Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sjillie

Sjillie

25-02-2009 om 12:31

Obstipatie

Ik heb de laatste tijd regelmatig last van obstipatie. Ben ervoor bij de huisarts geweest.

Maar nu vraag ik mij af wat er aan huis tuin en keukenmiddeltjes zijn om van die verstoppingen af te komen.

Gr Sjillie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

25-02-2009 om 12:48

Van alles

De dag beginnen met een glas lauw water,veel drinken,veel vezels,zorgen voor voldoende beweging.Bij aandrang ook gaan,en zeker niet uitstellen!Vermijd witbrood,cake,etc.
Groetjes,Bastet

Linda99

Linda99

25-02-2009 om 12:58

Etos

Ik heb regelmatig hetzelfde probleem en sinds ik bij de Etos capsules heb gehaald voor darm-onderhoud gaat het stukken beter

Fruit, vezels en donker brood deed/doe ik al maar da's de laatste tijd niet voldoende blijkbaar.

Wat betreft donker brood

voor vezels is volkorenbrood het beste. Niet al het donkere brood is daadwerkelijk volkorenbrood, vaak is het bruin (of zelfs wit, geloof ik) brood dat met moutsiroop (oid) donker is gemaakt.
Volkorenbrood is een beschermde term, meen ik. Staat het brood dus daadwerkelijk als 'volkorenbrood' aangeprezen, dan zou het dat ook moeten zijn (ik denk dat je daar bij een goede bakker of een grote supermarktketen zonder meer vanuit kunt gaan) Heet het 'meergranenbrood' of heeft het een of andere fantasienaam dan is het maar zeer de vraag of je volkoren hebt.

Groeten,

Temet

Carolien

Carolien

25-02-2009 om 15:08

Sennapeulenthee

helpt mij altijd goed. Gedroogde sennapeulen bij de drogist kopen en dan thee trekken van een aantal bladen. Smaakt niet eens heel erg vies. Als ik het wat langer gebruik, krijg ik wel wat last van darmkrampen. Maar ja, als ik het niet gebruik terwijl ik wel verstopt ben, krijg ik ook last van darmkrampen....
Groetjes en succes,
Carolien

margje van dijk

margje van dijk

25-02-2009 om 15:24

Maar pas op met die sennapeulen

Ik heb ook ooit sennapeulen gebruikt, maar daar trok ik echt helemaal krom van. Waarschijnlijk had ik te veel bladen gebruikt. Wees dus erg matig daarmee! Ik kan me herinneren dat ik ongeveer driekwart dag uit de running was van de buikpijn, de krampen en de algehele misere nadat ik sennapeulenthee had gedronken.

Wat mij betreft een van de krachtigste voorbeelden tegen de stellingen dat 'als het natuurlijk is, dan is het goed', of 'baat het niet, het schaadt ook niet': dit is puur natuur maar als je het te heftig inneemt is het echt dramatisch.

Margje

Lijnzaad

Lijnzaad is erg gezond en het helpt tegen obstipatie

Je kunt het gewoon (hele of gebroken) kopen bij de tuinen of reformzaak (misschien ook bij de gewone drogist?)

Ik vind het ook nog lekker smaken, licht nootachtig, gooi het gewoon door de yochurt of toetje

Verder veel drinken, bewegen en vooral ook de tijd nemen als je naar de wc gaat

Nausicaa

Nausicaa

25-02-2009 om 19:54

Lijnzaad 2

Linoforce van Dr Vogel. Maak niet dezelfde fout als ik door de eerste keer een flinke eetlepel te nemen,

Sjillie

Sjillie

25-02-2009 om 21:05

Bedankt allemaal

voor alle tips, ga er zeker iets mee doen (niet alles tegelijk, anders krijg ik het tegenover gestelde.)

Hoop weer een regelmatige goede stoelgang te krijgen, dit is echt hopeloos.
Nooit geen last gehad, een week of 3 terug bij een niersteen aanval morfine vorgeschreven gekregen maar helaas is de arts laxeermiddel vergeten.
Later wel laxeermiddel gehad, maar sindsdien bijf ik modderen met de ontlasting.

Gr Sjillie

Mamba

Mamba

25-02-2009 om 23:53

Gedroogde abrikozen en

veel vitamine C (sinaasappels bijvoorbeeld), Nutella, koffie.

Lady Grey

Lady Grey

26-02-2009 om 08:59

Druiven

liefst een halve kilo brengt hier de boel op gang. Vreemd genoeg werkt dat niet meer sinds ik biologische druiven eet.

En (gedroogde) pruimen schijnen ook te helpen.

MLN

MLN

26-02-2009 om 09:28

Lauw water en ontbijtkoek

De dag beginnen met een glas lauw water op je nuchtere maag. En ontbijtkoek is hier de 'magic word'.

Tinus_p

Tinus_p

26-02-2009 om 10:02

Verbazing

Sjillie:
"Ik heb de laatste tijd regelmatig last van obstipatie. Ben ervoor bij de huisarts geweest. Maar nu vraag ik mij af wat er aan huis tuin en keukenmiddeltjes zijn om van die verstoppingen af te komen."
Ik ben verbaasd, dat niet even erbij schrijft wat het advies van de huisarts was. Dat voorkomt dat je adviezen krijgt die tegen het advies van de huisarts ingaan.

Sjillie

Sjillie

26-02-2009 om 21:15

Tinus

grappig dat je schrijft verbaast te zijn, heb het juist met opzet weggelaten om te horen wat anderen eraan doen.

huisarts heeft eigenlijk alleen geadviseerd om vezelrij te eten, voldoende te bewegen en voldoende te drinken. en dat laatste is vooral mijn struikelblok. Dronk blijkbaar altijd net genoeg maar is nu niet genoeg om het weer goed op de rails te krijgen. Echter lukt het mij maar niet om echt meer te drinken.

Gr Sjillie

Sjillie

gewoon een beker neerzetten bij de wastafel, elke keer als je naar het toilet bent geweest een beker water drinken, daarnaast nog je koffie, thee, toetjes, (karne)melk en evt. fris, dan kom je al gauw aan genoeg drinken!

Succes!

Nat eten kan ook

Je kan natuurlijk ook vochtiger dingen eten. Dus pap of yoghurt ipv brood bij het ontbijt, 's avonds soep, veel fruit, vla toe, dat werk. Zo komt er ook extra vocht binnen.

Ik heb inmiddels door dat sommige mensen gewoon geen drinkers zijn (zie met verbazing mijn peuter aan, die ook erg weinig drinkt en dan soms ineens een hele beker achter elkaar), en tegen heug en meug drinken, en dan vooral water, kan dan denk ik wel gaan tegenstaan.

Succes ermee

Temet

Nee hoor

Het idee dat koffie slecht zou zijn omdat je ervan zou uitdrogen (thee idem) klopt niet. Je schijnt er wel sneller van te gaan plassen, maar niet meer. Dus voor je vochtinname maakt het echt niet uit.

Er zijn enorm veel wateraanhangers, maar ander vocht voldoet ook prima, al krijg je wel problemen als je e.e.a. probeert binnen te krijgen in de vorm van jonge jenever

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

27-02-2009 om 20:36

Ik heb het ook

en ik drink me allang suf, ik heb zelfs eens laten uitzoeken of ik geen suiker had. Maar nee, gewoon luie darmen kennelijk. Ik ben ook erg van het volkoren brood en de groentes dus ik doe echt mijn best. Kortom ik ben heel blij met deze draad want ik ga alle tips fijn uitproberen!

Sjillie

Sjillie

28-02-2009 om 15:10

Reactie

Ik heb linoforce van dokter vogel gebruikt en sinds weken het gevoel dat mijn darmen leger raken en zich niet vullen, nou ja het blijft doorlopen zeg maar op een gezonde manier.
Ben er echt blij on, mijn buik voelt ook niet meer zo opgeblazen hard.

Bedankt voor alle tips!

gr sjillie

Roggebrood

Sjillie, fijn dat je van het opgeblazen gevoel afbent. Ik heb nog één tip. Ik houd zelf erg van roggebrood (met stroop), alleen moet ik het niet elke dag eten, anders wordt mijn ontlasting te dun. Misschien dus iets voor iedereen die juist last van obstipatie heeft?

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.