Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

esmee

esmee

18-03-2011 om 08:57

Ondervoeding

Ik zit met iets vreselijks en hoop tips van jullie te krijgen.
Ik heb gisteren vernomen dat mijn kleine nichtje van 8 zwaar ondervoed blijkt te zijn….ze woont met haar halfzusje bij de ex van mijn broer.
Arts heeft voedingssupplementen gegeven. Ik maak mij als tante verschrikkelijk bezorgd hierover en vraag mij af hoe het kan dat een kind zo ondervoed kan raken. Zelfs de arts schrok ervan.
Wat zouden wij als familie kunnen doen?
Moeder is zeer labiel en aanvallend naar ex toe.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

18-03-2011 om 10:31

Wie

Ik vraag me af wie met haar naar de huisarts is gegaan, je broer of zijn ex? Die moet zich toch ook afvragen hoe dit kan? Wegsturen met een voedingssupplement lijkt me wel erg karig, moet er niet doorverwezen worden naar een dietist of onderzocht worden of het door een ziekte veroorzaakt wordt?

esmee

esmee

18-03-2011 om 12:55

Yura

Dat is het hem nu juist. Die huisarts schreef het goedje voor en daarmee was het klaar. Ik had ook verwacht dat er meer gedaan zou worden. Verder is er gewoon niets gebeurd.

esmee

esmee

18-03-2011 om 13:09

Berber

Hier nog eentje hoor. dochtertje die absoluut niet wil eten en erg tenger is. Probeer en ook alles aan te doen om er iets in te krijgen….ik vraag me soms af of ze op lucht leeft.
Maar Berder, hoe kunnen ze zeggen dat je kinderen "ondervoed" zijn? puur op gewicht?

esmee

esmee

18-03-2011 om 13:53

Maar berber...

je hebt het over dieetvoedingen en zelfs sondevoeding…..was het iets lichamelijks bij je kindjes? (misschien de stofwisseling ofzo die niet goed werkt? konden ze je vertellen hoe dat zo kwam?)

Margriet*

Margriet*

18-03-2011 om 14:09

Wat ik me afvraag

Wat het verschil is tussen 'zwaar ondervoed' wat Esmee beschrijft en 'ondervoed' zoals Berber het noemt. Het een lijkt me zorgelijker dan het andere??

Esmee kun je niet aan meer informatie komen via je broer?

Margriet*

Margriet*

18-03-2011 om 14:10

En hoe

is de verhouding tussen je broer en zijn ex en wordt er over dit soort zaken gepraat/uitgewisseld/gezamelijke actie ondernomen?

esmee

esmee

18-03-2011 om 14:17

En nog dit berber...

waren je kindjes altijd erg tenger?

Mijn nichtje haar botjes steken overal uit. Ze heeft een spierwit ingevallen gezichtje (ingevallen wangetjes), een ontzettend dun nekje. haar ribben steken echt heel erg uit en haar beentjes zijn stokjes.

Haar moeder is nooit met haar naar de arts geweest hiervoor. Mijn broer heeft het aangekaart bij de arts omdat die zich ernstig zorgen maakt.

esmee

esmee

18-03-2011 om 14:21

Margriet…ja

de arts van mijn nichtje noemde haar: "zwaar ondervoed". Ik vind het ook nogal beladen eerlijk gezegd hoor. Ik schrok me niet voor niets een hoedje.

Mijn nichtje mankeert overigens lichamelijk niets dat daarop kan wijzen, ook geestelijk niet, dus ik maak me inderdaad ernstige zorgen.

esmee

esmee

18-03-2011 om 14:48

Berber

bedankt voor het advies. Ik geloof dat mijn broer inderdaad van plan is om naar een kinderarts te gaan met haar.

Kinderbmi?

Bestaat zoiets ? Wellicht een handige tool om inzicht te krijgen.

Ooievaar

Ooievaar

18-03-2011 om 18:23

Waar zit de ondervoeding in?

Het kind is ondervoed. Maar wat komt het precies tekort? Kcal? Bepaalde vitaminen? Eiwitten? Kan allemaal. Dus het kan een kwestie zijn van te weinig eten krijgen, van te weinig voeding uit het eten opnemen door een afwijking of ziekte, van éénzijdige voeding enz. enz. Ondervoed is zo'n ruim begrip, dat je alleen aan de hand van de term volgens mij geen conclusies kan trekken.
En Berber, ik ken een volwassene die voortdurend veel te mager is. Ze moet steeds haar best doen om niet beneden een bepaalde grens te komen qua gewicht. En ze heeft echt geen anorexia. Het zit gewoon in haar stofwisseling. Zoals sommigen boven de 200 kgr. groeien, zo blijven sommigen heel mager, wat ze ook doen. Als die mevrouw een griepje krijgt en ze valt enkele kilo's af, heeft ze gelijk een probleem want niks meer bij te zetten. Zulke types bestaan dus echt en in haar geval is het ook echt niet de schuld van haar moeder , misschien een schrale troost.

Fiorucci

Fiorucci

19-03-2011 om 21:23

Berber

Mijn oudste is zo'n gespierde spijker. Hij wordt 19 in juni, eet genoeg, maar moet opletten dat hij niet afvalt!

Fiorucci

Fiorucci

20-03-2011 om 08:10

Berber

Ja. Hij had een koemelkintolerantie en later nog andere zaken die hij niet verdroeg, een zeer selectief eter bovendien. Tijdens herintroducties is hij een paar keer goed ziek geweest, heeft aardig wat maag darminfecties gehad als klein kind en heeft nu gauw last van zijn maag. Hij is als kind nooit echt veel te mager geweest, maar als puber moest hij flink bij-eten om op gewicht te bijven en nu nog. Drie dagen slecht eten zie je gelijk bij hem.

Valkyre

Valkyre

20-03-2011 om 10:24

Slimme ooievaar

Ooievaar heeft een punt - het hangt af van de oorzaak EN de soort ondervoeding. Dat moet even goed bekeken worden, dus het lijkt me heel verstandig van je broer dat hij met zijn dochter naar de kinderarts gaat. Als je spreekt over hoe dun het meisje is, lijkt het om weigeren te eten/te weinig eten ofwel een gebrek aan (het opnemen van) voedingstoffen te gaan. Maar ja, daar heb je dus deskundigen voor, om dat uit te zoeken. Overigens kunnen ook (heel) dikke mensen te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen. Dat zie je veel in Amerika: mensen die met 200 kg ondervoed zijn omdat ze alleen maar fast food eten, waar nauwelijks vitaminen in zitten..

Hier het tegenovergestelde: zoon eet als een bootwerker (meer zelfs dan aanbevolen door het voedingscentrum/cb) maar is aan de lichte kant. Zit in de genen (man's genen). Tja.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.