Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2010 om 19:25

Overgeven van de inspanning?

Kun je overgeven van inspanning? Volgens mij wel Mijn schoonmoeder is 90 en komt elke dag met de krant. 's Ochtends, op de koffie. Op maandag lukt dat niet, dan heeft ze 's ochtends cursus (geheugentraining, als ze het niet vergeet gaat ze er naar toe) en 's middags koersballen ofzoiets. Dan komt ze daarná nog aanzetten (dat willen wij niet, maar dat doet ze tóch). Ze is dan tegen half vijf hier, eigenlijk hartstikke moe en gaat dan even zitten (o, en kwekken, dát doet ze volcontinu). Peohpoeh heheh nou ik ga zo weer terug hoor, want jullie moeten eten en ik moet zelf ook eten. Ze is dan behoorlijk gejaagd, meestal probeer ik haar wat te kalmeren (ik kan slaapverwekkend langzaam praten), we drinken even wat en dan komt het goed. Maar af en toe niet. En dan moet ze op een gegeven moment overgeven. Ik dénk dat dat gewoon van de inspanning is, dat ze zich veel te druk maakt en maar doorsnatert (zelfs tussen het overgeven door kwekt ze nog door), maar eigenlijk weet ik dat niet zeker. Kán dat? Of moet ik toch op zoek naar een andere oorzaak?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan wel

Vriendin heeft dat soms ook. Puur door spanning. Ellende bij haar is dat daar achteraan dan meestal ook grote epilepsieaanvallen komen.

joep

joep

06-09-2010 om 20:20

Ja hoor

Toen ik nog echt hard liep te hardlopen, had ik het heel vaak.
Verder geef ik ook over met drank op, zwangerschap, en bij elk ander ongemakje. Dus kwaad kan het niet. Van de honger wordt ik trouwens ook snel misselijk, misschien kan je ze wat voeren wat een beetje in de maag blijft staan, b.v. kaas en worst. (Maak gezellig een schaal hapjes!)
Gr. Joep

Jawel, dat kan

Ik heb het nadrukkelijkste voorbeeld daarvan gezien op een bedrijfssportdag op het strand. Er was een soort estafette waarbij de niet tegen zijn verlies kunnende laatste deelnemer van de ruim achterliggende ploeg met álle geweld zijn achterstand wilde goedmaken. Het lukte, maar hij is is zodanig gaan overgeven dat we met hem naar de SEH gegaan zijn. Daar is toch wel wat onderzoek verricht, omdat het er echt wel eng uitzag, maar het was toch volledig veroorzaakt door de overmatige inspanning, volgens de SEH-arts. Die er overigens nog fijntjes aan toevoegde dat sport níet altijd zo gezond is als wel beweerd wordt.

Yep

ik ben weleens kokhalzend over de streep gekomen na het rennen van vier engelse mijlen. Simpelweg boven mijn krachten gelopen. Is me daarna nooit meer overkomen, voelde zo naar.

groetjes van Purk

Rembrand

Rembrand

07-09-2010 om 13:59

Yep,

Als brugpieper kwam ik soms kokkend thuis van de zenuwen ( moest tussen de middag naar huis fietsen en daar warm eten, en dan weer als een gek terug....).
Ik was zo bang om te laat te komen, en het haasten op de fiets maakte het er niet beter op. Is je schoonmoeder ook kortademig wellicht ? Vocht achter de longen kan ( na serieuze inspanning ) ook voor misselijkheid en braken zorgen.
M.

Tirza G.

Tirza G.

07-09-2010 om 16:51

Aha!

Now we're getting somewhere Die relatie met zwaar sporten snap ik nog wel en ik snap ook nog wel, dat haar wandelingetje te vergelijken kan zijn met zwaar sporten (gezien haar leeftijd etc). Maar: het overgeven is dus pas na een paar minuten. Ze zit hier al even uit te blazen, he he, muts af, sjaal af, jas open, he he, slokje water, nou tjongejonge wat een weertje, he he, slokje water, kwekkerdekwek, en dán komt het pas. Ds in feite als ze alweer in de "kalmeer"-fase zit, alhoewel ze soms behoorlijk druk en hyperig kan zijn als ze zich ergens over op loopt te winden.
Ze is inderdaad ook wat kortademig.

Tirza

Rembrand

Rembrand

08-09-2010 om 10:02

Even checken.

Hoi,
Vocht achter de longen zie je bijv. bij mensen bij wie hun hart niet helemaal tip top meer is. Houd ze vocht vast in haar benen/voeten ?
Misschien toch even langs "el doctore" ?
M.

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2010 om 11:35

Oh yes yes

Ze houdt vocht vast, zeker te weten. Ze heeft ook plastabletten Vrijdag gaan we naar de geriater, maar dat is altijd lastig. Ik wil daar van alles inbrengen, maar ja maar ja, ze zit er bíj. Dat is wel eens lastig om dan tactvol dingen naar voren te brengen, ze voelt zich snel aangevallen - terwijl het bezorgdheid is zeg maar.

Tirza

Rembrand

Rembrand

08-09-2010 om 15:16

Tirza.

Misschien even bellen met de geriater voor jullie bezoekje ? Enne, slikt ze haar plastabletten wel ?
M.

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2010 om 19:30

Geweest

En het viel alles mee Ik heb het tactvol en bezorgd ter sprake gebracht en ze wist nergens van. IK? Misselijk? Mwah, ben ik nooit. IK? Kortademig? Welnee, hoe kom je daar no ubij! IK? Wel eens eten weggooien? Nou, da's misschien 1 keertje voorgekomen.......
Het is een beetje plussen en minnen, we zien het geen van allen zitten om meteen in te zetten op zwaar onderzoek (ze is 90 en licht dement) dus we beginnen nu met het bijstellen van de medicatie. Ze slikt verscheidene middelen die misselijkheid als bijwerking hebben. Eerst maar eens eentje een beetje afbouwen, kijken of er iets verandert. Ik heb voor eind volgende week dan een afspraak om even te overleggen.

Tirza

Rembrand

Rembrand

15-09-2010 om 10:42

Tirza.

Gelukkig viel het mee. Ik ben benieuwd wat het afbouwen van de medicatie zal brengen.
Groetjes M.

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2010 om 15:24

Vandaag

Had ze geen klachten! Ze komt elke ochtend met de krant en krijgt dan als beloning koffie De laatste paar weken kon ze niet op de koffie wachten, dan wilde ze eerst een glaasje water, he he puf puf, jemig, wat is het warm, wat heb ik het benauwd, en dan maar van die burpjes en verslikgeluidjes. Tegen de tijd dat de koffie-met-koekje er stond, begon het krampachtige. Pfffff ik word niet goed geloof ik, nou, gauw maar een slokje, o jee, het valt verkeerd - enzovoort. Vanmorgen had ze nergens last van, ze hoefde ook geen water. Ik heb het gesprek op eten gebracht, de Allerhande lag op tafel dus dan heb je een makkelijk opstapje. En nou, alles was toch zo lekker enzo de afgelopen dagen. Dus ik hoop........

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.