Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Opgezette klier in hals kind van 10 jaar

Mijn zoontje (10) heeft sinds 2,5 maand een opgezette klier hoog in zijn hals. Op vakantie is hij enorm verkouden geworden (half aug) en waarschijnlijk zijn de klieren toen actief geworden. Het zwemwater was niet helemaal schoon, ikzelf heb oorontsteking gehad door het water.

We zijn naar de dokter geweest begin sept om er naar te laten kijken, echo gemaakt, geen vreemde dingen, niet enorm groot, conclusie reactieve klieren, 3 op een rij aan 1 zijde van de hals.

We zijn nu in november en de klieren zijn nog steeds onveranderd opgezet. Voelbaar en zichtbaar wanneer hij zijn nek draait.

Heeft iemand ervaring hoelang klieren vergroot blijven nadat een infectie voorbij is. Nou is hij nadien nog weer verkouden geweest, dat zal niet helpen.

Als ouder maak je je zorgen, zeker als je internet raadpleegt. Daarom mijn vraag, hoe lang kunnen reactieve klieren vergroot blijven bij kinderen?

Graag de ervaring van andere ouders. Alvast dank!

Ik zou, nu 2,5 maand verder, de huisarts opbellen met deze vraag. De huisarts kan dan beoordelen of hij je zoon even terug wil zien in zijn praktijk.
Ik heb geen ervaring met klieren die zo lang opgezet zijn. 

Als ouder maak je je zorgen, zeker als je internet raadpleegt. Daarom mijn vraag, hoe lang kunnen reactieve klieren vergroot blijven bij kinderen?

Waarom stel je hier de vraag dan? Gewoon (weer) even bij de huisarts langs, dat lijkt me de enige die iets zinvols kan zeggen hierover. Ook de eventuele medici en/of ervaringsdeskundigen hier kunnen zonder beeld van de huidige situatie vast niet iets echt zinvols zeggen.

Na een verkoudheid kan een klier opgezet raken, als dat langer dan twee weken duurt moet je even naar de huisarts. Me dunkt dat er inmiddels wel iets aan gedaan moet gaan worden.

Ik weet natuurlijk niet of het bij jouw zoon iets ergs is, maar ik heb al mijn hele leven, in ieder geval sinds m'n twaalfde een opgezette klier in de hals en in één achter mijn oor, ze zijn beide onderzocht, maar er is nooit wat gevonden qua ziektes, dus het kan ook onschuldig zijn.

Rond die leeftijd heb ik een keer klierkoorts opgelopen. Ook opgezwollen klieren hoog in de hals. Ik was er weken zoet mee omdat mijn bloed ook meerdere keren onderzocht moest worden en ik vieze ‘ijzertabletten’. Is het bloed van je kind onderzocht?

Ps: Ik ben geen huisarts.

Bij twijfel gewoon even terug naar de huisarts.
Een klier die er niet hoort zal in korte tijd enorm in grootte toenemen en dit hoor ik niet in je verhaal.
In mijn tienerjaren en begin 20 had ik altijd heel veel opgezette klieren in mijn nek. Grote en kleine klieren en ook vaak gevoelig bij aanraking. Laat het nog eens beoordelen bij de huisarts. Zit ook niet steeds aan de klier te voelen. Daarmee trigger je hem en zal die enkel blijven bestaan.

tip 1 is vooral niet op internet kijken. Maar hier idd ook ervaring: zoon heeft ze ook. Hoeft maar een beetje verkouden te zijn en ze zijn er weer. Tijd ook heel erg pijnlijk. Zijn er al meerdere keren mee heen geweest, meerdere onderzoeken gehad, echo maar het was wat ze zeiden: opgezette klieren. Gewoon in de gaten blijven houden en als je het niet vertrouwd, terug naar de huisarts. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.