Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Plien

Plien

22-01-2010 om 11:48

Overdosis homeopathie

Vandaag las ik wat interessants:
http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/gezondheid/article6127068.ece
Overdosis homeopathische pillen als protest
vrijdag 22 januari 2010 | 10:07

LONDEN (ANP) - Meer dan driehonderd mensen die uitgesproken sceptisch staan tegenover homeopathie, tonen 30 januari in Londen hun grieven jegens de alternatieve geneeswijze door een 'overdosis' homeopathische pilletjes te slikken. Ze willen daarmee aantonen dat die pillen helemaal niets uitrichten. De Britse krant The Independent meldde dit vrijdag onder de kop: 'Homeopathie-sceptici beramen massale overdosis'.

Alle driehonderd actievoerders zullen een heel potje vol homeopathische pillen innemen in een actie gericht tegen de verkoop van deze middelen door de grote Britse drogisterijketen Boots. Ze eisen dat Boots en andere drogisten en apothekers geen spullen meer verkopen waarvan niet vaststaat dat ze ergens toe dienen.

***

Zouden jullie meedoen? En waarom wel of niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gallifrey

Gallifrey

22-01-2010 om 12:27

Jazeker, daar zou ik aan mee doen.

Ik weet dat James Randi dit vaak doet om te bewijzen dat er geen werkzame stof in homeopathische mengsels zit. Hij is ook degene die een grote som geld heeft uitgeloofd voor degene die homeopathie (of een andere pseudo-wetenschap) weet te bewijzen. Dat is nog nooit iemand gelukt.
Ik zou dus zeker meedoen om te protesteren tegen het feit dat homeopathische mengsels verkocht worden in reguliere apotheken. Het is bedrog en geldklopperij.

Guinevere

Guinevere

22-01-2010 om 12:48

Nee

Ik zou er niet aan meedoen, omdat ik niet weet in wat voor een melig spul ze die homeodingeszooi hebben gepropt. Tenzij ze het homeowater door een flesje brandewijn hebben gemengd, dan zou ik het nog wel overwegen.
Is een waarschuwing op homeo-etiketten eigenlijk niet verplicht? "Deze pillen hebben geen bewezen werking, behalve voor de portemonnee van de fabrikant" oid?

Guinevere

Volgens mij staat er zoiets als dat de werking berust op ervaring oid en dat het niet wetenschappelijk bewezen is. Maar dat woord ervaring staat er vziw bij, dus dat kan dan weer de indruk wekken dat het wel degelijk werkt maar dat er alleen geen lab aan te pas is gekomen om dat vast te stellen. Het zal wel een compromis zijn, die tekst.

Ik zou overigens best mee willen doen aan zo'n actie, al zou ik dan wel graag zien dat de homeopaten van tevoren dreigen met allerlei akelige consequenties van de overdosis. Dan is achteraf tenminste zonneklaar dat ze kul hebben verkocht.

Groeten,

Temet

Nee

Waarom zou ik me daar druk over maken. LAAT die homeo's nou gewoon, ze hobbelen al zo'n 200 jaar rond, met wisselende resultaten.

Ten opzichte van de homeo's bewijs je er niets mee. Die zullen ook niet dreigen met de negatieve effecten van een overdosis. Een overdosis heeft geen effect, het effect bij homeopathie berust eerder op 'less is more'. Zou dus meer indruk maken als ze met z'n allen 1 pilletje delen.

Pluk53

Pluk53

22-01-2010 om 15:31

Haalt weinig uit

maar het is wel weer goed om mensen een aanleiding te geven om weer eens na te denken over de homeopatische onzin.
Het zou leuk zijn om eens een proef te doen in samenwerking met de homeopaten; maar dat wordt altijd door hen geweigerd; zij hebben namelijk niets te winnen, alleen te verliezen. Homeopaten werken het liefst in de marge, met mond-tot-mond reclame. Aangezien 60-70% van de huis-kwaaltjes uiteindelijk vanzelf overgaat, zijn er altijd genoeg mensenn die op het juiste moment een homeopatisch korreltje geslikt hebben. En die vertellen het succes van het product weer vrolijk verder. En zo blijven de homeopateutelaars in business. De mensen die "genezen" verwarren het "resultaat erna" met het "resultaat veroorzaakt door".
Bij systematisch onderzoek is nooit een positief resultaat gevonden ( niet positiever althans dan bij het gebruik van een placebo).
In Nederland heeft de vereniging van homeopaten ooit "bijna" deelgenomen aan een proef; maar "ze" haakten op het laatste moment toch weer af. Zie http://www.skepsis.nl/geneesmiddelproef.html

Pluk53

Pluk53

22-01-2010 om 16:10

Guinevere

als je een homeopatische verdunnning als vloeistof gebruikt, dan kun je van een overdoses aardig zat worden. Voor het schud-verdunnen wordt namelijk pure alcohol gebruikt.
Gebruik je korreltjes (waar de geschud-verdunde-vloeistof aan geabsorbeerd is), dan loop je een risico als je lactose-intolerant bent. Voor de korrels gebruikt men veelal lactose-suiker.
Maar eigenlijk heeft elke "fabrikant" zijn eigen receptuur om de middelen te maken! Voor een placebo maakt het natuurlijk ook niet echt veel uit hoe het gemaakt is ).
Een homeopaat kan trouwens zelf geen onderscheid maken tussen een "gepotentieerde granule" en een onbehandelde-granule. Als hij dat wel kon, dan kan hij $1000.000,-- (zegge een miljoen dollar) winnen; maar homeopaten hebben het altijd veel te druk voor dat soort dingen, en bovendien interesseerd geld hen niet ).

Guinevere

Guinevere

22-01-2010 om 19:13

Da's toch gek he.....

Die producenten kunnen dus ook een miljoen verdienen als ze aantonen dat het werkt. Het simpele feit dat ze er niet eens de moeite voor willen doen om het aan te tonen, toont al aan dat ze het niet kunnen aantonen. Als je nog begrijpt wat ik bedoel. Een miljoen lijkt me toch helemaal niet verkeerd!

Bezuinigen

Als ze volgend jaar dan toch willen bezuinigen op de gezondheidszorg heb ik nog wel een goed idee..

Damajo

Kari1

Kari1

23-01-2010 om 18:55

Damajo

Daar is al een goed begin mee gemaakt door de ziektekostenverzekeraars. Om homeopathie vergoed te krijgen moet je een aanvullend pakket nemen, het zit niet in de basisverzekering. Zo betaalt de consument het al (een stuk?) zelf.
Helaas zitten er in dat aanvullende pakket vaak ook dingen die mensen die beslist niet achter homeopathie staan wel graag willen hebben, en daarom toch dat pakket nemen. Het zou nog mooier zijn als homeopathie een status aparte kreeg, zodat alleen de gebruikers het betalen.
Kari

Biene M.

Biene M.

23-01-2010 om 19:33

Daarom

Daarom zit ik nog bij FBTO, terwijl ik eigenlijk zou moeten overstappen naar een verzekeraar die meer tandartskosten vergoedt. FBTO heeft een aparte module voor alternatieve geneeswijzen en ik geniet er erg van dat ik die niet heb. De UMC-ziektekostenverzekering is eigenlijk aantrekkelijker voor me maar het is niet te geloven, daar zitten alterneuten standaard in de uitgebreidere pakketten. Bizar.

Onno

Onno

24-01-2010 om 23:30

Overdosis?

In een homeopatisch geneesmiddel zit geen atoom werkzaam bestanddeel. Een eenmalige overdosis zal geen enkele schade aanrichten. Volgens mij hebben een aantal malloten uit belgie dit ook al een keer gedaan. Neem ieder avond voor het slapen gaan 1 korrel sulpher 200K en je weet dan dat homeopathie iets met je doet.
Homeopathie werkt nu eenmaal op het meest fijnstoffelijke deel van de mens en dat is zijn energie. Zolang de westerse genneskunde zich alleen maar blijft richten op de lichamelijke verstoringen blijven we met symptoombestrijding opgescheept. Aangezien symptoombestrijding een enorme goudmijn is zal het voorlopig wel zo blijven.
(lange tijd niet op dit forum geweest vanwege een verbouwing in de praktijk en de nasleep van de mexicaanse flutpandemie. Bleek achteraf ordinaire zakkenvullerij van mensen die banden hebben met de farmaceutische industrie.)

Kari1

Kari1

25-01-2010 om 09:09

Onderzoekje?

Hoe lang duurt het voor je het effect merkt van dagelijkse inname van 1 korrel sulpher 200K, een week, een maand, 3 maanden? Hoe dan ook, hier ligt een prachtkans voor onderzoek.
Zoek een stel OO-ers die vrijwilliger willen zijn (uiteraard doe ik mee). Zoek een apotheker die sulfur en een placebo look-alike wil maken en geblindeerd wil verpakken. Geef de vrijwilleres zolang als nodig verschillende perioden sulfur of placebo. Alleen de apotheker weet wie wanneer wat krijgt. De vrijwilligers houden een dagboek bij. Na afloop mogen zowel de vrijwillers als de homeopaath vertellen wanneer wie sulfur heeft gehad en wanneer placebo. Als dit voldoende mate van overeenstemming heeft met de werkelijkheid, te onthullen door de apotheker, dan is aangetoond dat sulfur een effect heeft.
Doe je mee? Maar helaas, je zult het wel te druk hebben met je praktijk...jammer, want zolang de homeopathie zich alleen maar blijft richten op casussen i.p.v. zich te richten op deugdelijk onderzoek blijven we met alterneutische onzin opgescheept.
Kari

Ik doe ook mee

Maar helaas, gezien de enthousiaste respons van Onno op een eerder, vergelijkbaar voorstel zal ook dit wel weer het licht niet zien. We blijven hopen.
Onno, hoe ontstoor je suiker? Hoe weet je zeker dat je korrel door eerder gebruik geen neven-effect heeft dat je niet bedoelt?

Puck

Puck

25-01-2010 om 10:43

Ik ook

Uiteraard wil ik ook meedoen. Als beta ben ik natuurlijk zeer geinteresseerd in dit soort dingen.

Puck

Puck

25-01-2010 om 14:06

Ha ha pelle

Pelle "Ik hoor graag dat ik het fout heb maar het komt zo weinig voor ""
Een suikerkorreltje van Onne dat helpt om je zelfvertrouwen te versterken heb je in ieder geval NIET nodig ROTF

Pluk53

Pluk53

25-01-2010 om 17:26

Onno

die "flut-epidemie" moet voor jouw een enorme winst-pakker zijn geweest! Succes was verzekerd, omdat bijna niemand ziek is geworden, en ook nog eens vanzelf is genezen! Lang leve de homeopathie.
De test met de gepotentieerde zwavel is een herhaling van zetten. Ik las in het archief terug, dat deze test al eens is voorgesteld, en dat jij het toen lelijk hebt laten afweten ).
Nogmaals: http://www.skepsis.nl/geneesmiddelproef.html . Ook daar wilde men de sulphor gebruiken. Maar de homeopaten durfden niet.
En als je de gepotentieerde pilletjes kunt onderscheiden van gewone granules, dan ben je ook spekkoper! Leg nog eens uit: waarom kan een homeopaat dat niet? Een arts kan bijvoorbeeld makkelijk een aspirientje onderscheiden van een placebo!

Tirza G.

Tirza G.

26-01-2010 om 23:29

Kom op zeg

Ik sta al jaaaaaaaaren op de wachtlijst voor deze buitenkans! Er is al eerder een groep geweest met serieuze plannen, waarbij Onno de middelen mocht kiezen, de toedieningswijze én de locatie (hotel aan zee ofzo). Niks geworden hoor, wees maar gerust.

Toch gaat het Onno gelukkig voor de wind. Hij heeft zijn praktijk kunnen verbouwen. Mijn huisarts komt niet verder dan een likkie verf. Op zijn deuren dan he.

Tirza

Onno

Onno

28-01-2010 om 13:23

Er dreigt een halve generatie kinderen verloren te gaan

Er dreigt een halve generatie kinderen verloren te gaan. Hoewel ik mij iedere dag een slag in de rondte werk kan ik die allemaal niet redden natuurlijk. Gelukkig zijn er steeds meer hele goede collega's zodat ik het niet alleen hoef te doen. Nu vragen jullie mij om mijn kostbare tijd te verdoen met zo'n prooving? Gelooft niemand toch zeker.

Onno

Onno

28-01-2010 om 13:28

De klok en de klepel.

Voodat je nu echt onzin uit gaat kramen verdiep je dan eens hoe een prooving in zijn werk gaat. Zo en nu weer aan het werk.

Guinevere

Guinevere

28-01-2010 om 13:37

Als onno

Als onno zo graag de wereld wil redden, zou hij er groot belang bij hebben om aan te tonen dat zijn middeltjes werken. Dan kun je het namelijk met koeieletters op de voorpagina van de krant zetten. En dan is er weer een hele generatie gered, die kunnen dan allemaal die korreltjes en watertjes gaan gebruiken.
Dus ik begrijp niet dat iemand die ervan overtuigd is dat zijn dingetjes werken niet wil meewerken aan een test.

Puck

Puck

28-01-2010 om 14:05

Onno

Ik ben enigzins wetenschappelijk onderlegt en weet hoe je een onderzoek moet opzetten. Als jij daar geen tijd voor hebt dan wil ik best de opzet voor je maken. Weet jij namelijk wel hoe dat moet?

Pluk53

Pluk53

28-01-2010 om 14:10

Ono en provings

handig zo'n archief:

1. http://www.homeopathyschool.com/provings.html

2. http://www.hominf.org/articles/miprots.htm
onder 1 vind je een aantal interessante provings, onder andere een "remedie" gemaakt van bloed en veren van een valk, en noch vele anderen (van LSD, telefoon-straling, anti-materie, je kunt het zo gek niet verzinnen). En vergis je niet, dit is (bloed-)serieus.
onder 2 vind je de regels om tot een "proving" te komen
Bij de "proving" van Sulphor/zwavel kregen de proefpersonen jeuk; "dus" dit middel is in staat om bij mensen die jeuk hebben dit te neutraliseren (Onno kan je de logica daarvan wel uitleggen ) ). Dus, het zou uitermate makkelijk moeten zijn om te bepalen of een granule ja/nee gepotentieerd is met zwavel. Toch weigeren homeopaten consequent medewerking aan zo'n test. Na dik 200 jaar zou er eindelijk een bewijs geleverd (kunnen) worden ).

Izar

Oh, die verdwalen in pufjes-en-kuurtjesland, volgens Onno.

Yta Chalne

Yta Chalne

28-01-2010 om 16:58

Nee joh

De wereld gaat ten onder aan vaccinaties uiteraard, dat heeft Onno al zó vaak uitgelegd...

Puck

Puck

28-01-2010 om 19:23

Ja maar yta

Maar door die vaccinaties heeft de helft van de kinderen puffers e.d. nodig. En werd de andere helft er niet autistisch van?

Kari1

Kari1

28-01-2010 om 21:24

Niks prooving

"Voodat je nu echt onzin uit gaat kramen verdiep je dan eens hoe een prooving in zijn werk gaat."
Onno, het voorstel betreft geen "prooving" maar een simpel doch eerljk onderzoek of Sulphur meer effect geeft dan een placebo.
Dit is een enorme kans om al die arme kindertjes te redden. Want als eenmaal is aangetoond dat er effecten zijn (dit onderzoek met Sulphur opent deuren naar meer en verder), dan zijn die stumpertjes niet meer alleen afhankelijk van Onno en zijn aardige collega's. Dan zijn die behandelingen van alterneutisch opgewaardeerd naar algemeen wetenschappelijk geaccepteerd en zullen ze worden toepast door reguliere artsen. Een enorme winst voor een verloren halve generatie!
Wat is dat voor een kinder-behandelaar die deze kans niet pakt??
Kari

Nasha 1st

Nasha 1st

28-01-2010 om 21:59

Onno

legt nooit wat uit....je weet toch dat het onze huiszeemeeuw is?

Onno

Onno

29-01-2010 om 12:37

Zelf onderzoek kan natuurlijk ook.

De meesten hier hebben toch niets beters te doen met hun tijd dan de hele dag rondhangen op een kansloos forum. Waarom doen jullie het zelf niet? Laat Kari de kanarie alles opzetten en begeleiden dan hoor ik tzt wel wat jullie ontdekkingsreis heeft opgeleverd.
Trouwens mijn hele praktijk is nu ge re-styled en mijn oprijlaan heeft een nieuw asfaltlaagje dan begrijpen jullie ook wel dat ik echt geen tijd heb voor dit soort fratsen.

Onno

Meeuwenpoep geeft lelijke vlekken op nieuw asfalt, dat weet je toch he?

Groeten,

Temet

Puck

Puck

29-01-2010 om 13:42

Onno, kansloos

Als je dit forum kansloos vind dan snap ik werkelijk niet dat jij daar überhaupt nog tijd in wil steken met van die onzinnige, nietszeggende postings. Dát is pas zonde van je tijd en in jouw geval ook nog eens misdadig. Die tijd had je ook kunnen besteden aan het redden van een zielig kind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.