Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Onrustig uitstrijkje, geen enkel verschijnsel

enige weken geleden heb ik een routine uitstrijkje gehad. nu ben ben ik gebeld dat ik nog een keer moet en wellicht een klein stukje weefsel voor onderzoek zal moeten afstaan, omdat er onrustige cellen zijn gevonden.

niet leuk, maar ik probeer me niet druk te maken. wat ik wel raar vind, is dat ik nergens last van heb. geen pijn, geen uitvloeiing, geen bloedverlies(ben al door de overgang). het lijkt me zo raar dat er dan toch iets gaande zou kunnen zijn. iemand ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

04-11-2011 om 09:37

Nee

Nee, het is niet raar dat er mogelijk onrustige cellen zijn zonder dat je ergens last van hebt. Daarvoor zijn juist die periodieke controles ook, omdat je anders misschien te laat bent want (de voorstadia van ) bmhk etc geen vaak pas heel laat echte klachten.
Nogmaals een uitstrijkje dus.

Klopt

Mijn gynaecoloog heeft me het heel duidelijk uitgelegd: In de baarmoedermond- en hals bevinden zich cellen van verschillende weefselstructuren. Op plaatsen waar verschillende cellen samenkomen, kan het gebeuren dat er onrust onstaat doordat de ene soort de andere overwoekert of probeert te overwoekeren. Dan worden ze onrustig. Dat hoeft niets alarmerends te zijn en ook geen klachten te veroorzaken. Duurt zo'n oorlog te lang, of is het 'gevecht' te hevig, kan er een kwalijke celstructuur ontstaan. Ook dan kan er nog niets aan de hand zijn, als het maar in de gaten wordt gehouden voordat die kwaadaardige cellen zich vermeerderen. Want dan is er sprake van een tumor: kanker.

Ik was al in dat laaste stadium en had geen klachten omdat ik ook al heel lang geen geslachtsverkeer had. Heb dus ook geen uitstrijkje laten maken. Totdat ik tijdens de eerste vrijpartij na mijn jarenlange pauze, heel heftig begon te bloeden. Diagnose kwam meteen. Gelukkig was de tumor nog miniscuul maar wel van venijnige aard.
Dit was 4 jaar geleden.

Dus inderdaad, in de gaten houden.

zofia

zofia

04-11-2011 om 14:54 Topicstarter

Bedankt

voor de reacties. ik dacht dat je minstens wel iets van afscheiding of zo zou moeten hebben als er iets aan de hand is. maar kennelijk hoeft zelfs dat niet het geval te zijn. gelukkig dat er zoiets als een uitstrijkje bestaat! ik was ook bjna niet gegaan omdat ik nergens last van heb.

Zofia!

hmm precies hetzelfde gehad, ook geen klachten..

Hebben ze geen PAP typering gegeven, ik had PAP3 (ik weet niet of het A of B was) moest een herhaald uitstrijkje en heb een colposcopie gehad (stukje weggehaald en onderzocht)

Daar kwam een CIN typering uit (CIN II) wat betekende dat k misschien ooit, in de toekomst, baarmoederhalskanker zou kunnen krijgen..

Vervolgens mocht ik elk jaar een uitstrijkje laten maken (not my hobby, zullen we maar zeggen..☻ ) inmiddels is dat niet meer nodig (na allerlei ´schone´ uitstrijkjes kan ik weer gewoon met het bevolkingsonderzoek mee..

Hopen dat je snel meer weet, het is toch wel even schrikken!

Sterkte en groetjes!

zofia

zofia

04-11-2011 om 23:46 Topicstarter

Hee mien!

da's lang geleden! brr.. klinkt toch niet zo prettig.. nee, ik heb nog niets gehoord verder, alleen de boodschap dat ik terug moet komen. op 15-10.. kan ik lekker nog even erover piekeren. ik denk dat ik bij iets wat niet helemaal pluis is maar liever de hele boel eruit laat halen. dat orgaan is inmiddels toch in onbruik geraakt.

Ha, dat is nou meestal

Ook mijn primaire reactie: sloop het er maar uit... Maar ja een ok is ook een fikse aanslag op je ( toch al niet zo denderende) conditie... Toch eerst maar even zien wat de volgende uitslag is, vraag anders ook de typering, dan weet je in elkngeval iets meer.. Zorgen maken doe je toch natuurlijk.. Obgyn bestaat ook nog steeds, anders daar ook nog even in de groep gooien?

Liefs!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

zofia

zofia

06-11-2011 om 08:38 Topicstarter

Ja..

die had ik ook wel willen hebben. Maar die kregen we niet telefonisch... Daar moet ik niet meteen iets ernstigs bij gaan denken. This is poland..Zo gaat dat hier gewoon.

Tja, wat betreft die baarmoeder verwijderen, daar heb je gelijk in. Ook de narcose is dan weer geen aanrader in mijn geval. Het zou wel een voordeel zijn als ze gelijk mijn vetschortje weg zouden snijden..

Lekker houden

dat vetschortje, helemaal met die barre Poolse winter in het vooruitzicht ☺☺

De 25ste hoor je pas wat meer?

zofia

zofia

16-11-2011 om 19:24 Topicstarter

Ja,haha

deze had ik even gemist! ja..misschien moet ik nog maar even daarmee wachten tot het weer wat warmer wordt. brrr..

ik ben nog niet helemaal gerustgesteld wat betreft het 'foute'uitstrijkje, helaas.

het blijkt te gaan om een zg agc classificatie. hier werken ze niet met pap maar met het andere systeem waar ik nou even de naam van kwijt ben.

maar als ik het goed begrijp heb ik zelfs wat betreft uitstrijkjes kennelijk het onverdeelde genoegen betrekkelijk zeldzame afwijkende cellen te hebben.

en niet zo gunstig als de andere classificaties, helaas. binnenkort gaan we dus wat meer gynaecologische testjes tegemoet. blerghhh.

O jakkie zofia!

kun je wel snel terecht dan??

Anders sowieso liever geen narcose dan..?? een biopt kon onder plaatselijke verdoving, dat stelt niet zoveel voor (tenminste, dat vond ik)

CIN typering kwam daar weer uit voort, ik ken die agc niet..

Sterkte igg!

zofia

zofia

16-11-2011 om 23:17 Topicstarter

Google

leert mij dit :
AGC
AGC stands for atypical glandular cells. Glandular cells are cells that produce mucus and are located in your cervix or uterus. These results mean that some of your glandular cells are not normal, but your doctor does not know why. These changes are usually more serious. People who have AGC can have a higher risk for cervical cancer. Your doctor will probably want to perform a colposcopy to examine any irregular tissue.

dat gaan we dan maar doen(zsm)

zofia

zofia

21-11-2011 om 12:44 Topicstarter

Morgen

krijg ik de colposcopie en bioptie. ik knijp hem toch wel een beetje.

kobalt

kobalt

21-11-2011 om 20:40

Sterkte

Zofia, heel veel sterkte morgen. Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt.
Laat je horen hoe het verder met je gaat?

Toi toi toi

het viel mij ontiegelijk MEE, op zich vind ik het liggen in zo´n gynaecologische stoel nooit zo´n pretje..

De baarmoedermond werd verdoofd, volgens mij, en ik mocht op t scherm meekijken..niet veel van gemerkt (qua pijn)

Sterkte en ik duim voor een goede uitslag (je hebt al ellende genoeg zonder dit, of niet dan??)

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 06:40

Zofia

Sterkte vandaag!!

kaatje1972

kaatje1972

22-11-2011 om 12:56

Sterkte

Sterkte vandaag!!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

zofia

zofia

23-11-2011 om 09:44 Topicstarter

Nog

2 weken in de zenuwen, helaas. er werd een afwijkend plekje gezien in de baarmoederhals. daarvan zijn meteen een aantal biopten genomen. deze worden nu onderzocht en dat kan 2 weken duren. de gyn vermoedt dat het gaat om cin 2.

de cellen die gevonden zijn (AGC) zijn nogal sneaky als ik het goed begrijp, omdat die meestal niet aan de buitenkant van de baarmoeder zichtbaar zijn en dan nogal eens gemist worden bij een uitstrijkje of colposcopie.

ik heb dus misschien 'geluk' gehad, als blijkt dat de afwijkende cellen zich alleen op at kleine plekje bevinden.

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 12:02

Zofia

Ik duim dat je 'geluk' hebt!

Kobalt

Kobalt

23-11-2011 om 12:17

Zofia

Lang hoor, twee weken wachten!
Ik duim met Fiorucci mee.

Guinevere

Guinevere

23-11-2011 om 14:37

Ik duim ook

Ik lees al een tijdje mee, denk veel aan je en vanzelfsprekend duim ik mee.

Bij mij kwam er ook

een CIN II typering uit, ik moest vervolgens gewoon vaker uitstrijkjes, eerst na een half jaar, vervolgens jaarlijks en die waren allemaal goed..

Ik wens jou hetzelfde, viel het nou wel een beetje mee, of was het toch pijnlijk??

zofia

zofia

24-11-2011 om 16:27 Topicstarter

Erg onduidelijk

nee, het viel me 100% mee. hij heeft 3 biopten genomen, ook 1 of 2 dieper in de baarmoederhals, en ik dacht dat hij nog steeds het azijnzuur er op aan het doen was.

cin2 hoeft geloof ik inderdaad niet direct schrikbarenbd te zijn.

ik begreep ook dat cin typering wordt gebruikt voor aanduiding van veranderingen in de zg squeamous cells. in mijn geval gaat het om verandering van de glandular cells. voor zover ik op internet kan vinden, hoort daar eigenlijk geen cin typering bij.

waarschijnlijk omdat het zo weinig voorkomt, is er zowiezo bijna niets te vinden over agc. wat ik verder opmaak uit zijn verhaal is dat het gaat om een gebied waarvan niet goed de begrenzing tussen de verschillende celtypen zichtbaar is, dat het zich voornamelijk in het kanaal van de baarmoederhals bevindt en dat er ook sprake is van erosie.

zofia

zofia

24-11-2011 om 16:28 Topicstarter

Ojee

vergeet ik nog te zeggen: superbedankt voor jullie support!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.