Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

poster

poster

12-10-2011 om 21:13

Ortho vraagje activator

dochter heeft eerst een los uitneembaar plaatje voor de boventanden gehad en heeft nu net een activator voor de nacht.
als ze die in heeft,kan ze al na 15 minuten haar kiezen niet meer op elkaar doen en dus niet eten bv.
ook lijkt het zo of haar gezicht anders wordt,omdat de onderkaak erg naar voren gaat staan.
iemand ervaring met deze beugel en is de kaakstand in het gezicht blijvend?
normaal zouden we het aan de ortho zelf vragen,maar de praktijk is net een paar maanden geleden overgenomen en alle 3 de ortho`s die ze heeft gehad zeggen allemaal iets anders.
zelfs over de verschillende beugels en het hele handelings plan krijgen we steeds ander advies.
uiteraard meerdere keren om opheldering gevraagd,maar lukt niet echt helaas.
vandaar mijn vraag,ik weet dus dat de onderkaak iets naar voren moet omdat de kiezen dan beter zouden passen?
iemand ervaring? ik hoor het graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

13-10-2011 om 07:36

Poster

Het doel van de activator is inderdaad dat de kaak naar voren zal groeien,dat klopt. En dat dat zo blijft inderdaad. Is een andere ortho geen optie? Wat eerlijk gezegd vind ik dit raar klinken, je krijgt geen info/uitleg en je weet eigenlijk zelf niet wat het behandelingsplan zal zijn.

Puck

Puck

13-10-2011 om 10:52

Klopt

Het klopt helemaal dat een activator bedoeld is om de onderkaak naar voren te krijgen. En het klopt ook dat dan de kiezen niet meer recht boven elkaar staan en dat kauwen soms moeilijker gaat. Maar daarvoor wordt er na de periode met de activator een andere (vaak vaste) beugel met evt/ een buitenboordbeugel gebruikt om de kiezen allemaal weer keurig boven op elkaar te krijgen. En ook het gezicht kan daardoor veranderen omdat de kaak naar voren komt, maar in hoeverre je nu een "overdreven" naar voren staande onderkaak hebt of dat het permanent is dat weet ik niet.
Maar net als Fio vind ik ook dat je wel een hele rare orthopraktijk hebt. Er moet een éénduidig behandelplan zijn dat duidelijk voor jullie is.

Slechte ervaring mee

Ik heb vroeger zelf zo'n ding gehad, hetzelfde effect. Na een week of 6 stond mijn kaak zo ver naar voren dat ik mijn kiezen niet meer op elkaar kon krijgen, ook zonder de activator kon ik dat niet meer. Gaf best wel problemen met eten. De tandarts schrok zich rot bij de eerste controle, heeft nog een tijd op mijn kaak staan duwen om die weer terug te krijgen maar zonder succes. Activator moest meteen weg en toen kreeg ik een buitenboordbeugel.

Wat ik niet snap

Je geeft aan dat je dochter met activator in niet kan eten. Maar je kunt toch sowieso niet eten met een activator in?

Fiorucci

Fiorucci

13-10-2011 om 15:31

Klopt

De activator moet uit als je eet. En ik bedacht net, als het goed is het jij het behandelplan zwart op wit gekregen en heb je ervoor moeten tekenen. Alles bij elkaar genomen zou ik een ander zoeken!

poster

poster

13-10-2011 om 21:11

Eten

alvast bedankt tot nu toe voor de reactie`s.natuurlijk moet de beugel uit met eten,want je kaken kunnen niet ver genoeg van elkaar..
wij hebben na de eerste intake,begin van dit jaar een gesprek met de vorige eigenaar gehad over het behandelplan,maar toen was nog niet helemaal duidelijk wat er na de activator zou gebeuren.
we hebben nooit een behandelplan op papier gehad en al zeker nooit iets hoeven tekenen.
haar tanden staan nu,na de eerste uitneembare boven beugel,een plaatje dus ,prima en die heeft ze `s nachts nog steeds in om de stand van haar tanden goed te houden.die beugel heeft ze de eerste 6 maanden 24 uur per dag in gehad.
wij wilen daarom ook liever niet hierna een vaste slotjes beugel,omdat en haar tanden niet meer scheef staan,haar overbeet is weg en omdat de ortho praktijk dus zo onduidelijk is met alles.
moeilijk dus,als er nog andere ervaringen zijn heel graag.

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2011 om 07:08

Dan....

Ik zou toch zelf eens een afspraak maken bij een andere praktijk, en hen laten beroodelen hoe en wat, ook ten aanzien van een evt slotjesbeugel.

Second opinion?

Nakijken of je verzekering een second-opnion vergoed en of dat wel of niet van het het totale bedrag voor beugelen afgaat en dan een second opinion aanvragen.
groeten albana

Puck

Puck

14-10-2011 om 08:50

Lijkt me een goed plan

Ondertussen is na bijna 2 jaar beugelen van kind wel duidelijk dat je als ouder weinig inzicht hebt in wat nodig is en wat niet zolang je er geen goede uitleg van krijgt. Zo weet ik ondertussen dat te kort een activator gebruiken tot gevolg heeft dat de tnden daarna toch weer terug gaan naar de oude stand. Vergelijk maar met een prop papier: als je die even oppropt en loslaat vouwt ie veel verder weer uit dan wanneer je m een minuut stevig oppropt. Die informatievoorziening ontbreekt volkomen bij jullie en dan ook nog verschillende info van verschillende mensen in 1praktijk..... Eensecond opinion lijkt me wel op zijn plaats, zelfs alschet van je hele beugelbudget af gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.