Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Liesl

Liesl

13-11-2010 om 08:25

Operatie

hoi

in september heb ik onverwacht een spoedoperatie gehad, de 1e keer voor mij in het ziekenhuis. Ik heb wat vragen over dingen die ik graag zou willen weten, gewoon nieuwsgierigheid denk ik:

- als je geopereerd wordt heb je zo'n charmant jasje aan en verder niets. trekken ze dat uit tijdens de operatie, ligt iemand daar bloot op zo'n tafel?

- als je onder narcose gaat, hoe gaat dan de beademing? adem je nog zelf, gaat dat met een kapje of helemaal met een slang?

- ik heb vooraf een roesje gehad, voor de 'echte' narcose. ik hoor dat je met het roesje niet meer zou moeten weten wat er gebeurt. Ik ben eerst wel 'weg' geweest maar weet precies hoe ik naar de operatiekamer ben gereden, en dat ik op de tafel moest gaan liggen, het ademen door een kapje voor de narcose. Stel dat ik een volgende operatie heb met een roesje, gaat dit dan wel bij mij werken of maak ik dan ook alles bewust mee?

Alvast bedankt
Liesl

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

13-11-2010 om 15:58

Mijn gedachtes

liesl, dat jasje gaat volgens mij uit, je krijgt nl. ecg-plakkers op je rug en borst, infuus in je arm, en daarvoor moeten ze makkelijk over bij kunnen, vandaar het jasje dat met drukknopen open/dicht gaat.

Tijdens de narcose krijg je een beademingsbuis in je luchtpijp die zo nodig de hele beademing over kan nemen, maar dat niet doet zolang dat niet nodig is, hij is er dan ter ondersteuning van de ademhaling.

JIj hebt het nu over 2 soorten roesjes. Het eerste roesje dat je kreeg voordat je naar de OK ging is een kalmeringstabletje. Sommigen slapen hiervan, anderen worden er juist helder van, maar....het voordeel is dat je alles wat er gebeurd op een ander level opslaat, dus zonder pieken en dalen.
Het tweede roesje is een korte narcose, evt. dmv een kapje, of dmv een injectie. Je bent dan echt onder narcose, en zult dus niets merken.

PS ik ben geen dokter, ook geen verpleegster, dit is pure praktijkervaring

Enge gedachte

Wat een enge gedachte Liesl, dat je daar ligt en niet weet wat er gebeurt is, he? Ik heb 3 jaar geleden een zware operatie ondergaan, en ook al wist ik veel van te voren, was ik toch nog verbaasd! Bijvoorbeeld dat gekke elastieke pofbroekje dat je aanmoet, dat mutsje en dan zo'n jasje! Is toch helemaal nergens voor nodig zou je denken. Maar volgens mij is het gewoon voor je veiligheid e.d. In een kritieke situatie moet je er toch niet aan denken dat ze aan het worstelen zijn met je kleding?
Zo werd ik wakker met een cathether, terwijl ik aan mijn kaak geopereerd werd! Als ik dat geweten had, dan had ik de zaak een beetje bijgewerkt daar hahahah. Ik kan me nog herinneren dat ik inderdaad van dat pilletje vooraf een beetje slaperig werd, maar toen ik de OK in gereden werd heel helder was en honderduit praatte! De anesthesist zei nog; kijk dit is de narcose en liet een spuit met witte vloeistof zien. Ik dacht nog; o jee had ik nou maar niet gelogen over mijn gewicht (ijdelheid!)straks word ik nog te vroeg wakker, hij sloot de spuit aan op mijn infuus en toen zei ik nog: o ik voel het al. En BOEM, weg was ik. Zo raar...
Ik hoefde helemaal niet te tellen hahaha, ik hield gewoon eindelijk op met praten.
Ik kreeg trouwens wel een verwarmde deken over me heen op de operatietafel die in nood zo weg te slaan was. Dat was wel lekker.
Schaam je maar niet, ze hebben de hele dag patienten. En misschien kun je je vragen nog kwijt bij de nacontrole?

Dorry

Primavera

Primavera

13-11-2010 om 18:30

Niet bloot

Operatiekleding gaat alleen in zoverre uit als het delen van het lichaam bedekt waar ze bij moeten. Soms is omhoogschuiven van zo'n jasje genoeg. De delen waar niet geopereerd wordt worden gelijk bedekt met steriel materiaal. Je ligt er dus niet bloot bij, maar juist helemaal bedekt op het operatiegebied en uitstekende arm met infuus erin na. Zelfs je hoofd is meestal door een soort halve tentconstructie uit het zicht van de chirurg, maar niet van de anesthesist.
Je hebt verschillende soorten verdoving voor een operatie. Je kunt plaatselijk verdoofd worden, spinaal of epiduraal, een soort diepere roes (die dus niet hetzelfde is als een eventueel pre-roesje voor de operatie), of door een infuus.
Vaak is beademing niet echt nodig en krijg je hoogstens een zuurstofmaskertje op. Voor langdurige en zwaardere operaties is het soms wel nodig dat je zo'n buis in je keel krijgt, wat na afloop een wat pijnlijk of vreemd aanvoelende keel op kan leveren.
Groeten Primavera

Jaymza

Jaymza

13-11-2010 om 19:41

Wel bloot

Bij mijn spoed keizersnee werd ik geheel bloot op een smalle operatietafel met riemen vastgebonden. Mijn buik werd met een kwast met jodium ingesmeerd, terwijl ik op de achtergrond kantine achtige geluiden hoorde van klaarleggend operatie bestek. Ze spoten wat in een infuus in en het was alsof ze een schakelaar omdraaiden, weg was ik.

Jaymza

m ik

m ik

13-11-2010 om 21:27

Niet bloot

Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad, gelukkig wel met een ruggeprik nog. Ik lag echter niet bloot, maar mocht mijn eigen shirt aanhouden (was geen tijd meer voor om een operatiejasje aan te doen). Mijn shirt werd gewoon een stukje omhoog geschoven.
Tijdens mijn werk als verpleegkundige in het ziekenhuis, heb ik ook een aantal keren meegekeken tijdens een operatie. Helemaal bloot lig je nooit. Het ligt er uiteraard aan waar het te operen deel is. Als je van boven geopereerd wordt, blijf je van onderen aangekleed en andersom.
En zoals al eerder was geschreven wordt alles afgedekt met steriele doeken en is alleen het operatiegbeid zichtbaar.

elsje78

elsje78

14-11-2010 om 08:59

Wat ik me dan afvraag

2 jaar geleden is mijn gal verwijderd via een kijkoperatie (kon tijdens de operatie nog een gewone operatie worden maar dat is niet gebeurd)

Je gal zit bovenin de buik, maar voor de operatie kwam een verpleegster doodleuk mijn schaamhaar afscheren. Heb ik nooit begrepen...Waarom toch?

Elske

liesl

liesl

14-11-2010 om 09:04

Zkh

hoi

Bedankt voor jullie reacties! ik had een laporascopische buikoperatie voor een geperforeerde blindedarm, heb drie sneetjes verspreid over mijn onderbuik waarvan ze 1 groter hebben moeten maken. ik had alleen zo'n jasje aan dat van achter open is. Ik ga er maar van uit dat ze de rest netjes hebben afgedekt. Het idee dat ik daar zo bloot lag is wel vreemd.

die beademingsbuis weet ik niet of ik die gehad heb, heb iig niets gevoeld in mijn keel. Het lijkt me zo eng om vanuit een narcose wakker te worden met een slang in je keel! ik vroeg me af of je wel zelfstandig kunt ademhalen als je volledig onder narcose bent... blijkbaar wel, denk dat ik dan geen slang in mijn keel heb gehad.

Ik kreeg overigens geen tabletje voor het eerste roesje, het was een vloeibaar middel wat door de zuster ingespoten werd in het infuus. Zij vertelde dat het een roesje was, vandaar mijn vraag.

Ik vond het wel heel frappant dat ik totaal niet zenuwachtig was voor de operatie, ik moest er toch een paar uur op wachten maar was heel ontspannen...en toen had ik nog geen tabletje of roesje gehad. Normaal ben ik best een controlefreak, zelfs bang voor de tandarts maar op de een of andere manier was het hier oke.

ik vind het allemaal vreemd, dat ik daar zo heb gelegen en geen idee heb wat er allemaal gebeurd is. De nacontrole heb ik al gehad, en alles was goed dus geen gesprek meer met artsen. Gelukkig is er OOL

Liesl

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2010 om 13:56

Bloot

Het is misschien een dooddoener, maar artsen zien zoveel bloot! Het is gewoon werkmateriaal, zo moet je dat zien. Het voelt wel wat ongemakkelijk, dat vind ik ook Het eerste roesje is vooral om je te laten ontspannen. Ik heb er al meerdere gehad en was echt nog volledig bij mijn positieven tot de echte narcose werd toegediend.
Elsje heeft het over het afscheren van schaamhaar bij een galblaasoperatie. Ik kan me niet herinneren dat ze dat toen bij mij gedaan hebben. Misschien is dat per ziekenhuis anders. Zou het te maken hebben met hygiëne?
Bij een blindedarmperforatie kan ik me trouwens heel goed voorstellen dat alles bloot moet (weliswaar keurig afgedekt door een steriel kleed). Een chirurg (zo is mijn redenatie tenminste) moet geen last hebben van een kledingstuk die eroverheen kan schuiven. Een onderbroek zit dus in de weg en een t-shirt kan ook in de weg zitten. Het zal misschien ook te maken hebben met dat een eigen kledingstuk niet steriel is? Een kijkoperatie kan bovendien uitmonden in een volledige operatie, als het te verwijderen 'probleem' te groot is voor een kijkoperatie. Zo ging ik ook mijn galblaasoperatie in. De inzet was een kijkoperatie, maar ik werd wakker met een flinke jaap.

Marjoleine64

Marjoleine64

14-11-2010 om 22:05

Liesl,

Ook ik heb (inmiddels 10 jaar geleden) een operatie gehad voor een acute blinderdarm. Gelukkig nog niet geperforeerd, maar ook niet laparoscopisch - gewoon een ritssluiting met 6 hechtingen. Ik kreeg voorzover ik weet geen roesje vooraf, ik had een infuus gekregen voor de narcose en de anaesthesist zei toen 'het voelt even koud aan en dan val je in slaap' en dat was ook precies wat ik me ervan herinner, daarna niets meer. Ruim een half uur later werd ik wakker op de zaal (dit was rond middernacht, dus verder is er toen niets gedaan). Ik had toen mijn operatiejurk nog aan, en heb pas na het wassen die ochtend mijn eigen pyama weer aangekregen. En na anderhalve dag werd ik naar huis gestuurd...
Marjoleine

klokje 2

klokje 2

15-11-2010 om 16:59

Lies

die slang in je luchtpijp is voor als er iets mis mocht gaan tijdens de operatie, dan kunnen ze onmiddellijk overgaan tot zuurstof toedienen, zonder daar moeilijk voor te hoeven doen. Tenminste, zo is het mij verteld. Ik heb na afloop niets gevoeld in mijn keel, dat hoeft dus niet persé pijn te geven. Ik had net zo'n jasje aan als jij, met klitteband op de rug. Dat werd in één handbeweging open geritst toen ik op de operatietafel werd geheveld, maar het bleef wel aan. Ik weet nog dat ik dacht: wat discreet. Het werd ongetwijfeld uitgetrokken toen ik onder zeil ging. Als je onder narcose bent en je ligt daar bloot wat heb je daar dan voor weet van? Je moet toch geen kleren in de weg hebben zitten, dat is ook niet in jouw belang.
En inderdaad, die mensen zien zo veel blote lijven. Het is voor hun het allerbelangrijkste dat de operatie en alles daar omheen goed gaat.

liesl

liesl

15-11-2010 om 19:13

Maar

bedankt voor jullie reacties!

klokje, weet jij of ze iedereen die onder narcose gaat zo'n slang in je luchtpijp geven? of is dat alleen bij heel zware operaties? ik kan me echt niets er van herinneren en had na de operatie ook helemaal geen last van mijn keel ofzo. ben gewoon benieuwd of ik dat gehad heb.

en je hebt wel gelijk, je merkt er niets van. maar ik weet graag dingen (jaja controle freak, of een kwestie van verwerken?) en je komt later die chirurg toch weer een paar keer onder ogen

Angie

Angie

16-11-2010 om 01:00

Twee operaties

Ik heb vorig jaar twee operaties gehad. Een aan mijn kaak, daarbij kreeg ik geen slang in mijn keel, er werd wel iets op mijn half gelegd om te checken of ik bleef ademen.
De tweede operatie was aan mijn hals en daar is wel een slang bij te pas gekomen, omdat bij dergelijke operaites de kans groot is dat je luchtpijp in de verdrukking komt, was mij uitgelegd. dat kon ik later op de rontgenfoto ook terug zien: mijn luchtpijp was nog niet helemaal terug op zijn plaats en zat niet meer keurig in het midden, maar met een bochtje.

ik kon de eerste dag nauwelijks praten, maar dat werd snel beter.

Angie

klokje 2

klokje 2

16-11-2010 om 10:43

Lies

ik weet niet of iedereen die slang krijgt, maar ik denk het eigenlijk wel, zoals ze het mij hebben uitgelegd. Een operatie onder narcose is toch nooit helemaal zonder risico. We doen er wel luchtig over, maar het is toch eigenlijk niet niks wat daar gebeurd als je er over nadenkt. Ik heb ook groot respect voor die mensen, artsen en alles daarom heen, ongelofelijk wat een vak. Het gaat er om, dat ze snel zuurstof kunnen toedienen, mocht er iets mis gaan. Overigens had ik ook een kijkoperatie, met drie sneetjes in mijn buik, net als jij. Er is een eierstok verwijderd. Ben een uur daar binnen geweest, dat valt onder lichte operatie.
Van die slang heb ik ook niets gemerkt, die gaat er in als je onder zeil bent en gaat eruit voordat je bij komt. Ze hebben me vooraf precies verteld wat er ging gebeuren, daarom weet ik het. Ze keken ook in mijn mond en keel, of alles goed zat. Ik heb ook iets moeten tekenen, geloof ik, om te voorkomen dat ik ze later ging claimen dat mijn gebit verruineerd zou zijn of zoiets, door die slang. Heb jij dat niet gehad?
Verder zou ik me echt niet druk maken over dat bloot liggen, die mensen zijn bezig met hun vak uitoefenen en zullen onder zekere druk staan. Tijd om achterover te leunen om jou te bewonderen is er niet. Dat boeit ze denk ik ook niet. Ze zullen je zien zoals je op straat iemand ziet en onwillekeurig beoordeelt binnen één seconde: man/vrouw, jong/oud, leuk/niet leuk.

Monique D*

Monique D*

16-11-2010 om 18:33

Operatie = eng

Ik ben gelukkig nog nooit geopereerd onder narcose en hoop het ook nooit mee te maken..
Het lijkt mij ontzettend eng dat ze je in een knal wegmaken en dat ze van alles met je kunnen doen wat ze willen. Ik heb het idee dat je dood bent en dat zij je bewustzijn kunnen "sturen". Door de spierverslappers kan je ook niet meer zelfstandig ademen en er wordt een buis in je keel geplaatst. Je bent dan volkomen afhankelijk en zij bepalen waneer je wakker wordt. Verschrikkelijk! En je kan er ook nog erin blijven..
Je mist een gedeelte van je geheugen totdat je wakker wordt. Ik vind het een prestatie dat de hersenen het daarna nog doen..
Wat het bloot liggen betreft: ik kijk wel eens naar de Amerikaanse serie over de eerste hulp. Je ziet daar mensen ook bloot of half bloot liggen. De geslachtsdelen zijn of bedekt met een doek of het is onherkenbaar gemaakt voor de kijker. Tsja, ze moeten er toch bij kunnen. Dat vind ik zelf nog niet het ergste, de artsen en verspleegkundigen kijken niet op of om van de geslachtsdelen. Maar die narcose... daar ben ik als de dood voor. Als ik eens geopereerd moet worden hoop ik dat ik plaatselijk of met de ruggenprik verdoofd kan worden...
Dan heb ik 10 x liever een tandartsenbezoek met zenuwbehandeling en al!

Liesl

Liesl

16-11-2010 om 21:23

klokje, nou je het zo zegt... ik herinner me inderdaad iets over dat je gebit kapot kan gaan, en dat ik daarvoor iets moest tekenen. Was ik volledig vergeten, het waren ook zulke hectische rare dagen. Dan zal ik die slang wel gehad hebben maar het niet meer weten. wel fijn dat ik er totaal geen last van heb gehad, ik vind dat zelf enger dan narcose.
dat viel me juist reuze mee. Oke het idee is eng maar eigenlijk is het niet echt anders dan slapen (vind ik).

waar ik banger voor was is dat ik tijdens de operatie alles zou kunnen voelen/zien/horen maar dat ik me niet zou kunnen bewegen. dat hoor je wel eens toch? maar volgens de verpleegkundige die ik voor de operatie even sprak komt dat alleen in films en boeken voor

Groetjes
Liesl

liesl

liesl

17-11-2010 om 18:22

Aiiiii

zomaar... dat is mijn ergste nachtmerrie!!

elsje78

elsje78

17-11-2010 om 22:25

Ook aiiii

Zomaar!! ook mijn nachtmerrie!

Ik heb voor de operatie nog wel ff aan de anesthesist gevraagd of ze echt even checken of ik wel goed weg ben, en hij zei dat ze nu altijd van die plakkers op het hoofd deden om de hersenactiviteit te meten...Als je wel iets merkt maar niet kunt bewegen zou dat op de monitor te zien moeten zijn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.