Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tippylee

Tippylee

10-11-2012 om 15:11

Overgangsklachten?

Hallo ervaringsdeskundigen,

Ik ben 46 en volgens mij in de pre-overgang ofzo. Begin dit jaar heb ik allerlei vage klachten gekregen, zoals: brandend gevoel in de armen, soms links, vaak rechts, tintelende lippen,tong en tintelende tenen vooral rechts, verder ben ik heel moe en heb ineens veel haaruitval, ook heb ik soms hartkloppingen. Mijn menstruatie is nog altijd op tijd, maar heb veel meer bloedverlies dan anders, ben ook best zwaarmoedig, terwijl ik zo niet in elkaar zit. heb altijd wel last van hormoonschommelingen gehad.
Ben naar de HA geweest, heb haar niet verteld waar ik zelf aan zit te denken. Zij zei meteen dat het psychische klachten zijn, ook mijn man wijt het hieraan. Ik zelf voel me gewoon niet meer lekker in mijn lichaam.
Herkent iemand deze klachten?
Het gekke is dat ik niet de typische klachten heb zoals nachtzweten, opvliegers etc...

Is er iets aan te doen? Want als het inderdaad overgangsklachten zijn, wil ik niet nog 10 jaar zo door gaan. Moet ik weer aan de pil, of een mirena spiraaltje, zouden de klachten dan verminderen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Tippylee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moontje

Moontje

10-11-2012 om 16:11

Niet serieus genomen dus..

Ik denk dat je h.a. je dus niet serieus neemt om het gelijk af te doen met "psychisch", wat is dat toch?
Op zijn minst zou zij een oriënterend bloedonderzoek kunnen doen, en dan ook naar je hormoonspiegel kijken.
Haaruitval, tintelingen e.d. vind ik nou niet als overgangsklachten klinken of als aanstellerij.
Ik zou hier geen genoegen mee nemen en verder onderzoek vragen. Tintelingen lijken meer op vaatproblemen, vocht vasthouden o.i.d. Vocht vasthouden kan wel gebeuren onder invloed van hormonen.
Als je na onderzoek niks wijzer bent geworden kan ik je een arts accupuncturist aanbevelen.

mix

mix

10-11-2012 om 16:34

Zelfs

een psychiater zal eerst willen uitsluiten of er een medisch lichamelijke verklaring voor is. Dus terug naar je huisarts zou ik zeggen. Met een bloedtest is aan te tonen of je in de overgang zit, maar ik zou de test wat algemener willen hebben voor ik alles op overgang en psychische klachten zou willen werpen.
Nadeel van die bloedtest is dat je op het moment van prikken nog niet in de overgang hoeft te zitten en dat dat een dag later (het moet ééns beginnen immers) een andere uitslag zou kunnen hebben(aldus mijn huisarts).

Tinus_p

Tinus_p

10-11-2012 om 16:47

Penny-wise, pound-foolish

Terug naar de huisarts, en eens fatsoenlijk bloedonderzoekje doen. Onder andere vitamine B12.

Psychische klachten

Dat kan, maar ik zou ook willen dat eerst eventuele lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten. Ook als de klachten door hormoonschommelingen komen is daar misschien hulp bij nodig. Net wat je zegt, je wilt zo geen 10 jaar doorhobbelen. Pas als duidelijk is waar je klachten vandaan komen kan je eventueel nadenken over oplossingen. Haaruitval,vermoeidheid, tintelingen en hartkloppingen zijn serieuze klachten. Inderdaad, terug naar je huisarts.

Bellefleur

Bellefleur

10-11-2012 om 21:00

Klachten

van jouw waslijst aan klachten herken ik (48) er twee: hartkloppingen en zware bloedingen. Ik heb (nog) geen last van nachtzweten of opvliegers. Ik vind ook dat de huisarts het te snel op psychisch gooit. Ook ik zou vragen naar een test op jouw vitamine B gehalte.

neteret mut

neteret mut

10-11-2012 om 23:45

Haaruitval

heb ik wel, een hart dat soms een slag overslaat ofzo , vooral als ik op mijn rechterarm slaap wordt die gevoelloos en soms word ik 1x snachts wakker. Menstruatie is al ruim een jaar uitgebleven. Van die bloedtesten ben ik niet wijzer geworden. Ruim 7 jaar geleden een test laten doen, van de 3 testuislagen zou ik bij 2 in de overgang zitten en bij de derde er tegenaan. Nu een jaar of 4 geleden nog een keer een test laten doen en toen was er niets aan de hand ( nog geen overgang) volgens de huisarts.

Tippylee

Tippylee

11-11-2012 om 11:32

Terug naar ha

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgenochtend meteen weer een afspraak maken bij de HA.
Zelf heb ik wel het idee dat het met hormoonschommelingen te maken heeft, zijn hier eigenlijk, behalve de overgangstest, nog andere testen voor?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2012 om 14:29

Goed zo

Ik zou inderdaad ook om meer onderzoek vragen. De klachten over je armen, tenen en lippen, komen op mij niet typisch overgangskenmerkend over. En om uit te sluiten of het psychisch is heb je ook meer nodig dan 'het zal wel psychisch zijn'.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2012 om 14:33

Netere mut

Als je een jaar niet ongesteld bent geweest ben je inmiddels over je menopauze heen en zal de overgang in de komende tijd afnemende klachten moeten geven. Die testen lijken dus matig betrouwbaar te zijn. Tenminste als je verder normaal gezond bent en geen veel te laag lichaamsgewicht hebt of zo waardoor de menstruatie uit kan blijven.

Vit b12

wat Tinus ook al zei: laat die in elk geval prikken (naast bijv.ook schildklierfuncties)

Tinus_p

Tinus_p

12-11-2012 om 19:16

B12

En als je bent geprikt, vraag de waardes! Laagnormale waardes zijn ook verdacht.

MikMak

MikMak

12-11-2012 om 19:43

Euh tinus

Ik heb ooit een posting gezien met referentiewaarden, was die niet van jou? Ik had een waarde van 226 staat me bij. Vond het zelf wel laag, maar weet niet of mijn indruk klopt.

Tinus_p

Tinus_p

13-11-2012 om 20:50

200

Mikmak:
"Ik heb ooit een posting gezien met referentiewaarden, was die niet van jou? Ik had een waarde van 226 staat me bij. Vond het zelf wel laag, maar weet niet of mijn indruk klopt."
Tsja, blijft lastig. Dit artikel (http://home.kpn.nl/hindrikdejong/NTvG-nr49-2005.pdf) zegt bv dat waardes onder de 200 'verdacht' zijn.

Tippylee

Tippylee

14-11-2012 om 14:44

Update

Ik ben bij de HA langsgeweest en zij heeft me doorgestuurd naar de neuroloog. Helaas kan ik er pas in december terecht, maar ik krijg een EMG en een EP, ook krijg ik eenzeer uitgebreid bloedonderzoek: Bezinking, Hb,Ht,MCV,Leukocyten,Kreatine, Gamma GT, Glicose,CRP en TSH.
Heb inmiddels bloedtest gehad voor lyme, uitslag volgende week.
B12 is al eens eerder geprikt, zal eens vragen wat de waarde was.
Ik hou jullie op de hoogte
gr.
Tippylee

Tinus_p

Tinus_p

14-11-2012 om 16:42

Bloedonderzoek

Kruis ff zelf dat hokje nog een keer aan. Scheelt je mss een paar dure andere tests.

Tippylee

Tippylee

15-11-2012 om 09:54

Helaas

Kan helaas niet, het is een uitgetypt stencil van de neuroloog, niet zo'n lab onderzoek die je van de HA meekrijgt!

Tinus_p

Tinus_p

15-11-2012 om 10:00

Heu

Laat dat b12 gewoon ff testen. De kans is groot dat het dat NIET is, maar het is een simpele test en dan WEET je het.

Ander zh

is er geen ander ziekenhuis waar je naartoe zou kunnen?

In elk geval fijn dat je NU wel serieus bent genomen

Tippylee

Tippylee

16-11-2012 om 08:22

Heb zelf

al een tijd het idee dat het hormonaal is, maar ja, hoe laat je zoiets onderzoeken?

Eerst maar even deze onderzoeken laten doen!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.