Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kuzco

kuzco

19-10-2008 om 14:12

Ogen worden getest bij zoontje van 3.

Wij zijn er sinds kort achter dat ons zoontje van 3 jaar niet goed ziet. Volgens het cb ziet hij behoorlijk slecht. Ik ben daar zelf nog niet helemaal van overtuigt, maar dat hij niet goed ziet is iets wat zeker is. Nu hebben wij 5 november een afspraak staan in het ziekenhuis om zijn ogen na te laten kijken en te meten en dergelijke. Het is een afspraak van 1,5 uur en ik ben eigenlijk benieuwt wat ze allemaal gaan doen. Ik weeet dat ze ook gaan druppelen, maar heb verder geen idee.
Dus wie kan me vertellen wat ze allemaal gaan doen?

Groetjes Gerdien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

19-10-2008 om 15:03

Nou...

Die druppels zorgen ervoor dat de pupillen mooi open blijven staan. Dan kunnen ze met zo'n apparaat precies meten wat de oogafwijking is. Verder denk ik ook aan van die plaatjes en dan zeggen wat het is, controle op het zien van diepte e.d.
De afspraak duurt wat lang, omdat die druppels moeten inwerken (half uurtje). Dus neem wat lekkers en wat te spelen mee voor tijdens het wachten. En bij mooi weer een zonnebrilletje, want de pupillen reageren niet gelijk weer optimaal vanwege die druppels.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-10-2008 om 16:19

Zonnebril

Ja, zeker denken aan een zonnebril. Omdat de pupillen open staan is het heel vervelend om in het licht te kijken en daar hoeft het echt geen mooi weer voor te zijn.
Hou tijdens het inwerken zelf ook in de gaten of de pupillen mooi opengaan, zodat je het op tijd kan aangeven. Bij mijn dochter was een oog niet goed geraakt en dan is extra druppelen en opnieuw wachten knap vervelend.

Dendy

Hoe het bij ons ging.

Onze dochter is toen ze net 3 was ook getest. Bij de eerste afspraak ben ik nog geen 5 minuten binnen geweest om mijn verhaal te doen en ik kreeg een recept mee om thuis te gaan druppelen. Omdat de druppels die ze normaal in het ziekenhuis gebruiken niet gebruikt mogen worden voor kinderen jonger dan 5 (dat was bij onz ziekenhuis in ieder geval). Ik moest dus een nieuwe afspraak maken en moest 3 dagen daarvoor beginnen met druppelen. Ik zou bij jou ziekenhuis even na vraag doen voor dat je voor niets een afspraak maakt. Bij ons kwam er uit eindelijk ui de test dat dochter + 2.75 en +2.50 heeft. Maar ze hoefde geen bril want daar was ze te jong voor en we moesten maar terug komen als ze 5 is. Dus erg veel zijn we er niet mee opgeschoten.

gr Aapie

Jacoline29

Jacoline29

20-10-2008 om 11:10

Ervaring

hier dochtertje van nu 2 loopt vanaf dat ze 3 a 4 mnd oud was bij de oog meter.(opdontrist oid heet die persoon)
Ze gaan druppelen,zo kunnen ze de binnenkant bekijken dmv lichtje..met lichtje in de ogen kijken,kindje moet dingetjes volgen en als hij dat al kan plaatjes benoemen.
Het cb zei ook dat mijn dochtertje scheel bleef kijken ed,maar haar "afwijking"was normaal bij haar voor haar leeftijd toen.Afgelopen donderdag weer geweest,heeft de neiging tot scheel kijken en moet gewoon ieder half jaar op controle komen.
Stelt niet veel voor,alleen door het druppelen duurt het lang(10 min ofzo eer het zijn werk gedaan heeft)

Veel ervaring

Mijn zoontje van nu 4 loopt al sinds zijn 1e verjaardag in het ziekenhuis voor zijn ogen. Bij een orthoptist, die werkt net onder de oogarts. Druppelen op zich is vervelend, want je zoontje moet worden vastgehouden om de druppels in zijn oogjes te krijgen. Verder is het niet heel vervelend, alleen wordt zijn zicht een stuk slechter. Goed idee om wat lekkers mee te nemen, boekje om voor te lezen (zelf lezen wordt lastig) en wat te drinken. En vergeet de zonnebril en petje niet! Bij ons was alleen een zonnebril niet voldoende, hij wilde ook graag een petje op en trok de klep bijna over zijn oogjes heen. De lichtgevoeligheid werkt nog wel een poosje door hoor, duurt gerust een uur of 12 voordat dat helemaal over is.
Na het druppelen kijken ze met een apparaat in de ogen en hiermee kunnen ze zien wat de afwijking is. Dit doet geen pijn, duurt niet lang, maar is wel een beetje beangstigend. Zo'n dokter met apparaat voor je neus.
Bereid hem voor op het druppelen en het apparaat en bereid je zelf voor op een dagje dragen ipv zelf willen lopen.
Succes!

Druppels

zoon kreeg het hier ook. de ortroptist legde uit dat het toverdruppels waren en dat ze dan goed in zijn ogen kon kijken.
Zoon na de druppels die hij heel gemakkelijk liet doen; wow mam het zijn echt toverdruppels want nou zie ik helemaal niks meer!
En inderdaad hij wilde ook zijn pet die ik op advies had meegenomen op. En de zonnebril en in de auto ook de zonneklep laag.1 dag echt last gehad met kijken.
Het heeft wel 3 dagen geduurd eer ze weer gewoon waren.

kuzco

kuzco

23-10-2008 om 09:53

Bedankt!

De zonnebril en pet gaan mee, evenals wat te drinken en wat lekkers. En verder wachten we het maar af. Ze zijn hier in ieder geval op de hoogte dat het om een 3-jarig kind gaat, dus met de druppels zal het vast goed komen.

Groetjes Kuzco

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.