Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Digitalis

Digitalis

15-02-2011 om 10:51

Overgang en klachten

Een zus van mij zit in de overgang. Gisteravond belde ze me op voor advies. Ze menstrueert al 15 dagen, en behoorlijk hevig. Ze voelt zich er duizelig door. Ze is bij de huisarts geweest, en die schreef haar oestrogenen voor. Ik denk dat ze de pil gekregen heeft. Ik vind het geen prettig idee dat ze hormonen krijgt. Dat voelt niet goed. Vooral niet omdat ze lever- en schildklierproblemem heeft. Is er een andere oplossing?
Vanavond bel ik haar terug, en zeg haar dat ze moet zorgen dat ze bij een gynaecoloog terechtkomt. Maar als er iemand nog tips heeft, graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lennest

lennest

15-02-2011 om 12:12

Herkenbaar

ja, de overgang komt met bijwerkingen... De laatste keer dat ik ongesteld was, heeft het uiteindelijk 18 dagen geduurd. Ik ben nu 12 dagen 'over tijd', geen idee wanneer (en of) de volgende komt. De pil krijg je al snel, die hormonen kunnen niet zo veel kwaad en zijn massa's vrouwen die tot hun 55e of langer de pil slikken. Een alternatief is de prikpil of het spiraaltje. Bij mij ging noch de pil, noch de prikpil of het spiraaltje lekker. Het een na laatste alternatief is de ballonmethode en het allerlaatste is de baarmoeder weg laten halen. Zo ver ben ik nog niet. Ik gebruik dus niks meer en moet dus alle bijwerkingen op de koop toe nemen (inclusief nachtzweten, opvliegers, humeurig). het zal wel een keer overgaan. denk ik. hoop ik.

Puck

Puck

15-02-2011 om 12:15

Digitalis

Het hoeft voor jou ook niet goed te voelen, als het voor je zus maar goed voelt.
Lever- en schildklierproblemen hoeven geen contra-indicatie te zijn voor de pil. Het lijkt me dat de huisarts beter kan bepalen wat goed voor haar is dan jij of wij hier op het forum. Je weet niet zeker wat ze precies heeft voorgeschreven gekregen en hoe lang ze het moet gebruiken en waarom de arts tot dit medicijn is gekomen.
En kan je zus niet goed voor haar zelf opkomen? Ik zou het geloof ik niet zo waarderen als mijn zus mij zo betuttelt en zegt dat ik naar een gyn MOET.

lennest

lennest

15-02-2011 om 12:45

En de gyn

Zal zeggen dat 'we' maar eens moeten beginnen met het spiraaltje, ik hoor in mijn omgeving niks anders. En morgen terecht bij de gyn? Eerder over een week of twee of zo. Je zus moet maar eens googelen op menopauze-poli, steeds meer ziekenhuizen hebben die. En daar zal ze ook leren dat heel veel vrouwen die in de overgang zijn, lange en heftige en vooral onregelmatige menstruaties hebben. Schrale troost! En ja, puck ik ben 't met je eens: het is mijn lijf en daar beslis ik zelf over.

Mover

Mover

15-02-2011 om 12:59

@ lennest : ballon

Ik heb ondertussen de ballontherapie ondergaan. Ging prima. Alleen de uitwerking van de ruggeprik was wat vervelend. Nu nog een paar maanden wachten of het resultaat ook is wat ik wilde: minder lang ongesteld zijn.
(geen overgang, trouwens).
Groetjes, Mover

lennest

lennest

15-02-2011 om 13:34

Mover

Hee, Mover, wat fijn dat je nog aan me dacht! En gelukkig is het je mee gevallen. Ik hoor soms verhalen! En je weet nu pas na een paar maanden of het heeft geholpen? Hmm, ik dacht dat het direct effect had??

Mover

Mover

15-02-2011 om 14:42

Direct effect

nou nee hoor. Direct na de OK ga je vloeien, en dat kan tot drie weken aanhouden. Het laatste vocht is wondvocht, blaren. En dan moet je dus je eerste ongesteldheid weer gaan afwachten. Ondertussen ben ik de tel kwijt wanneer dat zou moeten zijn Maar goed, een paar is 2 heb ik altijd geleerd. Dus 2 maanden na de OK moet ik wel resultaat merken. Hoop ik....
Groetjes, Mover

Digitalis.

Digitalis.

16-02-2011 om 09:22

Puck,

Mijn zus belde me voor advies. Ik was bang dat de huisarts haar schildklier- en leverproblemen zou vergeten. Het zou niet de eerste keer zijn. En ik heb in bijsluiters gekeken, waarbij wel degelijk schildklier- en leverklachten contra-indicaties zijn. Mocht er sprake zijn van een vleesboom of iets dergelijks, dan ben ik bang dat huisarts haar afscheept met hormonen en niet verder kijkt. En ja, mijn zus kan uitstekend haar eigen boontjes doppen. Maar soms heb je iemand nodig die je een duwtje geeft. Dus ik zeg haar dat ze naar de gynaecoloog moet. En mijn zus antwoordt dan dat ze dat in overweging neemt.
Overigens heb ik in dit draadje al twee goede tips zien staan: de ballontherapie en de menopauzekliniek. Daar heb ik wat aan!

Puck

Puck

16-02-2011 om 11:51

Digitalis

Google eens op novasure, misschien is dat iets voor je zus. En verder kan het best zijn dat dit maar een tijdelijk iets is. Hoewel ik nog geen overgangsklachten heb herken ik wel dat ik ook een periode heb gehad waarin ik echt leegliep en momenteel is het weer veel minder.
En ja, je berichtje komen heel betuttelend over: IK vind het geen fijn idee dat ze hormonen slikt, ze MOET naar de gyn, IK heb de bijsluiters gelezen, IK ben bang dat ze afgescheept wordt, dat soort dingen, daar gaan bij mij mijn haren van overeind staan, sorry.

Digitalis

Digitalis

16-02-2011 om 12:28

Puck

Raar hoor, geef ik 'ik' boodschappen af, is het weer niet goed. IK maak me zorgen, Ik heb inderdaad de bijsluiters gelezen (op verzoek van mijn zus) en IK ben bang dat ze afgescheept wordt. Gelukkig weet mijn zus het op waarde te schatten.
Ik ga verder niet met jou in discussie over de toon van mijn berichtje.

Puck

Puck

16-02-2011 om 13:03

Nee hoor digitalis

Daar hoef je ook helemaal niet over in discussie te gaan, vandaar dat ik ook inhoudelijk op je posting reageerde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.