Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

20-02-2011 om 13:30

Nog even over neusspray

Ik had daar laatst een draadje over gezien, maar niet alles gelezen. Dus ik kom nu waarschijnlijk met informatie die jullie al wel weten.

Ik zag laatst de vader van een vriendin in de super markt, het rook daar heel naar naar amonia ( ze waren net open de afzuiging uit de bakkerij werkte niet goed, en ze waren eierkoeken aan het bakken)
dus ik zeg: oh wat een nare lucht he, oh zei hij: dat ruik ik niet, ik ben mijn reukvermogen kwijt. Ohjee zeg ik hoe is dat zo gekomen. Nou zegt hij, ik gebruikte toen de kinderen klein waren regelmatig neusspray soms maanden achter elkaar. En nu ben ik al weer jaren mijn reukvermogen kwijt.
( ik was helemaal in chock! maar hij vond het meevallen omdat het geleidelijk was gegaan. Hij kon nog steeds wel genieten van eten, maar niet meer zo als vroeger)

Groet, polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ruik inderdaad minder goed

dankzij mijn neussprayverslaving, Maar (nog) niet zodanig dat ik er 'last' van heb en minder smaakbeleving of zo heb. Voorlopig ben ik nog niet afgekickt, ben net weer verkouden geworden...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-02-2011 om 09:35

Mijn moeder ook

Zolang ik mij kan herinneren heeft mijn moeder geen geur. Ze heeft last van wat allergieën en niest erg veel. Als kind/jongere had ze daarvoor permanent neusdruppels en -sprays (waarvan toen blijkbaar niet bekend was dat je ze niet te lang moet gebruiken).
Ze is later door diverse artsen helemaal binnenstebuiten gekeerd en ze zijn het unaniem eens: het verdwijnen van het reukvermogen komt niet door de allergieën, maar door de druppels en sprays.

Niet altijd

niet altijd hoor. ik gebruikte al jaaaaaren neusspray en ik ruik zeer veel. meer dan anderen.
gelukkig net een paar weken geleden ervanaf gekomen. ik ruik nog steeds hetzelfde

Geur

Ik gebruik helaas geruime tijd al neusspray, om het laatste stukje allergie, dat ik met de officiele middelen niet eronder krijg, te verdrijven. Ik ruik normaal. Ik merk ook een groot verschil met een verkoudheid: dan ruik ik tijdelijk niets (als mijn neus gewoon open is). Ik kan me zo voorstellen dat men wel denkt dat de neusspray het verliezen van reukvermogen veroorzaakt, maar die neusspray wordt meestal ook niet zomaar gebruikt, dan zijn er al problemen met het reukorgaan, die misschien ook bijdragen aan de problemen met ruiken.

Prul

Prul

27-02-2011 om 08:42

Neusspray en neusspray

Er wordt hier steeds gesproken over neusspray maar over wat voor soort neusspray heb je het dan? Er is neusspray om het toeschieten van de moedermelk te bevorderen, neusspray om een epileptische aanval te couperen, neusspray tegen een verstopte verkouden neus en neusspray die gebruikt wordt bij allergische rhinitis om zo maar eens wat te noemen.
Je kunt dus niet zo maar zeggen dat neusspray niet lang achtereen gebruikt kan worden. Dat hangt van het soort neusspray af.

Omdat het hier over verstopte neuzen gaat is het belangrijk onderscheidt te maken in het soort spray.
En inderdaad, de neusspray tegen verkouden neuzen zoals otrivin, nasivin, xylometazoline e.d. mag niet te lang achtereen gebruikt worden omdat die een averechts effect krijgt bij te lang gebruik. Voor de neusspray bij allergische rhinitis (wat ook een verdopte deus kan geven), de zgn sprays met coricosteroïden geldt dat echter niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.