Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nog eens over luizen

Ik heb al dankbaar gebruik gemaakt van het archief, maar toch nog maar eens: luizen.
Bij ons is het voor de eerste keer raak. Dochter (9) heeft heel lange haren en hoewel ik haar haren altijd vlecht of samenbind als ze naar school gaat, met het oog op luizen is ze erg eigenwijs geweest de laatste weken en trok haar haren telkens los op school. Misschien daardoor, maar gisteren had ze enorme jeuk en voila: drie luizen vierden feest op haar hoofd. Ik heb gezocht en gekamd (had ooit een netenkam voor de zekerheid gehaald) en omdat het vlak voor bedtijd was heb ik het daarbij gelaten, wel heeft man vast shampoo gehaald (Millium). Ik weet: kammenkammenkammen, maar shampoo geeft wel een prettig idee. Maar nu: Wat moet ik wassen en waar begin ik? De bedden zijn gisteren verschoond, kan ik het bij haar kussenhoes laten? Ik heb stoffen bekleding op de bank, die kan op 60 graden en kan eerlijk gezegd ook weer eens een wasje gebruiken (wit), dus dat is niet zo erg. Maar haar jas bv, die kan niet op 60 graden, zoals zoveel niet. En mijn hoogpolige vloerkleed? Is daar ook een spray voor? Want stofzuigen zal het hier niet voldoende doen.
Ik heb al wel wat voordelen ontdekt: ze moet nu in haar eigen bed (sliep in in ons bed en ik wilde dat gaan uitfaseren, maar wist niet hoe) en we maken haar wijs dat katten ook luizen kunnen krijgen, hebben die ook weer een weekje of twee rust, haha!
Alle tips zijn welkom, maar kammen, dat weet ik.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jds

jds

13-02-2011 om 09:32

Heel veel plastick zakken

Knuffels e.d. (en haar jas misschien dan ook maar) zo'n 3 weken in een goed afgesloten plastic tas bewaren. Als de pas uitgekomen neten niets te eten hebben, sterven ze vanzelf.
Gladde oppervlakken met azijn reinigen (het soort 'lijmlaag' wat op de neten zeten, lost daarmee sneller op).
Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar jammer dat het niet meer vriest, anders hoogpolig kleed enkele dagen buiten in de vorst hangen.
Bedden verschonen, haren behandelen en na 2 dagen nogmaals bedden verschonen (even veel werk, maar ik heb het hier ook moeten doen... ;-( )
Je kunt het niet bij kussenhoes laten, want als er onder haar kussen of op haar lakens/dekens neten liggen, dan begin je weer van voren af aan.
En hoe vervelend het ook klinkt: probeer alles op een dag te doen... En dan na 2 dagen nog een keer...
Even veel werk, maar bij ons was het resultaat dat ze gelukkig niet opnieuw luizen hadden.... (en duimen maar dat ze helemaal niet meer terugkomen)
Succes.

Anienom

Anienom

13-02-2011 om 09:47 Topicstarter

Pfoe

Vanochtend nog een keer gekamd en er kwamen weer een paar uit. Oh gadverdegadverdegadver. Inderdaad, in haar bed vond ik met een ledlampje (lichten ze van op) toch wat neten op en ook onder haar kussen. Die heb ik weggehaald en het spul gaat straks dus in de was. Beddegoed dat ik gisteren heb gewassen (niet op 60) zou dat nog een keer moeten? En de rest van die was? Nu draait er al een was met handdoeken. Vervelend dat die 60 graden wassen zo lang duren!
De jas moet wel in de was, want ze heeft er maar eentje, dus drie weken in een zak wordt een beetje koud.
Overigens vond ik geen neten in ons bed en bed van broertje. Pfoe.

jds

jds

13-02-2011 om 09:55

Lastig

Ik zou het voor de zekerheid nog een keer doen. Kun je geen verkort programma op 60 kiezen?
Ik las dat je man shampoo had gekocht? Hoe vreemd het ook mag klinken: ik zweer bij Prioderm. Het stinkt een uur in de wind, maar ik heb daar goede ervaringen mee (zowel voor mezelf als voor mijn kinderen).
Ik herinner me trouwens, dat ik de kleding toen ook niet op 60 graden heb gewassen, maar op 40, maar dan wel met een halve fles azijn erbij (en wasverzachter).

Anienom

Anienom

13-02-2011 om 10:08 Topicstarter

Azijn

O ja, daar heb ik ook goed dingen over gehoord. Even kijken of ik dat nog heb, dan gaan de kleren met azijn iig. Straks nog even naar mijn moeder voor een luizenbijstandspakket (extra wasverzachter, extra cremespoeling, douchekapje, haarlak om ons allen van een antiluizenhelm te voorzien). O ja, vwb de shampoo: gebruik je daarna nog cremespoeling? Ik heb dus vooralsnog Millium, waarbij olie de arme beestje verstikt.

Anienom

Anienom

13-02-2011 om 10:33 Topicstarter

Alcohol

Hebben we gelukkig ook in de EHBO kist, we hebben het gisteren al gebruikt. De eerste luis hebben we met het hele gezin bestudeerd onder de speelgoedmicroscoop -jak-kes!- en de haarfrutsels staan al klaar om gewassen te worden. De auto wordt niet dagelijks gebruikt maar mag sowieso schoon gemaakt worden. Byebye lazy sunday....

Niks wassen.

En niks zuigen. Allemaal verspilde energie die je beter kunt besteden aan KAMMEN.

Gewoon KAMMEN. Iedere dag. en 2 1/2 week lang. En regelmatig huisgenoten checken of die nog wel luisloos zijn.

Ingrid (en dan heb je gewoon nog best een hele lazy sunday)

PS...paar maanden terug, in huis/tuin/keuken. uitgebreide verhalen van de kammen-is-genoeg-aanhangers. Lees het maar, en vertrouw er gewoon op. Wel zo relaxed. Want hoeveel je ook wast & desinfecteert, kammen moet je toch.

margje van dijk

margje van dijk

13-02-2011 om 14:05

Helemaal eens met ingridt

Bij ons tot nu toe 2 keer een luizenuitbraak gehad, 1 grote (de eerste) bij 3 kinderen, en een keertje een kleine (bij 1 kind).

Ik heb me er grondig in verdiept, de luizencyclus, en mijn conclusie is gelijk aan die van IngridT. Al dat hysterische gedoe van knuffels in zakken is totaal overbodig, want de kans dat een luis die van de hoofdhuid af is dat uberhaupt langer dan een dag overleeft is al piepklein, laat staan dat het die luis lukt om dan TERUG op de hoofdhuid te komen. En mocht hem dat toch lukken, dan volgt daar al snel de genadeklap in de vorm van een kam.

Dus inderdaad: kammen volstaat.
Als na 3 weken weer mensen beginnen te krabben (Tops), dan had je dus niet goed genoeg of niet lang genoeg gekamd.

Voor het idee trek ik ook wel even een stofzuiger door het huis en verschoon ik wel even het bed van betrokkene, maar dat is meer voor mezelf dan dat het veel uit zal maken, daar ben ik van overtuigd.

Kortom, weg met die stress en alleen maar met aandacht kammen. In het begin 2 keer, maar na een week is 1 keer ook wel genoeg. Ik liet de kinderen wel elke dag voorafgaand aan het kammen hun haar wassen en spoelen met conditioner, want mijn kinderen zijn nogal langharig en dan kwam ik er makkelijker doorheen met de kam.

Na een tijdje ben je er zo handig in dat het je geen 10 minuten per hoofd meer kost.

Met kleine kinderen die een hekel hebben aan haarwassen en kammen is het natuurlijk wel lastiger.

Margje

Mijn 2 centen

Ik heb de eerste keren ook alles op alles gegooid totdat een vriendin vroeg waarom ik dat allemaal deed: er is maar een plek waarop ze het liefste zitten te weten op je hoofd. Natuurlijk kan het geen kwaad om eens te wassen maar uiteindelijk kruipt elke luis toch weer op de hoofdhuid. Daarbij zit ik ook met een praktisch probleem: de dingen die niet in de wasmachine kunnen of niet op 60 graden.. die moeten dan in de vriezer: die heb ik niet.

Idd luizen hebben is een vervelend idee en zelfs misschien wel wat groezeligs maar dat zit meer in je hoofd: het is vooral vervelend! (ik begin toch weer ongemerkt te krabbel nu we het er toch over hebben). Kammen, kammen, kammen dat helpt het beste. Al het andere is leuk en goed maar haalt het niet bij kammen.
Daar zitten ze of gaan ze zitten.

Guinevere

Guinevere

13-02-2011 om 14:55

Herbesmetting

Als je na een paar weken kammen opeens toch weer luizen ontdekt, kan dat natuurlijk net zo goed een herbesmetting zijn vanaf de bron (klasgenootje?). Dat hoeft niet noodzakelijk door gebrekkig kammen te komen. En ook prioderm of wat dan ook helpt niet tegen herbesmetting.

Anienom

Anienom

13-02-2011 om 15:00 Topicstarter

Dank

Kijk het zit zo: ik heb een lichte poetsneurose. Dat wassen, ik doe het toch (voor zover het lukt, want de zolder begint goed vol te raken, droger heb ik niet meer). Het ruikt lekker hier in huis nu, dat wel. Maar het is een geruststelling dat als alles niet op 60 graden kan, kammen toch het beste is. Niet zo'n fijne klus: dochter heeft erg lang en veel haar. Vanochtend gekamd en nu weer (ze heeft niet veel geduld, dus langer dan een kwartier lukt het niet, dan maar wat vaker). Zojuist was de buit wel schrikbarend groot, wat een orgie moet dat zijn geweest op haar hoofd (ze stond in haar blootje in de douche, zodat ik alle gevangen luizen meteen kon wegspoelen. Er bleef gewoon nog een heel brutale in haar rugdonsje hangen!). Maar het vreemde is: hoewel in haar bed neten zaten heb ik geen enkele neet op haar hoofd gezien. En die neten waren toch wel duidelijk zichtbaar, kleine gelige friemeltjes. Dus ik hoop dat er misschien niet meer teveel bijkomen.

Anienom

Anienom

13-02-2011 om 15:08 Topicstarter

Over herbesmetting en school

De besmettingsbron bevindt zich op school denk ik, aangezien ze niet naar clubjes is geweest en de enige is die het heeft hier thuis. Hoe zit dat eigenlijk met school? Zou ze gewoon (behandeld met shampoo en misschien al bijna kaalgekamd) naar school kunnen morgen (wanneer we de leerkracht inlichten kan misschien meteen de besmettingsbron iig in haar klas worden gevonden ook)?

margje van dijk

margje van dijk

13-02-2011 om 15:39

Tops

Inderdaad nogal bot van mij om dat zo te schrijven als ik deed. Sorry!

Wat Guinevere zegt kan natuurlijk ook heel goed: je hebt waarschijnlijk een herbesmetting gehad.

En natuurlijk heb ik niet uitsluitend de wijsheid in pacht. Maar ik word altijd erg kriebelig als mensen uitvoerig hun maatregelen uit de doeken te doen om een luizenplaag te verjagen. Je moet gewoon blijven redeneren en als een bioloog naar zo'n beestje kijken. Hoe reproduceert een luis zich, wat is nodig voor de leefomstandigheden, wat kan een luis en wat doet een luis. Dat is geheel duidelijk: niet veel. Kammen volstaat. En prioderm of een andere lotion gebruiken volstaat 1-malig: een dag later ben je weer net zo ver als toen je nog gewoon moest kammen. Conclusie: dat zet echt geen zoden aan de dijk.

De extreme maatregelen die mensen hier nemen zijn vooral het gevolg van paniek en een 'jakkie-bah'-reactie (letterlijk hier in het draadje). Dat is prima om je gemoed mee in het gareel te houden, maar het helpt niet méér tegen luizen.

Margje

Leestip

Uit het rijke archief van Ouders Online: http://www.ouders.nl/mopi2008-hoofdluis.htm
Wel de haren uitkammen, maar niet je hele huis...

ody

ody

13-02-2011 om 16:43

Co melden op school ...

Bij ons op school hebben we een luizen protocol. Ik ben zelf luizen mama (zo'n vreselijk woord) en wij controleren elke eerste schooldag na een vakantie alle kinderen op luizen. Als er ergens in een klas luizen worden geconstateerd dan gaat er met die kinderen een brief mee naar huis. Daar staat in dat er luizen zijn gevonden in de klas (geen namen). Het kind met luizen die krijgt een andere brief mee waarin staat wat je allemaal kan doen om van de luizen af te komen. Ook gaan alle jassen van die betreffende klas een tijdje in luizenzakken op de kapstok. Als een ouder zelf luizen ontdekt bij zijn haar kind dan word het heel erg gewaardeerd dat ze dit melden op school bv. bij de directeur. Deze zal dan een brief laten uitgaan naar alle ouders. Ook zullen de luizen moeders extra gaan controleren om een "plaag" op school te voorkomen. Mocht jij melden dat jou kind luizen heeft dan kunnen ze daar meteen iets mee doen. Ik zou dus zeggen, melden op school en gewoon naar school laten gaan.
Succes !!!

Anienom

Anienom

13-02-2011 om 16:47 Topicstarter

Over melden, en nog een vraag

Melden doe ik het zeker, ik heb ook al alle speelafspraakjes van deze week gebeld. Dat vind ik vanzelfsprekend en ook de bron zit bijna zeker op school (ze is thuis de enige en nergens anders geweest), dus attenderen voorkomt ook nog herbesmetting via een ander dan mijn dochter.
Nog een vraag: vooralsnog heb ik geen jeuk en geen neten. Nu las ik ergens dat haarverf ook een no go voor luizen is. Om het nuttige met het aangename te verenigen: wie weet of het preventief werkt om je haar eens lekker te verven?

Melden

Een aantal keren na de zomervakantie kreeg dochter luizen. Ik heb die nieuwe instructies niet meer meegemaakt dus het was lotion erin, soms nog dezelfde nacht dat dochter met kriebel in haar haar wakker werd. Alles wassen wat aan de kapstok hing, in en om het bed en knuffels in de zak e.d.
De eerste keer na zo'n constering belde ik met school en opvang inderdaad om door te geven voor andere ouders. Belde de opvang dat ik kind moest komen halen want er was gemeld dat ze luizen zou hebben!
Nou nee, kind was er al af, maar dit was een waarschuwing.
Ook heb ik de opvang weleens gevraagd om iets te doen aan een harige sofa waar de kinderen handstand op deden en met hun haren in aanraking kwamen.
Hielp toch niet. Dus later heb ik me beperkt tot de maatregelen bij dochter en het verder maar gelaten.

Clo

kam je met een luizenkam of met de netenkam ?

Anienom

Anienom

14-02-2011 om 09:03 Topicstarter

Twee kammetjes

Ik heb een netenkam van Prioderm en een onbenoemde kam bij de Milliumshampoo. Die shampoo lijkt wel te helpen: er kwamen gisteren alleen maar dode luizen uit het haar. De shampoo moet ze hierna nog drie keer gebruiken over twee weken. Ik kam drie keer per dag nu.

Bellefleur

Bellefleur

14-02-2011 om 09:34

Ik ben het met margje eens

Ik heb ook een lange historie van luizen. Van alles geprobeerd. Ik vond het afschuwelijk om mijn meisje met gif te bewerken. Ik ben uiteindelijk overgestapt op Millium shampoo en creme. En toen was het klaar. Wel heb ik haar een schooljaar lang geluizenkamd. Eerst twee keer per dag, daarna ter preventie twee keer. Ondertussen zat ze te lezen of ik leerde met haar de tafels. Toen we een nieuwe directeur op school kregen, moesten we ineens aan de luizenzakken. Flauwe kul vond ik. Maar sinds die tijd krijgt mijn dochter geen luizenbriefje meer mee naar huis...
En over melden: mijn dochter had luis. Ik meld dat op school. Maar ze deden er helemaal niets mee! Een andere keer weer gemeld. Zeggen ze doodleuk dat zij niets gevonden hebben en dat mijn dochter dus geen luis heeft. Daarna ben ik opgehouden met melden. En doorgegaan met kammen.

Vertrouw vooral niet op de zogenaamde no-go's

Natuurlijk kun je je haar verven als je dat leuk vindt, maar vertrouw er niet op dat je daarmee luizen voorkomt of wegjaagt. Al de genoemde no-go's heb ik al gelogenstraft zien worden. Meisjes met haren letterlijk volledig stijf van de haarlak, jongetjes met het hoofd vol gel, kinderen die tea tree olie door hun shampoo of in hun kraag kregen, gemillimeterde koppies, noem het allemaal maar op - ik heb ze allemaal met luis gezien.

Anienom

Anienom

14-02-2011 om 16:47 Topicstarter

Jaaa

Geen luis of neet meer te zien!. De eerste veldslag is gewonnen, nu nog volhouden dan is over twee weken ook de oorlog gewonnen!

Bellefleur

Bellefleur

15-02-2011 om 09:15

Hm...

Ik zou niet te gauw juichen. Luizen zijn net dictators. Als je denkt dat ze vertrekken blijven ze toch nog even zitten...

Anienom

Anienom

15-02-2011 om 09:23 Topicstarter

Bellefleur

Daarom zei ik: wel de veldslag gewonnen, nog niet de oorlog . Ik was gewoon erg blij dat het resultaat van de shampoo zo duidelijk was. We staan pas aan het begin van de twee weken, en ik moet erg alert zijn op herbesmetting, aangezien de school geen luizenbrief heeft meegegeven (ook al vroegen wij erom) en de besmettende bron zich bijna zeker op school bevindt (dochter is thuis vooralsnog de enige en is nergens anders geweest dan op school). Er hoeft maar zo'n drachtige luis opnieuw over te lopen en de twee wekenbehandeling ligt op zijn kont want onderbroken door een nieuwe cyclus

Melanie

Melanie

15-02-2011 om 12:56

Wel luizen, niet melden

Laatst met een moeder staan te praten op het schoolplein, zij zei dat ze luizen niet (meer) ging melden, vanwege de commotie. En al dat kammen, pff, veel te veel werk. In de klas van haar zoontje is zo vaak een luizenuitbraak! Ja, daaaag! Als je er zelf niets aan doet! Luizen hebben is geen schande, er niets aan doen wel!

ody

ody

16-02-2011 om 09:26

Luizencape

schaf een luizencape aan en hang deze op school .. laat je zoon/dochter de jas er in hangen en dan kan je op die manier de kans verkleinen om (opnieuw) besmet te worden.

Fianna

Fianna

16-02-2011 om 11:16

Maar

ik lees een aantal berichtjes terug dat de kans erg klein is dat een luis het overleeft als het niet meer op je hoofd zit en de kans nog kleiner is dat een luis de weg terug zal vinden naar je hoofd. dan heeft een luizencape toch geen zin?

ody

ody

16-02-2011 om 11:30

Fianna

De luizencape is een zak waar je de jas in hangt van je kind. Zo kunnen evt. luizen niet via de ene naar de andere jas wandelen en je kind weer besmetten.
Luizen wandelen vaak van de ene jas naar de andere jas en daar door raak je besmet. Mocht er dus een klasgenootje zijn met luizen en de jas van jou kind hangt daar naast heb je dus meer kans dat de luis daar naar toe kruipt.
Hoeft niet, luizen schijnen toch een bepaalde voorkeur voor sommige kinderen te hebben. Dit heeft overigens niks te maken met hygiene maar alles met de samenstelling van je bloed en je (natuurlijke) lichaamsgeur.

Kobalt

Kobalt

16-02-2011 om 14:11

Luizen en luizen

Ik ben al een hele tijd luizenouder. Er zijn soms kinderen die luizen hebben. Die hebben er dan een stuk of twintig of minder. Maar, soms is er eentje tussen die LUIZEN heeft. Dan krioelt het echt op het hoofd. *krabt even* Als een kind zoveel luizen heeft, is de kans dat het andere kinderen in de klas besmet echt verschrikkelijk groot. En dan ben je blij als de jas van de andere kinderen in een luizenzak zit.
Het hele idee van luizencontrole op school, is nu juist, dat je die situatie voorkomt. Een kind met hier en daar een luis, wordt behandeld en daarmee wordt LUIZEN hebben voorkomen.

ody

ody

17-02-2011 om 11:31

Cape

Ik zou zelf toch kiezen voor een luizenzak als ik weet of vermoed dat er luizen zijn. Die natte jas is altijd te voorkomen door bv. een regenjas extra aan te trekken. Natuurlijk, wat voor het 1 een goede oplossing is voor iets anders weer nadelig. Denk dat je voor je zelf dan moet uitmaken wat je belangrijker vind, in dit geval een natte jas (evt. te voorkomen door regenjas) of luizen.
Een cape (als je daarmee bedoelt alleen van boven iets en niet afgesloten) zal natuurlijk wel wat doen maar zolang de jas niet is afgesloten kan er toch evt. nog iets in kruipen.
Tis maar net wat je persoonlijk prettig vind en je goed bij voelt.
even ter info: Bij ons op school zijn er collectief zakken ingekocht. Ieder kind krijgt dus zijn eigen zak met naam er op en zodra er een luis is geconstateerd halen wij als luizencoordinator de zakken te voorschijn en worden die uitgedeeld aan de groep(en) waarop het van toepassing is. Ook het wassen ed. nemen wij voor onze rekening. Hiermee willen we voorkomen dat er kinderen zijn die geen zak hebben of waarvan deze nooit word gewassen.

ach ja, en zo zal elke school zijn eigen regels. In principe willen we allemaal het zelfde, het beste voor onze kinderen.

amk

amk

17-02-2011 om 13:24

Ody

een luizencape is alleen aan de onderkant open.
De jas hangt aan een haakje onder die cape, de doorgang voorhet haakje door de stof is afgesloten met een kraal.

Ik zie hier vooral de kleuters erg worstelen met die luizenzakken, want alles ligt natuurlijk onderin en die zakken scheuren door de algemene onhandigheid nogal eens. Verder worden ze niet of nauwelijks goed afgesloten.

Ik heb destijds gekozen voor een cape omdat ze die ook op de bso gebruiken. Op het kdv had elk kind zijn eigen locker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.