Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

liezelotje

liezelotje

16-02-2009 om 09:15

Oorthermometer hoe zit het ook alweer met de temperatuur?

wie kan mij vertellen hoe het zit met de temperatuur van een oorthemometer? Deze is lager dan wanneer je anaal meet. Ik heb eens gehoord dat je er 1 graad ofzo bij moet tellen als je via het oor meet, maar weet dit niet zeker.
Kan iemand mij vertellen hoe dit zit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Graad erbij

Een graad erbij, zei de huisarts laatst. Hij gebruikte zo'n ding op het spreekuur - tot mijn verbazing, want ik had altijd gedacht dat ze niet betrouwbaar genoeg waren. Maar voor hem kennelijk wel, mits je er een graad bij optelt.

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

16-02-2009 om 10:06

Hangt van het type af

Ik heb laatst een onderzoek gelezen waar verschillende thermometers met elkaar en met de ziekenhuismethode werden vergeleken en daaruit bleek dat de oorthermometer net zo betrouwbaar was als de ziekenhuisthermometer. Nauwelijks verschil dus, mits goed gebruikt natuurlijk.

Ik merk het ook als ik bij onszelf de temperatuur meet: in gezonde toestand ongeveer 37 graden. Lijkt me niet dat ik daar nog een graad bij moet optellen...

Lys Lionne

Lys Lionne

16-02-2009 om 11:28

Graad erbij??!?!

Poeh hé, dan had ik vorige week geen temp van 39,8 maar 40,8??? Oké, ik voelde me erg beroerd, maar dit gaat me wel wat ver hoor
Ik houd dus altijd gewoon de temp. aan die de oortherometer aangeeft.....

Jacoline29

Jacoline29

16-02-2009 om 12:15

Sommige oorthermometers zijn niet goed.

Dacht ook,neem een oorthermometer,goed in oor, knopje drukken en piep piep klaar, temp in gezonde toestand 35,8??dat kan niet kloppen, met een graad erbij,komt het beter in de buurt denk ik.Ik ga denk ik de Braun kopen,uit testen blijkt dat die toch de beste was,
mmm,is er geen site waar we een oorthermometer test kunnen nalezen?
Bij ons is het weer gewoon de billen thermometer.

mama 78

mama 78

16-02-2009 om 12:55

Hier ook

Ik ben ook niet zo voor die oorthermometers. Ik snap de bedoeling ervan, maar vind ze absoluut niet betrouwbaar. Als je 2 sec. later nog eens meet, krijg je een heel andere temp. En daarna nog eens(heb ik uitgeprobeerd) En idd, hij geeft veel te laag aan.
Ik hou het bij de gewone, met 2 decimalen. Dan maar wat langer tempen...maar wel betrouwbaarder!

Mamvantwee

Mamvantwee

16-02-2009 om 13:36

Artikel

OK, één artikel is wetenschappelijk geen bewijs natuurlijk. Maar zie hier een link:

http://www.teleac.nl/bij_ons_thuis/onderwerpen/artikel_id547_onderwerpid0.html

En wij hebben een Braun die wel redelijk consequent is bij meerdere metingen achter elkaar, en zoals ik hierboven al zei, ook in gezonde toestand ong. 37 graden aangeeft - en dat vind ik wel betrouwbaar.

Lys Lionne

Lys Lionne

16-02-2009 om 14:08

Braun

Ik gebruik inderdaad ook een Braun en ja, ook deze heeft een vrij constante meting. Er mag eens 2 tiende verschil inzitten, maar dat gebeurde ook bij rectaal meten!

Och

Hoe vaak wil ik echt de exacte temperatuur weten van een ziek kind? Niet zo vaak. Meestal volstaat het wel te weten dat het koorts/verhoging heeft en dat kun je zonder zo'n ding ook wel contateren. En die paar keer dat ik de temperatuur echt wil/moet weten, volstaat anaal wel

Braun (wel een oude)

Hier een braun oorthermometer van een jaar of 10 oud, vreselijk waardeloos ding. Als je 5 keer achter elkaar meet dan heb je 5 keer een héél andere temperatuur. Ik gebruik dat ding dus ook nooit meer. Laatst in het ziekenhuis gelegen (neurologie) en daar gebruiken ze toch heel andere oorthermometers dan de braun achtige heb ik de indruk, die wijken in ieder geval niet veel af. Maar zelfs daar meten ze op de ouderwetse manier als het echt belangrijk is om de exacte temperatuur te weten.

Gisteren getest

Zowel met Braun oorthermometer als rectaal had jongste een temp van 39 graden.

Linda

Ziekenhuizen

In de ziekenhuizen werken ze ook met oorthermometers. In Tilburg in ieder geval wel.

En je moet ook goed meten; oortje vasthouden, beetje naar achteren "trekken" en dan in het oor. Altijd zelfde oor meten, scheelt blijkbaar ook.

Linda

Therese

Therese

17-02-2009 om 15:28

Hier in het ziekenhuis

Hier in het ziekenhuis wordt ook gewerkt met oorthermometers, maar zelfs zij geven aan dat er variatie van een halve graad mogelijk is (hoeft dus niet!)en dat ze meer een benadering geven van de temperatuur dan de daadwerkelijke lichaamstemperatuur. Geen idee of die halve graad variatie voor zowel naar boven als beneden geldt? Gebruik het als richtlijn en als het nodig is om exact de temperatuur te weten, kun je alsnog op de anale manier meten met een gewone thermometer. Zo gebruiken wij het in ieder geval.

Therese

Onder de oksel

De apotheek hier gaf aan dat oorthermometers niet erg betrouwbaar zijn (en dat ze in de ziekenhuizen echt andere gebruiken) en dat een ander oplossing is (als je zo panisch voor rectaal tempen bent als mijn kind) onder de oksel. Maar je moet er 1 graad bij optellen geloof ik. Of eraf trekken, dat ben ik vergeten (lekker slim).

Erbij geerke

Bij onder de oksel tempen moet er 1 graad bij, dit ligt meer aan de oppervlakte dus is kouder als je lichaamstemperatuur.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.