Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Brilmiepje

Brilmiepje

29-06-2011 om 20:24

Ogen veranderen snel van sterkte

Wie heeft er ervaring met ogen die in korte tijd een vreemde wending in sterkte hebben?
Ik was vandaag bij (een gerenommeerde) opticien waar ik mezelf vorig jaar een bril heb laten aanmeten, mijn eerste bril nadat ik, toen ik 17 was, mijn bebrilde kindertijd mocht afsluiten.
Vorig jaar had ik rechts -0,25 met een cylinder van 0,0
Nu is rechts + 1,25 met ene cylinder van 0,75
Links had ik beiden keren +0,0 (gewoon glas dus), vorige keer een cylinder van 0, nu een cylinder van 0,25
De afwijking links is dus niet bijzonder, maar die van rechts wel, terwijl het pas een jaar geleden is dat ik de bril kreeg. Ook vertelde de opticien dat tijdens de meting mijn ogen geen stabiele meting lieten zien. De sterkte wisselde dus nogal eens.
Ik heb met deze bril een visus van 70%, dus een achteruitgang van 30% in een jaar tijd.
De opticien heeft me doorgestuurd naar een optometrist, maar ondertussen vraag ik me af wat hiervan een oorzaak kan zijn.
Ik heb geen ziektes of een afwijking, ik slik geen medicatie, wel heeft mijn moeder corneadystrofie, wat erfelijk is.

Ben nu heel benieuwd of mensen dit herkennen, en wat bij hen de oorzaak was.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-06-2011 om 20:54

Oogsterkte

Hoe oud ben je? Zo na het 40e jaar gaan bij veel mensen de ogen achteruit en hebben ze een leesbril nodig (presbyopie=ouderdomsverziendheid).
Ik zou ook zeker je oogboldruk laten controleren bij de optometrist.
Een verschil in sterkte tussen beide ogen kan voorkomen; voor meer info zie http://www.oogartsen.nl/oogartsen/brilsterkte/brilsterkte_oogverschil/
Hopelijk wordt snel duidelijk hoe en wat; succes!

Brilmiepje

Brilmiepje

29-06-2011 om 20:58

Elisa

De oogboldruk is gemeten, die was perfect.
Helaas heeft het ook niets te maken met een leesbril, die heb ik nl. ook in diezelfde bril zitten, maar het meten van de leessterkte heeft hij niet gedaan gezien de vreemde wending van mijn visus.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-06-2011 om 21:13

Optometrist

De optometrist kan je ogen beter en uitgebreider onderzoeken dan een opticien. Hopelijk komt uit dat onderzoek meer duidelijkheid en anders naar de oogarts... Heb je naast het slechter zien nog andere oogklachten?

Fransien

Fransien

29-06-2011 om 21:38

Laten onderzoeken

Als je bij de opticien wilt blijven, spreek dan een paar keer af, op verschillende tijden van de dag (in ieder geval 1 keer voor 10 uur en 1 keer na een lange dag werken als je beeldschermwerk doet, liefst ook nog een keer na een dag thuis met de kinderen en een keer tijdens de lunchpauze). Je kunt dan de invloed van vermoeidheid en beeldschermwerk uitfilteren. Dat deed mijn opa (opticien) altijd, en stuurde de persoon vervolgens met en lijst van data, tijdstippen en metingen en de aantekening zoveel uur beeldschermwerk door naar de oogarts. Zo'n begeleidende set meetgegevens werd altijd bijzonder gewaardeerd en voorkwam afschepen van de patient. We praten over zo'n 20 jaar terug, maar ik denk het nog wel hetzelfde werkt.
Overigens is mijn man ook eens doorgestuurd door de opticien. Zijn cilinder veranderde ieder jaar licht van sterkte maar sterk van hoek. Hij heeft een speciale, stukken grotere, bril gekregen voor beeldschermwerk, maar werd dankzij een heel aantal jaren meetgegevens (en deze opticien liet hem vanwege de veranderingen standaard 1 of 2 keer terugkomen voor herhaling van de meting, ook keurig allemaal genoteerd) wel serieus genomen.

Brilmiepje

Brilmiepje

30-06-2011 om 07:10

Reakties

Nee, ik heb geen andere oogklachten, ik ben wel (bijna) 50 en zou daardoor in de overgang kunnen zijn (merk er eigenlijk nog niets van). Ik doe veel beeldschermwerk, gisteren ten tijde van de meting was ik goed uitgerust en had nog nauwelijks achter/voor het beeldscherm gezeten. Het is wel een idee om inderdaad meerdere metingen te laten doen op verschillende momenten.
Wat mij echter het meest verbaasde, en de opticien ook, is dat de sterkte is verschoven van bijziend naar verziend, dus van min naar plus. Dat schijnt toch een vreemde ontwikkeling te zijn.

Ongerust

Ik denk dat weinig mensen meer aan kunnen dragen dan al hier gezegd is.

Ikzelf meen ongerustheid in jouw posting te merken, m.n. vanwege jouw moeders (erfelijke) aandoening.

Weet je ook hoe bij haar de klachten begonnen?

Sterkte in elk geval sterkte en afwachten wat de optometrist zegt ..

Brilmiepje

Brilmiepje

30-06-2011 om 17:20

Mien

Dat klopt, ik ben er niet helemaal gerust op. Mijn moeder vertelde inderdaad dat het bij haar ook begon met een vreemde verandering van sterkte, en dubbelzien, waar ik ook last van heb. Echter, bij mij is een litteken op de pupil hier de oorzaak van, alleen weet ik nu natuurlijk niet of dat de enige oorzaak is.
Ik wacht af tot donderdag, hopelijk kan de optometrist me meer vertellen. Als het inderdaad de aandoening van mijn moeder is kan hij dat meteen zien.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-07-2011 om 13:42

Brilmiepje

Hoe is het gegaan bij de oogarts? Ik ben wel benieuwd. Hopelijk heb je nu meer duidelijkheid.

Brilmiepje

Brilmiepje

06-07-2011 om 14:26

Morgen

Morgen heb ik de afspraak bij de optometrist staan. Ik hou je op de hoogte

Brilmiepje

Brilmiepje

07-07-2011 om 19:24

Geweest

De optometrist heeft me gerust kunnen stellen, mijn ogen op zich zijn kerngezond, helaas laten mijn hersenen het een beetje afweten
Ik heb tot mijn 17de een bril gedragen, vanwege scheelkijken een het hebben van een superlui oog.
Sinds vorig jaar, dus ruim 30 jaar geen bril, draag ik er weer 1. Mijn hersenen hebben ruim 30 jaar topsport bedreven om mij helder te kunnen laten zien, nu zijn ze van slag door de bril, en worden ze lui. Dit is een simpele vertaling van de uitleg van de optometrist. Ik krijg andere glazen, niet zo sterk als uit de vorige meting kwam, maar een stukje minder, omdat mijn ogen anders veel te veel verwend worden (beter gezegd, mijn hersenen). De verwachting is wel dat mijn sterkte nog vaak zal veranderen, en ik waarschijnlijk elk half jaar tot een jaar andere glazen moet hebben. Vanuit financieel oogpunt ben ik daar niet blij mee

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-07-2011 om 19:09

Brilmiepje

Nou, gelukkig geen rare dingen met je ogen dus. Tja die hersenen moeten zich ook aanpassen. En dat kan wel eventjes duren. Wel lastig dat je dan zo vaak andere glazen zal moeten aanschaffen maar goed, gezonde ogen zijn ook wel wat waard

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.