Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

SVG

SVG

14-01-2020 om 15:25

Ooglaseren of niet

Ik sta momenteel voor de keuze om mijn ogen te laten laseren of terug te gaan brillen. Ik ben bijziend (+4.50 aan beide ogen).

Ik ben nu 47j en zit daarmee een beetje op de wip tussen de voordelen en nadelen.
Voordeel: als ik niet moet werken of lezen, zou ik brilloos door het leven kunnen gaan (hoe fijn is dat) maar er komt een moment dat ik toch een leesbril zal moeten gaan dragen (rond/vanaf 50j). Ik heb een bureaujob en lees veel (op computer).

Als tussenoplossing is er iets dat monovision heet: je laat 1 oog operen om te focussen op de verte en het andere oog om te kijken van dichtbij. Ik dacht dat er maar +1 verschil tussen beide ogen mag zitten maar op deze manier wordt de leesbril 'een tijd' uitgesteld en kan je langer zonder bril.

Iemand ervaring?

Jesse_1

Jesse_1

15-01-2020 om 19:28

Geen ervaring

Zelf heb ik geen ervaring, maar ik zou ipv laseren liever voor lensimplantie gaan. Is dat nog een optie die je in overweging neemt?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-01-2020 om 19:46

Elke operatie heeft een risico

Zeg ik even wat zwartgallig. Als je niet per se aan je ogen hoeft te sleutelen, moet je het dan wel doen?

Mijn vriendin heeft laten doen wat jij zegt en lijkt nu in de problemen te komen omdat beide ogen toch weer een aanpassing nodig hebben, maar dan moet dat toch via een bril. Autorijden is nu toch al ingewikkeld geworden.

@SVG

dochter heeft 't laten doen toen ze 24 jaar was, had -1.25 en dolblij dat ze het heeft laten doen.
Zus, toen ca. 60 heeft 't laten doen en heeft (meer) last van nachtblindheid, vooral lastig met autorijden; draagt ook leesbril. Haar dochter, toen ca. 30 heeft het laten doen, zeer tevreden.
Vriendin, toen ca. 50 heeft het laten doen en is zeer tevreden, draagt sinds jaar of 2 wel leesbril erbij.

Veer

Veer

16-01-2020 om 07:06

Monovisie

Mijn man heeft jaran geleden gekozen voor monovisie. Hij had -9 en heeft geïmplanteerde lenzen. Een voor dichtbij, en een voor veraf. Hij is er heel tevreden over. Inmiddels heeft hij een leesbril en soms een bril voor veraf, dus toch weer een beetje gedoe met brillen. Maar met -9 zag hij natuurlijk bijna niets. Dus hij is nog steeds heel blij met de behandeling destijds, ondanks de brillen nu.

Maria

Maria

16-01-2020 om 09:10

Ervaring

Ik heb ruim 10 jaar geleden mijn ogen van -7 laten laseren tot 0. Nu net een leesbril erbij gekocht. Vertezicht is nog steeds perfect.

Mijn collega had 1 oog op -0,5 en een op + 0,5 laten zetten, maar zag maanden later nog dubbel. Dat was voor haar geen succes, ze heeft een nieuwe behandeling ondergaan en beide ogen zijn nu 0.

Mijn ervaring

Ik heb 15 jaar geleden mijn ogen laten laseren, had -6,5, nu beter zicht dan ik ooit met lenzen of bril had. Ingreep was een walk in the park, herstel ook, nooit ergens last van gehad. Merk wel dat ik qua lezen alles iets verderaf moet houden maar hoef nog geen leesbril (ben 51). Ik weet niet of ik het zou laten doen als ik zowel bijziend was als een leesbril nodig had.

skik

SVG

SVG

17-01-2020 om 09:12

moeilijk

Kaaskopje schrijft dat haar vriendin "lijkt nu in de problemen te komen omdat beide ogen toch weer een aanpassing nodig hebben,...". Dat is natuurlijk een beetje de kern vd zaak want die leesbril komt er uiteindelijk toch. De operatie kan de bijziendheid wegnemen maar je ogen worden natuurlijk wel gewoon 'ouder' en de spieren minder flexibel en uiteindelijk heb je nood aan een leesbril.

Wanneer je deze operatie laat doen als je nog jong bent, heb je nog vele jaren genot van 'brilloos leven' maar rond mijn leeftijd moet je al gauw terug aan de bril. Maar dan wel enkel overdag, of om te lezen.

Door reactie van Skik merk ik dat ik verkeerdelijk geschreven heb dat ik +4.5 heb maar het is -4.5.

Nog iemand schreef iets van lensimplantaat, dat heb ik even moeten opzoeken maar daarvoor ben ik dan weer te jong (is vanaf 55).

Ik ben er nog niet uit.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

17-01-2020 om 10:53

Nee hoor

vziw is er geen minimumleeftijd voor lensimplantaten. In ieder geval niet bij een boel bonafide oogklinieken. Ik was nog geen 50 toen ik ze kreeg. Nu was ik een heel bijzonder geval en kreeg ik ze uiteindelijk op medische indicatie. Maar toen ik me daarop begon te oriënteren was die medische indicatie nog niet gesteld en kwam ik in een onderzoekstraject waarbij gekeken werd of mijn ogen geschikt waren voor lensimplantaten. Als dat zo was, mocht ik ook zonder medische indicatie kiezen of ik het wel of niet wilde.

Bij mij ging het om volledige implantaten: eigen lens er uit en kunstlens er in, zoals bij een staaroperatie. Daar konden ze wel mikken op reststerkte 0 maar werd gezegd dat er geen garantie was dat ze ook op precies 0 uitkomen. Er zit een marge van (meen ik) 0,75 dioptrie.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

17-01-2020 om 11:00

Bril

Tja de meeste mensen komen op een bepaalde leeftijd idd aan de leesbril. Toen ik nog lenzen had, gold dat voor mij ook. Ik was ook best vroeg, al voor mijn 45e meen ik.
Persoonlijk zou ik daar geen drama van maken. Zeker niet als je voor alle rest geen bril meer nodig hebt. Zo bijzonder. Wakker worden en gewoon om je heen kunnen kijken, de wekker kunnen zien. Ik heb nu alleen nog die leesbril, voor de rest doe ik alles zonder verdere correctie. Incl autorijden.

Bij inwendige lenswissels met correctie zo veel mogelijk bij 0 komt die leesbril overigens meteen. Je accomodeert niet meer. Je hebt nog 1 sterkte.

Leesbril na ooglaseren

Ik denk wel dat die leesbril sneller nodig is na ooglaseren dan zonder. Als je nu min nogwat hebt kan je waarschijnlijk juist heel goed van dichtbij zien. Toen ik nog -6,5 had kon ik de allerkleinste lettertjes lezen of mijn boek bijna tegen mijn neus aanhouden. Direct na het laseren merkte ik dat ik weliswaar in de verte direct scherper zag, maar van dichtbij meteen iets minder goed. Je bent je overcompensatie kwijt zeg maar. Dus als je nu al merkt dat lezen lastiger gaat, vermoed ik dat je meteen twee stappen achteruit nadat je min-stand is weggelaserd.

skik

Leesbril na ooglaseren

Ik denk wel dat die leesbril sneller nodig is na ooglaseren dan zonder. Als je nu min nogwat hebt kan je waarschijnlijk juist heel goed van dichtbij zien. Toen ik nog -6,5 had kon ik de allerkleinste lettertjes lezen of mijn boek bijna tegen mijn neus aanhouden. Direct na het laseren merkte ik dat ik weliswaar in de verte direct scherper zag, maar van dichtbij meteen iets minder goed. Je bent je overcompensatie kwijt zeg maar. Dus als je nu al merkt dat lezen lastiger gaat, vermoed ik dat je meteen twee stappen achteruit nadat je min-stand is weggelaserd.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.