Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

eef!

eef!

07-10-2008 om 16:34

Operatie niet ingedaald balletje baby

De meningen zijn hier erg over verdeeld! Volgens de nieuwste onderzoeken kun je dit het beste opereren voor de eerste verjaardag. Maat op het bureau zeggen ze dat een narcose op die leeftijd ook niet zo verstandig is en stellen ze het dus nog liever even uit.
Bij mijn zoontje is 1 balletje nog niet ingedaald, en wat is nu wijsheid.
Wie heeft hier ook mee te maken gehad. en op welke leeftijd heeft de operatie dan plaatsgevonden. Is het een zware operatie. Hebben ze er veel last van. (Sorry, mijn vraagteken doet het om de een of andere reden ineens niet meer).
Alvast bedankt voor de antwoorden, Eef

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

07-10-2008 om 17:36

Bureau?

De uroloog van mijn zoon gaf de voorkeur aan het opereren voor de tweede verjaardag.Ze krijgen zeker iets tegen de pijn.Mijn zoon was weliswaar wat ouder(vier jaar)maar hij had er een dag later nog maar weinig last van.Bedoel je met bureau het consultatiebureau?Ik zou even overleggen met je huisarts,hoor.Hij is immers ook degene die je doorverwijst.Over de narcose zou ik me geen zorgen maken,die kunne ze prima afstemmen op kinderen,zelfs prematuurtjes kunnen operaties aan.
Groetjes,Bastet

Ardnax

Ardnax

07-10-2008 om 23:51

Afhankelijk

Het wel of niet opereren hieraan is afhankelijk van de vorm van niet ingedaalde balletjes.
Zijn ze nooit ingedaald geweest ? Dan is opereren voor de tweede verjaardag wenselijk.
Zijn ze ooit wel ingedaald geweest, maar nu weer in buikholte of in de liesregio of schieten ze af en toe heen en weer ? Dan gewoon afwachten. Meestal komt dit voor of aan het begin van de puberteit vanzelf weer goed.
Grtz.
Ardnax

Wisselende ideeën

Ons zoontje is geboren met 1 zaadbal. De ene was ingedaald, de ander nooit te voelen geweest.
Hij was onder controle van de kinderarts (vanwege andere dingen) en die stuurde ons door toen ons ventje 1 jaar was. We kwamen bij een uroloog die een echo maakte en geen balletje kon vinden.
Hij wilde graag dat hij op korte termijn een kijkoperatie zou krijgen om het balletje op te zoeken en we kwamen vervolgens op de wachtlijst. Vervolgens hoorden we niets en namen we contact op en toen bleek dat de uroloog vertrokken was en een nieuwe uroloog er een andere visie op had. Onze zoon moest minstens twee jaar zijn om geopereerd te worden. Uiteindelijk is dat ook gebeurd. Hij kreeg een kijkoperatie en er werd geen balletje gevonden; niet in de lies en ook niet hoger in de buikholte. Wel vonden ze een klein tumortje.
Dit is onderzocht en het bleek dat het waarschijnlijk een genecrotiseerd taalbalweefsel is geweest.
Later spraken we weer een andere uroloog en die vertelde dat het veel beter zou zijn geweest om toch voor het eerste jaar te opereren.
OM een lang verhaal kort te maken; de meningen verschillen blijkbaar nogal, ook onder deskundigen.
Ik zou als ik jou was je zoontje door laten verwijzen naar de uroloog. Als die vindt dat het later moet gebeuren kan hij gewoon op de lijst komen en dan wacht je nog een poos.
Overigens heeft ons ventje dus geen 'normale' operatie gehad. Hij moest in principe een nachtje blijven, maar het ging zo goed dat het niet hoefde. Een dag later liep hij wat vreemd, maar verder heeft hij nergens last van gehad.
Succes, Lin

Dit is wat ik eerder heb gepost

Bij onze zoon is na de bevalling 1 ingedaald balletje gevonden en 1 schoot terug. Bij controle op het cb werd er steeds gezegd dat rechts een aanwezig was en links niet vast zat maar dat dit geen kwaad kon.Toen hij 2 was veranderde de kinderarts van het cb en de nieuwe dokter heeft ons het advies gegeven om de ha om doorverwijzing naar een uroloog te vragen.Hij is toen geopereerd om naar het linker balletje te zoeken maar dit werd niet meer aangetroffen. Vanaf dat moment moest hij elk half jaar komen om de ontwikkeling van de rechterkant in de gaten te houden. Toen hij 6 jaar was waren mijn man en ik van mening dat er totaal geen groei inzat en wij voelden ook helemaal niets maar de uroloog bleef volhouden dat alles goed was. We zijn toen toch op eigen houtje naar de huisarts gegaan voor advies en die heeft ons toen doorverwezen naar een endocinoloog. Deze man heeft dus eigenlijk direkt geconstateerd dat er zowel links als rechts niets zat, alleen wat sponsachtig weefsel, en er zijn toen weken lang een enorme berg onderzoeken uitgevoerd die aangetoond hebben dat er bij de geboorte en tijdens zijn eerste jaar in elk geval minimaal 1 balletje aanwezig moet zijn geweest maar waar die dan nu zijn ?????? Geen idee. Waarschijnlijk door te laat ingrijpen totaal verschompeld in de buikholte door te hoge temperatuur.

Resultaat: een zoon van nu net 19 die al vanaf zijn 13e elke 3 weken een sustanon injectie krijgt. In 1e instantie voor het ontwikkelen van mannelijkheid en nu voor de rest van zijn leven voor het in stand houden hiervan en ook voor botopbouw en spieren.

Door alle toestanden en onderzoeken kompleet panisch is voor injectienaalden en natuurlijk ook een vruchtbaarheidsprobleem heeft.

Laat je dus niet afschepen en maak er werk van. .

Mijn zoon is inmiddels ruim 20 en het prikken gaat gelukkig nog steeds goed.

Ardnax

Ardnax

08-10-2008 om 12:11

Diagnostiek

Inmiddels zijn we 20 jaar verder en is de diagnostiek stukken verbeterd. Er kan door MRI en echo naar een teelbal gezocht worden en zelfs gedifferentieerd worden of het echt een teelbal is of "sponsachtig weefsel"
Komt er uit de diagnostiek dat de teelballen aanwezig zijn en zijn ze ooit ingedaald geweest, dan is het beste beleid om af te wachten. Zijn ze aanwezig en nooit ingedaald geweest, dan is een OK de beste optie.
In het geval van groentje is natuurlijk niet aan te tonen dat ze er ooit geweest zijn.
Grtz.
Ardnax

eef!

eef!

08-10-2008 om 16:05

Doorverwijzen

oke, nou weet ik zeker dat ik om een doorverwijzing ga vragen. Ik schrik nogal van het verhaal van groentje (ook al is dat dan 20 jaat geleden). de uroloog moet maar bekijken wat het beste is.
Bedankt voor jullie reacties, eef

Onvruchtbaar

Mijn broer van midden 30 is ook pas met circa 12 jaar geopereerd. Het blijkt nu dat hij volledig onvruchtbaar is. Waarschijnlijk omdat de operatie veel te laat was.

Niet onvruchtbaar

Mijn man is ook rond zijn 12e geopereerd maar ik ben nu toch echt zwanger van ons 3e kindje samen, dus op latere leeftijd opereren betekent echt niet automatisch onvruchtbaarheid hoor!

mama 32

mama 32

09-10-2008 om 00:12

Ook

Mijn zoontje is een half jaar geleden geopereerd aan een balletje dat in de lies zat. (draadje in het archief over wegschietende balletjes).Inderdaad verschillen de meningen. De uroloog die mijn zoontje geopereerd heeft vond het wel wenselijk. Als je afwacht en het verschrompeld inderdaad kan je niks meer doen. Nu kon er nog wel wat gedaan worden. Waarom onnodig risico nemen? Mijn zoontje was bijna 6 toen hij geopereerd werd. Het was niet eerder geconstateerd dat hij maar een ballatje had...Hij heeft een aantal dagen een trainingsbroek aangehad na de operatie maar verder weinig last gehad. Wel net na de operatie. Ik wilde liever geen ruggeprik als pijnmedicatie na afloop van de operatie waardoor hij toen hij weer bijkwam pijn had. Dit is toen door medicijnen in het infuus snel beter geworden.
Mijn advies is om het zeker even met een uroloog te besrpeken. Dan weet je welke behandeling voor jouw zoontje het beste is.
Succes.
Mama32

sandra75

sandra75

09-10-2008 om 08:02

Hier ook

onze oudste zoon is op vrijdag 13 juni jl (hoe verzinnen ze het) geopereerd.Zijn rechterballetje schoot steeds omhoog en zat behoorlijk ver in de buikholte(de uroloog kon hem bij onderzoek niet vinden en vond een ingreep noodzakelijk),hij heeft een flink litteken van ongeveer zes cm en ze hebben dat balletje vastgezet in het zakje. Het linkerballetje schiet nog steeds af en toe weg maar zolang we hem kunnen terugdrukken is dat niet zo erg.Wel in de gaten houden dus.

De ingreep: oooow wat had ik met hem te doen!!Hij heeft drie uur op de uitslaapkamer gelegen,hij heeft een paar keer zwaardere pijnstillers gehad maar bleef gillen.Op het laatst gaven ze hem een 'paardemiddel' en heeft hij even geslapen.

De dagen erna bleef het gevoelig,hij heeft een dikke week in joggingbroeken gelopen (wijdbeens,hij durfde niet anders te lopen)
Nu heeft hij er helemaal geen last meer van,alleen een jeukend litteken)

Een heel verhaal,heb meteen onze ervaring erbij gezet.Ik zou het dus ook zeker met de uroloog bespreken!

Esmee

Onvruchtbaar hoeft inderdaad niet, maar de uroloog zei wel degelijk dat een fors deel van laat-geopereerden onvruchtbaar is. En zo ook mijn broer.

MariaV

MariaV

09-10-2008 om 09:31

Veel later

Bij mijn man is de niet-ingedaalde bal pas veel te laat ontdekt, het CB heeft het volledig gemist. Pas op de middelbare school (een jaar of 15 dacht ik) is hij geopereerd, toen kreeg hij een kunstbal en zijn niet ingedaalde, afgestorven bal is verwijderd. Hij is absoluut niet onvruchtbaar. Zijn uroloog heeft hem zelfs verteld dat de goede bal de functie van de niet-ingedaalde bal overneemt. Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar in elk geval geen vruchtbaarheidsproblemen hier.
Maria

Onvruchtbaar

Eerder schreef ik in dit draadje over mijn zoontje; hij heeft het niet van een vreemde want ook zijn vader en oom hadden beide een 'terugschietendend' balletje. Zowel mijn man als mijn zwager zijn laat geopereerd, resp. bij negen en twaalf jaar oud. Bij zowel mijn man als mijn zwager was dit te laat want de geopereerde balletjes zijn uiteindelijk verschrompeld en werken niet meer.
Gelukkig hadden ze er dus nog een over; we hebben gelukkig kinderen kunnen krijgen. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat wij heel alert hier op waren, en zijn, want de ene bal die mijn zoon nog heeft schiet ook vaak terug. Gelukkig komt 'ie met douchen en dergelijke nog wel in de zak, maar wel blijven dit wel in de gaten houden.

Lin

Toch wel

Onze zoon is zoals dat zo mooi heet, hormonaal gescreend . Die onderzoeken hebben maanden geduurd en hij is toen oa. vroegtijdig in de pubertijd gebracht en hij heeft chromosonen onderzoeken gehad. De endocrinoloog heeft gezegd( en ik heb dit zwart op wit) dat er wel degelijk bij de geboorte minimaal 1 balletje gezeten heeft.

Jacoline29

Jacoline29

11-10-2008 om 18:22

Die van mij, pas in de puberteit

is nu 6 jaar,heeft ook een bal die teruggeschoten is en daar doen ze niks aan,hij staat wel onder strenge controle van de kinderarts en moet ieder jaar terug komen.Meestal schieten ze vanzelf terug,zo niet,dan wordt hij pas in de pubertijd geopereerd.
Mijn zoon heeft nu al 3 maanden buikpijn(zie een van de draadjes hieronder),kinderarts heeft er al naar gekeken (want ik dacht aan die bal),maar zag geen aanwijzingen en liesbreuken,dus moet hij er verder mee lopen en het verklaard zijn buikpijn ook niet.
Bij ons doen ze er pas wat aan in de pubertijd.

Jacoline29

Jacoline29

11-10-2008 om 18:22

Herstel

zie draadje hierboven.

frouke

frouke

15-10-2008 om 13:13

Ook

nu, de voors- en tegens heb je inmiddels wel gelezen denk ik, dus nog maar een ervaringsverhaaltje. Mijn zoontje was 3 toen hij werd geopereerd. In dagbehandeling, dus na een paar uur naar huis. De eerste dag wel pijn gehad, hij liep als een ouwe kerel, daarna ging het heel snel beter. Geen last gehad met plassen ofzo, maar ja die van jou gebruikt nog luiers. Misschien moet je wel extra uitkijken voor infectie van de wond met zo'n luier eroverheen? Na een week mochten de hechtingen eruit, nu ong een jaar later zie je er nauwelijks meer iets van. Het is een mooi klein littekentje in zijn lies. Van de narcose geen last gehad verder.
Wel hebben wij nog wekenlang ziekenhuisje gespeeld hier..... En we hebben foto's gemaakt, keek hij ook nog vaak naar (ook in de ok, want je mag wel mee totdat hij in slaap is)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.