Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

maria68

maria68

21-09-2010 om 10:20

Oorpijn kleuter en niets willen innemen

Hallo,

Mijn dochter van 4 heeft erge oorpijn. Zij huilt veel en zit met haar hand om haar oortje. Nu heeft ze de hele nacht vrijwel niet geslapen en is erg huilerig. Nu is het nadeel dat zetpillen, thermometers, en andere vormen van pillen , neusspray etc etc. meteen hysterisch reactie bij haar oproept. waarom? Geen idee. Dit is echt van het laatste half jaar en zover wij weten heeft ze er geen negatieve ervaring mee gehad. Maar echt helemaal over de rooie, gillen , huilen ,schoppen slaan . Op een bepaald moment dacht ik nou ik stop de zetpil er maar gewoon in dus man haar vastgehouden in houdgreep en er maar in gestopt maar ja die perste ze er meteen weer uit. dat werkt dus ook niet en vind ik ook helemaal niet prettig omdat ze dan nog meer overstuur raakt.
Ik weet het nu ook niet meer. Ze roept de hele tijd mijn oor doet pijn en ik wil dat het nu stopt. Als ik het haar rustig uitleg over eventueel een pilletje of iets nou dan wordt ze al helemaal hysterisch. Ik raak ook geïrriteerd omdat ik ook graag wil dat haar oorpijn overgaat en dat ze kan slapen maar ja ik snap die "koppigheid" dan niet..en daar voel ik mij dan weer schuldig over...iemand tips om de oorpijn tegen te gaan en ook de gouden tip om toch iets van een (kinder) paracetemol in te laten nemen ?

Dank .

Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Over neusspray

Hier een dreumes die wel eens een verstopte neus heeft, en dan is het voor haar en mijn nachtrust beter als ze neusspray krijgt. Spray en geen druppels, want anders lukt het zeker niet. Om te beginnen zorg ik dan wel voor spray die ook werkt (xylomethazoline), en niet voor een zoutoplossing waarbij je na een uur alweer moet spuiten - zo blijf je aan de gang.

Ik geef neusspray bij voorkeur vlak voor het flesje dat ze nog krijgt voor het naar bed gaan, want bij het drinken uit de fles ademt ze vanzelf door haar neus en dan inhaleert ze dat spul goed. Het werkt ook direct, dus dat is prettig. Maar om die spray toe te dienen moet dochter wel in de houdgreep.

Jouw kind krijgt natuurlijk geen fles meer, maar misschien helpt het als je direct na de neusspray iets geeft waar ze op moet sabbelen/zuigen (dropsleutel, bidon met extra lekker drankje, ik verzin maar iets) zodat ze die neusspray meteen goed "ophaalt", hopelijk is er dan ook snel effect merkbaar.

Voor paracetamol zou ik geen zetpillen meer gebruiken en inderdaad overgaan op vloeibare, of kauwtabletten. Je hebt daarin goedkope (eigen merk)en wat duurdere, die laatste van Roter, maar die vond zoon van 4,5 wel erg lekker en die gingen er goed in. Dit toen hij zijn arm gebroken had en ik hem ongeveer een week lang stelselmatig pcm heb gegeven. Zetpillen wil hij absoluut niet meer, maar met die kauwtabletten was er geen enkel probleem. Sinaspril heeft ze meen ik ook.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

21-09-2010 om 12:52

Smelttablet of sinaaspril

Volgens mij heeft Roter smelttabletten paracetamol en de paracetamol van sinaspril is een kauwtablet met pepermuntsmaak. Kun je die niet presenteren als snoepje? Wel van te voren ongezien uit de verpakking halen. Evt. voor de show in een snoeppot ofzo stoppen.

Hanne.

Hanne.

21-09-2010 om 16:24

Andere manier

Ik geloof dat jouw dochter bij mijn zoon in de leer is geweest, want hier gaat er dus ook niets wat ook maar in de verste verte met 'medisch' te maken heeft naar binnen.

Na een aantal jaren worstelen, en spullen verstoppen (vloeibare paracetamol gaat redelijk goed door een danoontje) werkte dat niet meer. Hij is te sterk voor het worstelen, en de truuks met het verstoppen van een drankje heeft hij inmiddels ook door. (waarom krijk ik ineeens een danoontje, het is daar helemaal geen tijd voor, wat heb je er doorheen gedaan) Wij hebben nu voor pijn etc tegenwoordig een andere oplossing gevonden (hij is 5).

Hij krijgt de keuze tussen wel en geen pijnstilling, maar als hij kiest voor geen pijnstilling willen we ook geen kik meer van hem horen.

Werkt redelijk. Bij erge pijn kiest hij soms alsnog eieren voor zijn geld.

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2010 om 16:57

Inderdaad

Het is haar keuze. Met een pilletje gaat de pijn over, als ze dat niet wil heeft ze pijn. Het is zielig, maar ze heeft een keuze.

Tirza

maria68

maria68

21-09-2010 om 20:47

Niet te foppen

Wij hebben nu paracetamol met banaan smaak, gepresenteerd als snoepje nou ze zegt "lust ik niet" en weigert op te eten. Hanne en Tirza, zo zeggen wij het ook. prima geen tablet maar dan wil ik er ook niets meer over horen. Heeft geen effect, ze gaat dan alsmaar harder huilen en schreeuwt tegen ons dat het nu moet stoppen de pijn, maar voegt er meteen aan toe "maar ik neem geen pilletje" in het lijkt wel of het niet tot haar doordringt dat een tablet de pijn kan verminderen. pffff wat kan ze koppig zijn. ze is nu de hele tijd aan het huilen in haar slaap.. nou ja dan ben ik bang dat het toch de dokter wordt maar ook dit is een hele klus. Gilt de hele weg door en weigert elke vorm van medewerking bij de de dokter .
In ieder geval al bedankt voor de reacties.
Maria

Geen zetpil?

hoi,
maar waarom dan geen zetpil? mijn kinderen krijgen die nog steeds, oudste 10 jaar.
de oudste oefent wel met pil slikken,maar de andere twee niet.

jongste van toen 3 heeft ook wel eens tegengestribbeld,maar dit valt voor mij onder de categorie: wat moet dat moet, dan maar vasthouden.

De aanhouder wint

Hier ook een 4-jarige met vaak genoeg momenten dat paracetamol, neusspray of antibiotica nodig waren. Wilde ze uiteraard niet. Maar blijven uitleggen, op een milde wijze dwingen/streng zijn en vooral: volhouden heeft uiteindelijk z'n vruchten afgeworpen.

Ze begrijpt nu dat het nodig is en dat mama het niet opgeeft En zoals al geschreven: in uiterste nood een zetpil, dat kun je immers doen zonder dat het kind echt mee hoeft te werken (wel even sterke armen van papa inschakelen ofzo).

Oh ja, wij gebruiken al heel lang vloeibare paracetamol. Ze vind het ondertussen lekker (oeps, te vaak gekregen)

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-09-2010 om 21:57

Hmm

Mocht je er voor kiezen om haar onder dwang een zetpil te geven, zorg er dan wel voor dat haar knieën naar haar neus zijn opgetrokken (foetushouding). Dan ontspant de kringspier automatisch en doet het geen pijn.

Die vloeibare paracetamol zou je ook nog met een spuitje achterin haar mond kunnen spuiten, en dan iets lekkers er achteraan. Mijn zoon vindt het spul op zich overigens al heerlijk.

Rembrand

Rembrand

22-09-2010 om 09:24

Picasso.

Ik zou nooit een kind zo forceren ( met lichamelijke kracht ) om een zetpil te zetten. Je lichaam verkrampt als je iets niet wilt en ook je anus. Probeer bij jezelf eens een zetpil naar binnen te brengen terwijl je met alle kracht die je hebt je anus samen knijpt ! Ik vind zoiets echt niet kunnen !
Dan maar pijn.
M.

Zetpil

hoi,
ik doe altijd een beetje vaseline op de punt van de zetpil. werkt super!
hier onder dwang helaas regelmatig drankjes moeten toedienen. Het moet toch!

ondertussen is ze gek op de anti allergische drank en antibiotica drank,dus dat gaat soepeltjes...

mirreke

mirreke

22-09-2010 om 12:23

Dwang

Onder dwang middeltjes toedienen, mijn aanpak is het niet. En vooral een zetpil onder dwang vind ik niet kunnen. Ik vind het echt een inbreuk op de lichamelijke integriteit van een kind. Vooral een zetpil gedwongen inbrengen, nee bah, ik verkramp er zelf al van als ik er aan denk.
Ik denk toch dat je dochter al oud genoeg is om toch te leren dat jullie, of eigenlijk zijzelf, pas iets aan de pijn kunnen doen als zij een pilletje slikt.
Mijn jongste zoon had laatst ook oorpijn, en hij houdt ook niet zo van pilletjes, alleen als het erg genoeg is.
Wat hij wel accepteert is neusspray (goed om proberen die buizen in het hoofd open te krijgen/houden), en wat hij erg lekker vond bij zijn oor was zo'n soort gelplakkaat, een plat zakje gevuld met een blauw soort gel, dat we in warm water warm hadden gemaakt. Deze dingen kunnen ook koud worden gemaakt, om bv. te gebruiken bij een beginnende bult. Maar hij vond ze warm lekker tegen z'n zere oor, misschien verlicht het iets. Misschien een idee?
Nogmaals, ik zou niet beginnen aan een kind met fysieke overmacht een zetpil naar binnen te dwingen. Laat haar anders eens experimenteren met een kinderparacetamol, laat eens zien dat je die kunt kruimelen, laat haar eens een stukje proeven. Op een wat rustiger moment, niet als je al met je handen in het haar zit.
Sterkte hoor, oorpijn is niet leuk.

Puck

Puck

22-09-2010 om 12:35

Mirreke

Zo'n gelplakkaat heet een hotpack/coldpack en ze zouden eigenlijk standaard in ieder huishouden in de vriezer moeten liggen: ideaal bij tanden door de lip, buile, verstuikte enkels en vingers en dus ook bij dit soort dingen.

Maxime.M

Maxime.M

22-09-2010 om 12:49

Voor een andere keer

Hoi,

Hier had onze zoon ook zo'n problemen met de zetpillen. Gewone pillen innemen kon hij ook niet. Dus we moesten toch terugvallen op de zetpillen. Ik heb het een keer met hem besproken toen hij niet ziek was (als ze ziek zijn, zijn ze natuurlijk niet zo meegaand) en uitgelegd hoe dat nu gaat met een zet pil. Dat ik die dan heel erg voorzichtig in zijn billen doe en dat de pil dan goed gaat werken, en ik zei erbij...als jij nou net doet of je een windje laat...(grote hilariteit bij zoon) dan gaat ie er nog makkelijker in ook. En ik nog een schepje er bovenop...niet écht een windje laten hoor, dan gaat het hier zo stinken, hihihi.
De keer erop heb ik hem aan dat gesprekje herinnerd toen het nodig was een zetpil te geven. Leuk vond hij het nog steeds niet, maar het ging wel in een keer goed.

Maxime

Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 15:49

Rembrand/picasso (ot)

Leuk, zo'n dialoog tussen legendarische schilders

Rembrand

Rembrand

22-09-2010 om 18:53

Starry!

Ik had het zelf niet eens door haha.
M.

maria68

maria68

22-09-2010 om 19:13

Gelukt (eenmalig?)

We hebben een kinderparacetemol met smaak banaan verkruimeld in haar favoriete bananen yoghurt. na 1 hap keek ze een beetje vreemd, na hap twee zei ze : bah ik lust deze niet (ongelofelijk )en weigerde verder te eten. gelukkig was de meeste paracetemol al weg..... en hoe ik ook praatte als brugman nee hoor er werd geen hap meer gegeten...

Maar goed er zit dus iets in... en anders is het inderdaad maar pijn want met veel dwang ga ik het niet meer doen. Ik voel mij er akelig bij en zij wordt hysterisch.

groet
Maria

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 19:34

Tja

Ik ben het roerend met iedereen eens dat het naar binnen proppen van zetpillen en andere dingen een schending van de lichamelijke integriteit is. Nou gaat het over "maar" een pijnstiller, maar er zijn dingen die een kind soms écht binnen moet krijgen. Ik heb zelfs wel onder dwang geinjecteerd. Geloof me: geen enkel kind wil geprikt worden, maar soms móet het. Met een pijnstiller heb ik dan nog niet zoveel moeite: dan niet, nietwaar. Maar met een "echt" medicijn: tja, dat zal toch echt moeten gebeuren.

Tirza

koentje

koentje

23-09-2010 om 11:31

Hier een koppig jongetje

die vroeger ook geen pil wilde slikken. Ik heb hem een dropje beloofd voor erna, en dat werkte bij hem. Alleen het bijzondere was dat hij (in het begin) erop stond dat ik niet keek als hij de pil innam. (en hij nam hem dan toch echt in hoor)
De eerste keer had ik de pil gewoon laten liggen op tafel en was weggelopen. Daarna kwam hij juichend naar me toe lopen: dat hij hem ingenomen had. Als of het echt een overwinning voor hem zelf was. Hij was toen 3 of 4 geloof ik.

Dwang

Wij hebben gelukkig nooit met echte dwang een zetpil hoeven toedienen. We zijn al vrij snel overgespatp op vloeibare paracetamol. Maar er zijn wel momenten geweest dat dochter zo in een hysterische bui zat (totaal niet te bereiken en maar doorgillen) door pijn dat er wel lichte "dwang" nodig was om haar een vorm van pijnstilling te geven. Geloof me, da's echt zo'n situatie waarin je iets moet doen. Leuk is anders.......

Maria: gaat het al beter met je dochter?

maria68

maria68

24-09-2010 om 13:31

Stuk beter dankzij oordruppels

Gelukkig gaat het nu weer een stuk beter, naar de dokter geweest en oordruppels gekregen (pijnstillend) de dokter heeft haar laten beloven dat ze die echt moest nemen en hij zei ook nog dan hoef je geen pilletje te slikken. (gelukkig heeft de dokter zelf kleine kinderen en zei dat die van hem ook alles weigeren)
Toen het zover was om de druppels in haar oor te doen begon ze alweer te miepen. Maar goed ze lag op de bank met het pijnlijk oor naar mij toe, manlief haar vastgehouden en toen gedruppeld. Eerst huilen, toen ik vroeg dat viel best mee he zei ze ja en daarna was ze reuze trots op zichzelf.

Dus het gaat de goede kant op!

maria

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.