er altijd mensen roepen dat je ook naar de opticien kunt voor een meting
4. Een blijk van medeleven had ik ook wel prettig gevonden. Het is natuurlijk geen enorm drama als je ogen wat achteruit gaan, maar best een tegenvaller.

krin

krin

31-08-2011 om 20:57

Eh... dank je

Ik zal eraan denken als zoon blijft zakken voor zijn ogen-APK bij de schooldokter.
En bij deze mijn medeleven voor je dochter met haar tegenvaller. Maar ja, dat helpt nu vast niet meer

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-08-2011 om 22:21

Alleen bij plus?

Balen Vic!
Je schrijft dat je bij + niet kan afgaan op de opticien. Bij - dan wel? Weet jij dat?

Vic

Vic

31-08-2011 om 22:43

Krin en ijsvogeltje

Bedankt
En v.w.b. de vraag van IJsvogeltje: Bij plus niet vanwege het accommoderen. Min kun je niet accommoderen, dus dan zou je vermoeden van wel. Maar ik zou dus voor de zekerheid een afspraak maken met de oogarts, helemaal bij een kind.

Valkyre

Valkyre

02-09-2011 om 00:03

Wij

Waren deze week bij de orthoptist. Zoon heeft (nog) geen bril, maar wel -. En hij accomodeert nog heel goed, zei de orthoptiste. Dus volgens haar kan het wel. Raar hoor.

Wij moeten ook nog terug voor die oogspierontspannende druppels - is dat erg belastend, Vic? Ik kan me voorstellen dat Spruitje het best eng zal vinden om wazig te zien. En prikkende oogdruppels zijn ook niet leuk...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

02-09-2011 om 13:53

Valkyre

De orthoptiste wees me op de website www.oogartsen.nl. Daar kun je veel informatie vinden.
Mijn kinderen vonden het druppelen nooit zo erg. Het is heel even vervelend, maar vooral lastig dat ze de rest van de dag niet goed kunnen lezen. Heeft Spruitje ook een bril nodig, denk je?

Valkyre

Valkyre

03-09-2011 om 10:12

Bedankt vic

Voor de link. Zal me er eens in verdiepen.

Man en ik hebben beiden een bril/lenzen nodig, dus de kans dat Spruitje op den duur ook aan de bril moet, is heel groot. Maar wij kregen beiden pas na het begin van de pubertijd een bril, dus ik hoop dat het nog even niet nodig is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.