Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu is het welletjes geweest (slapeloosheid)

Je kan gerust stellen dat ik vanaf mijn geboorte aan slapeloosheid lijd. Ik sliep gewoon niet in. Mijn ouders werden horendol en volgens mijn moeder heb ik zelfs tegen alle principes in van de bevriende kinderarts, een slaapmiddel gekregen.

In mijn kindertijd sliep ik ook pas tegen middernacht in, maar dat werd in mijn tienerjaren gecompenseerd met een middagdutje. Toen vanaf mijn vroege twintigerjaren tot nu heb ik niet kunnen slapen zonder chemische hulpmiddelen: alcohol, joints, slaappillen. Alle yoga, ontspanningscursussen, 7 jaren therapie, hebben niet mogen baten. Alleen tijdens de zwangerschappen sliep ik goed. De laatste maanden probeer ik het alleen met melatonine. Heb al genoeg gesukkel achter de rug, dus alle giftige troep wil ik laten staan.

Vorig jaar paar keer mijn verjaardag gevierd met wijntjes of prosecco. Niet overdadig, dat verdraag ik niet, maar een glaasje of 3 ging er wel in en ik sliep goed in. Tuurlijk katerig wakker geworden, maar ik de loop van de dag verdween dat.

Nu ben ik al 3 nachten zonder enig hulpspul (alleen melatonine). En al 3 nachten zonder slaap. Ik blijf gewoon wakker. Ik maal niet, ik slaap gewoon niet in. Voorheen stond ik dan tussendoor op, maar dit keer niet. Ik lag gewoon heerlijk in bed...... klaarwakker.

Nu doen mijn ogen en spieren vreselijk pijn, maar ik heb geen slaap. En ik zie als een berg op tegen nacht nummer 4.

Ik heb net een afspraak gemaakt met de huisarts en ik laat me doorverwijzen naar een slaapkliniek in de buurt.

Als ik er op terugkijk vraag ik me af hoe ik dit 45 jaar heb volgehouden en niet eerder op dit idee ben gekomen. Ik ben heel benieuwd of er een medische oorzaak te vinden is.

Misschien een vreemd verhaal, heb het nog nooit zo verwoord en mijn alcohol-, slaappillen- en drugsgebruik voor iedereen verborgen gehouden of in ieder geval gebagatelliseerd.

Fijne avond allemaal en voor straks slaap lekker.

Fëly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fély

Fély

18-07-2011 om 20:07 Topicstarter

Verjaardag

Die heb ik niet vorig jaar een paar keer gevierd, maar vorige week

bibi63

bibi63

18-07-2011 om 21:36

Poe

Jeetje, ik vind het nogal wat....
Het lijkt erop (zeker omdat je als baby ook al heel weinig sliep en later als schoolkind pas rond middernacht in slaap viel), dat jouw lichaam om e.o.a. reden nauwelijks slaap nodig heeft. Je lichaam went natuurlijk ook aan zoiets denk ik. Als je als baby al heel weinig sliep (om wat voor reden dan ook), 'leert' je lichaam daarmee omgaan denk ik.
Ik zou zeker naar een slaapkliniek gaan, die kunnen aan je hersengolven zien hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Ben zeer benieuwd.
Sterkte!
Gr. Bibi

Brianna F

Brianna F

18-07-2011 om 21:46

Fely

Ik vind het nogal wat zeg, zo weinig tot niets slapen. Wil je ons op de hoogte houden hoe het verder loopt? Succes!

Fély

goed dat je het nu helemaal wil gaan laten onderzoeken. Wat ik namelijk wel lees, is dat je graag wilt slapen. In je verhaal zie ik niet dat je met weinig slaap toekan. Het is dus echt een gemis aan slaap.
Veel succes bij deze zoektocht en ik gun je van harte dat je binnenkort heerlijk zult slapen. Desnoods met medicatie, maar dan wel medicatie die helemaal klopt.

Sterkte!

groetjes van Purk

Fianna

Fianna

19-07-2011 om 07:21

Fély

Wat vreselijk zeg! Zelf perioden van slapeloosheid gehad (veel minder sinds ik vit d bij slik, misschien een idee?), maar dan vooral doorslaap problemen.
Maar helemaal niet slapen: vreselijk!
Ik krijg uit jouw verhaal nou ook niet echt de indruk dat jouw lichaam genoeg heeft aan minder slaap. Kom op: wie heeft er genoeg aan helemaal niet slapen??
Wat me opviel is dat je schrijft dat je tijdens zwangerschappen wel goed slaapt. Kan je slapeloosheid niet hormonaal bepaald zijn? Ik weet dat ik standaard als ik ongesteld moet worden uren wakker lig. Dus bij mij spelen hormonen zeker een rol!
Misschien kun je iets vinden over insomnia en hormonen. Ik zou zeker in die richting zoeken.
En ik zei het al: laat even je vit d prikken. Ik slaap echt beter sinds ik bijslik (had wel een tekort).

Merel

Merel

19-07-2011 om 09:53

Succes

Goed van je Fely, dat je er nu echt achteraan gaat. Een vriendin van mij heeft het op een andere manier, die valt om 22.00 bijna om van de slaap, maar als ze dan gaat slapen is ze om 2.00 - 3.00 uur klaarwakker. Het gaat wel beter als ze dus om 22.00 niet aan de slaap toegeeft maar echt pas om 24.00-0.30 gaat slapen, dan trekt ze het tot een uur of 6-7. Lastig hoor. En dat ook al jaren lang. Wellicht is dit ook iets voor haar, want die gebroken nachten (meestal gaat ze toch vroeger naar bed dan dat ze zou moeten, gewoon omdat ze het niet meer trekt) en dan ligt ze dus ook om 3.00 klaar wakker, tot een uur of 7 (half wakker, half slaap) en dat is niet echt bevordelijk voor je lichaam en geest lijkt me zo.
Dus ik lees mee....

Fianna

Fianna

19-07-2011 om 10:21

Merel

Wat jij omschrijft van die vriendin van je heb ik dus jaren gehad. Werkelijk slopend. Wat ik al eerder zei: sinds ik vit d slik (ik had een vit d tekort) slaap ik stukken beter. Misschien een tip voor je vriendin.

Tirza G.

Tirza G.

19-07-2011 om 12:37

Hormonen

Ja, dat vond ik ook opvallend, dat je in je zw.schappen wel goed sliep. Ik merk daar duidelijk de overgang aan; van ovulatie tot menstruatie slaap ik een dag of 10 beroerd; ik kom gewoon níet in slaap. Met een piek zo een dag of 2 voor de menstruatie. En als het dan doorzet, dan is het voorbij en slaap ik weer twee weken prrrrrrrrrima.

Tirza

Merel

Merel

20-07-2011 om 10:01

Fianna

Hee super, ik zal het haar eens zeggen. Kan je dat zomaar kopen? Of moet het op doktersadvies?

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 10:15

Merel

Ik zou eerst voor de zekerheid haar waarde van vit d laten bepalen. Als er geen tekort is heeft bijslikken geen zin én is dat niet gezond.
Vit d kun je overigens zo maar los kopen.
Ik heb echt van alles geprobeerd, jaren lang. Werd wanhopig.
Google maar op vitamine d tekort, kun je een hoop info vinden.
Hoop dat het helpt bij je vriendin!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.