Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Heidi*

Heidi*

26-07-2012 om 20:31

Onverzadigbaar

Onze zoon is net 13 geworden en al een lange tijd een stevige eter. Ik meet en weeg hem ieder half jaar en in dat halve jaar komt hij gemiddeld 4 kilo aan. Op dit moment is hij 1.56m en weegt 49 kilo. Weliswaar nog geen drame, maar wat mij wel zorgen baart is dat hij overzadigbaar lijkt te zijn.
Hij drinkt zeker 2 liter limonade per dag (van die 0-calorien drank) want anders slurpt hij 2 liter melk en daar wordt je pas echt dik van. En nu heeft hij na het avondeten ook alweer 2 appels achter de kiezen.
Sporten doet hij (jammer genoeg!!) niet.
Hij heeft PDD-nos en voelt zich erg ongemakkelijk bij goed sportende kinderen. Hij is nogal houterig, maar verder valt het wel mee.

Is dit herkenbaar of moet ik eens naar de dokter met hem?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-07-2012 om 21:36

Medijnen?

Gebruikt je zoon medicatie? Het kan dan nl zijn dat zijn hersens niet het signaal krijgen dat de maag vol is. Mijn kind staat qua eten op strak regime en is desondanks toch aangekomen. Voor de vullende trek heb ik altijd rauwkost en fruit staan, hier mag bijna onbeperkt van gepakt worden.

Rosa van der Zanden

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-07-2012 om 21:44

Onverzadigbaar

Als eerste reactie schrik ik echt van die 2 liter light drank die je zoon op een dag drinkt. Light (fris)dranken zijn net zo slecht, zo niet slechter voor je gezondheid als frisdranken met suiker. Onderzoek heeft aangetoond dat juist door het drinken en eten van light producten het risico op overgewicht groter is omdat je als het ware je hersenen en lichaam voor de gek houdt en doet hunkeren naar "echte" energie. Een deel van het onverzadigbare zou daardoor verklard kunnen worden. Ook de kans op verhoogde bloeddruk, verhoogd cholesterolgehalte en diabetes type 2 neemt toe. Onmiddelijk stoppen dus met die rommel en vervangen door gewoon water of (weinig) diksap met (veel) water, af en toe een glas halfvolle melk etc. Mijn zoon van 11 drinkt voornamelijk water tussendoor; limonade en frisdrank hoeft hij niet en komt hier ook alleen in huis bij speciale gelegenheden.
Je zoon zit in de puberteit en daarbij horen forse groeispurten die gepaard gaan met het eten van enorme hoeveelheden; vooral jongens kunner er dan wat van en lijken dan idd onverzadigbaar te zijn. Logisch, want het lichaam en de hersenen hebben die extra calorieen hard nodig voor de groei en ontwikkeling. Niet tegenhouden en veel en vaak gezond eten en drinken geven. Die eventuele extra kilo's verdwijnen vermoedelijk vanzelf zodra ze de lucht inschieten.
Beweging moet. Zeker kinderen in de groei en juist pubers hebben dagelijks actieve lichaamsbeweging nodig. Al is het maar flink doorwandelen/joggen, lekker zwemmen of een andere vorm van beweging die bij je zoon past. Je zou ook kunnen kijken of er in de omgeving G-Sport wordt aangeboden; sport voor kinderen en volwassenen die lichamelijk en/of geestelijk niet 100% mee kunnen komen. Zo wordt er hier ook zwemmmen aangeboden vooe kinderen/volwassenen met ADHD, autisme oid. Maar er zijn ook zat kinderen zonder PDD-NOS die houterig bewegen; hij hoeft zich echt niets minder te voelen dan anderen. En als hij een sport doet die hij leuk vindt, zal hij waarschijnlijk minderig houterig worden. Het kan hem juist dat beetje meer zelfvertrouwen geven en het is sowieso dus gezond. Laat hem anders eens wat proeflessen doen bij verschillende sporten? Er zijn zoveel verschillende sporten dat er vast wel iets is wat hij leuk vindt; van dansen tot judo, van cricket tot zwemmen, van voetbal tot schermen.
Verder zou ik me voorlopig niet al te druk maken om dat gewicht en dat eten. Hij heeft het gewoon nodig nu. Zolang het gezond eten en drinken is, prima toch? Mijn zoon eet ook na het avondeten vaak nog wat boterhammen en de laatste tijd mag hij vaak 's avonds zo'n vier perziken naar binnen werken. Heerlijk toch?

Periodes

Mijn zoon is ook 13 en heeft ook periodes dat hij onverzadigbaar lijkt te zijn. Op andere leeftijden heeft hij dat ook wel gehad, is volgens mij heel normaal. Ik ken het ook nog van mezelf van vroeger. Inderdaad vlak na het eten nog van alles wegwerken.
Dat hij niet sport zegt mij ook niet zoveel. Misschien beweegt hij wel genoeg? Iedere dag naar school fietsen, buiten spelen, zwemmen met dit mooie weer? Niet iedereen houdt van sporten in clubverband en ook op andere manieren kan je lekker bewegen.
Ik lees geen dingen waardoor je je zorgen zou moeten maken, maar natuurlijk kan je altijd even naar je huisarts als je zekerheid wilt hebben.

Heidi*

Heidi*

27-07-2012 om 11:34

Medicatie

Ja, hij gebruikt 2 tot 3 x 10 mg Rhitalin. Alleen op schoolse dagen. Nu dus niet en in het weekend ook niet.

Heidi*

Heidi*

27-07-2012 om 11:39

Elisa

Als water of Diksap de oplossing zou zijn, had ik dat alleen gedaan en ik weet heel goed dat light producten lokkertjes zijn, maar als de hoeveelheid vocht zo enorm is, dan wil je tijdelijk wel even over op iets anders.

Ja en bewegen moet, maar na 3 sporten te hebben geprobeerd en steeds een huilend kind te zien, waarvan de leraar dan fijntjes zegt: is uw kind contactgestoort of zo? Dan ben je wel een beetje klaar hoor!
Kortom: dank voor al je adviezen, maar ik weet waar de klepel hangt. Het gaat er om hoe ik die gewichtstoename kan remmen.

Normaal

Behalve die lightlimonade denk ik dat je je zoon gewoon goed moet voeden, dat doe je al denk ik. En ja, die pubers zijn in de groei, dus eetbuien en soms in de breedte dan weer in de hoogte groeien hoort erbij.
Bovendien denk ik dat een kind ook een bepaalde genetisch voorgeprogrammeerde omvang krijgt, waar je alleen op kosten van een eetstoornis iets aan kunt doen om dat minder te laten worden. Zonde van je leven.
Mijn zoon wordt lang en niet zo mager. Mijn dochter wordt kort met wat extra ronde vormen. Ik wil beslist niet dat ze zich daar teveel mee bezig houden omdat het makkelijk een obsessie wordt en dat is bij mijn kinderen niet handig. Dus inderdaad gezond aanbod aan eten en drinken, bewegen en verder lekker laten groeien. Maar ja, ik heb er dan ook verder geen zorgen over, er is geen sprake van overgewicht tot nu toe, ook niet bij mijzelf. En ik kan dat wel denken, dat dat komt door gezond eten en bewegen, maar zeker weten doe ik het toch ook niet. En ik kan me voorstellen dat je ook niet wilt dat je kind overgewicht heeft hoe natuurlijk dat ook voor een kind kan zijn. Maar zorgen maken en dieten is erger denk ik dan maar.

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2012 om 12:54

Ik.....

Ik sluit me aan bij Elisa, stoppen met lightproducten, zorgen dat er genoeg gezond eten aanwezig is. Periodes van veel eten zijn heel normaal bij pubers!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-07-2012 om 14:08

Heidi

Aha! Als mijn zoon geen medicatie (Concerta) slikt, zoals in de vakantie, neemt zijn eetlust ook beduidend toe. Dan (vr)eet hij zowat alles wat los en vast zit. Ritalin en Concerta hebben als belangrijkste bijwerking dat ze de eetlust afremmen. Dus die onverzadigbaarheid kan drie verklaringen hebben: puberteit/groeispurt, medicatiestop en lightdranken/overmatige suikervervangers.
Als alternatief voor frisdrank kun je bijvoorbeeld ook zelfgemaakte smoothies, milkshakes of ijsthee maken. Maak smoothies en milkshakes met vers fruit en magere yoghurt of melk en ijsklonten. Ijsthee: 1.Maak een pot thee en voeg er een eetlepel (of meer als je graag een zoetere ijsthee wilt) (riet)suiker aan toe 2.Voeg een aantal schijfjes citroen toe (schil goed wassen!) 3.Laat het afkoelen en zet het daarna in de ijskast.
En ik zou dan toch eens kijken of er G-sport bij jullie in de buurt wordt gegeven. Dat is echt heel leuk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-07-2012 om 14:15

Vocht

Vocht zit ook in voedsel. Je hoeft echt geen twee liter water of vocht op een dag te drinken als je ook voldoende fruit en groente eet (tenzij je sport oid). Hier is watermeloen heel populair als het warm is en sla, rauwe paprika, tomaat en komkommer. Ik zou echt proberen je zoon over te halen om in ieder geval fors te minderen met die lightdranken; twee glazen per dag max. Omdat het slecht is voor zijn gezondheid en zeker als je bang bent dat hij te dik wordt. Leg hem dat uit en stel die andere alternatieven voor.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-07-2012 om 14:27

Groeicurve

Hier is de groeicurve voor jongens van OOL. Als je kijkt naar zijn lengte/gewicht/leeftijd hoef je je geen zorgen te maken want zit hij mooi zowat op de "0" lijn en is lengte en gewicht goed in verhouding.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-07-2012 om 14:28

Groeicurve

Oeps moet ik wel de URL geven natuurlijk http://www.ouders.nl/pdf/groeicurve_j_1-21jr1.pdf Hopelijk maak je je geen zorgen meer!

Heidi*

Heidi*

27-07-2012 om 17:26

Elisa

Ik had al eerder gemaild dat ik weet dat light heel slecht is en dat ik dat ook met hem besproken heb.

Heidi*

Heidi*

27-07-2012 om 17:27

Bmi

Ik heb ook gezien dat zijn bmi nog ok is, maar ik zie ook aan zijn lijf dat hij steeds dikker wordt. Dat is hetgene waar ik me zorgen om maak, dat dwangmatige haast obsessieve bezig zijn met eten en drinken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-07-2012 om 17:48

Dwangmatig

Dat je zoon veel eet is dus lichamelijk prima verklaarbaar maar wat versta je precies onder "dwangmatig, haast obsessief met eten bezig zijn"? Dat zou dan geestelijk en/of emotioneel zijn en is een heel ander verhaal...

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2012 om 18:05

Maar heidi

Ik heb de ervaring dat na zo'n periode er vaak weer een spurt in de lengte volgt, en dan is alles weer in proportie!

Combinatie

Je zoon gebruikt in de vakantie geen medicatie en de zomervakantie is het moment voor een groeispurt.Rust, uitslapen, ontspanning. Zijn obsessie voor eten kan veroorzaakt worden omdat hij tijdelijk geen medicijnen gebruikt.Veel ouders geven in de weekenden/vakantie om die reden juist geen ritalin. Kunnen de kinderen even bijtanken. Ik zou het gewoon even aanzien. Na de vakantie krijgt je zoon weer zijn medicatie en neemt de obsessie voor eten misschien vanzelf weer af.
Mijn zoon krijgt soms in korte tijd ook iets meer vetrandjes en een bolle toet. Enkele maanden later zit er 4 cm. bij in de lengte en staat de gewichtstoename weer langere tijd stil.Niets meer in de lengte groeien en wel aankomen zou mij ook zorgen baren. Maar als je gewicht/lengte over een langere periode bekijkt is er eigenlijk niets aan de hand.

Vakantieganger

Vakantieganger

29-07-2012 om 12:38

Dorst

Heidi, Ik wil je niet ongerust maken maar als je schrijft dat hij zo'n enorme dorst heeft, is dan z'n suiker wel eens getest. Als je suikerziekte hebt, dan heb je ook een onnoemelijke dorst!?
Vakantieganger

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-07-2012 om 13:59

Dorst

Als je suikerziekte hebt, heb je idd continu dorst. Persoonlijk denk ik zelf dat het door die lightdrank rommel komt. Die lessen nl je dorst niet; je krijgt er alleen maar meer dorst van. En ook trek want je lijf schreeuwt dan om echte energie ipv die lege, nutteloze calorieen.

Y.B.

Y.B.

29-07-2012 om 23:47

Light drank rommel

Elisa Germani;"Als je suikerziekte hebt, heb je idd continu dorst. Persoonlijk denk ik zelf dat het door die lightdrank rommel komt. Die lessen nl je dorst niet; je krijgt er alleen maar meer dorst van. En ook trek want je lijf schreeuwt dan om echte energie ipv die lege, nutteloze calorieen".

Maar waarom lessen lightdranken je dorst niet? En waarom krijg je er steeds meer dorst van?

En kun je dan ook beter geen water meer drinken als je dorst hebt?. Want je lijf schreeuwt dan toch om echte energie? Of zitten er veel callorieen in water?

Y.B.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-07-2012 om 14:49

Artikel

"Light-producten maken je indirect dikker.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van onder andere light- en diet-dranken een meespelende factor kan zijn in het veroorzaken van overgewicht. De kunstmatige zoetstoffen zetten het lichaam op de verkeerde been, en maakt het lichaam hongeriger dan als men dranken met natuurlijke suiker zou consumeren. Dit schrijft de medische site News Medical, en is verschenen in de International Journal of Obesity.

Professor Terry Davidson en professor Susan Swithers, beide van de Department of Psychological Sciences, hebben ontdekt dat kunstmatige zoetstoffen het lichaam de mogelijkheid ontneemt om op natuurlijke wijze de hoeveelheid binnengekregen calorieën te reguleren.

Davidson en Swithers, beiden lid van de Ingestive Behavior Research Center in Purdue, denken dat de automatische regulering van het lichaam inzake de hoeveelheid binnengekregen calorieën gerelateerd is aan de smaak en het gevoel in de mond van de voeding die ingenomen wordt.

Net zoals Pavlovs honden geleerd hebben dat het geluid van een bel aangeeft dat ze eten krijgen, zo leren mensen dat zoete smaken en dik, machtig eten op veel calorieën duiden. Dit leerproces begint al zeer vroeg en mogelijk onbewust in het leven, aldus de wetenschappers.

De mogelijkheid van het lichaam om de hoeveelheid binnengekregen calorieën en daarmee samenhangend het lichaamsgewicht te reguleren, kan verslechterd worden wanneer deze natuurlijke relatie in combinatie met kunstmatige zoetstoffen gepaard gaat, aldus Davidson, een expert in neurowetenschap.

Zonder dat men er bij nadenkt, leert het lichaam dat het voedingskarakteristieken zoals zoetheid en viscositeit kan gebruiken om de hoeveelheid ingenomen calorieën te beperken. Wanneer men suikervervangers gebruikt in plaats van echte suiker leert het lichaam dat het geen calorieën bevat. Dit impliceert dat het lichaam voor de gek gehouden wordt bij echte suiker omdat het denkt dat een produkt dat zoet is geen calorieën bevat. Dientengevolge eten mensen er te veel van.

De theorie is gestaafd door tests met ratten: Een groep ratten die tien dagen eten kreeg met kunstmatige zoetstof kreeg overgewicht nadat ze weer normaal eten kregen, en een groep ratten die tien dagen eten kreeg met normaal suiker kreeg geen overgewicht. Dit impliceert volgens de onderzoekers dat het lichaam bij de kunstmatige zoetstoffen niet in staat meer was de caloriehoeveelheid te reguleren.

Dat de stevigheid van het eten ook een rol speelt bleek met een andere test: Een groep ratten kreeg zacht eten en een groep ratten kreeg stevig eten. Beide voedingen hadden echter dezelfde voedingswaarde. Na de dertig dagen bleek de groep ratten met het zachte eten overgewicht te hebben.

De hoeveelheid Amerikanen die suikervrije produkten consumeert is van 70 miljoen in 1987 tot meer dan 160 miljoen in 2000 gestegen. Gedurende dezelfde periode nam de consumptie van normale dranken jaarlijks met 15 gallon (56 liter) toe. Op basis van het onderzoek en de statistieken is er mogelijk een verband tussen de toename van het overgewicht en de consumptie van kunstmatige zoetstoffen, omdat het lichaam niet meer weet dat het niet meer calorieën binnen mag krijgen."

Heidi

Maar realiseer je wel dat hij waarschijnlijk nog wel een stukje gaat groeien.
Onze zoon van 13 (bijna 14), eerst 1,55 en zo'n 45 kg. En "gewone" spijkerbroeken zaten hem niet, te strak. Behalve de wide modellen van C&A. Nu heeft hij de groeispurt te pakken en lijkt hij opeens helemaal niet meer zo stevig als eerst. Onze zoon sport wel maar ik herken wel die stevige trek. 4 boterhammen mee naar school, drinken en een liga of zo. Dan thuis weer 4 boterhammen of 2 tosti's met nodige drinken. Heeft dan gewoon honger. En dan avond eten. Flink portie. Soms 's avonds nog trek en vooral als hij gesport heeft.
Ondertussen is hij tegen de 1,68-1,70 (moet volgens lijn (groep 8 test) 1.85 m. worden. En is nu zo'n 55-58 kg. Dus niets te dik meer.
Liever aanleng (Karvan, (vroeger lessini, die zonder extra suiker) dun dan light producten. Asperataam is de meest slechte zoetstof die je maar kunt voorstellen.
Gr. Rymcke

Enne

Zijn er evt. geen sportverenigingen met extra teams voor kids met bijv PDD. (Heb zelf zoon met PDD, hij sport gewoon mee. Maar ken het wel dat hij soms lijkt dat hij buiten de groep staat). Soms zijn er 'speciale' groepen. Meer rust ed.
Gr. Rymcke

Y.B.

Y.B.

02-08-2012 om 01:25

Light drank

Elisa Germani,

Bedankt voor je uitleg en ik zal er verder over nadenken.

Y.B.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-08-2012 om 19:48

Y.b.

Graag gedaan Zelf heb ik ooit ook veel lightproducten gebruikt toen ik wat wilde afvallen en "gezonder" wilde eten en drinken. Ik dronk wel bijna een liter lightdrank per dag, gebruikte lightmargarine, lightkaas etc. Ik had continu honger en dorst, snakte naar zoetigheid en voelde me flauwtjes. Ik viel overigens ook nauwelijks af. Op een gegeven moment dacht men zelfs dat ik suikerziekte zou kunnen hebben maar gelukkig bleek uit onderzoek dat dit niet zo was. Nadat ik hoorde en las dat lightproducten helemaal niet gezond(er) zijn en je er op termijn juist dikker door wordt, ben ik onmiddellijk gestopt met al die lightrommel. Dus gewone roomboter en kaas gaan eten, water drinken, mijn koffie zoeten met suiker ipv met zoetjes etc. en binnen een week voelde ik me veel beter. Ik had nauwelijks honger en trek meer, geen rare, overmatige dorst en ik ben toen ook heel geleidelijk aan die paar overtollige kilo's kwijtgeraakt.
Kortom, als er hier bijv. bij speciale gelegenheden frisdrank wordt gedronken, is dat gewone frisdrank met suiker; geen lightcola oid. Maar ook daarbij geldt natuurlijk "alles met mate"; 2 glazen max. Belangrijkste is dat mijn zoon als het aan mij ligt geen lighttroep naar binnen krijgt en dat hij weet dat die lightproducten onzinnig zijn en bovenal zeer ongezond.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.