Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nieuwe hpv test en hpv-vaccinatie

Er is een nieuwe test voor HPV. ( http://www.hpvtest.nl/)
Daarmee kan er gekeken worden of je besmet bent met een van de kankerverwekkende HPV varianten (althans, de 2 meest voorkomende van de 15 virussen die het veroorzaken)en samen met het gewone uitstrijkje kan baarmoederhalskanker dus beter /vroeger opgespoord worden, al voordat het virus kanker heeft veroorzaakt.
Mijn dochter wordt dit jaar 13 en heeft dus net een infobrief gekregen over de vaccinatie. Nu was ik al helemaal overtuigd dat we dat zouden doen, maar twijfel ik nu een beetje omdat die nieuwe test er is.
Zijn er mensen die hierdoor hebben afgezien van vaccinatie?
Het gaat me dus niet om de discussie voor of tegen vaccinatie, die is hier al eerder geweest. Ik weet dat de vaccinatie maar tegen 2 van de HPV virussen beschermd en dat het misschien maar 5 jaar bescherming biedt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

01-02-2011 om 20:25

Heu

Waarom zou die test een reden zijn om niet te vaccineren?

Karin*

Karin*

01-02-2011 om 20:39 Topicstarter

Omdat

omdat je met de nieuwe test het virus dus al opspoort voordat het veranderingen in de cellen veroorzaakt. Bij een positieve test wordt dan regelmatig gekeken of er veranderingen verschijnen en kan er , als het nodig is , ingegrepen worden. Bij veel mensen verdwijnt het virus door hun eigen weerstand.
En omdat het niet bekend is hoelang het vaccin beschermt.Als dat maar 5 jaar is bijvoorbeeld, dan is dochter 18 als het uitgewerkt is, en vanaf die leeftijd hoogstwaarschijnlijk zeker sexueel actief is en de kans op besmetting groter. Het is nog niet bekend of er ook een hervaccinatie komt.

Tinus_p

Tinus_p

01-02-2011 om 21:05

Dus?

Karin:
Bij een positieve test wordt dan regelmatig gekeken of er veranderingen verschijnen en kan er , als het nodig is , ingegrepen worden."
Dus: bij een positieve test (grote kans dat die positief is als je eenmaal een jaar of 25 bent): regelmatig uitstrijkje laten maken, zodat je bij pap3 ofzo geopereerd kunt worden? Zeg maar, ongevere net als nu?

Karin*

Karin*

01-02-2011 om 21:32 Topicstarter

Dus

Dus de meeste vrouwen rekenen zelf af met het virus. Dit wordt dan gecontroleerd door de nieuwe test, of je het virus bij nog je hebt of dat je het alweer kwijt bent. En de vaccinatie werkt misschien al niet meer tegen de tijd dat ze de meeste kans op besmetting heeft.
van de site: (had je die bekeken, Tinus?)
"Als blijkt uit de test dat u 'hoog risico' HPV hebt, maar uw uitstrijkje is normaal, bevelen de experts aan dat beide tests worden herhaald na een jaar. Als uw HPV-infectie dan nog steeds actief is, en/of uw uitstrijkje abnormaal is, moet een ander onderzoek genaamd colposcopie worden uitgevoerd om te kijken of er 'slechte cellen' aanwezig zijn"

Puck

Puck

02-02-2011 om 09:17

Dus?

Dan ben ik met Tinus eens: wat is dan het verschil met de huidige methode. Je zit dan wel aan een vervelende ingreep vast. Een vaccinatie kan juist voorkomen dat je in die fase komt. En je neemt nu zo ongeveer aan dat het vaccin na 5 jaar niet meer werkt, maar misschien werkt het wel veel langer, dat is nog helemaal niet zo bekend. En als over een aantal jaar bekend is dat het vaccin maar een beperkte werkingsduur heeft dan kun je toch gewoon opnieuw vaccineren.

Karin*

Karin*

02-02-2011 om 13:20 Topicstarter

Tja

Nou valt colposcopie nog wel mee, maar inderdaad, we kunnen beter gewoon vaccineren. Hopelijk wordt het tzt herhaald.

Puck

Puck

02-02-2011 om 13:23

Karin

Een colposcopie is natuurlijk wel een heel stuk ingrijpender dan een vaccinatie. Ik ga meer uit van het principe voorkomen is beter dan genezen. En als er bekend is wat de werkingsduur is en er komt geen hervaccinatie via het RVP dan is het vast mogelijk om zelf het initiatief te nemen voor een booster.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.