Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu op Npo3: Overgewicht en 30 jaar voedingsindustrie

https://www.npostart.nl/live?channel=NED3

"Vandaag 21:35 • KRO-NCRV • 93 min
Deze documentaire is alles wat de voedingsindustrie al dertig jaar niet wil dat we te zien krijgen."


bieb63

bieb63

22-06-2018 om 07:50

Jackie en Kaori

Jackie: Natuurlijk zijn verleidingen in principe moeilijker te weerstaan voor pubers dan voor volwassenen. Dat is altijd zo geweest.
En natuurlijk zijn er veel verleidingen. Maar ik geloof echt niet dat het ook maar iets uitmaakt of je keuze hebt uit 3 of 15 soorten chips. Puber heeft trek in iets lekkers: chips of snoep of koek of van de frituur. Dat kun je nu overal kopen, dan kon je 30, 40 jaar geleden overal kopen. En sowieso gaat het m.b.t. pubers alleen over dat soort zaken. Koken met pakjes, zakjes, kant en klaar enz. zijn dingen waar volwassenen keuzes in maken.
Dat ook volwassenen worden beïnvloed, uiteraard. Het zijn net mensen..... dus dat zal altijd zo zijn. Neemt niet weg dat in de tegenwoordige maatschappij waarbij ook de vrouwen werken, er ook daadwerkelijk meer reden is om i.i.g. te dénken dat je geen tijd hebt om een maaltijd te maken zonder pakjes of zakjes. Denken dat je minder tijd hebt, dat klopt, denken dat het met pakjes/zakjes moet kopt niet. Zoals in de 'currydocumentaire' woensdag op npo3 te zien was, waren het de Engelse huisvrouwen die eind jaren 70 zelf vroegen om kant en klare curry's. U vraagt, wij draaien...

En Kaori: ja eens, je kunt het leven in de VS niet vergelijken met hier.

Jackie

Jackie

22-06-2018 om 08:15

nou

Maar als er elke week een nieuwe chipssoort bij komt, en je loopt er langs en je hebt trek, dan denk je toch wel eens hee dit smaakje ken ik niet, nou hup in het mandje. Dat jij nou nóóit afwijkt van je oorspronkelijke plan wannneer je de supermarkt inloopt en dat nieuwe lekkere hapjes en snacks je NIETS doen onderweg naar het gezonde wat je hebt besloten te kopen maakt jou, vind ik hoor, echt wel een uitzondering.
Nogmaals ik ben niet van het 'het is de schuld van' maar dat er meer keus is maakt volgens mij echt wel wat uit. Meer keus, meer verleiding.

bieb63

bieb63

22-06-2018 om 09:58

Jackie

Even voor de duidelijkheid: Ik heb nergens gezegd dat ik nooit lekkers koop, ofwel gepland ofwel ongepland. Natuurlijk!! Maar als ik trek heb, en me niet kan beheersen of spontaan besluit iets lekkers te kopen speelt de keuze uit 3 of 15 soorten chips of 5 of 20 soorten chocola echt geen enkele rol. Ook vroeger hoefde ik daar niet ingewikkeld over te doen of op zoektocht, want elke super, elke kruidenier, elke bakker, elke snackbar enz. voldeed volledig aan de behoefte aan iets lekkers.
Dat wat betreft lekkers.

W.b.t pakjes/zakjes/kant en klaar. Dat heeft niets met verleiding in 'lekkers' te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2018 om 10:08

Kaori

Wat je in je laatste alinea zegt, is helemaal waar. Dat is ook een element wat ik hier op OO tegenkom. Het moet allemaal veel gezonder, maar we bepalen zelf wel wat gezonder ís, niet de overheid, maar die overheid blijft ernstig in gebreke als het bedrijven niet op de vingers tikt, die bedrijven mogen het dus niet zelf weten, want niet elke consument is zo snugger om door te hebben wat gezond of ongezond is. Ja, hier op OO weten we dat allemaal wel, maar daarbuiten... het kan zomaar tegenvallen ).

Jackie

Jackie

22-06-2018 om 10:18

spontaan

Nee als je al hebt besloten iets lekkers te kopen, maakt het assortiment misschien minder uit (bij mij overigens wel hoor, het kan dan zomaar gebeuren dat ik dan twee soorten koop omdat ik niet kan kiezen) maar vaak koop je zoiets ook spontaan bij het voorbijlopen, ik in ieder geval wel, en een schap met 20 soorten valt eerder op dan een klein hoekje met 3 soorten dus dan ZIE je het sneller toch?

Helga

Helga

22-06-2018 om 10:20

Natuurlijk is er heel veel meer

En ik gaf al aan dat we dus ook vaker nee moeten zeggen. (en dat dus niet doen)
Mijn puber dochter moet niet alleen nee zeggen tegen dat frietje dat mij vroeger verleidde maar ook tegen de heerlijke koffie die hip geserveerd worden (en ook daar eindeloos keuzes) in de hippe bars (en misschien kan mijn dochter die verleiding weerstaan maar een van haar vriendinnen niet en neemt haar mee) de 'gezonde' smoothies in supermarkten, de eindeloze broodjes variaties en vandaag ligt er weer een nieuw gevuld croissantje bij.
Vroeger was de scheidslijn tussen gewoon eten en snoepen veel duidelijker.
En alles wat ze niet koopt ziet ze bij leeftijdsgenoten dan weer waardoor het toch in haar systeem komt al eet ze het zelf niet.
En natuurlijk heeft ook zij met keuzes mbt koken (zakjes en pakjes) te maken, waarom niet?
Gisteren vroeg ze me bijv om 'een pakje noodles' mee te nemen, waar je dan alleen maar water op hoeft te gooien mam, dat wilde ze als tussendoortje maken.
Ik kook veel vers maar eenmaal een keer een makkelijkere versie gebruikt moet ik lang opboksen tegen de wens van de kinderen want die vonden die zoute en zoete smaak lekker.

En zelf heb ik geen idee meer wat gezond is en wat niet. Ik probeer dat dan ook maar los te laten maar dat lukt niet altijd. Want; hoeveel metalen zitten er is de vis die ik eet, hoeveel gif wordt er op de aardbeien gespoten, zitten er überhaupt nog wel voedingsstoffen in mijn aardbeien, welke producten worden nu als gezobd bestempeld maar blijken dat morgen niet te zijn enz.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2018 om 10:21

Verleidingen puber vs volwassen

Dat pubers neigen tot meer risico nemen, dus roekeloos gedrag, is inmiddels bekend, maar dat verleidingen voor pubers per se groter zijn dan voor volwassenen, trek ik toch een beetje in twijfel. De voedselindustrie drijft niet op die pubers, maar op hun ouders en andere volwassenen. De ouders kopen in hoofdzaak wat er op tafel komt. En natuurlijk weet de 'industrie' die pubers te vinden, maar dat is slechts een deel van het complete aanbod van wat er uiteindelijk aangekocht wordt binnen een gezin.

Het gezin wat ik al eerder als voorbeeld heb genoemd, is zo'n gezin, wat verleidingen van ongezond voedsel meer niet dan wel kan weerstaan. Gezond wordt geprobeerd, weggegooid met 'lusten we niet" en dan wordt dat vervangen door iets wat ze wel kennen en meestal ongezonder is. Zo zijn er meer gezinnen, of volwassenen zonder gezin. Dat vond ik ook zo schokkend van de programma's van Jamie Oliver toen hij zich met de schoolkantine ging bemoeien. Kinderen die amper geleerd was om groente te eten, veel gefrituurd eten kreeg e.d.. En als de schoolkantine dan ook nog niet veel beters aanbiedt, dan wordt het beeld wel erg treurig.

bieb63

bieb63

22-06-2018 om 13:04

Jackie

Nou, ik zie dat toch niet zo. Vroeger was een schap met koek ook een heel schap vol. Misschien minder soorten, maar ook soorten die je nu niet meer ziet, en gewoon een groot schap. Dat was toen ook echt niet (net zoals chips) in een hoekje waar je het nauwelijks zag. Toen ook prominent aanwezig.

bieb63

bieb63

22-06-2018 om 13:12

Kaaskopje

Die serie met die schoolkantines van Jamie Oliver heb ik ook gezien. Inderdaad echt schokkend. Dat soort praktijken zul je in Nederland toch niet tegenkomen. Dat weet ik zeker. Maar ik begrijp ook niet hoe het kan dat Engelsen dat gewoon accepteerden: verplicht op school eten, maar dan wel elke dag patat en nuggets. Het enige wat ik me kan bedenken dat vanuit de Engelse overheid nul, nul info is (of was) over voeding.

Jackie

Jackie

22-06-2018 om 17:28

Helga

"Vroeger was de scheidslijn tussen gewoon eten en snoepen veel duidelijker."

Je slaat de spijker op zijn kop denk ik.

bieb63

bieb63

22-06-2018 om 19:43

Daar heeft Helga wel een punt

Kant en klare pannenkoeken als lunch of pizza als avondeten gebeurt inderdaad vaker dan vroeger, dus voor de kinderen normaler dar dergelijk eten 'gewoon' is ipv af en toe of in het weekend. Maar daar zie ik toch de gemakszucht van ouders ( en minder tijd door het werken van beide ouders). Ondanks dat ik dat in de regel niet doe en deed, dus ook geen gewoonte geworden, begrijp ik wel dat je makkelijk kunt vervallen in een 'pfffffff' na een dag werken: fffff makkelijk. En daar ligt nasr mijn idee echt de grootste oorzaak: Een huishouden heeft tegenwoordig veel minder tijd voor de dagelijkse dingen en de industrie speelt daar op in, zoals op alle veranderingen en daardoor veranderende vraag. Net zoals de hype dat haver zo gezond is en tarwe niet, ligt er ineens haverbrood in de schappen. Zo werkt dat.

Josien

Josien

22-06-2018 om 20:08

Tijdgebrek

Ik snap het argument van het tijdgebrek niet zo. Je bent zelf baas over je tijd. We besteden minder tijd aan de was, aan de afwas, aan de vloer schrobben. Volgens mij zou iedereen genoeg tijd hebben om verstandig te koken, maar vinden mensen andere dingen belangrijker. Twee uur televisie kijken bijvoorbeeld.
Maar je kunt ook ‘s avonds het eten voorbereiden voor de volgende dag. Alles klaar zetten, zodat je na thuiskomst uit je werk alleen nog alles hoeft af te maken en niet op zoek hoeft naar alle ingrediënten en pannen. Je kunt de tafel al gedeeltelijk dekken en dan heb je dat in twee minuten afgemaakt. En je kunt eraan wennen een half uur later te eten, dat hoeft niet per se om zes uur. Zeker niet als je om half zes thuiskomt.

Leen13

Leen13

22-06-2018 om 20:24 Topicstarter

Urgentie

Ik denk dat de urgentie niet altijd genoeg doordringt.

Tijdgebrek

Vind ik ook een raar argument.

Want 1 generatie verder dan jullie ouders, werkten moeders r ook gewoon 12 uur per dag in de fabriek of op het land EN was er geen gemaksvoer. Terwijl die vraag er vast wel was, maar de mogelijkheid was er niet. Want het kon toen niet bewaard worden in de koelkast bijvoorbeeld. Of fabrieken konden dat toen nog niet maken en er was geen geld om het te kopen.

Nu is de mogelijkheid er wel, het kan gemaakt worden en door de juiste marketing hebben "wij drukke werkende moeders" ineens dit wel nodig. Marketing kan producten die we niet nodig hebben en ongezond zijn in de markt zetten als het tegenovergestelde. "geen toegevoegde suiker" "0% vet"

Dus ja, de voedselindustrie heeft hier een hele grote rol in. Denk maar aan alle niet nodige zogenaamd gezonde producten die in de markt gezet zijn en mislukt. Maar ook gemaksvoer, ik denk aan pinda choco, in de markt gezet, te weinig verkoop dus uit de schappen.

Het gaat alleen maar over geld!

bieb63

bieb63

22-06-2018 om 21:23

Pffffff

We hebben het over 40 jaar gelden versus nu..... Niet over de jagers en verzamelaars.

Half a twin

Half a twin

23-06-2018 om 08:33

Marsy heeft een punt

Mijn oma, geboren net na WO I had direct na haar huwelijk ern gezin, deed enorm veel voor de kerk, hielp bij buren waar nodig en had nog geen koelkast, wasmachine en stofzuiger. De jinderen gingen in de teil en zelf ging ze naar het badhuis op zaterdag. In een tijdsbestek van 16 jaar baarde ze 11 kinderen.
En toch stond er iedere middag (en avond voor degenen die op school/werk bleven) een verse maaltijd op tafel. Wie om 12.00 warm had gegeten at in de avond brood. Een toetje inbhet weekend? Zelf vla koken of pudding, pudding kopen was als het al kon te duur.
Om te zorgen dat iedereen er netjes bijliep was er ook elke avond nog naai en verstelwerk en sokken te breien.
In de huidige tijd is tijdgebrek maar relatief, je kunt jezelf er ook aan wennen om pas om 19.00 te eten.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-06-2018 om 12:10

de keuze is reuze

@bieb: 'als ik trek heb, en me niet kan beheersen of spontaan besluit iets lekkers te kopen speelt de keuze uit 3 of 15 soorten chips of 5 of 20 soorten chocola echt geen enkele rol.'

Nou - voor de voedingsmiddelenindustrie wel. Als het voor hun omzet geen enkele rol zou spelen, hadden ze echt niet uit puur hobbyisme zoveel soorten en smaken ontwikkeld.

Bieb

Lekker makkelijk om zo andermans argumenten van tafel te vegen. Jouw argumenten vind ik gewoon niet steekhoudend.

Ik heb het over 1 generatie verder dan je eigen generatie, dus inderdaad die tussen de wereld oorlogen in en die net na de 2de wereld oorlog.

bieb63

bieb63

23-06-2018 om 15:36

Marsy en Josien

Josien: "Volgens mij zou iedereen genoeg tijd hebben om verstandig te koken, maar vinden mensen andere dingen belangrijker. Twee uur televisie kijken bijvoorbeeld."
"En je kunt eraan wennen een half uur later te eten, dat hoeft niet per se om zes uur"

Laat eten is natuurlijk geen optie met jonge kinderen.
En w.b.t. de tijdsbesteding in de avond: Naast de nodige uurtjes slaap die je moet hebben, is enige ontspanning wel degelijk noodzakelijk. HOE je dat doet is persoonlijk. Dat hoeft geen tv kijken te zijn, dat kan ook door een boek te lezen, een boom op te zetten met je partner of een avondwandeling maken. Maar tijd om te ontspannen is belangrijk om goed te functioneren. Daarbij is de tijd die je hebt om te ontspannen echt niet veel op doordeweekse dagen als je gewerkt hebt. Ervan uitgaande dat men gemiddeld rond half 11 richting bed gaat. Zonder kinderen is het natuurlijk al weer anders, maar met kinderen is dat kort. Na het koken en eten, moet de boel aan kant, nog even aandacht voor de kinderen, kinderen wassen en naar bed, verhaaltje, evt. huiswerk, bammetjes maken voor de volgende dag. Wellicht nog een wasje in de machine, of was opruimen enz.
Hoe dan ook, ikzelf heb een behoorlijk repertoire aan normale gerechten die in een half uur op tafel kunnen staan. Maaltijden die iedereen kan en weet te maken. En dan ben ik niet minder tijd kwijt als ik zak/pak mixjes gebruik of dat ik zelf wat kruiden gebruik. Dus ik hoef die pakjes, meestal, helemaal niet en m.i. zijn ze voor tijdwinst ook niet noodzakelijk (behalve volledige kant en klare maaltijden). Dus het gebruiken van al die pakjes, zakjes, wereldgerechten enz blijft voor mij toch echt een eigen keuze en niet noodzakelijk voor de tijdswinst. Je hoeft het dus helemaal niet te kopen....Gerechten die tijd kosten zijn voor de dagen dat je wél tijd hebt en dat hoeft ook niet elke dag.

MarSy: we hebben het over de afgelopen 30, 40 jaar, niet over de tijd direct na de oorlog of tussen de oorlogen in. Dat kan je niet met elkaar vergelijken.

En verder weet ik natuurlijk dat er werkelijk van alles te koop is. Ik weet ook dat iedereen, om wat voor reden dan ook, in de verleiding kan komen. Maar ik zie niet in waarom dat nu heel veel anders zou zijn dan 30, 40 jaar geleden. Los van die pakjes en zakjes, want dat is gewoon een kwestie van hoe belangrijk je iets vindt en of je daar over wilt nadenken. Net als de keuze om met de fiets of lopend naar de bieb 2 km verderop te gaan of met de auto. Er is van alles, maar je hoeft niet. Je hoeft geen vaatwasser. Dat is een keuze die je maakt. Net zo goed de keuze of je elke dag een reep chocola naar binnen werkt of niet. De verleiding om dat 30, 40 jaar geleden te doen was net zo groot als nu. Niets te maken met alle varianten die je nu hebt, chocola smaakte vroeger net zo lekker en had je net zoveel trek in, ook al was de keuze er alleen tussen melk en puur of nootjes. Sterker nog, ik merk wel eens bij mezelf dat ik 'keuzemoe' ben. Als ik chocola wil kopen en ik zie zoveel varianten die wellicht lekker zijn, heb ik eerder de neiging om te zeggen 'laat maar' of heb langer te tijd om tot 'bezinning' te komen en toch maar niet te kopen, dan toen ik alleen maar simpel weg die reep melk hoefde te pakken. Nog los van het feit dat ik nu beter weet dat je niet alleen dik wordt van suiker en het slecht voor je tanden is, nu weet ik ook dat je hele gestel daar niet blij van wordt. Des te meer reden om het vaker te laten staan.

En voordat jullie denken dat ik 'heiliger ben dan de paus' of dat ik dat denk dat ik dat ben. Nou nee dus. Maar ik weet wel dat ik m'n eigen keuzes kan maken. En die keuzes zijn echt niet altijd 'goed'. Ik had vanochtend enorme zin in een kaascroissant, dus ik had besloten die te kopen en te eten. En woensdagavond had ik geen zin om bammetjes klaar te maken voor naar werk. En ik weet, dat als ik dat niet doe en de volgende dag in de pauze naar het winkelcentrum ga, ik iets lekkers (lees: ongezonds) ga kopen, wat ik ook gedaan heb. Maar dat was toch echt m'n eigen beslissing om woensdagavond 'lui' te zijn en geen bammetjes te smeren en de volgende dag iets lekkers te kopen, want ook dat had ik niet hoeven doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2018 om 16:07

Vroeger en nu

Als je kijkt naar 100 jaar geleden en nu, dan kun je concluderen, dat vrouwen opnieuw een overvolle dag hebben, omdat ze werken en er van alles naast hebben. Maar wat die dag zo overvol máákt, is totaal anders geworden. Was er vroeger amper of geen tijd voor een sociaal leven naast (in arbeidersgezinnen) werken en het huishouden, nu moeten mensen alle ballen hoog houden én tijd overhouden voor activiteiten van de kinderen en hunzelf. Dus ook al is er tijd vrij gekomen omdat apparaten het werk hebben overgenomen, is die tijd toch weer bezet door verplichtingen die we onszelf opleggen, daar komt het toch een beetje op neer. Werkten vroeger de meesten toch redelijk dicht bij huis, nu is dat heel vaak niet het geval, dus is einde werktijd niet begin thuistijd. Later thuis, terwijl kleine kinderen gewoon op tijd naar bed moeten, of sport toch echt om half 7 begint. Hoe prettig is het dan als je geen piepers meer hoeft te jassen, of de spinazie niet eerst 3 keer in een bak water hoeft af te spoelen? En dan komt die enorme keuze om de hoek. gemaksvoedsel, in zakjes, in bakjes en doosjes... Er is zoveel, kies daar maar eens het meest gezonde uit. Wat is eigenlijk gezond, of eigenlijk ongezond? Wat is waar, wat niet? Daar maakt de voedselindustrie gebruik van. Als mensen door de bomen het bos niet meer zien, hoef je alleen maar een zetje te geven om ze iets te laten kopen.

bieb63

bieb63

23-06-2018 om 16:25

Dat is wel zo Kaaskopje

Dat wat wel of niet gezond is, telkens weer een andere idee over is. Dat is lastig. Maar dat is niet gerelateerd aan pakjes en zakjes. Die staan niet voor gezond maar staan voor gemak. Dat je ook kan kiezen voor een zak gewassen spinazie ipv niet gewassen, daar zie ik dan wel het nut en tijdswinst in. Maar dat is niet ongezond alleen duurder.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2018 om 16:51

Bieb

Laat eten is natuurlijk geen optie met jonge kinderen.===

Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent. Wij hebben de kinderen van kleins af aan rond 8 uur naar bed gebracht. Nooit om 7 uur. De kinderen waren dus niet gewend om vroeg te eten, omdat ze vroeg naar bed moesten. Vanuit wat ik 'normaal' vind, verbaas ik me nog steeds een beetje over dat mensen om 5 uur al aan de maaltijd zitten en daar al rond vier uur voor in de keuken gaan staan. Ik sta dan echt nog niet in standje 'avond'

Ik ben langzaam, ook in de keuken. Een maaltijd van de grond af aan klaarmaken en serveren in een half uur tijd, vind ik toch wel erg krap. Er moet toch gehakt, gesneden, geschild en dat soort werk gedaan worden? Zelfs als je als een Razende Roeland staat te koken, kun je aardappels niet sneller laten koken, dan het proces nodig heeft. Voor mij is een onderdeel van 'tijdwinst' als ik voorgesneden groente kan gebruiken. Dat vind ik toch wel erg prettig in sommige gevallen. En wat je ook niet moet vergeten, is dat als je een beetje buiten de Hollandse Pot om wilt koken, zonder pakjes, je heel wat kruiden en specerijen in huis moet hebben om vanuit te kunnen variëren. Dan komen er ook kosten bij voor bijvoorbeeld tomaten, pesto, curry, kokosmelk enzovoorts, waardoor je al met al duurder uit bent dan met zo'n zakje van Maggi of Knorr. En wat ook kan meespelen, is dat het je moeilijk lijkt om iets zelf te maken, dus waarom moeilijk doen als Knorr het je gemakkelijk maakt? Het gaat dus niet alleen om 'lekker snel' als je uit pakjes en zakjes kookt. Als ik alles zelf doe, moet ik echt een uur uittrekken voor het koken. Iemand die vlotter is dan ik, zal dat vast sneller kunnen, maar een half uur met alleen maar verse producten? Ik doe het dus niet na .

bieb63

bieb63

23-06-2018 om 18:29

Kaaskopje

Oh, maar er zijn genoeg gerechten op een werkdag waar ik niet aan begin... 😂.
En gesneden groente is op werkdagen zeker een uitkomst. Maar in 10 minuten kun je aardappels schillen en boontjes doppen. Dan de aardappels 20 minuten koken, de boontjes wat later opzetten, Ondertussen de carbonaatjes zoute, en bakkem, dat gaat echt in een half uur. Maar ook bijv chili.

Josien

Josien

23-06-2018 om 18:59

Bieb

Kaaskopje zegt het al, je hoeft de kinderen niet om 19 u in bed te hebben. Spanjaarden en Italianen doen dat tenslotte ook niet.
In een half uur kun je best een goede maaltijd op tafel zetten, als je de avond ervoor de aardappels in de pan klaar zet, dan hoef je ze de volgende dag alleen te schillen en te koken. De sperziebonen kun je bijvoorbeeld al rengen, spinazie eet je gewoon uit de vriezer en rode kool uit diepvries of pot.
Maar goed, iedereen doet het zoals hij het wil, maar dat we het zo druk hebben doen we onszelf aan omdat we zoveel verschillende dingen doen en een veel gevarieerder leven hebben dan onze ouders - de mijne zijn uit de jaren dertig.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2018 om 19:32

Bieb

Aardappels schillen én boontjes doppen in 10 minuten tijd lukt mij echt niet. Chili in een half uur zou ik ook wel voor elkaar krijgen.

bieb63

bieb63

23-06-2018 om 20:41

Josien

Spanjaarden houden een siesta....... dus heel ander levensritme.
En wij eten om kwart over 6 / half 7. Ook toen de kinderen heel klein waren. Eerder zou niet eens kunnen als je een iig uitgaat van een half uur koken. Los daarvan als je kinderen pas om 8 uur richting bed gaan, is je eigen tijd voor ontspannig nog kleiner. De wekker gaat weer om half 7, en geen siesta op het werk...

bieb63

bieb63

23-06-2018 om 20:43

Overigens Josien

Zit in potgroente ook zout en vaak suiker......

Jo

Jo

23-06-2018 om 21:46

Vroegerrrr

Toen mijn ouders (geboortejaar 1928) nog getrouwd waren, tot mijn 11e, aten wij de warme maaltijd tussen de middag.
Overigens nooit met een sausje over bijvoorbeeld de bloemkool, hoogstens een beetje nootmuskaat.
In de ochtend altijd beschuit met hagelslag.
Soms werd er vla of yoghurt gehaald als toetje. Ook werd er zelf pudding gemaakt en rijstepap. Deze laatste twee heb ik tot de dag van vandaag nog nooit gegeten. Op vla en melk na is het zuivel schap niet aan mij besteed.
Van rijst en pasta had mijn moeder geen kaas gegeten.
Op zaterdag werd er wel eens nasi en bami gekocht bij de slager.
Mijn vader had als hobby zijn moestuin/boomgaard van ter grootte van zeker 4 voetbalvelden. In de winter aten we ook vaak de ingevroren zomergroente, op spruitjes en bloemkool na aten we praktisch geen koolsoorten en zeker geen witlof. Een tomaat en radijs kon je op brood eten. Maar zo een stukje komkommer of peen, ik was toch geen konijn! Kersen moesten gekocht worden, nou die kreeg je dan ook afgeteld op je bord. Een kiwi of een Granny Smith waren zo duur dat die absoluut niet werden gekocht. We hadden immers (minder lekkere) appels en peren zat van de boomgaard.

Als ik uit school kwam om half 4 dan ging mijn vriendinnetje mee. Want bij mij thuis kreeg je een bakje chips en een glas frisdrank. Vervolgens gingen we naar haar huis om te spelen en kregen we een snoepje.
Elke zaterdag werd ik naar de markt gestuurd voor een pond melomint voor mijn moeder, 2x een pond snoep voor de kinderen (nog 3-4 thuisblijvers) en soms voor mijn vader een reep pure cote d'or.
Van de hagelslag werd ook tussen door gesnoept, heerlijk zo'n handje. De snoep pot stond in inbouwkast in de voorkamer en met de pot in de hand kon ik dan in de gaten houden of mijn moeder thuis kwam en voordat zij door het slop naar de achterdeur was gelopen was ik al in de achterkamer.
O ja, en wij aten altijd melkwit brood, nooit volkoren. Wat vond ik dat lekker als ik dat bij mijn vriendin kon eten.

Ik herken dus erg weinig dat vroegerrrr (40-45 jaar terug) alles beter (of mindere hoeveelheid) was.
Ik weet zeker dat er 40 jaar geleden al nieuwe chips soorten werden geïntroduceerd (en bij lage verkoopresultaat weer uit de schappen gehaald). En wat te denken van het borrelnootje! Dus om dat als een "probleem" te zien van de hedendaagse keuzemogelijkheid gaat mij echt te ver.

Koekjes naar school? Volgens mij kreeg ik al als kleuter een pakje van twee stuks liga mee. Maar daar zou ik mij in kunnen vergissen.

Niet alleen is er meer keuze van zoutje, koekjes etc. maar ook liggen er veel meer soorten fruit en groenten in de schappen en is dit niet meer seizoensgebonden. Wil ik in de winter komkommer eten dan kan dat. En ook is de kiwi en Granny betaalbaarder.

Mijn moeder had 6 kinderen, en was niet druk om ze naar school te brengen of naar een sportclubje of wat dan ook. Ik had voor mijn 4e al leren oversteken en mocht ik alleen naar de kleuterschool gaan. Omdat wij aan een niet wijk gebonden (drukke) winkelstraat woonden bepaalde de gemeente naar welke basisschool je moest gaan. Zo komt het dat de jongste drie kinderen allemaal op een andere basisschool terecht zijn gekomen. Stel je voor dat mijn moeder ons had moeten brengen en ophalen! Voor de rest had mijn moeder ook geen kind aan ons. Als ik niet op school was dan was ik buiten spelen, bij mijn vriendinnetje(s), lag ik in het zwembad of was ik naar het strand met de buren.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2018 om 23:09

Bieb

Bij ons was het vanaf half 9 'onze tijd'. Dan begonnen en nog steeds beginnen op tv programma's die ik graag wilde zien. Nu ik erover nadenk, zal het vast zo geweest zijn, dat ik ook wel eerder dan 8 uur naar boven ging met de kinderen, want het was een heel programma. Wassen, voorlezen, nog een poosje bij een kind zitten e.d., maar omdat die tijd wel jarenlang de richttijd was, terwijl de kinderen zelfstandiger werden en het hele ritueel korter, heb ik half 9 nog een tijdje kunnen aanhouden als 'nu niet meer beneden blijven of komen, het is nu grote mensen tijd!' Maar die tijd gaat voorbij. Geen grote mensen tijd meer dus .

bieb63

bieb63

23-06-2018 om 23:12

Precies Jo

Dat is wat ik bedoel.......

En onze huidige dikte komt verder vooral door ons weinige, natuurlijke, bewegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.