Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Oorsuizen?

Dag allemaal
Ik heb al enkele maanden problemen met mijn gehoor. Ik hoor minder goed, voornamelijk rechts. Ik heb gisteren een bezoek naar de kno gebracht. Ook heb ik een audiogram gedaan. Ik heb dus gehoorverlies in de frequentie 4000/6000 hertz. Daar is geen zichtbare oorzaak te vinden, de kno heeft me goed onderzoek. Wat ik vervelender vind is dat ik ruim een week last van oorsuizen heb: een hoge pieptoon, voornamelijk aan een kant. Het stopt nooit, ik wordt er gek van. Op sommige momenten lijkt het harder te worden, op andere momenten minder maar het is nooit weg. Ik kreeg van de kno een folder en het advies om maar niet te veel over na te denken.
Maar eerlijk gezegd vind ik het vreselijk. Ik wil de stilte terug! En het gemak waarmee de kno me wegstuurde maakt me een beetje boos. Ik vertelde van de medicijnen voor mijn bloeddruk, mwa...kon wel maar hoefde niet.
En nu? Gaat het ooit over? Waar kan ik terecht en wat kan ik proberen?
Sini

Plens

Plens

19-06-2018 om 22:45

Linkje

https://www.hoorzaken.nl/gehoorproblemen/tinnitus-oorzaken/

Onder het kopje effecten van tinnitus staat meer informatie over evt. behandelingen. ( oranje woord " behandelingen" aanklikken)

Dan ben je in elk geval beter geinformeerd dan nu.

Anke

Anke

20-06-2018 om 09:25

Vervelend

Allereerst, wat vervelend dat je er last van hebt. Ik had het tijdens en vlak na mijn zwangerschappen en het kan behoorlijk gekmakend zijn!

Oorsuizen heeft vaak te maken met gehoorschade. Maar in mijn geval (en jouw, je verhaal een beetje kennende) had het te maken hebben met hormonen, stress en hoge bloeddruk. Ik vind het dus niet zo verwonderlijk dat je er nu last van hebt. Het goede nieuws is dat het ook weer over kan gaan, als het daarmee te maken heeft.

Guppie

Guppie

22-06-2018 om 17:04

Melatonine

Bloeddrukmiddelen als bètablokkers en calciumblokkers werken remmend op de aanmaak van melatonine en onttrekken voedingsstoffen in je lichaam, zoals zink, vitamine B en Q10. Bij oorsuizingen kunnen diverse oorzaken spelen, zoals een tekort aan allerlei voedingsstoffen, zoals Q10 en een te laag melatonine. Wat doen aan oorzaken van je bloeddrukproblemen kan ook zinvol zijn.

Mijntje

Mijntje

22-06-2018 om 17:39

Stress

Dit kan ook heel goed (gewoon) van de stress komen. Je schreef al in eerdere draadjes over je volle bordje, moeite met ontspannen etc.
Je lichaam laat duidelijk zien dat het teveel is. Pas op de plaats dus. Heb je gesprekken met een psycholoog of therapeut? Kan je je werk minderen, taken delegeren? Je werkt in het onderwijs, heb je bijna vakantie?

Als de tinnitus blijft

Mocht je last houden van de piep in je oren is het raadzaam om je door te laten verwijzen naar een audiologisch centrum.
Dit centrum kan je helpen met omgaan met, en accepteren van de tinnitus.
Hopelijk voor jou is het iets tijdelijks. Probeer eventuele lichamelijke oorzaken uit te sluiten.
In mijn geval heb ik nu anderhalf jaar een piep, een testbeeldgeluid, gekmakend.
Bij mij is het ontstaan na een oorontsteking.
Hier ook een botte reactie van zowel huisarts als kno, "leer er maar mee leven".
Voor zover is er geen behandeling die werkt dus kunnen ze er ook weinig mee.
Tinnitus komt voor in allerlei gradaties, de een heeft er mee last van dan de ander. Waar de één nog goed functioneert met een redelijk onopvallend geluid, is de ander belast met een allesoverheersend geluid.
Door het volgen van een introductie cursus, gesprekken met een psychologe en op dit moment mindfulness bij een audiologisch centrum kan ik er beter mee omgaan.

libelle

libelle

23-06-2018 om 14:51

bloedverdunnende middelen

hoi Sinilind
wat vervelend voor je. Ik heb sinds 12 jaar hyperacusis door een lawaaitrauma. In Nederland was er destijds niet echt wat aan te doen. Ben in datzelfde jaar naar oostenrijk verhuisd en daar kun je na gehoorschade gelijk bij de kno arzs terecht waar je medicijnen krijgt om de doorbloeding in de kleine bloedvaatjes in je gehoor te verbeteren. Ook krijgt je infusen en heel kleine elektroschokjes in je oren. Had daar ineens last van een piep in mijn oren en dat was na de behandeling weg.
Medicijnen die ik kan aanraden: Tebofortan of Tebonin..ms kun je dat via de apotheek bestellen en anders via duitse sites als shopapotheke of zoiets..verder helpen magnesiumtabletten ook en veel water drinken.
Mocht het heel erg zijn zou je kunnen overwegen een hno arts over de grens in dld te zoeken..daar kennen ze ook meer behandelingen tegen tinnitus. veel succes!!

libelle

libelle

23-06-2018 om 16:06

nog even dit

.. ik heb alleen ervaring met Tebofortan.. las net op Internet dat het alleen op recept verkrijgbaar is... zou je ook aanraden het via de huisarts te doen i.v.m. je medicijnen tegen hoge/lage bloeddruk.. ik weet niet of je die samen mag nemen.

Sinilind

Sinilind

24-06-2018 om 11:26 Topicstarter

Paar vragen en antwoorden

Dag allemaal
Ik ben nu bezig te ontstressen. Nog geen resultaat op het piepje hoewel het soms wat minder lijkt te worden, maar ik heb een paar dingen geleerd:
1) ik heb al maanden heel veel last van nek en schouder+kaak, en door heel bewust (booral s avonds liggend in bed) de bewuste spieren te ontspannen lijkt er verbetering te komen in de hoogte en volume van het piepje.
2) ik heb in overleg met de huisarts besloten te stoppen met 2 van de 3 bloeddruk medicijne die ik slikte. Tot nu toe is mijn bloeddruk aan de hoge kant (145/100) maar niet dramatisch hoog (180/110) zoals een paar maanden geleden. De twee medicijnen waarme ik gestopt ben zijn de plaspil en de calcium antagonist.
3) ik ben heel bewust gestopt met een paar etenswaren en probeer niet mijn eventuele stress af te reageren door te snaaien. Daarbij slik ik weer Magnesium en ik slaap dus weer helemaal goed!
4) ik ben meer gaan bewegen, heb nu ook meer tijd omdat er geen lessen meer zijn.
5) heb mijn directe baas verteld van de probleem en mij laten verlossen van 2 activiteiten de komende week waarvan ik weet dat het voor mijn stress te veel werk betekent.
6) dat had ik al een poosje geleden gedaan maar kan ik me nu echt op verheugen: weekje in spa hotel aan het iseo meer in Noord-Italië.
Ik ben dus goed bezig maar de stress schade van de afgelopen jaren/maanden gaat niet zo maar verdwijnen. Het is het begin van een proces.
Sini

Sinilind

Sinilind

24-06-2018 om 11:28 Topicstarter

Vraag voor Libelle

Tebofortan of tebonin lijken te zijn gebaseerd op de plant Ginko bilkoba, maar ik kan alleen websites in het Hongaars vinden...? Heb je de samenstelling voor mij? Als het plantaardig is kan ik het misschien krijgen in Frankrijk van de zomer, ik heb artsen in mijn familie die eventueel in overleg iets zouden kunnen voorschrijven.
Sini

libelle

libelle

24-06-2018 om 19:14

duits?

WEITERE INFORMATIONEN
Was Tebofortan 120mg - Filmtabletten enthalten
1 Filmtablette enthält:
Wirkstoff: 120 mg Trockenextrakt aus Ginkgo-biloba-Blättern (EGb 761®), (DEV = 35 - 67:1) Der Extrakt ist
quantifi ziert auf 26,4-32,4 mg Ginkgofl avonglykoside und 6,48-7,92 mg Terpenlaktone, davon 3,36-4,08 mg
Ginkgolide A, B und C und 3,12-3,84 mg Bilobalid.
Erstes Auszugsmittel Aceton 60% m/m
Die sonstigen Bestandteile sind:
Kern: Lactose-Monohydrat 68,25 mg; Hochdisperses Siliciumdioxid; Mikrokristalline Cellulose; Maisstärke;
Croscarmellose-Natrium; Magnesiumstearat;
Überzug: Hypromellose; Macrogol 1500; Talkum; Antischaum - Emulsion; Farbstoffe: Titandioxid E171;
rotes Eisenoxid E 172.

kun je hier wat mee?

Sinilind

Sinilind

24-06-2018 om 19:20 Topicstarter

Libelle

Ja is te ontcijferen! Bedankt
Sini

libelle

libelle

24-06-2018 om 19:30

bloeddruk

volgens de info die ik heb over Tinnitus kann het wel degelijk door een hoge bloeddruk komen of door bepaalde medicijnen. Wat je vertelde over spanningen in je nek/kaak kan ook een oorzaak zijn..

en net als Guppie als schreef, een gebrek aan Vitamine B12, Zink of Magnesium

wimb

wimb

24-06-2018 om 20:24

nog meer Duits

Hier :
https://compendium.ch/prod/tebofortin-intens-filmtabl-120-mg/de?start=1
Bij mij piept het ook, ik lees dus mee.
wimb

wimb

wimb

24-06-2018 om 20:27

en Français

Speciaal voor Sinilind, en Français :
https://compendium.ch/prod/tebofortin-intens-cpr-pell-120-mg/fr?start=1
wimb

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.