Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

herst

herst

18-03-2011 om 17:27

Nutella

Hallo

Vandaag hoorde ik op de creche hier in frankrijk dat Nutella erg veel schadelijke stoffen bevat die zelfs in plastic speelgoed verboden zijn.

Hebben jullie meer gelezen hierover? Ik moest het met een ongeruste creche-medewerkster doen die het ook maar van horen zeggen had.

Mijn kinderen eten regelmatig Nutella namelijk...

Benieuwd naar jullie reacties,
Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

19-03-2011 om 14:51

Sorry monet

Maar dat kan ik niet helemaal lezen in het Frans.... Kun je een korte vertaling geven?
Overigens ben ik wel verbaasd. Ik bedoel, in allerlei broodbeleg (hagelslag, andere pasta's) zitten natuurlijk allerlei bijproducten, bijv. E-nr's. Dus wat zit er nou zo specifiek in Nutella wat zo slecht zou zijn, behalve natuurlijk de basisingredienten als chocola, hazelnoten en suiker?
Gr. Bibi

Monet

Monet

19-03-2011 om 15:56

Google vertaling (grammaticaal erg slecht)

In de video d \ 'Arte vrijgegeven deze dinsdag de 27 juli 2010 hebben we geleerd dat de slagman fetish kinderen spreads, de beroemde Nutella eigenlijk bevat een ftalaat beschouwd als de meest gevaarlijke, DEHP en geïdentificeerd door \' s Office of Federal \ milieu. Ferrero erkent haar aanwezigheid in het product, maar ongevaarlijke hoeveelheid zei ze. Het is al verboden in \ 's speelgoed industrie voor de gevaarlijke en zal zeker worden verboden in Europa in de late 2012, maar \ de tussentijd blijven we te vinden in een belangrijk voedingsmiddel.

Ftalaten fungeren als een decoy en hormonale oorzaken hormonaal onevenwicht, ze braken de steriliteit \ 's rechten. Ingenomen door zwangere vrouwen zijn deze gifstoffen te bereiken de foetus en belemmeren de ontwikkeling van de testes. Deze weekmakers LEAD testikelatrofie die later leidde tot verminderde productie van zaadcellen. Een studie in Duitsland, dat 100 kinderen bleek in 600% d van hen hadden in hun lichaam sporen van ftalaten. Bij alle kinderen, zijn er 5 en ftalaten in 20% van de kinderen deze ftalaten zijn giftig hoeveelheden. Als men van mening dat de \ effect \ 's bankieren en \' cocktail effect van ftalaten, dan is het \ 's waarschijnlijk 80% van de kinderen die consumeren onredelijke bedragen van ftalaten. Hoewel u nog steeds kopen Nutella voor kinderen snacks?

Bron: verslag van \ Arte \ 's verpakkingen die Nauwkeurigheid kills: ftalaat DEHP weekmaker is het meest gebruikt in de Aziatische markt. Echter, veel pakketten komen VANDAAG \ 'Hui in China en in te voeren om hen de gevaarlijke weekmaker in Europa. Deze stof heeft zulke grote risico's die zelfs in China is het verboden \ 's te gebruiken \' s voedingsindustrie en fouragère. Zo niet is er ook de Nutella \ 's palmolie en GGO's (zie Greenpeace Guide)

Sini!

Kun je alsjeblieft ons helpen met deze Franse tekst?

Primavera

Primavera

20-03-2011 om 19:42

Ben wel geen sini

Vrije vertaling:

Nutella bevat DEHP, de meest gevaarlijke ftalaat!

Uit de reportage van Arte Diffusé van dinsdag 27 juli 2010 hebben we begrepen dat de meest beroemde smeerpasta voor kinderen, Nutella, werkelijk een ftalaat bevat, die als de meest gevaarlijke der ftalaten wordt gezien; de DEHP is ondekt door het Federale bureau voor het Milieu. De firma Ferrero geeft de aanwezigheid in het produkt toe, maar in volgens haar ongevaarlijke hoeveelheden. De DEHP is al verboden in de speelgoedindustrie vanwege zijn gevaarlijkheid en zal in Europa definitief verboden worden vanaf einde 2012, maar dan blijven we het terugvinden in een actueel voedingsproduct. Ftalaten functioneren als een nephormoon e hebben een hormonale disregulatie als gevolg, ze leiden tot steriliteit van de man. Ingenomen door een zwangere vrouw, bereiken deze gifstoffen de foetus waar ze de ontwikkeling van de zaadballen belemmeren. Deze weekmakers leiden tot atrofie van de testikels wat later zorgt voor verminderde productie van zaadcellen. Een studie in Duitsland bij 600 kinderen laat zien dat 100% van hen sporen van ftalaten in hun lichaam heeft. Bij alle kinderen heeft men de 5 (soorten) ftalaten gevonden en bij 20% van de kinderen deze ftalaten waren aanwezig in toxische hoeveelheden. Als men het effect van ophoping en het coctaileffect van ftalaten beschouwd, dan zal waarschijnlijk 80% van de kinderen ongewenste hoeveelheden van ftalaten adsorberen. Dus gaat u nog steeds Nutella kopen omdat de kinderen het lekker vinden?

Het gaat dus om weekmakers, je weet wel waar ook een aantal jaren geleden commotie om geweest was vanwege scoobidoo-touwtjes. In Nutella blijkt dus sporen van een bepaalde weekmaker DEHP aangetroffen te zijn. Volgens Ferrerro is dat ruim onder de toegestelde hoeveelheden, maar het artikel gaat niet in op de hoeveelheid die aangetroffen is, maar alleen op de gevaarlijkheid van de stof en stelt (zonder dat hard te maken) dat het net de gevaarlijkste van alle weekmakers is. Het artikel haalt hiervoor als argument erbij dat deze stof verboden is voor speelgoed wat in de mond kan worden gestopt. (waar, daar konden voorheen grote hoeveelheden ftalaten inzitten). Of het per eind 2012 werkelijk verboden wordt heb ik niet kunnen vinden. Wel allerlei onderzoeken waaruit blijkt dat grote dossissen DEHP in babyratten voor problemen in de ontwikkeling en functie van zaadballen kon zorgen. Bij primaten en mensen is dit effect echter met geen enkele dosis aantoonbaar. Het is dus nog maar de vraag of er werkelijk risico voor de menselijke pardon mannelijke gezondheid bestaat.
Ftalaten blijken veel in vloerbedekkingen, PVC en cosmetica gebruikt te worden en een belangrijke bron om ermee in contact te komen is medische apparatuur, waar het niet verboden is omdat er geen goed alternatief is gevonden voor die plastic slangetjes en zakken, catheters, enz. Verschillende onderzoeksrapporten hebben uitgewezen dat het nogal mee valt met het risico van DEHP en alleen in bepaalde omstandigeheden bij vrij zeldzame medische interventies zoals complete bloedtransfusie pij pasgeborenen de kans is dat een mens meer binnenkrijgt dan de in ieder geval veilig geachte dosis. Voor wie zin heeft het hele risicorapport te lezen: www.fda.gov/downloads/MedicalDevices/DeviceRegulationandGuidance/GuidanceDocuments/UCM080457.pdf en www.journal-tes.dk/vol_4_no_3/no2_hoj.pdf

Vervolgens heb ik de door het artikel aangehaalde duitse studie opgezocht: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19729343. Uit 1800 urinemonsters van duitse kinderen tussen de 3 en 14 jaar zijn er random 600 gekozen en getest op weekmakers. Er werd een rapport tussen afname van concentratie met de leeftijd vastgesteld en kinderen bleken 3 tot 5 keer zoveel weekmakers in hun urine te hebben vergeleken bij volwassenen. Bij sommige kinderen (geen idee waarom de franse artikelschrijver dit verhoogd naar 20%) was de som van metaboliten van DEHP hoger dan Duitse toegestaande waarde van 500microg/l. Als iemand de moeite heeft genomen om het bovengelinkte risicorapport helemaal te lezen, snapt die dat dat niet betekend dat het giftige waarden zijn, maar alleen dat eventuele gezondheidseffecten niet 100% kunnen worden uitgesloten voor deze personen. Het artikel 'vergeet' vervolgens te vermelden dat de gemiddelde waarde die gevonden is in de urine slechts 2,7 microg/l was en berekend is dat de actuele dagelijkse inname onder duitse kinderen zo'n twee keer ONDER de toegestane hoeveelheden ligt.
Het is onwaarschijnlijk dat de individuen die een hoge waarde dat hadden omdat ze een pot Nutella leeggesnoept hebben, het is waarschijnlijker dat ze bijv. bepaalde levensreddende medische handelingen hebben ondergaan of andere omgevingsfactoren hebben meegespeeld.

Mijn man, rasechte italiaan en dus ongeveer grootgebracht op Nutella, lag trouwens dubbel om het verhaal, hij vroeg gelijk hoeveel kinderen(4) en zwangerschappen zouden we dan wel niet gehad hebben zonder Nutella. En dat hij graag een pot had leeggegeten als dat mij een sterilisatie had kunnen besparen

Groeten Primavera

Sascha2

Sascha2

20-03-2011 om 22:58

Dank primavera

Dank voor de vertaling en heldere conclusie. Alhoewel er hier geen nutella wordt gegeten volgde ik dit draadje met interesse.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.