Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Overgang/hartritmestoornissen

Ik heb de volgende vraag. Ik heb tijdens een postpartum (postnatale) depressie erg veel last gehad van hartkloppingen (overslagen) maar ook van hartritmestoornissen (zgnd. "fladderen" waarin mijn hart geen enkel ritme meer heeft). Nu ben ik wat aan het tobben met menstruatie (dan weer om de vier weken, dan weer om de twee weken, dan weer een week te laat, en tussentijds doorlopend beetje vloeien) en vermoed dat ik richting overgang ga (ik wordt over twee weken 45). Ook mijn hart "doet weer raar". Veel overslagen maar toch ook zo nu en dan de ritmestoornissen. Met name de ritmestoornissen boezemen me angst in. Het voelt erg onplezierig en ik raak er altijd een beetje van in paniek. Huisarts geraadpleegd. Zij zegt als het erger wordt kastje om vier weken lang. Ik ben dit traject 16 jaar geleden tijdens de PPD ook al gegaan en voel hier niet zoveel voor. Toch boezemt het me angst in dat mijn hart zo nu en dan uit het ritme schiet en met een paar seconden/maar soms ook minuten weer terug in normaal ritme overgaat. Iemand van jullie ervaring? Hoeft niet per se tijdens overgang te zijn maar sowieso?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

07-09-2010 om 18:28

Nee,maar....

Nou was ik me ivm een discussie hierboven over de overgang aan het inlezen,en ik zie dit wel terug komen als symptoom.Ik vind het frappant dat je dit dus ook had tijdens een postnatale depressie,waarbij ook hormonen bij betrokken zijn.Ziet de huisarts die overeenkomst dan niet?
bastet

Hoi

Ik herken het wel. Ik had ook tijdens de overgang meer last van hartkloppingen en ook voor de menstruatie om de een of andere reden.

Met dat kastje bedoel je zeker een holter? Dit hoef je niet 4 weken te dragen hoor, maar 24 uur. Dan wordt je hartritme in die tijd geregistreerd.

Digitalis

Digitalis

08-09-2010 om 09:03

Nou ja,

Dit is opvallend. Ik ben een week of twee geleden hier een draadje gestart. Met dezelfde klachten. Ik was toen heel, heel bang. Bang om te slapen, bang om in beweging te komen. Ik ben nu drie weken verder. En de angst zakt. De klachten niet. Het is een akelig gevoel. Een onregelmatig ritme, en gefladder. Ik ben tweemaal bij de huisartsenpost geweest, en een keer bij mijn eigen huisarts. En juist op dat moment is mijn hartslag weer normaal. Ik heb 24 uur een holter gehad, en toen heb ik ook niks gevoeld. Nog geen uur nadat ik dat ding had afgekoppeld, begon het weer. Ondertussen heb ik mijn dagelijkse dingen gewoon weer opgepakt. Ik fitness, ik fiets. Ik krijg het idee dat het bij mij de overgang zou kunnen zijn. Ik ben 46. De weekendarts stelde me een beetje gerust: bij hartritmestoornissen ben je niet zomaar dood... Volgende week krijg ik uitslag van het kastje. Wat me verbaast is dat je dat kastje vier weken moet dragen? Mag je dan vier weken lang niet douchen?

Rembrand

Rembrand

08-09-2010 om 10:08

Schildklierfunctie testen.

Lees eens via de volgende link en kijk of het je bekend voorkomt http://www.graves-patienten.nl/ned/b02.htm
M.

rowen

rowen

09-09-2010 om 09:47 Topicstarter

Digitalis

Ha Digitalis,

Ik had jouw draadje al gespot maar nog niets gelezen over de overgang en hormonen bij jou (maar misschien heb ik dit over het hoofd gezien???). Ja, het klinkt een beetje als hetzelfde he? Ik vind de hartoverslagen (de extra-systoles) niet eng maar ik vind het fladderen daarentegen wel heel erg eng. Het duurt meestal maar een paar seconden maar die ene keer, nu twee maanden geleden, beduidend langer. Ging gepaard met enorme duizeligheid, bij jou ook? En paniek natuurlijk. Mijn huisarts vertelde me dat het niet zoveel kwaad kan zolang het maar niet te lang duurt. Het hart heeft geen goede pompfunctie meer als het fladdert en hierdoor ontstaan bloedstolsels met alle mogelijke gevolgen vandien (hartinfarct, herseninfarct). Fijn al die info maar ik werd er niet geruster op, integendeel...

Het hartonderzoek is anders dan bij een holter. Dat onderzoek heb ik jaren geleden al eens gehad (zestien jaar geleden). Dit is een kastje dat in verbinding staat met het ziekenhuis. Voel je een stoornis, dan druk je op een knopje, en kan afdeling cardiologie het uitlezen.

Gek misschien maar iets houdt me tegen. Ik denk dat ik ergens diep van binnen voel dat dit overgangsklachten zijn en dat het er bij hoort. Ik heb ook andere klachten die wijzen op overgang. En weet je, aan raad als "ik zou het maar serieus nemen" (hoe goed bedoeld ook hoor!) heb ik niets. Ik sprak pas iemand die zei me: oh, pas op hoor. Ik ken een vriend van een vriend van een kennis die ook hartritmestoornissen had en die is vorige week overleden. Plotseling hartstilstand... Pfff, dit soort berichtgeving heb ik niets mee. Ik raak er compleet van de wijs van....

Ik moet er wel bij vermelden dat ik tijdens PPD ook een paniekstoornis heb ontwikkeld, en ik vermoed ook wel enige samenhang tussen een ergens onderliggende onbewusten angst en mijn hartje.

Ik heb nagenoeg geen angstaanvallen meer, ben er ook niet meer bang voor, maar wellicht dat er ergens onbewust toch een angst is die weer zorgt voor een onrustig hart.

En dan moet ik er ook nog bij vertellen dat ik een hele lastige periode achter de rug heb en nog in zit, dussssss.....

Wat een verhaal he?

Hoor graag van je!

Groet Rowen

Digitalis

Digitalis

09-09-2010 om 10:15

Reactie

Dat is het nadeel als je 'iets' hebt. Toehoorders hebben altijd kennissen die ook zo iets hebben gehad, en die er dood aan gegaan zijn. Niet al teveel van aan trekken. Wat jij omschrijft, een minutenlang gefladder, ken ik niet. Ik heb twee keer gehad dat ik duizelig werd, het bloed suisde in mijn oren zeg maar. Maar dat was maar heel kort, en ik heb achteraf geconcludeerd dat dat lag aan de schrik. Misschien kun je bij houden wanneer je klachten hebt? In rust, of juist als je actief bent, of als je bij moet komen van intensieve inspanning? Zie je misschien op tegen de test omdat je bang bent voor de uitslag? Het lijkt me overigens zwaar, vier weken. Ik vond één dag al akelig. Al die plakkers op je lijf!
Ik probeer altijd te ontspannen door naar mijn hartslag te luisteren. En nu dat hart kermis viert zo nu en dan, durf ik dat niet goed meer. Het maakt me zo moe, dat ik me niet meer heel diep kan ontspannen.

Bastet

Bastet

09-09-2010 om 14:22

Rowen

Ik had ooit paniekaanvallen,hyperventilatie,etc.Gelukkig heb ik die periode achter mij gelaten,al heel lang.Maar tijdens perioden van wat hormonale disbalans za'k maar zeggen,voel ik wel degelijk dat het een trigger is voor die problemen.Zelfs na al die jaren.
Bastet

bibi63

bibi63

09-09-2010 om 15:33

Hormonen

Jazeker hormonen! Tijdens mijn 'ontzwanger'periodes had ik giga last van extra-systole. De hele dag door zeg maar, uren lang, constant. Het was een rot gevoel, maar ik had verder geen last (niet duizelig of kortademig). Maar goed, ik hou 'm'n hart vast' voor de aankomende overgang.
Groetjes,
Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.