Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nog steeds een luier nodig (poepen)

Mijn eerste post hier op het forum omdat ik hoop hier advies in te kunnen winnen bijvoorbeeld op basis van ervaringen van andere ouders...
Ik val maar meteen met de deur in huis: Mijn zoontje is 4,5 jaar en wil echt nog steeds alleen maar poepen in een luier. Plaszindelijk was hij vlak voor zn vierde verjaardag, zelden ongelukjes gehad, het gebeurde bijna van de ene op de andere dag. Eigenlijk hoopte ik dat dat bij poepen hetzelfde zou gaan. De keren dat het op de wc is gelukt zijn op een hand te tellen. Op het kdv waar hij tot zn vierde heen ging, deed hij het heel af en toe. Meestal hield hij het op tot thuis. Dat doet hij nog steeds. Op school en bso (2 middagen) gaat hij ook niet. Thuis vraagt hij om n luier en dan is het zo gepiept.
Uiteraard hebben we verschillende aanpakken geprobeerd. Begripvol of boos, belonen, grote cadeaus in het vooruitzicht. Hij is niet te vermurwen. Al zetten we hem bij wijze van spreken een uur op de wc: er volgt geen poep. Dan gaat hij het dus ophouden wat ik ook niet wil. Ik denk dat we dan nog verder van huis zijn.
Opvallend is wel dat hij altijd op zn hurken wil poepen. Ik zet m regelmatig met n luier aan op de wc. Als ik dan de deur dichtdoe, dan klimt ie eraf om vervolgens op zn hurken te gaan zitten...
Ontlasting wisselt: meestal ‘mooi’ maar soms ook wat breiig. Hij moet 2 keer per dag. Omdat ie ‘s nachts nog niet zindelijk is, draagt hij een luier en ‘s morgens zit daar dan ook ontlasting in. En dan dus meestal na school of de vroege avond.
Verder is het een sociaal, slim en vrolijk jongetje dat na de zomer naar groep 2 gaat. Hij is wel heel onzeker op gebied van grove motoriek. Hij is wat houterig. Daar heeft hij ook fysio voor gehad. Hij loopt op dat punt nog wel achter op zn leeftijdgenootjes.

Wat zijn jullie adviezen? Zie ik iets over het hoofd? Poeppoli, huisarts? Veel dank alvast!!!

krukje?

Hoog krukje voor de toiletpot om zijn voeten op te zetten. Eventueel een brilverkleiner? Dat benaderd hurken.

En er een tijdje blijblijven. Geef hem een speeltje in handen. Lees zelf de krant op een ander krukje in de deuropening.

Denk je dat hij nog in zijn luier poept als hij achttien is?

Jubilee

Jubilee

11-07-2018 om 17:14 Topicstarter

Dankje!

Haha nee dat denk ik zeker niet hoor! Een zit zitverkleiner heeft ie al, misschien is n hoger krukje wel handig, nu alleen n opstapje.

eenmoeder

eenmoeder

12-07-2018 om 12:32

Poeppoli

Herkenbaar!

Ik zou een verwijzing vragen voor de poeppoli. Het onderwerp poepen wordt groot zo en de lading moet eraf.
Soms is het verstandig als een ander even mee kijkt.

Zeg dit niet uit betweterigheid!

Onze dochter is nu bijna 6 en hadden soortgelijke problemen.

Zijn overige medische dingen uitgesloten bij je zoon?

Opmerkingen als hierboven door AnneJ schrijft over poepen in luier op zn 18e vind ik zo kinderachtig en zelfs kwetsend.
Bij ons was het ook een groot probleem (en al helemaal voor onze dochter!) en ik had aan zulke opmerkingen niets.

eenmoeder

eenmoeder

12-07-2018 om 12:34

Oja nog even

Het schijnt (volgend de kinderarts) dat zindelijk worden een ingewikkeld iets is voor een kind.
Soms weten ze serieus niet hoe het moet.

Pirata

Pirata

12-07-2018 om 15:09

Mmm

Kan hij niet op zijn hurken leren poepen zonder luier dan? In een of andere bak?
Moet je later wel zo'n Franse sta-wc installeren...

Jubilee

Jubilee

12-07-2018 om 15:25 Topicstarter

Dankje eenmoeder

Ja ik dacht ook aan de poeppoli. Ik heb geen idee of er iets lichamelijks aan de hand kan zijn. Hij lijkt niet verstopt te zitten. Wel heeft ie echt moeite om ontlasting te zien, visueel dus. Hij wil het écht niet zien. Zelf maak ik er geen drama van, ik wil gewoon niet dat het n issue wordt voor hem.

Poeppoli

Het is uiteraard niet mijn bedoeling om zaken te bagatelliseren maar mijn opmerking is bedoeld als relativering.

Niet zindelijk zijn voor poep komt vaker voor dan je denkt. Er lopen hier al heel wat draadjes met nog veel oudere kinderen. Kun je opzoeken.

Er is geen sprake van verstopping. Het is geen probleem in de klas. Het kind kan poepen maar om wat voor reden dan ook doet het dat nog niet op het toilet. Al teveel nadruk kan juist tot verstopping leiden en zo zie ik de poeppoli ook.

Je zou willen dat het normaal gaat en dat is frustrerend. Maar in dit geval zou ik gewoon blijven aanbieden om het op de toilet te doen. Maak een dagelijkse routine, geef niet te snel op. Blijf er echt bij, ik zat soms ruim 20 minuten. En houd de luier er in zolang het nodig is. En vertrouw er op, spreek dat ook uit naar je kind, dat er heus een moment komt dat het op de wc wel lukt, zoals bij de andere kinderen. En de geruststelling dat er meer kinderen zijn bij wie het wat langer duurt voor het op de wc gaat lukken.

De meeste kinderen gaan op een gegeven moment ineens of langzamerhand op de toilet poepen. Vooral als ze het anderen zien doen.

Als je er zelf geen issue van maakt is het nog veel te vroeg om er verder mee te gaan. Geduld en er bij blijven. De ruimte geven. Lijkt me in dit geval voor iedereen het beste.

Wanneer naar de poeppoli

https://www.amc.nl/web/mijn-kind-heeft-een-afspraak-1/kindermaag-darm-en-leverziekten/poeppoli-kinderpolikliniek-1.htm

Natuurlijk als het een drama wordt thuis, je bent ongerust, de huisarts kan je niet geruststellen en je hebt geruststelling nodig van hulpverleners met ervaring.
Verder:
"Op de poeppoli worden kinderen behandeld met klachten zoals buikpijn, een moeilijke stoelgang en het onvrijwillig verliezen van ontlasting."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11930093
Over de meest effectieve behandeling van onzindelijkheid voor poep. Niet eens als kind het wel doet maar in een luier.

"Enhanced toilet training is somewhat more effective in treating childhood encopresis than either intensive medical therapy or anal sphincter biofeedback therapy"

En dan gaat het over een groep van kinderen tussen 6-15 jaar. Een wat ouder onderzoek.Aanbieden plus dus.

Ik was eigenlijk op zoek naar een onderzoek waarin ook duidelijk aangegeven wordt dat, hoe lastig ook voor ouders en kind, het komt vader voor dan je denkt dat het niet helemaal ongestoord gaat.

Half a twin

Half a twin

12-07-2018 om 20:02

Ga kleien!

Koop zo'n pakje van die gekleurde staafjes speelklei en maak daar zonder dat je zoon het weet 1 grote bonk van, goed door elkaar gemengd wordt dat meestal bruin.
Als je dan met je zoon gaat kleien moet je de klei eerst soepel maken. Hij moet er in knijpen zodat de klei tussen zijn vingers door komt. Als de klei soepel is maak je nog wat leuke poppetjes en dan berg je de boel weer koel op tot morgen. Vertel niet dat het met poepen te maken heeft.
Deze tip kreeg ik 10 jaar geleden van een speltherapeut waar zoon was voor iets anders maar het werkte binnen 2 weken.
Proberen kan altijd en het kost weinig, geld en moeite.

Jubilee

Jubilee

12-07-2018 om 20:07 Topicstarter

Geduld

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
@AnneJ: ik ga de artikelen eens rustig lezen. Ik denk in eerste instantie ook niet dat het iets medisch is, hij vindt ht gewoon moeilijk en best nog eng. Hij hecht erg aan dingen die hem vertrouwd zijn en vindt veranderingen vaak best lastig. Ik ga zeker eerst eens verder proberen hem op de wc te laten poepen en er dan bij te blijven. Kijken hoe dat gaat. Ik denk dat hij echt over een drempel geholpen moet worden.

Half a twin

Half a twin

12-07-2018 om 21:06

kleien

Dat gevoel van die klei in je handen schijnt iets te laten "rijpen" in het brein waardoor kinderen de ontlasting makkelijker los laten op de wc. Ik vond het ook een vaag verhaal maar heb het geprobeerd en echt het werkte. Pluspunt vond ik dat het heel laagdrempelig is, kind heeft niet het idee dat hij wordt onderzocht of behandeld.
proberen kan geen kwaad, dit is echt zo'n tip van baat het niet dan schaadt het ook niet.

Jubilee

Jubilee

12-07-2018 om 21:52 Topicstarter

Kleien

We kleien regelmatig maar misschien elke dag eens proberen. Ik heb er al eens eerder van gehoord maar nam het niet echt serieus. Wie weet!

Jubilee

Jubilee

10-08-2018 om 11:51 Topicstarter

Knop om!?

En ineens is het kwartje gevallen. Na een laar keer succesvol poepen op de wc is het nu gewoonte geworden. Niks bijzonders veranderd aan de aanpak, ineens ging het gewoon goed.
Bedankt voor alle tips!

Gefeliciteerd

Fijn dat het toch ineens zo makkelijk blijkt te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.