Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

fladderbeestje

fladderbeestje

20-04-2009 om 08:28

Niks kunnen/mogen eten, toch uit eten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Punten

Fladder,
Je punten verhaal klopt niet helemaal. Aardappels zijn niet 4 points ongeacht je portie. Aardappelen zijn 100 gram 1 point en boven de 400gr 4 points. Dit geldt voor alle onbeperkte points. Als je maar 100 ml yogurt eet is het maar 1 point, boven 300 ml 3 points. Ik denk zelf dat jij te weinig eet. Te weinig points, waardoor je lichaam helemaal niets meer wil verbranden. Het heeft gewoon er te weinig voor. Ik zie het bijons op de cursus heel veel gebeuren. De meeste die niets afvallen, eten te weinig.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-04-2009 om 16:47

Ander doel stellen

Fladder,

69 kilo is een ideaal gewicht volgens de boekjes. Maar dat is voor mensen die nooit obees zijn geweest, en dat is heel wat anders.
Volgens mijn dietiste is het prima als je van overgewicht tot een BMI onder de 27,5 weet te komen. Dat is in jouw geval dus als je 85 kilo gaat wegen. Nog steeds een flinke klus, maar realistischer dan die 69 kilo.

BMI van 20-25 geldt als gezond. Tussen 25 en 30 is overgewicht. Maar volgens mijn dietiste moet je dat nuanceren: tussen de 25 en 27,5 geldt als "let op, zeker niet zwaarder worden", maar als je van 40 naar 27,5 komt is dat een prima resultaat. Verder afvallen mag, maar hoeft niet per se.

Yta Chalne

Yta Chalne

20-04-2009 om 17:15

Eten

Om even op je oorspronkelijke vraag terug te komen, ik ken dat gedoe met uit eten. Voor ik ergens ga eten bel/ mail ik eerst uitvoerig met het restaurant in kwestie, ook als het gaat om een lunch tijdens een cursus of iets dergelijks. Ik leg uit wat ik mag/ wil eten, en vraag of dat mogelijk is. Zo kom ik niet voor verrassingen te staan tijdens een diner.
Bij mensen thuis eten doe ik wel, maar lang niet bij iedereen. Mensen die (geheel terecht!) geen zin hebben in hysterisch omgaan met mijn eten, daar kan ik alleen eten als ik zelf wat meeneem. Nu ben ik wel gezegend met vrienden en familie die het geen punt vinden om er wél rekening mee te houden, dat scheelt.

Over gewicht; ik wéét dat je 'zomaar' kunt aankomen. Zo heb ik onlangs met een medicijnenkuur in zeven weken weer tien kilo extra vergaard, terwijl ik minder ben ga eten. Héél oneerlijk, en geen vocht want nu, vier weken later, zit het er nog steeds. Je lichaam is niet altijd die goed geoliede machine die het in theorie zou moeten zijn, dat blijkt. Ik wordt wel steeds een beetje moedelozer van al dat afvallen, maar ik ben er wederom mee begonnen. Mijn 'mazzel' is dat ik van aardig wat dingen binnen een paar uur heel ziek wordt, ik stop dus nooit zomaar wat in mijn mond en ben nooit in de verleiding onderweg wat te eten ofzo.

Lynna

Lynna

20-04-2009 om 19:08

Mariel81: die pillen!

Wat zijn dat voor pillen Mariel?

Toch nieuwsgierig, al weet ik dat ik het met minder eten en vooral meer bewegen moet doen...... Ik lees hier met belangstelling mee.

Asa Torell

Asa Torell

20-04-2009 om 20:12

Precies

Eigenlijk is het zoals bij Yta: je hebt een ziekte waardoor je allerlei dingen niet kunt eten - want afvallen is toch echt ook enorm belangrijk voor je gezondheid, toch?! Dus je staat volstrekt in je recht om bij restaurants om een speciale salade te vragen en van te voren uit te zoeken wat je mogelijkheden zijn. Of anders zelf iets mee te nemen.

Pillen

Er zijn verschillende tabletten op de markt die in bepaalde gevallen hier in Engeland aangeraden worden voor mensen die een bepaald overgewicht hebben, soms met gezondheidsklachten die daar uit voort vloeien en die al een aantal dingen geprobeerd hebben.

Ook is inderdaad in bepaalde gevallen een maagbandje of bypass een oplossing maar fladder heeft gelijk als ze zegt dat dat met COPD misschien problematisch is.

Soms kan ook een very low calorie diet aangeraden worden.

Chirurgische ingrepen, pharmacolische behandeling en extreme dieten MOET je met je huisarts bespreken. Maar vaak kan je huisarts inderdaad een hele goede bron zijn voor iets meer hulp dan alleen een verwijzing naar Weight Watchers (ook al zijn die ook heel goed).

Mariel

bibi63

bibi63

20-04-2009 om 22:04

Even heel simplistisch

Zoals de titel zegt: heel simplistich: je bent veel te dik, dus je moet kilo's kwijt. Maar.............je moet wel eten, je hebt wel voedingsstoffen nodig. Je kan natuurlijk op een paar blaadjes sla gaan leven, maar dat is niet gezond. Je valt af, maar bij de minste geringste boterham kom je dubbel zo hard aan. PLUS je mist allerlei waardevolle voedingsstoffen, die ook jij nodig hebt.
Je hebt een probleem doordat je door normaal gezond te eten toch niet afvalt of zelfs aankomt.
Ik denk (als leek) dat de hele simpele boodschap moet zijn, dan je je aan de kalorieen houdt die jij als volwassen vrouw nodig hebt (toch minimaal 1500 denk ik). Dat je moet zorgen dat ook jij (goede) vetten eet, want die heb je nodig, maar beperkt. Als jij op de dag 2 of 3 (volkoren) boterhammen eet met bijv. tomaat, daarnaast wat fruit en daarbij water drinkt, dat je 's avonds in een restaurant prima kunt eten, lettende op de magerdere gerechten. Een beetje olie op je carpaccio, heb je ook nodig, als je de rest van de dag niet of nauwelijk vet hebt gegeten. Het blijft natuurlijk een probleem als je daarvan toch aankomt, maar neemt niet weg dat je die voedingsstoffen WEL nodig hebt.
Succes.
Groetjes,
Bibi

Anneke

Anneke

20-04-2009 om 22:34

Heel praktisch: bel het restaurant

Ik heb geen ervaring met afvallen, wel met diëten wegens allergie. Als wij uit eten gaan, dan bellen we het restaurant dat we op het oog hebben en vragen of de kok iets kan met onze dieetwensen. Zo niet, dan kijken we verder, maar dat komt zelden voor. Meestal willen ze best iets speciaal voor ons maken. Dus: vraag het gewoon eens! Blijf niet hangen aan de kaart, een echte kok kan best ook iets anders koken! En je weet al wanneer je gaat komen, de kok kan het rustig voorbereiden.
Succes!
Anneke

Dropke

Dropke

20-04-2009 om 23:32

Fladder

Ben ik nou de enige die denkt : Huh ! Dat mens dieet zich suf, maar valt niet af...dit kan toch niet goed zijn. Nou ben ik niet superslank, maar tevreden (min of meer) met een maat 44/46. Ik weet hoe mijn lichaam werkt en waar ik van aankom. Ik heb heel wat dieeten uitgeprobeerd, maar eigenlijk bestaat er geen dieet met blijvend resultaat. Of je moet deze de rest van je leven blijven volhouden. Volgens mij is het enige gezonde wat je kunt doen : Voeding tot je nemen die je nodig hebt. Niks 800 kalorieen, maar gewoon de kalorieen die voor je leeftijd normaal zijn. De eerste weken zul je aankomen, totdat je lichaam door heeft dat het geen vet meer hoeft op te slaan, omdat het op rantsoen wordt gezet. Door weinig kalorieen tot je te nemen, dwing je je lichaam het heel zuinig aan te doen en alles wat je toch eet op te slaan als reserves. Ik heb er best moeite mee, om de hele dag door te eten, maar dat werkt bij mij het beste. Zo blijft de verbranding goed werken.

Toch ga ik er van uit dat je dat al weet. Je vertelde dat je al eens helemaal onderzocht bent, maar dat extreme lijnen kan toch ook nooit goed zijn ?

gr Dropke

Pluk53

Pluk53

21-04-2009 om 09:37

Yta (ot)

ik weet het, het is raadselachtig hoe elk lichaam de energiehuishouding (ont)regelt. Maar dan toch: 10 kilo in 7 weken erbij. Als dat vet is, dan vertegenwoordigd 10 kilo 90.000 Kcal, dat verdeeld over 7 weken, 49 dagen, is een toename van 204 gram vet/dag, is 1837 Kcal/dag. Waar komt dat vandaan?
Een kennis van me heeft een heel stringent (en duur) eiwit-dieet gevolgd onder medische begeleiding, wat in diverse fases is ingedeeld. Uiteindelijk moet je dan weer uitkomen bij "gewoon ( = bewust) eten en leven". Hij is er 30 kilo mee afgevallen; afwachten of dat blijvens is.

Yta Chalne

Yta Chalne

21-04-2009 om 09:58

Pluk

Geen idee, geen idee en geen idee. Schijnbaar is het geen optelsom, medicijngebruik en gewichtstoename.
Volgens mij hebben we dit wel eens eerder besproken, misschien moet ik je volgende keer als ik weer eens ga experimenteren met pillen erbij roepen. Dan kun je het proces nauwlettend volgen... Net als Fladder kan ik het niet verklaren, sterker nog, ik geloof er helemaal niet in dat het kan. Het is alleen toch zo ('t is geen homeopathie, je hoeft er dus niet in te geloven om dit resultaat te krijgen)
In eerste instantie was er wel een paar kilo snel weer weg (vocht), maar vervolgens lijkt het dan alsof mijn stofwisseling van de schrik een tijdje stilstaat. Overigens, dramatisch is het in mijn geval niet, ik ben 1.80m en weeg (nu) 71 kg. Dat is een BMI van 22, heel 'gezond' dus. En ik ben dól op rijstwafels

Pluk53

Pluk53

21-04-2009 om 10:09

Yta, eiwitrijk dieet

eiwitrijk, koolhydraatarm. Uitgangspunt is, dat het lichaam "gedwongen" wordt om vetten te verbranden. Maar om te voorkomen dat je je eigen spieren opeet, voldoende eiwit in de voeding. Het schijnt te werken.
En ja, we hebben de discussie al een keer eerder gehad. Maar het kan volgens mij nog steeds niet . Stofwisseling kan niet "stilstaan", want je "basis-levensfuncties" gebruiken ook energie, zelfs in absolute rust. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Basal_metabolic_rate . En ja, juist dit basismetabolisme is voor iedereen verschillend, ik weet het; maar het is nóóit nul.

Rafelkap

Rafelkap

21-04-2009 om 10:22

Dropke

Nee, je bent niet de enige. Maar Fladderbeestje, ik ben een leek hoor Aanpassing van leefwijze lijkt mij beter dan welk dieet ook. Ik heb het idee dat je een beetje blijft hangen in je boosheid/frustratie (en dat is wel logisch als je al zo lang met dit probleem zit)
Misschien een tip: word vegetariër, dat scheelde bij mij ooit 5 kilo!

Pluk53

Pluk53

21-04-2009 om 10:28

Fladderbeestje

voor de duidelijkheid, ik verdedig niks, ik verbaas me; gebaseerd op een simpele energie-balans kán het niet. Maar het gebeurt blijkbaar toch. En ik weet dat ik geluk heb dat het bij mij "normaal" loopt. Mijn gewicht schommelt rond de 83.5kg , plus en min een kilo, al 20 jaar. Ik merk ook dat dit een "set-point" is. Ik doe af en toe een poging om onder de magische 80kg te komen. Maar dat gaat heel moeilijk; blijkbaar gaat mijn lijf dan ook in een spaarstand. Waarschijnlijk kan ik het daar "met geweld" door heen trekken, maar dat heb ik er niet voor over; dat zou waarschijnlijk ook betekenen dat je een totaal andere levensstijl moet blijven houden om dat tot nieuw set-point te maken.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-04-2009 om 10:33

Ik snap je

Fladderbeestje, ik snap je. Ik ben gelukkig niet veel te zwaar, maar moet wel wat afvallen. Maar ik heb al meerdere keren te maken gehad met mensen die impliciet of expliciet zeiden "wat jouw lijf doet klopt niet met de theorie, dus je zult wel liegen of overdrijven".
Het is frustrerend als je én aangekeken wordt op je lichaamsomvang én daarnaast gezien wordt als een leugenaar/fantast/geobsedeerd figuur, omdat je zegt dat wat anderen helpt, jou niet helpt.

Het geeft je het gevoel dat je ook naar de buitenwereld iets te bewijzen hebt.

Ik heb geen oplossing voor je probleem. Het beste dat ik kan verzinnen is toch nog eens verder te zoeken naar een dietiste. Niet elke heeft dezelfde aanpak of dezelfde overtuigingen. Dit lijkt me toch een te lastige klus om op eigen houtje te doen.

Polly Shearman

Polly Shearman

21-04-2009 om 10:47

Hoe is het met de vezels>?

Heb je ze al gevonden fladder?

ik leer nu voor het eerst in mijn leven normaal eten, normale porties, ik at gewoon altijd echt te veel. Als ik geen 4 boterhammen at als ontbijt dan had ik echt om kwart over 10 zoiets al weer honger,
Ik begreep ook nooit hoe mensen met bv een maagbandje het redde op 1 cracker per ochtend. Ik heb geleerd over voeding, ik weet nu dat een menselijk lichaam genoeg kan hebben aan de voedingstoffen uit 1 cracker en 1 appel voor een aantal uren. Nu met behulp van de vezels waardoor ik dus niet meer flauwval van de honger, voel ik dat het kan, ik ben niet lusteloos, niet moe, krijg dus genoeg energie binnen. In denk dat als ik mezelf dan aanleren minder te eten, en er op kan vertrouwen dat minder alles is wat ik nodig heb, dat ik dan na verloop van tijd zonder de vezels zou kunnen.
groet, polly

Katrien

Katrien

21-04-2009 om 11:16

Ik herken het wel

Ik heb ook zo een periode gehad. Ik at steeds minder en minder, maar viel niet af, integendeel.

Dan WW geprobeerd, werkte voor een tijdje, dan bleef ik stilstaan en daarna kwamen de kilo's er stilaan terug bij. Ik stond toen voor de klas, had dus zeker geen zittend beroep (veel rondlopen, oud schoolgebouw zonder lift, dus ook veel trappen doen, ...)

Dan nog wat diëten geprobeerd, maar niets hielp.

Ik was ondertussen ook wel in behandeling voor eetstoornissen bij een therapeut, maar jammer genoeg kon deze me dieetsgewijs niet helpen.

Dan terechtgekomen bij een dietiste met een ietwat aparte visie. Van haar moest ik meer eten. Veel meer. Meer bepaald 8 keer per dag (dus om de twee uur). Natuurlijk niet altijd volledige maaltijden, maar wel altijd íets. Minstens een stuk fruit of een cracker met beleg of zo.

En toen ben ik ook wel afgevallen.

Tot ik een serieuze herval had met mijn eetstoornis en ik terug in een heel negatieve spiraal terechtkwam waardoor ik weer maar eens tientallen kilo's bijkwam.

Eigenlijk zou ik terug moeten naar die ene dietiste. Maar de schrik voor een herval zit er dik in. Een dieet volgen, triggert bij mij blijkbaar "iets" waardoor ik, eetgewijs, helemaal los sla.

Misschien, Fladderbeestje, is het nodig om het eens over een heel andere boeg te gooien. Tenzij je dat ook al geprobeerd hebt, natuurlijk (ik weet niet wat je wel en niet allemaal al probeerde).

Katrien

Coco

Coco

21-04-2009 om 12:59

Nog eens die chinees

Volgens mij heeft het iets te maken wat die Chinezen hier met het eten doen. Ik heb zelf een jaar in China gewoond en at daar drie keer per dag warm. De eerste maand viel ik spontaan drie kilo af en daarna bleef mijn gewicht ongeveer hetzelfde. Maar om aan de Hollandse smaak tegemoet te komen pleuren ze er hier enorme hoeveelheden zout, suiker en maizena in. Eigenlijk moet Chinees eten vrijwel ter plekke worden klaargemaakt en zeker niet worden opgewarmd. Dat is bij "Nederlandse Chinezen" zeer zeker niet het geval. Daar wordt al heel veel vantevoren in grote hoeveelheden klaargemaakt. Soms, als je een beetje vroeg komt, zit het personeel zelf nog wat te eten en dat is vrijwel nooit iets wat ook op de menukaart staat (zoals je misschien is opgevallen zijn ze zelf meestal ook niet dik).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-04-2009 om 13:52

Chinees

Joh, je wil niet eens weten wat er in het "Chinees'" eten hier in NL zit, naast veel zout, maizena gooien ze er echt veel rotzooi in. Ik loop met een grote boog om de Chinees heen. Als je echt Chinees wil eten, moet je bijv. naar de Zeedijk in Amsterdam gaan. Daar zitten Chinese restaurants (gezellig is het er niet, met tl-licht en gammele tafels) maar het eten is puur Chinees met echte smaken zonder rotzooi. Ga eens naar een Dim-Sum eettentje. Kleine hapjes, vult als een gek en lekker!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-04-2009 om 14:02

Vaker eten

Dat van dat vaker eten op de dag met kleine maaltijden doe ik ook. Geen drie grote maaltijden meer maar om de twee uur iets. Een boterham, stuk fruit, wat yoghurt, stuk ontbijtkoek. Werkt perfect want je hebt geen honger, je bloedsuikerspiegel blijft normaal. Ik heb ooit ook hypoglycemie gehad en zo ben ik er ook af gekomen. Wat bij mij ook hielp was dus om de alcohol te laten staan, matig met frisdrank, en na 20.00 's avonds niets meer te snoepen. En ik heb nooit light producten gebruikt want die zitten vaak vol met andere troep (suikers) en geven naar je lijf een hongersignaal af omdat je lichaam voor de gek wordt gehouden. Vermijd die dus. Je lichaam heeft dat beetje vet nodig. Net als dat beetje koolhydraten. Ik ben ooit 30 kg afgevallen op deze manier (dus niet dieten) maar gewoon mijn eetpatroon wat aanpassen. Zo kan ik me nu zonder problemen af en toe wat extra's gunnen (chocola, koek, ijs, pizza) zonder dat ik aankom. Feitelijk is het "alles met mate". Calorieen tellen doe ik allang niet meer. Ik blijf op gewicht. Het is dan wel zo'n vijf kilo meer dan ik esthetisch zou willen maar kennelijk is dit mijn ideaal gewicht dus ik vind het best zo.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-04-2009 om 14:12

Vezels

Wat die vezels betreft: overdrijf niet. Te veel vezels verhinderen de opname van mineralen, waardoor deze belangrijke stoffen je lichaam via de ontlasting verlaten. Ze maken ook je darmen lui. In principe heb je geen extra vezels nodig als je voldoende groenten, fruit en volkorenprodukten eet. Psylliumvezels mag je echt niet langdurig in grote hoeveelheden gebruiken. Ze worden bijv. voor korte tijd voorgeschreven bij obstipatie maar je mag ze niet langer dan een week gebruiken.

Polly Shearman

Polly Shearman

21-04-2009 om 14:26

Van de verpakking:

de vezels kunnen zonder probleem voor langere tijd worden gebruikt.

en dan is het maar een beetje slecht! nou en! weet je hoe slecht zoveel overgewicht mee sjouwen is??
het is met lijnen en afvallen en eten altijd kiezen, en het is soms kiezen tussen 2 kwade..

ik geloof niet dat iets wat zo natuurlijk is slecht voor je kan zijn, TE is nooit goed, maar ik hou me keurig aan de gebruiksaanwijzing.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-04-2009 om 14:39

Natuurlijk

"Natuurlijk" houdt niet automatisch in dat het goed voor je is Je mag ook niet zomaar dit soort supplementen nemen als je medicijnen slikt; eerst met je huisarts overleggen. Je mag ze ook bijv. niet nemen als je zwanger bent.

Tinus_p

Tinus_p

21-04-2009 om 16:19

Natuurlijk

Polly:
"ik geloof niet dat iets wat zo natuurlijk is slecht voor je kan zijn,"
Slangegif, puur natuur, MRSA bacterie, ook puur natuur. Need I say more??

Veerle

Veerle

21-04-2009 om 19:18

Pelle

Ik snap best dat je erop zat te wachten maar Tinus heeft wel gelijk. De boodschap is in feite geloof niet zomaar dat alles wat puur natuur is per definitie goed voor een mens is. Naasr Tinus zijn gechargeerde opsomming kan ik er een rijtje naast zetten wat ook zeer natuur is maar wat je echt niet moet nemen als je het niet daadwerkelijk nodig (leven of dood) hebt.

Veerle

Veerle

Veerle

21-04-2009 om 19:37

Nee pelle

Dat denk ik idd niet of ik weet dat jij vindt dat Tinus gelijk heeft. Ik denk/weet dat jij veel meer afweet van dit soort dingen dan je nu loslaat en dat uitgerekend jij heel veel zinnige dingen kunt zeggen , dat denk ik. Ik wilde alleen een reactie provoceren, das dan gelukt bij deze

Veerle

Ik snap het niet..

Allereerst; respect Fladderbeestje! Wat een klus, wat een opgaaf. Heel knap dat je dit zo dapper oppakt. Ik begrijp dat je het zelf voelt als 'wel moeten', maar dan nog denk ik dat velen een dergelijke klus zo afschrikwekkend vinden dat ze zich maar terugtrekken op de bank (al of niet met een zak chips- wat maakt het dan nog uit) en maar kijken waar het schip strandt. Maar je hebt kinderen die je hard nodig hebben, begrijp ik, dat moet een enorme stimulans zijn.

Sorry fladder, als ik je draadje 'misbruik'voor twee vragen. Maar het sluit zo goed aan.
Allereerst snap ik het nog steeds niet: kan je van een maaltijd nou echt meer aankomen dan je eet? Bijvoorbeeld; een stukje boterkoek. 100 gram, vet en suiker. Hoe kan je daar nou toch (bv) 3 ons van aankomen? Is dat dan merendeels vocht? Of kan het meer vet opleveren dan wat je innam?

Ten tweede; ik ben zelf ook aan het lijnen, wil van 76 naar 65, ben nu halverwege. Ik doe het op een soort sonja-bakker manier: overdag haar menu's, 's avonds eet ik met het gezin gewoon waar we zin in hebben (redelijk verantwoord, soms wat te vet met sausjes etc), en probeer ik dat te matigen. Het gaat prima, ik verlies 6-7 ons per week. Oh ja, ik ben ook gaan hardlopen, 3 keer per week, dat helpt vast ook. Maar betekent dit nou dat ik 'op de spaarstand' sta, en gedoemd ben te gaan jojo-en? Soms krijg ik wel eens de indruk dat als je eenmaal te zwaar bent (geweest) dat het bijna onbegonnen werk is; je moet wel minder eten om af te vallen, maar vervolgens past je lichaam zich daar aan aan, en moet je alleen maat steeds minder gaan eten. Of geldt dat alleen als je extreem dieet, met heel grote aantallen kilo's? Ik begrijp dat ik zometeen niet hetzelfde moet gaan eten als dat waar ik dik van werd, maar kan ik wel terug naar 'normaal', dat wil zeggen, meer dan sonja bakker voorschrijft?

Dank!
Lies

amk

amk

21-04-2009 om 22:09

Mamalies

ik ben een jaar of 6 geleden ongeveer 10 kilo afgevallen, vervolgens door mijn scheiding nog 5 kg (ik had toen echt ondergewicht)
Het afvallen heb ik gedaan met streep-je-slank en sporten. Niet hardlopen maar zwemmen 3x (uiteindelijk 6x) per week. (Sporten is gewoon verslavend) Ik had daarvoor nooit gelijnd of ook maar iets gedaan dat op een dieet lijkt.

Ik ben na die laatste 5 kg in overleg met de dietiste weer iets aangekomen en heb nu al weer een aantal jaar dat gezonde gewicht. Het schommelt een beetje in de winter wat meer als in de zomer (kilo of 2) en dan let ik er net als Thiama wat meer op. Even geen koekjes en andere tussendoortjes. Maar ik kom zeker niet heel snel aan. Bij mij was het geen crash dieet, maar meer een herprogramering van mijn eetgewoonten. En die houdt ik nu vast. Ik eet idd iets meer als toen ik probeerde af te vallen en sta mezelf ook meer uitspattingen toe. Ik weeg mijzelf ongeveer 1x per maand of als ik merk dat mijn broeken wat strak zitten.

Dat van het snelle aankomen is idd vochtvasthouden. Vooral zout (en dat zit bijna overal in) heeft die werking. En dan is ook nog gebleken dat dit bij mensen met overgewicht meer effect heeft als bij mensen met een gezond gewicht. (http://www.voedingscentrum.nl/Voedingscentrum/Nieuws/risicos+van+zout.htm)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-04-2009 om 22:14

Lies e.a.

Lies, in een stukje boterkoek van 100g zit wel 515 calorieen. Uitgaande van een 1000 calorieen-dieet heb je met een zo'n stukje dus al ruim de helft van je dagelijkse calorieen binnen Doe dat een paar keer per week en je bent zo een kilo aangekomen...
Wat dat jojo-effect betreft: ja, ook na een dieet als Sonja Bakker heb je risico dat je weer aankomt. Je lichaam staat toch in de spaarstand dus het gaat zuiniger om met de energie. Hoe langer je hebt gedieet, hoe sneller je weer aan zal komen als je weer meer calorieen gaat eten. Je kan je lichaam wel uit die spaarstand halen door je stofwisseling te verhogen; hier een link met wat goede tips: http://bakkerijblom.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=28

En hier heb ik nog een goede link om je dagelijkse caloriebehoefte automatisch uit te laten rekenen. Dus wat je aan energie nodig hebt voor je ruststofwisseling, om af te vallen en om op gewicht te blijven: http://www.menshealth.nl/Voeding/VoedingTonenOpPagina/BerekenJeCaloriebehoefte.htm

Fladderbeestje, even wat anders

Hoi Fladderbeestje,

Ik heb niet alles gelezen, heb ook geen ervaring met overgewicht, maar ik heb wel jaren gehad met een dramatisch streng dieet ivm voedselintolerantie met oedeem. Etenjes ontkwam ik ook niet aan, maar ik belde meestal enkele dagen van tevoren of ik ging even langs. Dan overlegde ik met de kok over wat wel mocht. Echt spontaan was het niet. Heel af en toe ging het mis, maar meestal ging het prima.
Ik weet of dit kan in jouw geval. Ik vrees dat mensen ook meer begrip hebben voor een voedselallergie dan voor overgewicht...maar toch.
Succes, het lijkt me een enorme opgave,
(voor de volledigheid na enkele jaren dieet was ik van mijn probleem af en ik ga dus weer uit eten zonder voorbereidingen)

Jonne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.