Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

29-03-2010 om 11:34

Op hol (beetje onsmakelijk)

Ik ben mijn hele vruchtbare periode al bekend met zware menstruaties. Maar wat mij vrijdag overkwam is buiten alle proporties. Ik was net naar het toilet geweest, liep naar beneden en merkte dat ik al doorlekte. Nog een keer naar het toilet, en daarna ging ik naar de supermarkt. Ik denk dat ik ongeveer een half uur weg ben geweest. Toen ik terug kwam, was mijn broek doorweekt. 's Nachts heb ik om het uur de wekker gezet, dat kon net. Ik had 's ochtends erge buik- en rugpijn. In de loop van de dag werd het wat minder. Wel was ik moe en duizelig, door het bloedverlies. Ik ben van plan nog een menstruatie af te wachten, om te kijken of dit een eenmalig spektakel was. Als dat niet zo is, ga ik naar de huisarts. Vraag: is het mogelijk dat dit met de overgang te maken heeft? Een vriendin van me suggereerde dat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

29-03-2010 om 11:39

Ook een keer gehad

ik heb dat ook een paar keer gehad in mijn leven. Het leek wel 'grote schoonmaak'. De keren erna was het weer normaal.....

MM.

MM.

29-03-2010 om 11:56

Overgang kan

Ik heb vlak voor de overgang echt inzette een keer of zes enorm zware menstruaties gehad (voor mijn doen dan, wel iets minder bloedbad dan jij beschrijft).
Als ik me goed herinner begon ik in die tijd ook af en toe een maand over te slaan. De laatste menstruaties waren juist zo licht dat ik me afvroeg of ik nu ongesteld was of niet.
Andere mogelijkheid: een vroege miskraam? Elke miskraam is anders maar toen had ik ook het idee dat ik compleet leegliep.
De huisarts kan je bloed laten testen om te zien of je in de overgang aan het komen bent of niet.

Groet MM

Puck

Puck

29-03-2010 om 12:56

Ook een periode gehad

Ik heb 2 jaar geleden zo'n periode van ongeveer een jaar gehad waarin ik ook af en toe het gevoel had dat ik compleet "leegliep". Ondertussen is het spontaan weer over en er is geen enkel teken dat de overgang eraan komt.

Bellefleur

Bellefleur

29-03-2010 om 13:12

De zondvloed

Probleem is, dat ik volgende keer op fietsvakantie ben met mijn dochter. En als het net zo erg is als deze keer, kan dat absoluut niet. Ik zal haar dan moeten uitleggen waarom, maar ik heb geen zin om haar bang te maken over wat haar te wachten staat, ze is nog maar 10. Toch vind ik het te vroeg om nu al naar de huisarts te gaan. Ik wil het circus van onderzoeken nog niet beginnen, als blijkt dat het een eenmalige rode zondvloed was. Maar jonge, jonge wat word je daar slap van! Overigens slik ik altijd al ijzer, dus het ijzertekort vul ik wel weer aan.

Jutter

Jutter

29-03-2010 om 13:17

Herkenbaar

Heel herkenbaar. Ik heb om de 2 a 3 menstruatie's ook zo'n op hol geslagen menstruatie, elk uur checken en in de buurt van sanitair blijven! Let ook op je ijzergehalte, ik heb wel een tijd aan de staalpillen gezeten. Ik ben er nu alert op en weet dat het bij mij te maken heeft met hormonen. Ik ben volgens mijn gynacoloog niet in de overgang (mijn fsh is 4, overgangsfsh is geloof boven de 14). Maar ik denk toch (gezien mijn leeftijd, 44 jaar) dat dit wel een voorbode is van de overgang.
Zodra ik merk dat na 3 dagen het bloedverlies niet minder maar juist weer meer wordt, start ik met het slikken van de pil. Dit zorgt er voor dat het snel minder wordt. Ik slik dan de hele strip en de volgende ongesteldheid is dan weer te doen.
Ik zou het liefst de pil doorslikken om verlost te zijn van die ellendige menstruatie's, maar ik verdraag de pil heel slecht dus dan is dit de beste tussenoplossing.
Snel even fysieke zaken uitsluiten en opties bespreken met je arts.
Succes Jutter

jutter

jutter

29-03-2010 om 13:21

Vakantie's enzo

Nog even. Bij mij is het ook altijd of de duvel er mee speelt, maar vakantie's zijn helemaal drama's. Vooral tijdens de reis net ongesteld worden enzo. Vandaar dat ik standaard de pil meeneem en slik indien nodig.
Er gaat al genoeg tijd zitten in het normale leven, dus mijn vakantie's laat ik er niet meer door verpesten

Jutter

jutter

jutter

29-03-2010 om 16:04

Pelle

Zoals Didi al aangeeft, ik bestel de pil gewoon bij de apotheek, nadat mijn gynacoloog de eerste keer het recept had uitgeschreven. Overigens is het misschien wel genoeg om even te bellen met de assistente van de huisarts?
Scheelt echt een hoop stress en gedoe, en 1 maandje pil trek ik en mijn omgeving nog wel
groet, Jutter

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-03-2010 om 19:59

Overgang hoeft niet

Dit hoeft helemaal niets met de overgang te maken te hebben. Twee jaar geleden, toen ik 38 was, kreeg ik ook opeens last van zeer hevige bloedingen, zo zwaar dat ik op de SEH terechtkwam, een bloedtransfusie nodig had en ik bleek een vleesboom te hebben. Helaas vergroeid in de baarmoederwand dus mijn baarmoeder moest eruit. Als je opeens last krijgt van abnormaal hevig bloedverlies moet je altijd even naar de dokter en je laten doorverwijzen naar de gynaecoloog! Overigens had ik ook altijd al hevige menstruaties maar de pil hielp daar uitstekend tegen; ook tegen de PMS. Later ben ik op de Mirena overgestapt naar volle tevredenheid. Toch kan ik je wel zeggen dat ik het niet meer menstrueren als een ware bevrijding ervaar. Geen gedoe meer, complete vrijheid om te gaan en staan waar en wanneer ik wil zonder al die ellende!

Lys Lionne

Lys Lionne

29-03-2010 om 20:33

Hoe hevig is hevig?

Op meerdere sites is het volgende te lezen: Hevig bloedverlies betekent voor elke vrouw iets anders. Sommigen vinden bloedverlies hevig als het meer is dan zij gewend zijn; anderen noemen het hevig omdat zij veel tampons of maandverband nodig hebben, doorlekken, en zich zeer vaak moeten verschonen. Een nauwkeurige definitie van hevig bloedverlies is er niet.

Toch lijkt mij dat als je echt moe/duizelig bent van eenmalig echt veel bloedverlies, je toch even contact met je huisarts op moet nemen. Want voor je deze klachten krijgt (moe/duizelig) moet je over het algemeen toch best veel bloed verliezen(halve liter of meer) in één keer of kleinere hoeveelheden gedurende langere tijd (weken/maanden). Ter vergelijk: tijdens een 'normale' menstruatie verlies je gemiddeld slechts zo'n 20-80 ml bloed (van begin tot eind!).

Nasha 1st

Nasha 1st

29-03-2010 om 22:16

Hier

is heftig bloedverlies uiteindelijk zo erg geworden dat alle gangbare middelen (pil, spiraal) niet eens meer hielpen en ben ik overgegaan tot verwijdering van de baarmoeder....

Bellefleur

Bellefleur

30-03-2010 om 09:03

Hevig

Ik geloof niet dat ik het prettig vind nog meer bloederige details hier neer te zetten. Maar een halve liter is het zeker geweest. Ik heb voor mezelf besloten om naar de huisarts te gaan als het de volgende keer weer zo hevig is. Dit in overleg met wat zussen, zij herkenden de gebeurtenis, en bij hen bleek het bij de overgang te horen. Natuurlijk is dit geen sluitend bewijs, dus heu, huisarts, ruim maar een plekje voor me in volgende maand. Overigens vind ik de normale hoeveelheid van 80 ml al onbegrijpelijk. Wat zou dat prettig zijn! De reclamekreet 'a happy period' zou ik dan beter kunnen plaatsen...

Vic

Vic

30-03-2010 om 09:08

Een halve liter?

Dat klinkt bijna onmogelijk. Ik hoop voor je dat het niet nog een keer gebeurt, maar mocht dat zo zijn dan kun je het beste bijhouden hoeveel tampons/verband je over een bepaalde tijdsduur gebruikt. De gynaecoloog kan dan een inschatting maken van de hevigheid en hoeveelheid.

Puck

Puck

30-03-2010 om 10:06

Bellefleur, 't lijkt altijd meer.

Een halve liter lijkt mij ook wel heel erg veel. Aanvullend op Vic: niet het aantal bijhouden verband/tampons bijhouden wat je gebruikt maar ze even terugwegen. Klinkt smerig, maar dan weet je exact hoeveel bloed je verliest en daar kan de arts wat mee.

Bellefleur

Bellefleur

30-03-2010 om 10:20

Details.

Nee. Ik ga het niet doen. Het was misschien ook geen halve liter, het kan ook 0,45 zijn geweest. .

Lys Lionne

Lys Lionne

30-03-2010 om 12:46

Wegen inderdaad

Wegen lijkt mij de beste optie. De verschillende maandverbanden/tampons die op de markt zijn hebben namelijk ook allen een verschillende absorberende werking. Waar de een doordrenkt is, kan de ander nog vrij 'droog' aanvoelen...

Een halve liter is écht megaveel hoor Bellefleur. Doe eens gek, ga eens in bad/douche staan en kiep een maatbeker met een halve liter vocht tussen je benen naar beneden. Is dat écht de hoeveelheid die jij verloren hebt? Zo ja, dan vind ik het zeer vreemd dat je niet direct bij de h.a gezeten hebt. Dat moet er dan namelijk in stralen uitgelopen zijn. Kijk, ik ben ook niet vreemd van hevige menstruaties en het wil me regelmatig langs de benen lopen, maar een halve liter?!?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-03-2010 om 14:09

Bloedverlies

De hoeveelheid bloed die je verliest lijkt idd altijd echt veel meer dan het daadwerkelijk is! Ter vergelijking (onsmakelijke details): bij mij gutste het eruit met zo'n hoeveelheid dat mijn bed, de vloer van de gang en de muren van de wc onder zaten. Zelfs met een supertampon en kraamverband hield ik het nog geen vijf minuten droog, daarna lekte het aan alle kanten eruit. De 15 minuten in de auto naar de SEH hielpen de combinatie van supertampon, kraamverband en onderlegger niet; mijn kleding en mijn stoel waren doorweekt. Naar schatting heb ik ruim een halve tot een liter bloed verloren. Met medicijnen (Cyclokapron) kon ik het als ik lag een paar uur drooghouden. Ik had al een lage bloeddruk van huis uit (100/60) maar toen ik opgenomen werd en tijdens de operatie zakte die naar 60/30 zodat ik met spoed een bloedtransfusie nodig had. Geloof me, dat wil ik echt nooit meer meemaken. Ik dacht echt dat ik doodbloedde, die paar dagen. En ik had al behoorlijk wat meegemaakt op medisch gebied... Maar goed. Als jij veel meer bloed verliest dan anders tijdens of tussen je menstruaties door ga wel naar de huisarts! Misschien is het wel de overgang, misschien is het een poliep of een vleesboom maar laat er wel even naar kijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.